Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brette inn sidespeilene for mindre luftmotstand?

Startet av 3irikur, fredag 07. august 2015, klokken 13:20

« forrige - neste »

3irikur

Hei!


Har hørt at Tesla ønsker å fjerne sidespeilene for å få mindre luftmotsand. Hvis vi ser bort fra det sikkerhetsmessige, ville man kunne brettet inn speilene og få lavere luftmotstand, eller er sidespeilene laget på en sånn måte at det egentlig ikke lønner seg? Ville man kunne fått mer rekkevidde ved å ha speilene brettet inn når man kjører i >80kmt?

Jeg vet at det er teknisk mulig å brette inn speilene i fart i min Nissan leaf, men jeg vet ikke om det egentlig ville hatt noe for seg.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

3irikur

Trodde jeg svarte på denne tidligere, men den gang ei!


Han du linker til snakker vel om å ta av speilene, gjør han ikke? Da betyr det nok at å brette inn speilene ikke gjør så veldig stor forskjell.

Jeg har også forstått at Leaf har formet lyktene så luften rundt speilet ikke skal gjøre så mye. Jeg måtte prøve dette litt på motorvei, og jeg hørte faktisk MER støy av å brette inn speilene enn å ha dem ute. Dessuten mistet jeg jo strengt tatt muligheten til å se i speilet, og det er det ikke verdt for å tjene ~1% strøm
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA