Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny Elbileier oppdaget at hurtiglading er jo veldig dyr...

Startet av Fanafjord, fredag 07. august 2015, klokken 12:25

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 08. august 2015, klokken 14:11
Sitat fra: emil på lørdag 08. august 2015, klokken 10:43
Nå er det enkelte her på forumet som ser det som sin livs oppgave å klage på prisingen på hurtigladingen bare fordi de kanskje har vært litt uheldige med valget av biltype.
Hvem er de?

Det vel ingen som velger feil bil om man velger el bil??? Kommunismen var også en fantastisk ting for noen, frem til det ble påtvunget alle de som ikke var for dette systemet. Når de fleste her på forumet er enig om at dagens system ikke er optimalt, men godtar det slik frem til man får flere alternativ, så tar du nokk veldig feil når du påstår at alle er storfornøyd med dagens prising av ladestrøm på hurtigladere.

Kan du utdype effekt avgift og belegg Jkirkemo?

Effektavgift betaler alle større forbrukere, og også mange husstander (som har AMS-målere). Dette er nok noe som kommer for alle husstander etterhvert. Selv betaler jeg 35,- pr. kW effekt sommerstid og 107,50 vinterstid, målt etter snittet av de 3 timene med høyest forbruk hver måned. Til gjengjeld er variabel nettleie bare 23/25 øre/kWh.
For bedrifter kan man regne et gjennomsnitt på ca. 50,- pr. kW eks. mva, pr. måned. 2500,- for en hurtiglader altså, pr. måned i årssnitt. Prisen er da lavere om sommeren og høyere om vinteren.
Belegg på hurtigladere var det vel elbilforeningen som skaffet fram tall på, de fikk dem fra hurtigladeleverandørene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 08. august 2015, klokken 14:11
Sitat fra: emil på lørdag 08. august 2015, klokken 10:43
Nå er det enkelte her på forumet som ser det som sin livs oppgave å klage på prisingen på hurtigladingen bare fordi de kanskje har vært litt uheldige med valget av biltype.
Hvem er de?

Det vel ingen som velger feil bil om man velger el bil???
:
:
Det er fullt mulig å velge feil el bil. Slik at eierskapet blir mer komplisert/dyrere enn nødvendig.


  • Dersom man kjøpet en elbil som har mulighet for 3kW AC-lading, chademo for hurtiglading og må bruke chademo daglig samtidig som man synes chademo er for dyrt. Da har man muligens valgt feil elbil.
  • En annen elbil kunne kanskje ha basert seg mer på billigere AC-lading til daglig og dyrere hurtiglading en gang i blant. Dette hadde vært et bedre valg i noen tilfeller.
  • Hvis disse betraktningene kommer på bordet etter at en elbil er anskaffet, så vil jeg antyde at det kan kalles å ha valgt feil elbil.

Jeg synes en elbil bør ha innebygget en anstendig mulighet for å koble til en AC-kilde og lade batteriet med noenlunde høy effekt.

AC-kontakter/ladepunkter er mye mindre kompliserte enn DC-ladestasjoner. Og bruken av dem vil likeledes være billigere. I tillegg er utbredelsen av røde og blå kontakter utover Norge mye større enn utbredelsen av hurtigladestasjoner.

sølv-pilen

Sitat fra: RaBalder på lørdag 08. august 2015, klokken 15:30
Det er fullt mulig å velge feil el bil. Slik at eierskapet blir mer komplisert/dyrere enn nødvendig.


  • Dersom man kjøpet en elbil som har mulighet for 3kW AC-lading, chademo for hurtiglading og må bruke chademo daglig samtidig som man synes chademo er for dyrt. Da har man muligens valgt feil elbil.
  • En annen elbil kunne kanskje ha basert seg mer på billigere AC-lading til daglig og dyrere hurtiglading en gang i blant. Dette hadde vært et bedre valg i noen tilfeller.
  • Hvis disse betraktningene kommer på bordet etter at en elbil er anskaffet, så vil jeg antyde at det kan kalles å ha valgt feil elbil.

Jeg synes en elbil bør ha innebygget en anstendig mulighet for å koble til en AC-kilde og lade batteriet med noenlunde høy effekt.

AC-kontakter/ladepunkter er mye mindre kompliserte enn DC-ladestasjoner. Og bruken av dem vil likeledes være billigere. I tillegg er utbredelsen av røde og blå kontakter utover Norge mye større enn utbredelsen av hurtigladestasjoner.

Jeg sier ikke feil el bil. Jeg sier el bil.

Når staten (altså vi), og kommuner(altså vi i de kommunene), betaler for å bygge ut ett nettverk for å forenkle utskiftningen til miljøvennlig transport, så blir det feil når man sier at man velger feil når man baserer bruken av bilen, nettop på dette nettverker som man allerde har skattet for å få bygget ut.

Det beste argumentet for å fjerne alle intenciver og all videre fremgang for el bil i norge, er å si at bare ett utvalg av norges befolkning har mulighet for å bruke El bil.


Takk for oppklaringen Jkirkebo.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

PokerFjes

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 08. august 2015, klokken 19:14
Sitat fra: RaBalder på lørdag 08. august 2015, klokken 15:30
Det er fullt mulig å velge feil el bil. Slik at eierskapet blir mer komplisert/dyrere enn nødvendig.


  • Dersom man kjøpet en elbil som har mulighet for 3kW AC-lading, chademo for hurtiglading og må bruke chademo daglig samtidig som man synes chademo er for dyrt. Da har man muligens valgt feil elbil.
  • En annen elbil kunne kanskje ha basert seg mer på billigere AC-lading til daglig og dyrere hurtiglading en gang i blant. Dette hadde vært et bedre valg i noen tilfeller.
  • Hvis disse betraktningene kommer på bordet etter at en elbil er anskaffet, så vil jeg antyde at det kan kalles å ha valgt feil elbil.

Jeg synes en elbil bør ha innebygget en anstendig mulighet for å koble til en AC-kilde og lade batteriet med noenlunde høy effekt.

AC-kontakter/ladepunkter er mye mindre kompliserte enn DC-ladestasjoner. Og bruken av dem vil likeledes være billigere. I tillegg er utbredelsen av røde og blå kontakter utover Norge mye større enn utbredelsen av hurtigladestasjoner.

Jeg sier ikke feil el bil. Jeg sier el bil.

Når staten (altså vi), og kommuner(altså vi i de kommunene), betaler for å bygge ut ett nettverk for å forenkle utskiftningen til miljøvennlig transport, så blir det feil når man sier at man velger feil når man baserer bruken av bilen, nettop på dette nettverker som man allerde har skattet for å få bygget ut.

Det beste argumentet for å fjerne alle intenciver og all videre fremgang for el bil i norge, er å si at bare ett utvalg av norges befolkning har mulighet for å bruke El bil.


Takk for oppklaringen Jkirkebo.
Morsomt troll du. Det var DU som tok Emils utsagn "fordi de kanskje har vært litt uheldige med valget av biltype." til å bety at han mente det var feil å velge elbil over fossil. Rabalder tolket det som jeg, at det handlet om hvilken elbil man har valgt.
Hva med å spørre hva noen mener istedenfor å starte et stort drama over ingenting?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

sølv-pilen

Jeg fatter ikke hva du har lest og hva du prøver å si jeg troller med? uansett så er jeg uinterresang, regner med at Adminstrator har forumet for debatt av sak og ikke person?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

OlavEmil

Sitat fra: Fanafjord på fredag 07. august 2015, klokken 12:25
Når regningen kom ble disse to ladinger fakturert med 72 kroner. (...) Denne turen hadde faktisk vært billigere med en liten dieselbil.

For 72 kroner kjem du kanskje 10 mil med ein økonomisk dieselbil (0,5l/mil x 14kr/l). På dei bilane som må lade to gongar på ti mil (reknar dessutan med du starta med fullt / tilnærma fullt batteri?) er vel ikkje hurtiglading eit alternativ.

Nei, denne prisen er heilt fin :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

pwb

Det er nå ganske søtt å se de som desperat forsvarer prisingen på hurtiglading.

1. Brukes ladestasjonen lite er effektleddet dyrt, hm, da burde man jo istedenfor å prøve å forsvare denne molboprisingen heller finne ut hvordan man skal få flere til å lade, man kunne ikke tenke at prisen har noe med å gjøre at folk ikke lader, nei det kan jo ikke være det, hm hva kan det da være tro?

2. Man kan ikke sammenligne strøm med bensin, hm det er jo ingen med mindre man er totalt feil skrudd sammen som ikke vil forvente at man kan betale for det man får på tanken/batteriet. Hurtigladermafiaen må begynne å tenke annerledes, de må ta normale priser pr kwh uavhengig hvilken bil/lader som henter ut strømmen og de må tjene penger på det rundt ladestasjonen og ikke selve laderen.

Det er ikke nok folk i lille norge til at man kan putte opp en hurtiglader og ta sjangsen på at alle med elbil må innom der en tur og at man ikke trenger gjengangere, for hvem i sine fulle fem gidder å betale så mye for strøm liksom. Nei slutt å bruk hurtigladerne til prisnivået har normalisert seg.

Min oppfordring er å ikke under noen omstendigheter bruke hurtiglader så lenge de har denne prisingen.

Gnilre

Når jeg hurtiglader er jeg interessert i å betale en god slump for kW fordi jeg vil det skal gå fort. Jeg er innforstått med at kWh-prisen for en hurtiglader dermed blir betydelig høyere enn det jeg kan lade for hjemme i garasjen over natta.

Når det gjelder Grønn Kontakt og Fortum sine priser på 2,50 kr/min for hurtiglading forstår jeg derfor ikke hvorfor det klages. For meg er det billigere "drivstoff" enn å kjøre dieselbilen vår som går på 0,50 l/mil. Først ved ca 3,50 kr/min for hurtiglading blir diesel billigere for de to bilene jeg kan velge når jeg skal på tur. Dessuten er det jo slik at en gjerne starter med 100 % oppladet elbil og jeg kan kjøre inntil ca 300km om sommeren med kun en lading. Det koster ca 200kr med diesel eller knapt 100 kroner med saktelading først og en hurtiglading fra Fortum eller Grønn Kontakt.

Selv om vi har utrolig mange fordeler som elbilister kan vi ikke forvente at alt er tilnærmet gratis.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

pudderjagar

Sitat fra: pwb på tirsdag 11. august 2015, klokken 07:07
Det er nå ganske søtt å se de som desperat forsvarer prisingen på hurtiglading.

1. Brukes ladestasjonen lite er effektleddet dyrt, hm, da burde man jo istedenfor å prøve å forsvare denne molboprisingen heller finne ut hvordan man skal få flere til å lade, man kunne ikke tenke at prisen har noe med å gjøre at folk ikke lader, nei det kan jo ikke være det, hm hva kan det da være tro?

2. Man kan ikke sammenligne strøm med bensin, hm det er jo ingen med mindre man er totalt feil skrudd sammen som ikke vil forvente at man kan betale for det man får på tanken/batteriet. Hurtigladermafiaen må begynne å tenke annerledes, de må ta normale priser pr kwh uavhengig hvilken bil/lader som henter ut strømmen og de må tjene penger på det rundt ladestasjonen og ikke selve laderen.

Det er ikke nok folk i lille norge til at man kan putte opp en hurtiglader og ta sjangsen på at alle med elbil må innom der en tur og at man ikke trenger gjengangere, for hvem i sine fulle fem gidder å betale så mye for strøm liksom. Nei slutt å bruk hurtigladerne til prisnivået har normalisert seg.

Min oppfordring er å ikke under noen omstendigheter bruke hurtiglader så lenge de har denne prisingen.

Er totalt uenig med deg når da gjeld Fortum og Grønn kontakt. Etter fleire som brukar ladarane jo fleire kjem da opp. Men sidan du boikottar dei så vært da jo betre tilgang for oss som brukar ladaran og har trua på da. Håpar alle som kan bruka laderene benyttar muligheta.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:04
Sitat fra: pwb på tirsdag 11. august 2015, klokken 07:07
Det er nå ganske søtt å se de som desperat forsvarer prisingen på hurtiglading.

1. Brukes ladestasjonen lite er effektleddet dyrt, hm, da burde man jo istedenfor å prøve å forsvare denne molboprisingen heller finne ut hvordan man skal få flere til å lade, man kunne ikke tenke at prisen har noe med å gjøre at folk ikke lader, nei det kan jo ikke være det, hm hva kan det da være tro?

2. Man kan ikke sammenligne strøm med bensin, hm det er jo ingen med mindre man er totalt feil skrudd sammen som ikke vil forvente at man kan betale for det man får på tanken/batteriet. Hurtigladermafiaen må begynne å tenke annerledes, de må ta normale priser pr kwh uavhengig hvilken bil/lader som henter ut strømmen og de må tjene penger på det rundt ladestasjonen og ikke selve laderen.

Det er ikke nok folk i lille norge til at man kan putte opp en hurtiglader og ta sjangsen på at alle med elbil må innom der en tur og at man ikke trenger gjengangere, for hvem i sine fulle fem gidder å betale så mye for strøm liksom. Nei slutt å bruk hurtigladerne til prisnivået har normalisert seg.

Min oppfordring er å ikke under noen omstendigheter bruke hurtiglader så lenge de har denne prisingen.

Er totalt uenig med deg når da gjeld Fortum og Grønn kontakt. Etter fleire som brukar ladarane jo fleire kjem da opp. Men sidan du boikottar dei så vært da jo betre tilgang for oss som brukar ladaran og har trua på da. Håpar alle som kan bruka laderene benyttar muligheta.

Istemmer Jeg betaler til og med gledelig kr. 2.50 pr minutt for 22kW lading da det sparer meg for en times omvei om Lillehammer SC på vei til/fra hytta. 200 kroner for å spare en time er en god deal synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Sitat fra: pwb på tirsdag 11. august 2015, klokken 07:07
Nei slutt å bruk hurtigladerne til prisnivået har normalisert seg.

Jeg lever for så vidt slik du foreslår. I hvert fall bruker jeg hurtiglading minst mulig. Kun til nødvendig lading på langtur, og det kommer jeg til å fortsette med. Jeg kommer ikke til å bruke hurtiglading unødig om det så blir gratis! Jeg må vel faktisk ha ganske godt betalt for å bruke hurtiglading når jeg ikke trenger det. Men da ryker prismodellen. Strøm fra stikkontakt har jeg i "alle ender" der jeg parkerer. Hjemme, på jobb, hos foreldre, svigerforeldre og venner. Hurtiglading er på en måte et produkt jeg ikke ønsker. Hvis bilen hadde lenger rekkevidde så hadde jeg aldri brukt det.

mkaut

Sitat fra: Fanafjord på fredag 07. august 2015, klokken 12:25
Når regningen kom ble disse to ladinger fakturert med 72 kroner. Dette er jo selvfølgelig små summer men likevel blir det jo en skyhøy pris på over 7 kroner per kwh. Dette er nesten nøyaktig 10 ganger så mye som jeg betaler med dagens strømpris hjemme (inkl nettleie og påslag). Denne turen hadde faktisk vært billigere med en liten dieselbil.

72 kr er fortsatt ingenting mot hurtiglader på Orkanger (EV power), som koster 149 kr per lading (uten abonnement), uansett hvor mye man lader!  >:(
Siden vår C-Zero bruker ca. 20 minutt fra nesten tomt batteri, tilsvarer dette 7,50 kr/min .. eller mer hvis man har noe strøm igjen..

Fins det noe dyrere strøm i Norge, eller er dette en rekord?
VW e-Golf 2017

Electrix

Sitat fra: mkaut på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:24
Sitat fra: Fanafjord på fredag 07. august 2015, klokken 12:25
Når regningen kom ble disse to ladinger fakturert med 72 kroner. Dette er jo selvfølgelig små summer men likevel blir det jo en skyhøy pris på over 7 kroner per kwh. Dette er nesten nøyaktig 10 ganger så mye som jeg betaler med dagens strømpris hjemme (inkl nettleie og påslag). Denne turen hadde faktisk vært billigere med en liten dieselbil.

72 kr er fortsatt ingenting mot hurtiglader på Orkanger (EV power), som koster 149 kr per lading (uten abonnement), uansett hvor mye man lader!  >:(
Siden vår C-Zero bruker ca. 20 minutt fra nesten tomt batteri, tilsvarer dette 7,50 kr/min .. eller mer hvis man har noe strøm igjen..

Fins det noe dyrere strøm i Norge, eller er dette en rekord?
Hva om du trenger 6 minutter lading (4 kWh ved 40 kW) for å nå fram og eneste hurtiglader i nærheten er fra Arctic roads til 220 kr pr stk?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

THE

Sitat fra: Electrix på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:29
Sitat fra: mkaut på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:24
Sitat fra: Fanafjord på fredag 07. august 2015, klokken 12:25
Når regningen kom ble disse to ladinger fakturert med 72 kroner. Dette er jo selvfølgelig små summer men likevel blir det jo en skyhøy pris på over 7 kroner per kwh. Dette er nesten nøyaktig 10 ganger så mye som jeg betaler med dagens strømpris hjemme (inkl nettleie og påslag). Denne turen hadde faktisk vært billigere med en liten dieselbil.

72 kr er fortsatt ingenting mot hurtiglader på Orkanger (EV power), som koster 149 kr per lading (uten abonnement), uansett hvor mye man lader!  >:(
Siden vår C-Zero bruker ca. 20 minutt fra nesten tomt batteri, tilsvarer dette 7,50 kr/min .. eller mer hvis man har noe strøm igjen..

Fins det noe dyrere strøm i Norge, eller er dette en rekord?
Hva om du trenger 6 minutter lading (4 kWh ved 40 kW) for å nå fram og eneste hurtiglader i nærheten er fra Arctic roads til 220 kr pr stk?

Det er omtrent nøyaktig det behovet jeg av og til vil ha i løpet av vinterhalvåret. Har 30 km hjem fra AR i Aurland, og rekker kanskje ikke å lade nok hjemme før avreise til Aurland for å komme t/r. Kunne da vært kjekt å lade 3-4 kWh for å komme hjem. Jeg får riktignok lavere minuttpris siden jeg trenger 22kW AC, men 220,- kr for 10-15 minutter blir ikke aktuelt, og uansett blir det en kWh-pris på ca 60-70 kroner!!!. Da får det bli dieselbil de få turene jeg ikke rekker å fylle opp med 11kW hjemme før avreise.

Med fornuftig enhetsprising hos AR (på nivå med Fortum, grønn kontakt, BKK), så ville jeg vært en trofast kunde.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

mkaut

Sitat fra: Electrix på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:29
Sitat fra: mkaut på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:24
72 kr er fortsatt ingenting mot hurtiglader på Orkanger (EV power), som koster 149 kr per lading (uten abonnement), uansett hvor mye man lader!  >:(
Siden vår C-Zero bruker ca. 20 minutt fra nesten tomt batteri, tilsvarer dette 7,50 kr/min .. eller mer hvis man har noe strøm igjen..

Fins det noe dyrere strøm i Norge, eller er dette en rekord?
Hva om du trenger 6 minutter lading (4 kWh ved 40 kW) for å nå fram og eneste hurtiglader i nærheten er fra Arctic roads til 220 kr pr stk?
Jeg tror det blir "vinneren" - ifølge http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3585-sa-mye-koster-det-a-hurtiglade-elbil har AR de dyreste hurtigladere for enkeltlading, med EV power på andreplass.
VW e-Golf 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA