Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Detailing/bilpleie av eGolf. En real besettelse :)

Startet av ionboy, tirsdag 28. juli 2015, klokken 01:13

« forrige - neste »

ionboy

Jeg lurte på om det er flere her inne som er dønn seriøs på bilpleie av eGolf. Elbiler er gjerne litt annerledes enn vanlige biler. Ta Tesla f.eks. Ifølge de fleste bilpleiere jeg kjenner så er lakken helt forferdelig og slitsom å jobb med. Jeg ser også at lakken på eGolfen min har områder (over ladeporten) som har tilnærminger til orange peel i lakken...Det virker som de har prøvd å spare litt penger her...

Det hele startet med et tilbud fra Møller om lakkforsegling til 9000,- Dette var helt uinterresant for meg, og jeg begynte heller å lete etter gode vaskemuligheter.

Ca. et halvt år senere er jeg 100% hekta. Takket være det fantastiske forumet www.detailersclub.no samt gode nett og lokale butikker har jeg to fulle skap med produkter og en høytrykkspyler fra himmelen. Jeg gleder meg stort til hver vask! Det er ingen galskap i dette. Dette er det dyreste objektet jeg har etter huset vårt og ønsker å holde den i god stand, samt pen å se på :)

Å kjøre bilen i vaskemaskin er fullstendig uaktuelt. Her er det forvasker og berøringsvask som gjelder. Om flere av dere ønsker å hive dere med på erfaringer på eGolfen så hadde det vært morro å ført en prat på det her inne om hva som funker og hva som funker mindre.

Når det gjelder mitt vaskeoppsett så gjør jeg som følger:


FORVASK OG BERØRINGSVASK:

-Prickbort i fem minutter
-Kjører så Autofoam 1:8 med 10ml Chemical Guys Gloss&Shine på bil og matter (Skal prøve Nerta når Autofoamen er tom)
-Sprayer Bilt Hamber Surfex HD 1:20 over hele bilen. Bruker Scholl Rim7 på felgene og jobber dette inn med kost. Bruker Surfex HD 1:5 på dekksidene for å ta skiten. Lar dette stå noen minutter.
-Kjører på med IronX (mest på vinterstid) som tar metallpartiklene og blør lilla.
-Fyller opp to CG-bøtter med gritguards og kjører 30ml Chemical Guys Mr.Pink i ene bøtten. Etter berøring av bil skylles mikrofiber vaskehansken i den rene bøtten før den får ny skum fra den andre.
-Bruker Surfex HD 1:10 i dørkarmene sammen med spiss hageslange for å løfte skiten ut.
-Tørker bilen med Chemical Guys Miracle Dryer.
-Clayer ved behov
-Går over alle gummilister med Swissvax Seal Feed og legger Swissvax Pneu på dekksidene m/kost.
-Kjører Chemical Guys Vintage Metal Wax på alt av krom/metalldetaljer.

INTERIØRVASK:

-Bruker Gtechniq W2 i 1:7 eller Chemical Guys Green Clean på tepper. Kjører over med lunket vann og våtstøvsuger med rensehode.
-Bruker Scholl Purple på nyvaskede matter for fornying. IKKE bruk Swissvax Pneu. Det ble latterlig glatt ;)
-Bruker Scholl ICE på alt av vinduer. Går over rute og bakrute med RainX. Sparer litt strøm når vannet bare preller av og viskerene ikke trenger å gå ;)
-Bruker Chemical Guys Leather Cleaner & Conditioner på skinsetene nå når de fremdeles er nye. Bruker IKKE mikrofiber på skinnseter da disse lugger og trekker med seg impregnering og annet fra produksjonen. Bruk heller små kluter av bomull! Disse glir fint over og flytter fint ut produktet.

MOTORVASK:

Da man ikke skal spyle i motorrommet på en eGolf (ifølge Møller) så løser jeg det med fuktige mikrofiberduker.
-Bruker en all purpose mikrofiber som jeg veter med Chemical Guys All Clean.
-Tar en ny mikrofiber av samme dype og veter med Scholl Boost.
-Går over med en tørr mikrofiber og tørker opp evt. overskuddsprodukt.


LAKKORRIGERING/POLERING:

Da bilen vår fortsatt regnes som ny så går jeg ikke løs på den med mye cut i padsene. Alikevel var det masse rester av poleringsstoff på bilen etter "klargjøringen" fra Møller. Dette fant jeg på overgang oppe på bakluken, på gummilister, MASSE poleringsmasse trøkt ned i vinduslisten på førerside etc. Dette måtte jeg løse opp med Surfex HD 1:5 og Scholl Concepts FINISH Control Spray CF02. EKSTREMT irriterende. Fant også en god del mikroriper og riper oppe på pianolakken på døren. Unødvendig...

-Maskerer alle gummipakninger og plastdetaljer med 3M maskeringstape med lett heft.
-Bruker Scholl oransje pad med S30+ Måler bilen med lakkdybdemåler for forsikre meg.
-Etter polering/korrigering tar jeg en vask med 1:10 for å fjerne polishrester.
-Tar en sjekk og bruker evt. Scholl Concepts FINISH Control Spray CF02 for å sjekke etter olje som skjuler noe.
-Tørker bilen med Chemical Guys Miracle Dryer
-Går over bilen med Swissvax Shield-voks med påføringspad i rette bevegelser i kjøreretning. (Voksing 2-3 ganger i året.) Venter 45min. Buffer av bilen og nyter synet!!!
-Felger renses med Swissvax Cleaner Fluid, buffes og så legges et lag Swissvax Autobahn. 45 min herding/hazing og så buffe av med mikrofiber.

Når dette er gjort ser lakken ut som 100% ny.


Medlemskap i www.detailersclub.no koster 200,- men dette tjente jeg tilbake tifolds da medlemskapet gir 10% i de største detailerbutikkene. Handlet ny høytrykkspyler (Kränzle K1152TST) og alt jeg trengte for oppstart hos www.scandicshine.no og www.bilnerden.no og www.Swissvax.no (Har ingen kontakt med disse ut over at jeg handler hos dem) I Bergen (Osterøy) handler jeg hos Alt i dekk&Bilpleie. Da får jeg produktene OG opplæringen. En fantastisk flink gjeng for oss som er "sjuke". Håper ikke det fremstår som jeg reklamerer her, men i jungelen ville jeg bare anbefale bedrifter jeg har vært fornøyde med!

Vil bare anbefale alle å teste dette ut. Bilvask blir en besettelse. Tro det eller ei ;) Shine on!

Foremost

Veldig bra guide! Vurderte selv å bestille en time til ditec eller en annen type lakkforsegling når jeg får egolfen, men voksing blir nok billigere og definitivt mye mer "personlig".

ionboy

#2
Tusen takk Foremost!

Jeg hadde ikke forseglet. Det blir ALDRI "spyle av" her i Norge. Jeg sier ikke at det er bortkastede penger. Det er veldig bra om det er gjort av proffer, men man må alikevel ha et bilhold.

Man MÅ ha:

-God høytrykkspyler
-Prickbort
-Skumsåpe og skumkanon
-Bilt Hamber Surfex HD
-Minimum 10 greie all purpose mikrofiber
-To tørkehåndkler av typen Chemical Guys Miracle Dryer.
-Mikrofiberhåndkle til å buffe av etter polering.
-En oscillerende poleringsmaskin med pads til det lakken din trenger. Her finnes også gode pakker.
-En god lakkrens (poleringsmasse) fra f.eks Scholl eller Menzerna.
-En god voks.

Man finner mye brukanes på Biltema og Clas Ohlsson, men jeg vil anbefale bøttepakker og maskiner fra scandicshine eller Bilnerden. Det er enklest om du ønsker å slippe forskningen og bare vil vaske bilen :)
Man kan også finne gode kupp på brukte maskiner hos www.detailersclub.no

Men det bygger fort på seg, for dette er utrolig morro ;)

sybo

Veldig bra liste dette.
Jeg får min e-Golf i slutten av august nå og skal behandle den selv.
Jeg skal i tillegg til dette du nevner ha på Carpro C.Quartz UK, og jeg har tenkt å impregnere setene.
Carpro har en stoff impregnering som jeg har tenkt å bruke.

Jeg har i dag en iOn som jeg har hatt C.Quarts på og angrer ikke på det.
Veldig lett å rengjøre etter dette.

Jeg har også plan om å bruke Carpro Hydro2 utover for å vedlikeholde :)

Har til nå brukt Autoglym Aquavoks etter hver vask. Den kan jeg virkelig anbefale. Superlett å påføre. Spray på våt bil å gni av med microfiber klut.

gamer73

tidi..dere behandler bilen bedre enn man behandler et spedbarn;)

Selv sluttet jeg å vaske bil for hånd for omtrent 7 år siden...da jeg pluttselig fant ut at jeg ikke ville kaste bort ett eneste minutt til av livet mitt på noe jeg hatet. Bilene mine blir kjørt i vaskehall 1-3 ganger per år og det holder lenge for min del....og det er selvsagt bare om bilene er relativt ny. Min gamle laguna fra 2001 har aldri vært vasket siden jeg kjøpte den i 2010....men den er et vrak uansett hehe.

Jeg har også lest at mht rust om vinter etc..så må man undervaske bilen etter HVER tur om det skal ha noen effekt...

MEN..jeg skjønner at det å pusse på og vaske biler er som en hobby for mange...dvs dem vasker og pusser uansett om bilen er skitten eller ei...og hobbyer er ALLTID kult og trenger ikke en mening utenom at det er kjekt:)

Så en fin fin guide ! :) (som jeg muligens også kommer til å bruke om jeg skulle finne et engangsbehov for et eller annet:))

Nickelilltroll

Hoho, enig med gamer, delvis....Var sådan cirka likadan själv i mina "yngre dagar".

Körde på med en mindre förmögenhet och att halva helgen eller 2 kvällar i veckan gick till denna maniska "bilpleie", var noll stress ;D

Passerade det runda och fina 30-strecket på ålderplakaten och insåg att jag gjorde det mest för min personliga tillfredställelse och andras beundran. Om det var värt det är en annan disskussion ;)

Idag ger jag bilen handvask 2 gånger i månaden, underredsvask och tectyl 1 gång i året och en egen stövsugere som ofta går över inredning tillsammans med en fiberklut :)

Bilen får minst lika mycket skryt som förut och jag har skaffat mig en mycket sundare och mer social hobby idag-cykling :)

Obs obs, är inte kritik, men ett mer förstående inlägg till denna tråd ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

ionboy

Sitat fra: sybo på tirsdag 28. juli 2015, klokken 08:36
Veldig bra liste dette.
Jeg får min e-Golf i slutten av august nå og skal behandle den selv.
Jeg skal i tillegg til dette du nevner ha på Carpro C.Quartz UK, og jeg har tenkt å impregnere setene.
Carpro har en stoff impregnering som jeg har tenkt å bruke.

Jeg har i dag en iOn som jeg har hatt C.Quarts på og angrer ikke på det.
Veldig lett å rengjøre etter dette.

Jeg har også plan om å bruke Carpro Hydro2 utover for å vedlikeholde :)

Har til nå brukt Autoglym Aquavoks etter hver vask. Den kan jeg virkelig anbefale. Superlett å påføre. Spray på våt bil å gni av med microfiber klut.


Carpro Hydro2 er helt fantastisk! Jeg tenker å kjøre denne neste gang etter Shield voks :)

ionboy


mihkku

Jobbet mye med detailing før, nå gir jeg bare jobben til noen andre :p

Har Gtechniq behandling på min :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA