Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tyveri av ladekabler

Startet av hgs, søndag 09. august 2015, klokken 21:26

« forrige - neste »

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

timingbeltkiller

Er metallverdien stor nok til at tyveri lønner seg?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rav4_EV

Nei. Dette er nok ikke vinningskriminalitet, men skadeverk.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Espen Hugaas Andersen

Neppe. Det finnes mye bedre steder å finne kobber. Om en ladekabel har 0,5 kg kobber er dette 25 kroner. Å levere inn ladekabler til en vrakhandler i Norge er risikofylt, for de er raskt ute med å varsle politiet. Helst bør man dra til Sverige eller enda lengre.

99% sikkert så er tanken videresalg. Dermed er det lurt å til størst mulig grad benytte seg av type 2 samt gravere inn navn og adresse på begge sidene av kabelen og på alle adaptere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 10. august 2015, klokken 07:40
Nei. Dette er nok ikke vinningskriminalitet, men skadeverk.
Jeg vil tro det er mye større sjanse for at de dukker opp på finn.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Tyder ikke på at dette er så veldig godt planlagt. Bildet indikerer bruk av rå makt for å dra en låst kabel ut av bilen. Tyvene har på den måten fått med seg nesten hele pistolen minus nedre låsekrage.

En enklere måte ville vært å ta med avbiter og klippe kabelen nær bilen.

Håper virkelig Politiet sikrer seg DNA via blodspor slik at de skyldige får seg en samtale med Politiet.

En ting er å miste en kable til 1500-8000 kr, men ødelegger de ladeporten risikerer en en 30 000 regning for fiks av denne i tillegg. Det er nesten som en vurderer å fjerne låsemekanismen slik at tyvene ikke skader bilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på mandag 10. august 2015, klokken 08:46
En ting er å miste en kable til 1500-8000 kr, men ødelegger de ladeporten risikerer en en 30 000 regning for fiks av denne i tillegg. Det er nesten som en vurderer å fjerne låsemekanismen slik at tyvene ikke skader bilen.

Og derfor sikrer jeg ladekabelen min kun med kabelen gjennom en hengelås i øyet på ladeluka:


Espen Hugaas Andersen

Det er mulig at det er snakk om en narkoman som tenkte at dette var kjempelurt og man kan tjene masse penger. Og så får han det med seg hjem til leiligheten og legger det i en av haugene med skrot for så å aldri gjøre noe mer med det.

I så fall kan man kanskje få kabelen tilbake om man har merket den med navn og nummer. (Nummer er nok bedre enn adresse, når jeg tenker meg om.) Det er bare et spørsmål om tid før politiet raider en sånn leilighet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

EV-Institute

#8
Kablene som ble tatt er nå ubrukelige. Det er dyrt å kjøpe et nytt støpsel hvis en skal få en kuttet kabel til å virke igjen.

Det er også mye metall som må loddes/sveises for å få en sikker løsning. Det er ikke noe penger å tjene (for både tyv og heler) på et slik simpelt og unødvendig tyveri. Så det hele blir unødvendig hærverk.

Håper at vi får en løsning i saken og at de skyldige bli tatt. Vi kan ikke la det gå sport i å stjele ladekabler.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: EV-Institute på mandag 10. august 2015, klokken 11:10
Kablene som ble tatt er nå ubrukelige. Det er dyrt å kjøpe et nytt støpsel hvis en skal få en kuttet kabel til å virke igjen.

Det er også mye metall som må loddes/sveises for å få en sikker løsning. Det er ikke noe penger å tjene (for både tyv og heler) på et slik simpelt og unødvendig tyveri. Så det hele blir unødvendig hærverk.

Håper at vi får en løsning i saken og at de skyldige bli tatt. Vi kan ikke la det gå sport i å stjele ladekabler.
Utifra artikkelen ble det stjålet 7 stk ladekabler. En stk ble definitivt skadet, de andre er trolig uskadd. Altså om de får videresolgt disse kablene for 1000 kr/stk, så har de tjent i området av 6000 kroner.

Det er viktig å gjøre det vanskeligst mulig å stjele kablene, for jo enklere det er jo oftere vil det skje.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TorC

Sitat fra: elektrolux på mandag 10. august 2015, klokken 08:46

En enklere måte ville vært å ta med avbiter og klippe kabelen nær bilen.



Eh??? Klippe en "live" kabel med avbiter??? Seriøst? Det hadde jo selvsagt lært tjuveradden en lekse, og de seks andre hadde nok sluppet å få sine kabler stjålet... 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electrix

Sitat fra: TorC på søndag 16. august 2015, klokken 16:24
Sitat fra: elektrolux på mandag 10. august 2015, klokken 08:46

En enklere måte ville vært å ta med avbiter og klippe kabelen nær bilen.

Eh??? Klippe en "live" kabel med avbiter??? Seriøst? Det hadde jo selvsagt lært tjuveradden en lekse, og de seks andre hadde nok sluppet å få sine kabler stjålet...
En vanlig avbiter er isolert så det blir ikke verre enn et smell og en gnist. Hvis stolpene leverer 32A så blir det en voksen nok gnist til at det spruter litt smeltet kobber, men så lenge man holder ansiktet i litt avstand er det ikke verre enn at avbiteren får et hakk. Men den har kjeltringen antakeligvis ikke betalt noe for så det er kanskje ikke så farlig...

Men dette ser ut til å være Type 2 stolper. En av de store fordelene med disse er jo at kabelen er låst til ladingen avsluttes. Hvis pluggen i bilen også er låst slik at man bare kan få tak i kabelen mellom pluggene så er det ingenting å tjene på å stjele den, det vil antakeligvis bli dyrere å sette nye plugger på kabelen enn å kjøpe ny kabel. Jeg lurer på om det er slik at kabelen frigjøres hvis den trekkes ut av bilen, i så fall gir det jo ingen ekstra sikkerhet. Eller har de også shuko kontakt som har vært i bruk her?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TorC

Sitat fra: Electrix på søndag 16. august 2015, klokken 17:23
Sitat fra: TorC på søndag 16. august 2015, klokken 16:24
Sitat fra: elektrolux på mandag 10. august 2015, klokken 08:46

En enklere måte ville vært å ta med avbiter og klippe kabelen nær bilen.

Eh??? Klippe en "live" kabel med avbiter??? Seriøst? Det hadde jo selvsagt lært tjuveradden en lekse, og de seks andre hadde nok sluppet å få sine kabler stjålet...
En vanlig avbiter er isolert så det blir ikke verre enn et smell og en gnist. Hvis stolpene leverer 32A så blir det en voksen nok gnist til at det spruter litt smeltet kobber, men så lenge man holder ansiktet i litt avstand er det ikke verre enn at avbiteren får et hakk. Men den har kjeltringen antakeligvis ikke betalt noe for så det er kanskje ikke så farlig...

Men dette ser ut til å være Type 2 stolper. En av de store fordelene med disse er jo at kabelen er låst til ladingen avsluttes. Hvis pluggen i bilen også er låst slik at man bare kan få tak i kabelen mellom pluggene så er det ingenting å tjene på å stjele den, det vil antakeligvis bli dyrere å sette nye plugger på kabelen enn å kjøpe ny kabel. Jeg lurer på om det er slik at kabelen frigjøres hvis den trekkes ut av bilen, i så fall gir det jo ingen ekstra sikkerhet. Eller har de også shuko kontakt som har vært i bruk her?

Enig, men tjuveradder pleier ikke å være de skarpeste knivene... men kommentaren var mest for å være festlig...

min LEAF frigjøres type2 kontakten på stolpen når jeg kopler fra bilen. Jeg antar at dette også gjelder de med lås på bilens kontakt. Siden den er låst kan man ikke frigjøre den uten å ødelegge den.

Når det gjelder låsing i kontakten har jeg ventet på at dette skulle skje. Som nevnt er tjuveradder oftest ikke de smarteste (det er vel derfor de blir tjuveradder, de smarte tjuveraddene sørger helst for å få et verv i SV), og neppe oppdatert om elbiler. Det forundrer meg derfor ikke at de ikke vet at pluggen er låst fast i kontakten på enkelte biler. Jeg har derfor anbefalt andre å bruke en hengelås selv om man har lås i kontakten. En hengelås kan enhver brødgjøk med mer enn en halv hjerne se. Og det er bedre at de klipper kabelen i to og stjeler den, enn å skade kontakten på bilen. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA