Xenon i fjernlys

Startet av HenrikRH, søn 02. aug 2015, kl. 22:51

« forrige - neste »

Smasher

Smasher

Sitat fra: kaiat på man 03. aug 2015, kl. 14:44
Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på man 03. aug 2015, kl. 12:02
Fjernlys derimot, er lovlig.

Mange som tror dette, men slik er det faktisk ikke, med mindre lykta er godkjent for xenon (skal stå en spesiell kode preget inn i glasset).

Det skal normalt gi mangel på PKK, men nå skled jeg selv gjennom PKK på to biler med et par ting hver som burde gi mangel uten at det ble anmerket. Spørs hvor nøyaktig kontrolløren er. ;)

Er jo bare og spare på orginal pæra så tar det jo bare 20 min og bytte før PKK :-)

Olee

Fint med fire år før første PKK med fy bil  ::) Meeen, det værste er vel ikke uorginalt xenonlys i fjernlysene, litt værre i nærlysene!

HenrikRH

Sitat fra: Olee på man 03. aug 2015, kl. 17:05
Fint med fire år før første PKK med fy bil  ::) Meeen, det værste er vel ikke uorginalt xenonlys i fjernlysene, litt værre i nærlysene!

Absolutt! Jeg selv sliter ikke med å blende andre. Reaksjonsevnen er på topp!
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-

Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

Sele

Ikke lovlig med xenon i et lyktehus som er laget for Halogen. Etter de nye reglene for eu kontroll så er de blitt strengere på lys.

HenrikRH

Sitat fra: Sele på man 03. aug 2015, kl. 17:25
Ikke lovlig med xenon i et lyktehus som er laget for Halogen. Etter de nye reglene for eu kontroll så er de blitt strengere på lys.

Reglene sier vel at nærlys skal ha nivåregulering og lyktespylere.
Fjernlys skal ha lyktespylere.

Finner ikke noe annet enn dette..?
Nissan Leaf Nordic 2015
Levert av Vestfold Auto

-

Sele

Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på man 03. aug 2015, kl. 18:49
Sitat fra: Sele på man 03. aug 2015, kl. 17:25

Reglene sier vel at nærlys skal ha nivåregulering og lyktespylere.
Fjernlys skal ha lyktespylere.

Finner ikke noe annet enn dette..?

http://www.dinside.no/932123/ikke-mont-r-xenonpaerer-i-halogenlykter

nr1rayner

Ingen grunn å lete rundt, ombygging er ikke lovlig. Man kan visstnok blende folk hvis man setter xenon i halogen-lamper på fjernlys.. Derfor har vi også den latterlige lux-regelen (maks totalt 100 i ref.-verdi)..
Med xenon er brennpunktet litt forskjellig fra halogen, samt selvsagt sterkere lys. Så for helt riktig lysbilde må lampa være litt annerledes.
Eneste som skulle bli problem er PKK, tilfeldig kontroll langs veien eller ved ulykke.
Med alle de milene jeg har kjørt, og så utrolig få ganger jeg har i det hele tatt vist førerkort er sannsynligheten nesten null.
Originalt fjernlys på Leaf er ubrukelig. Funker det med ombygging til xenon så sett inn, nyt brukbart lys og ta problemet HVIS det dukker opp  8)

Kjøpte et skikkelig billig 35W kit til et sett ekstralys jeg hadde for ett drøyt år siden, det ble vel faktisk dårligere lys enn med halogenpærer. (kjøpte 55w kit, alt var merket 55w, men hver ballast trakk vel ca 27w eller noe sånt..)

https://www.youtube.com/watch?v=qr175jTbHeU

Så, dere som har handlet skikkelig varer, er det så mye forbedring som de sier?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Smasher

Da annkom pakka i går :-D Så i helgen skal jeg montere det i bilen :-D tar litt bilder under veis og legger ut her når jeg er ferdig :-) kjøpte gromme led pærer til parklysa i samme slengen  8)

Smasher

Hei igjen  ;D

Da var nye fjernlys installert! Meget fornøyd med resultatet av dette, nå merker man faktisk forskjell når man setter på fult lys, ikke bare at man ser den gule fargen øverst i bildet på nærlysene, byttet i samme slengen parklyspærene til led  :D Legger ved litt bilder for de som vurderer dette:

soulcam

Nice! Bare de gule kjørelysene igjen da :)  jeg har enda ikke funnet led aom passer der

skysurfer

Har heller ikke funnet noe som passer i kjørelysende. Utrolig irriterende. Spent på fjernlysene jeg har bestilt fra Kina.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

HenrikRH

Sitat fra: Smasher på man 10. aug 2015, kl. 08:36
Hei igjen  ;D

Da var nye fjernlys installert! Meget fornøyd med resultatet av dette, nå merker man faktisk forskjell når man setter på fult lys, ikke bare at man ser den gule fargen øverst i bildet på nærlysene, byttet i samme slengen parklyspærene til led  :D Legger ved litt bilder for de som vurderer dette:

Du må skjære hull i lokket og dra den store pakningen gjennom, hvis ikke får du fukt i lykta og lyset blir helt jævlig.

Ligger video på hvordan du gjør det :-)
Nissan Leaf Nordic 2015
Levert av Vestfold Auto

-

Smasher

Sitat fra: Henrik Ryslett Hansen på man 10. aug 2015, kl. 18:06
Sitat fra: Smasher på man 10. aug 2015, kl. 08:36
Hei igjen  ;D

Du må skjære hull i lokket og dra den store pakningen gjennom, hvis ikke får du fukt i lykta og lyset blir helt jævlig.

Ligger video på hvordan du gjør det :-)

Det er gjort med litt silikon i tilleg for og være sikker på og ikke få fukt :-)

Fallskjerm

Nå bestilte jeg også ombyggingsettet(55w)

Håper lysene blir bedre til vinteren.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA