Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart oppdatert

Startet av Sandpusher, torsdag 06. august 2015, klokken 13:42

« forrige - neste »

Sandpusher

Ser ut til at jeg har fått oppdaterte kart i bilen, den har omsider fått med seg at Solasplitten er ferdigbygget. Har ikke vært på verksted eller noe, så det må ha kommet over simkortet i løpet av de siste par tre dagene, trur eg. Noen andre som har merket nye kart?
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

LMOR

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 06. august 2015, klokken 13:42
Ser ut til at jeg har fått oppdaterte kart i bilen, den har omsider fått med seg at Solasplitten er ferdigbygget. Har ikke vært på verksted eller noe, så det må ha kommet over simkortet i løpet av de siste par tre dagene, trur eg. Noen andre som har merket nye kart?
Høres for godt ut til å være sant. Hvis du trykker på options, så kan du sjekke kartversjonen.
Når fikk du bilen?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sandpusher

Sitat fra: LMOR på torsdag 06. august 2015, klokken 13:49
Sitat fra: Sandpusher på torsdag 06. august 2015, klokken 13:42
Ser ut til at jeg har fått oppdaterte kart i bilen, den har omsider fått med seg at Solasplitten er ferdigbygget. Har ikke vært på verksted eller noe, så det må ha kommet over simkortet i løpet av de siste par tre dagene, trur eg. Noen andre som har merket nye kart?
Høres for godt ut til å være sant. Hvis du trykker på options, så kan du sjekke kartversjonen.
Når fikk du bilen?
Fikk bilen i juli 2014. Ble i stuss selv da jeg ikke regnet med at dette kom uten kost og mas. Jeg satt i telefonen mens jeg kjørte, så fikk ikke sjekket grundig at det virkelig har skjedd noe, men vanligvis går navien bananas når man tar av fra motorveien mot flyplassen, men i dag var det veier på kartet. Skal sjekke om jeg finner noen kartversjon på hjemveien.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

LMOR

Har du oppgradert SW i det siste? Det skal komme gratis over-the-air oppdateringer av kart til BMW professional kart, men jeg har ikke sett at det er bekreftet at det da også gjelder våre i3'er, og hva som i så fall skal til for at det skal begynne å fungere.

Det er ikke mer enn 2 måneder siden svaret fra BMW her lokalt var at jeg måtte oppgradere via USB og at det kostet like mye som før.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sandpusher

Sitat fra: LMOR på torsdag 06. august 2015, klokken 14:08
Har du oppgradert SW i det siste? Det skal komme gratis over-the-air oppdateringer av kart til BMW professional kart, men jeg har ikke sett at det er bekreftet at det da også gjelder våre i3'er, og hva som i så fall skal til for at det skal begynne å fungere.

Det er ikke mer enn 2 måneder siden svaret fra BMW her lokalt var at jeg måtte oppgradere via USB og at det kostet like mye som før.
Har ikke vært inne siden august i fjor høst for å fikse AC problemet. Tar en kjapp tur ut for å sjekke versjon, ble nysgjerrig nå. Plutselig tilbake.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

LMOR

Ellers har dette skjedd med kartene i det siste:

http://www.digi.no/bedriftsteknologi/2015/08/03/nokia-kartene-er-solgt

Det betyr i hvert fall at BMW og Audi som begge har dyre oppgraderinger nå kan bestemme prismodell selv. MB kjenner jeg ikke til, men de har sikkert vært avhengig av det samme. Det trenger ikke bety at det blir billigere og bedre, men vi får satse på det.

Det betyr vel også at Googlemaps ikke er så aktuelt i disse bilene de første årene.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sandpusher

Hmm, frykter at jeg tok feil, kan ikke se denne veien på kartet nå, beklager hvis noen fikk håp.
Fant ikke ut hvordan jeg kunne sjekke versjon, eneste jeg fant var Media: MN-002.045.001, og Phone: TN-002.045.001, dersom det fins noen andre knapper å trykke for å få frem noe info er det bare å si fra, så skal jeg prøve. Har heller ikke noe connected drive eller concierge or noe annet tjafs så vidt meg bekjent...
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

LMOR

Jeg var rimelig sikker på at du tok feil  ;)

Kartversjonen får du frem ved å skyve iDrive hjulet til høyre, eller få frem "options" med knappen ned til høyre for hjulet. Der finner du versjonen en plass.

Det er altså ikke det samme som versjonen på bilens software.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

wesnym

Så hva i all verden skal til for å få oppdatert kart og ladestasjoner og andre POI ?
Kjøpe oppgradering fra hvor og oppgradere via USB ?

Mener å huske at selger sa at dette var inkluderte (men det må jeg jo sjekke i papirene mine.....)

KN

BMW i3, Oslo

Anterialis

Skal du gjøre det etter boken må du bestille deg verkstedtime og betale flere tusen kroner (3000?) for installering.

Du kan også laste ned kartverket selv (på steder hvis navn ikke skal nevnes) samt. kjøpe aktiveringskode av en russer. Jeg har gjort dette noen år tilbake på min da BMW E92, fungerte knirkefritt. Dog litt shady...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

bromm

Sitat fra: Anterialis på tirsdag 25. august 2015, klokken 19:06
Skal du gjøre det etter boken må du bestille deg verkstedtime og betale flere tusen kroner (3000?) for installering.

Du kan også laste ned kartverket selv (på steder hvis navn ikke skal nevnes) samt. kjøpe aktiveringskode av en russer. Jeg har gjort dette noen år tilbake på min da BMW E92, fungerte knirkefritt. Dog litt shady...
Oppdatering koster noen kroner, ja - men ikke så dyrt som det nevnes over. Jeg oppdaterte til NEXT.2015-2 dagen før jeg la ut på ferieturen, samtidig som jeg fikk gratis oppdatering av vanlig SW for å fjerne begrensningen på max AC-lading.

Det er to deler på fakturaen:
"Enable code HU-H map EuropeNex": 777,40 (-10%) = 699,66
"USB Update Road Map Europa Nex": 450,80 (-10%) = 405,72
                                                                            Totalt 1.382 kr

Jeg fikk utlevert både 32GB minnepenn og koden til odel og eie, så jeg synes ikke det var så ille dyrt. PS! Man kan gjøre oppdateringen selv også, men Sulland Trondheim gjorde det altså gratis samtidig som de oppdaterte bilen  ;D

Anterialis

Dette er en god pris! Koden fra russeren koster fort 4-500 kr uansett, så da ville jeg uten tvil gått for pakken nevnt over =) Da jeg undersøkte dette for noen år tilbake på E92en, var det snakk om flere tusen kroner å spare...

Bromm, vet du hvilken kartversjon du har fått nå? Mao., tror du jeg har siste versjon når min bil ble levert i mai -15?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Siste versjon er den bromm fikk med 10% rabatt. Du ser hva du har med å trykke "options" når du ser på kartet.
Koden du fikk bromm, virker kun på din bil, og kun en gang. Men minnebrikken har jo verdi  :)
Kartene kan en låne eller laste ned, så den kostnaden kan flere dele på. Men ikke alle forhandlere er villig til å selge deg kun en kode.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA