NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av nie, tirsdag 28. juli 2015, klokken 17:00

« forrige - neste »

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

RonnyØ


Enigami

Sitat fra: RonnyØ på onsdag 02. desember 2015, klokken 06:05
Kan alle bare slutte å svare BensinV8? :)


Det viktigste er å la være å høre på folk med andre meninger og å fryse de ut som forumtroll. Da får alle elbilfanatiske en egen liten virkelighet fyllt med strøm og falsk miljøprofil.
Plug-in hybrid velges garantert ikke av miljøhensyn, akkurat som at sikkert 80% av elbilkjøpene heller ikke er miljøbegrunnet. Her er det priser og hva man tror er lønnsomt som gjelder. Det ser jo litt dumt ut å kjøre uten varme på om vinteren, og det må man gjøre om man er redd for å ikke nå frem. Snakk om dårlig Norgesvennlighet på elbiler. Hybrider derimot. De kan både slippe avgifter og slippe å lade, og dermed bli meget spreke (og litt tyngre) i forhold til pris.
Felles for alle er at prisene går opp fortløpende til nyttår og avgifter på bensinbiler går ned, sammen med hybrider. Så forskjellen i priser mellom elbil og hybrid/bensinbil er mindre. Perfekt for oss som kjører miljøvennlige bensin V8ere.
Dieselbiler er jo 15-40 ganger verre.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 02. desember 2015, klokken 08:40Plug-in hybrid velges garantert ikke av miljøhensyn, akkurat som at sikkert 80% av elbilkjøpene heller ikke er miljøbegrunnet. Her er det priser og hva man tror er lønnsomt som gjelder.
Enig i at miljøhensyn ikke er styrende. Studier viser at de som kjøper hybrid gjør det av rent økonomiske hensyn, mens de som kjøper elbil gjør det av andre grunner i tillegg til de økonomiske. Først og fremst, lite støy/vibrasjoner, ingen irriterende girkasse, det er praktisk i hverdagen ved at man starter med full rekkevidde hver morgen, gode ytelser fra 0 RPM, osv.

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 02. desember 2015, klokken 08:40Det ser jo litt dumt ut å kjøre uten varme på om vinteren, og det må man gjøre om man er redd for å ikke nå frem. Snakk om dårlig Norgesvennlighet på elbiler.
Enig at det er tullete å kjøre uten varme på vinteren. Man bør kjøpe elbil med tilstrekkelig batterikapasitet til sitt formål, slik at dette er uaktuelt. f.eks Tesla.

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 02. desember 2015, klokken 08:40Hybrider derimot. De kan både slippe avgifter og slippe å lade, og dermed bli meget spreke (og litt tyngre) i forhold til pris.
De slipper ikke avgifter. Men det er riktig å straffe utslipp hardt og da kommer ladehybridene ganske godt ut.

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 02. desember 2015, klokken 08:40Felles for alle er at prisene går opp fortløpende til nyttår og avgifter på bensinbiler går ned, sammen med hybrider. Så forskjellen i priser mellom elbil og hybrid/bensinbil er mindre. Perfekt for oss som kjører miljøvennlige bensin V8ere.
Dieselbiler er jo 15-40 ganger verre.
Hybridene som ikke er plug-in straffes ved nyttår. Blant annet Prius. Dette er riktig da dette er rene fossilbiler som ikke er spesielt miljøvennlige. Utregningen på avgiftene til ladehybridene bør nok også justeres noe. I kjøresyklusen antas det for stor andel av kjøring på strøm.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fonberg

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 02. desember 2015, klokken 08:40

...Perfekt for oss som kjører miljøvennlige bensin V8ere.


Har du eksempler på "miljøvennlige bensin V8-ere"?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Øyvind.h

#410
Sitat fra: BensinV8Det viktigste er å la være å høre på folk med andre meninger og å fryse de ut som forumtroll.

Det er vanskelig å få folk til å gå tilbake i tid. Du må gjerne misjonere for eksosmotorer, men aksepter at dette er et forum for elbiler. Å forsøke å selge inn eksosbiler her er som å be eiere av varmepumpe om å bytte til oljefyr. Ikke noe poeng å bli frustrert over at det fungerer dårlig, for det du forsøker å selge inn tilhører fortiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MrBacardi

Hvor er moderator? Ta denne off-topic diskusjonen i en egen tråd folkens.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Toonster

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. desember 2015, klokken 01:07
Sitat fra: Toonster på tirsdag 01. desember 2015, klokken 23:40
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 22:29
En plug-in hybrid kan lades opp under kjøring, så man trenger i praksis aldri å lade.

Et tips, smak på "ordet" plug-in

Han har jo rett da. Det er nok endel av plug-in-hybrid-kjøperne fremover som aldri eller sjelden kommer til å lade opp bilen sin. Når plug-in utgaven er raskere enn langt dyrere fossilvarianter så kjøper man den selv om man bor i f.eks borettslag uten lademulighet. Eller får en som firmabil, hvorfor betale for strøm selv når bensin er gratis?

Delvis rett vil nå jeg si. Det som er riktig er at man ikke MÅ lade, men da faller poenget bort med å ha en Plug-in hybrid (bortsett fra det økonomiske aspektet som du påpeker).
Man må lade den med stikk for å få ønsket miljøeffekt (på lokal kjøring) og lave forbrukstall på drivstoff . Lading ved kjøring i lade-modus er strengt tatt bare tull og gir minimalt med effekt.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Diravi

Denne tråden handler om prisutvikling på Model S pga dollaren. Den handler ikke om de mange (?!) fortreffeligheter ved en brukt Mercedes E-klasse. Den handler ikke om at noen synes brukte biler er like gode som nye biler. Den handler ikke om plugin-hybrider som skal lades ved å stå og gå på tomgang over natten (men takk for den oppklaringen!).

Jeg har sett ett eneste trådrelevant innlegg de siste sidene - han som påpekte at ja, det ser ut som dekkene er feilpriset etter prisstigningen. Men han druknet litt i V8-støyen...

Moderator? Please?? På forhånd takk.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Toonster

Enig ja, vel mye off-topic her :) Beklager for bidragene i den retning. Fint om moderator rydder :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Thomas N

70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

turfsurf

Sitat fra: Thomas N på lørdag 05. desember 2015, klokken 08:53
Når kommer neste prisstigning?

Jeg tror Tesla svelger den lille forskjellen som er nå, så om ikke dollaren stiger enda mere vil nok prisene holde seg på dagens nivå. Er veldig spent på videre salg nå. Det går nok noen Model X ut til å begynne med, men så vil nok salget gå ned betraktelig, og hovedsaklig bestå av S/X 70D.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Dollaren er jo faktisk litt ned fra toppen. Nå "kun" 8,53. Om det holder seg på dette nivået eller faller tror jeg vi har sett siste prisøkning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Softblue

Når Megafactory kommer i gang så skal vel prisen på batterier ned.
Jeg antar også at prisen vil presses når andre bilfabrikkanter kommer på banen.
I tillegg vil vi få en svekkelse av dollaren om oljeprisen stiger.
Prisen på brukte Tesla vil falle etter nyttår når etterspørselen fra Danmark faller bort.
Jeg antar derfor at prisen på Tesla har sin "peak" nå.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA