Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du råd til Tesla har du råd til strøm

Startet av kodalse, tirsdag 11. august 2015, klokken 08:04

« forrige - neste »

kodalse

Artikkel fra BA
http://www.ba.no/nyheter/sandviken/bil/har-du-rad-til-tesla-har-du-rad-til-strom/s/5-8-129948

Vel vitende om at vi elbileiere uansett blir uglesett for snylting (enn så lenge), kunne vel dømmekraften her vært noe bedre. Åpenbart ikke en offentlig ladeplass og ved stadig gjentagene stopp for lading uten å spørre måtte vel bare oppslaget komme.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

emil

Sitat fra: kodalse på tirsdag 11. august 2015, klokken 08:04
Artikkel fra BA
http://www.ba.no/nyheter/sandviken/bil/har-du-rad-til-tesla-har-du-rad-til-strom/s/5-8-129948

Vel vitende om at vi elbileiere uansett blir uglesett for snylting (enn så lenge), kunne vel dømmekraften her vært noe bedre. Åpenbart ikke en offentlig ladeplass og ved stadig gjentagene stopp for lading uten å spørre måtte vel bare oppslaget komme.

Det at folk har observert bilen over lengre tid gjør jo at de tidlig kunne lagt en lapp på ruta om at det ikke var kontakt til elbillading og dermed spart seg for masse tull etterpå.

Sjåførens forklaring har jeg derimot ingen tro på, han burde vite at ladeplasser er godt merket og at en kontakt i nærheten av en offentlig parkeringsplass ikke nødvendigvis er en ladekontakt.

Det hadde neppe gitt samme overskrift hvis det var en e-Golf eller i3 som ladet der, men kan man kjøpe en av de har man også råd til strømmen de trenger.

OleT

Legg merke til at det var en leiebil. Det er altså ikke sikkert at "synderen" var elbileier.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Griffel

#3
Sitat fra: OleT på tirsdag 11. august 2015, klokken 09:05
Legg merke til at det var en leiebil. Det er altså ikke sikkert at "synderen" var elbileier.
Ja det var nok en fattig stakker som ikke hadde rå til annet enn en leieTesla, og med slike leiepriser er det jo greit å spare noen kr/mil.

Sitat fra: emil på tirsdag 11. august 2015, klokken 09:00
Det hadde neppe gitt samme overskrift hvis det var en e-Golf eller i3 som ladet der, men kan man kjøpe en av de har man også råd til strømmen de trenger.
Men det var altså en Tesla som sto der. Om han hadde ønske om å stå ubemerket burde han ha altså ha leid en e-Golf om jeg forstår deg riktig?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pottle

Det kunne jo også gått så mye verre.

Til sammenligning så kan vi se på denne gamle saken og til glede for nye lesere:

http://www.wired.com/2013/12/electricity-theft-nissan-leaf/
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Øyvind.h

Dette er jo enkelt og greit tyveri. Selv om beløper ikke er veldig stort.
Noen tror jo at det bare er å plugge i om de ser en kontakt  :-[
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivhelle

Jeg var en tur i Bergen i sommer og tenkte at det ville være lurt å saktelade mens vi gikk en tur i byen. Bygarasjen virket som et godt alternativ, med 25 tilgjengelige ladepunkter. Men det var ikke så enkelt gitt, for Bergen er full av elbiler og det var nok rundt 300 elbiler parkert i bygarasjen den dagen og selvsagt ingen ledige ladepunkter. :(

Så jeg tenker at når denne fyren finner en ledig parkeringsplass, på offentlig sted, med tilgjengelig stikkontakt, så tenkte han nok at her er det endelig en sjanse til å få koblet til laderen. 8) For jeg er ganske sikker på at en som leier bil av AVIS neppe bor i byen og har tilgang på lading hjemme.

Men denne Tesla sjåføren burde nok ha gjort det samme som jeg endte opp med. Ta en tur innom en hurtiglader og lade det man trenger der. For Tesla sjåføren ville det bare kostet litt over en halvtime ekstra å svippe en tur innom superchargeren i Åsane og ladet i 15 minutter og returnert til samme område den aktuelle barnehagen var lokalisert.

Ellers veldig fint at de barnehageansatte ville dele denne historien med oss andre i stedet for å ta opp problemstillingen direkte med vedkommende det gjaldt. Tross alt kunne vi gått glipp av mange morsomme innlegg i kommentatorfeltene rundt omkring. :D
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Thomas Parsli

Det er vel ingen som egentlig tror det er gratis lading fra alle offentlige bygninger?

Å nødlade (når alternativet er å ringe veihjelp) er en ting, men å forsyne seg på denne måten er (for) drøyt.
Jeg lurer også på om det er offentlig parkeringsplass inntil barnehagen, eller om han i tillegg til å stjele strøm parkerte ulovlig?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 11. august 2015, klokken 15:49
Jeg lurer også på om det er offentlig parkeringsplass inntil barnehagen, eller om han i tillegg til å stjele strøm parkerte ulovlig?

Nå har jeg aldri vært på de kantene, men basert på hva man kan se på Google Streetview er det ingenting som skulle tilsi at dette er en kommunal parkeringsplass.

ladov

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 11. august 2015, klokken 15:49
Det er vel ingen som egentlig tror det er gratis lading fra alle offentlige bygninger?
...
Det er en del som har den holdningen at 'hvis jeg kan forsyne meg med noe uten å bryte opp låser eller ignorere klare advarsler så er det greit'. Epleslang for voksne altså..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ferry

Sitat fra: emil på tirsdag 11. august 2015, klokken 09:00
Det hadde neppe gitt samme overskrift hvis det var en e-Golf eller i3 som ladet der, men kan man kjøpe en av de har man også råd til strømmen de trenger.

Hvor billig farkost må en ha før det er sosialt akseptert å lade på slike steder? Som i3-eier har jeg ca. en halv million kroner til overs å lade for, kontra kjøp av Tesla. Hadde jeg droppet i3 og bare klart meg med elsykkelen hadde jeg hatt 800.000,- til oppers. Hadde jeg gått så langt som å droppe elsykkelen så hadde jeg hatt 815.000,- å lade modellbilen for. Det er mye kjøring..
Jeg ser ikke logikken i at alle som har noe dyrt har penger til overs. Det er jo stikk motsatt!

mounce

SitatJeg ser ikke logikken i at det alle som har noe dyrt har penger til overs. Det er jo stikk motsatt!
Helt enig! Dette har forundret meg i mange år..
2016 E-Golf
Trondheim

jensjacob

#12
Selvfølgelig har han råd til at betale. Og han ville sikkert også gerne hvis han vidste hvor. Havde det været mig havde jeg lagt en seddel hvor jeg skrev at jeg allernådigst forsynede mig med lidt strøm og at jeg naturligvis gerne ville betale.

Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå at han ikke lægger en seddel.

For det første så er strøm jo stort set gratis i Norge har jeg ladet mig fortælle - og hvordan kan man stjæle noget som er gratis ?

Derudover så kan jeg ikke bebrejde nogen som er bare lidt udenforstående - nogen som måske har fulgt elbildebatten i Norge lidt perifert at med alle de subsidier og goder man får som elbilist, jamen så er strøm da også bare noget man bruger når man kan og har behov. Det er næsten ligeså naturligt som at gå hen til vandposten og tage en tår vand. Bare man ikke står ved den hvis man ikke skal drikke  ;D

For det tredie - hvis nogen endelig skulle blive oprigtig forargede eksempelvis fordi de skulle bruge stikket til noget håndværktøj, jamen så er det jo bare at pille stikket ud. Det er jo ikke ligefrem låst fast.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Mippen

#13
Sitat fra: jensjacob på tirsdag 11. august 2015, klokken 23:52
Selvfølgelig har han råd til at betale. Og han ville sikkert også gerne hvis han vidste hvor. Havde det været mig havde jeg lagt en seddel hvor jeg skrev at jeg allernådigst forsynede mig med lidt strøm og at jeg naturligvis gerne ville betale.

Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå at han ikke lægger en seddel.

For det første så er strøm jo stort set gratis i Norge har jeg ladet mig fortælle - og hvordan kan man stjæle noget som er gratis ?

Derudover så kan jeg ikke bebrejde nogen som er bare lidt udenforstående - nogen som måske har fulgt elbildebatten i Norge lidt perifert at med alle de subsidier og goder man får som elbilist, jamen så er strøm da også bare noget man bruger når man kan og har behov. Det er næsten ligeså naturligt som at gå hen til vandposten og tage en tår vand. Bare man ikke står ved den hvis man ikke skal drikke  ;D

For det tredie - hvis nogen endelig skulle blive oprigtig forargede eksempelvis fordi de skulle bruge stikket til noget håndværktøj, jamen så er det jo bare at pille stikket ud. Det er jo ikke ligefrem låst fast.


Helt gratis er det vel ikke, men ikke langt unna. Om sommeren er strømmen gratis for mange, men nettleien slipper man ikke unna. Regner ca 50 øre kwt i nettleie. I snitt ligger vel strømprisen med nettleie på 1kr pr kwt. Selv om det ikke er store beløpet det er snakk om er det vel mer prinsippet her det handler om. At man ikke kan ha for vane med å ta seg til rette.

Denne saken kunne ha vært løst svært enkelt dersom barnehagen hadde tatt kontakt med føreren eller utleiefirmaet selv. Er helt unødvendig å gå til avisen først. Eneste grunnen til at denne saken kom på trykk er det store hatet mot elbiler og spesielt Tesla. Det genererer lesere og penger til avisen. Det har ikke noe med god journalistikk eller konfliktløsning å gjøre. Man bør få en sjanse til å ordne opp selv først før man lager en stor sak ut av lite.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA