Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Falcondører og snø

Startet av Lille Lance, fredag 24. juli 2015, klokken 11:30

« forrige - neste »

sigurdi

#30
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 02. august 2015, klokken 11:38
Her er litt bilder på X tatt /publisert 1 uke siden, ser ut som om den får LED lys isteden for xenon

Men regner at dette er noen av testbilene da den ikke har sidespeil..

http://m.imgur.com/y4SEwvk

http://m.imgur.com/r/teslamotors/xVTkUsR
Om bildene er publisert for en uke siden er dette er prototypen som står ved resepsjonen i Design studio.

Har selv noen bilder derfra tatt i Oktober 2014, smilet like kunstig som Woz.
Jeg er 175 om noen ønsker å ta en høydemåling.
Horten
Model X90D (18.03.17)

eclipse

Jeg ser at folk som har reservert TMX forsvarer sitt valg i tykt og tynt, dette er helt naturlig og noe vi alle gjør, men jeg tillater meg å spørre hvorfor folk bestiller SUV?

Er ikke en SUV en bil for en aktiv familie som gjerne vil dra på tur og oppleve ting, kanskje drive med seilbrett, ski, sykling etc??

For å frakte med meg dette utstyret på min TMS så har jeg takbøyler og diverse tilbehør som sykkel eller ski stativ.

Så spørsmålet mitt er hvordan dere skal frakte med dere ski, kajakk, surfebrett etc på TMX?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Espen Hugaas Andersen

#32
Sitat fra: eclipse på mandag 03. august 2015, klokken 12:24Jeg ser at folk som har reservert TMX forsvarer sitt valg i tykt og tynt, dette er helt naturlig og noe vi alle gjør, men jeg tillater meg å spørre hvorfor folk bestiller SUV?

Er ikke en SUV en bil for en aktiv familie som gjerne vil dra på tur og oppleve ting, kanskje drive med seilbrett, ski, sykling etc??

For å frakte med meg dette utstyret på min TMS så har jeg takbøyler og diverse tilbehør som sykkel eller ski stativ.

Så spørsmålet mitt er hvordan dere skal frakte med dere ski, kajakk, surfebrett etc på TMX?
To av kriteriene mine har vært AWD og hengerfeste. AWD kom på Model S for noen måneder siden men fortsatt mangler hengerfeste.

Kona syns også Model S ser litt for vulgær/harry ut, og vil ha mer plass enn det som er i Model S. (Model S er ikke liten, så klart, men vi har jo tilnærmet samme plass som Model S i i30 stasjonsvogn!)

Vi har ikke hatt mye behov for å frakte ski og sykkel, men om dette behovet oppstår er det jo lett å frakte sykkel på hengerfestet, og Tesla har lovet at det skal være en løsning for ski, trolig også på hengerfestet. Kajakk og surfebrett kan jeg ikke helt se for meg at skulle bli aktuelt, men i så fall ville jeg nok kjøpt en liten henger til dette. Om man kun er to personer i bilen vil det også være plass til masse greier bak i bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: eclipse på mandag 03. august 2015, klokken 12:24
Jeg ser at folk som har reservert TMX forsvarer sitt valg i tykt og tynt, dette er helt naturlig og noe vi alle gjør, men jeg tillater meg å spørre hvorfor folk bestiller SUV?

Er ikke en SUV en bil for en aktiv familie som gjerne vil dra på tur og oppleve ting, kanskje drive med seilbrett, ski, sykling etc??

For å frakte med meg dette utstyret på min TMS så har jeg takbøyler og diverse tilbehør som sykkel eller ski stativ.

Så spørsmålet mitt er hvordan dere skal frakte med dere ski, kajakk, surfebrett etc på TMX?
Hvorfor må SUV være for en aktiv familie? Jeg har bestilt fordi jeg vil ha plass til inntil 7 pers OG bagasje. Ift frakt trenger jeg muligheten til å frakte ski. Det skal antakelig gjøres under setene. I tillegg har Tesla for lengst varsler et samarbeid med leverandører av frakt-løsninger for tilhengerfeste. Så det kommer nok mye sprekt der. Sykkel ville jeg helt klart festet på hengerfeste.

Ellers blir det nok enkelte situasjoner hvor jeg vil savne takstativ, men ingenting som ikke lett løses med tilhenger.

Avslutningsvis kan jeg nevne at jeg foretrekker Model S karosseri og design fremfor SUV. Men det lar seg ikke kombinere med behovet for å frakte mange mennesker og bagasje.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: eclipse på mandag 03. august 2015, klokken 12:24
Jeg ser at folk som har reservert TMX forsvarer sitt valg i tykt og tynt, dette er helt naturlig og noe vi alle gjør, men jeg tillater meg å spørre hvorfor folk bestiller SUV?

Først: Jeg har ikke bestilt, og har derfor heller ikke noe behov for å forsvare noe som helst.

Så er det greit å få med seg at Tesla ikke kaller Model X for en SUV (Sport Utility Vehicle) men for en CUV (Crossover Utility Vehicle). Forskjellen er kanskje ikke så stor, og mange vil nok ignorere forskjellen, men det er nå en grunn til å velge å kalle ting med forskjellige betegnelser.

Selv ville jeg nok i denne sammenheng legge vekt på at "sport" er utelatt, og at behovet for transport av typisk sportsutstyr er følgelig nedprioritert. Men du får det jo alltid med deg på en henger om behovet er der (evt. på ett stativ på hengerfestet).
Model S 85D

sigurdi

Sitat fra: eclipse på mandag 03. august 2015, klokken 12:24
Jeg ser at folk som har reservert TMX forsvarer sitt valg i tykt og tynt, dette er helt naturlig og noe vi alle gjør, men jeg tillater meg å spørre hvorfor folk bestiller SUV?

Er ikke en SUV en bil for en aktiv familie som gjerne vil dra på tur og oppleve ting, kanskje drive med seilbrett, ski, sykling etc??

For å frakte med meg dette utstyret på min TMS så har jeg takbøyler og diverse tilbehør som sykkel eller ski stativ.

Så spørsmålet mitt er hvordan dere skal frakte med dere ski, kajakk, surfebrett etc på TMX?

Model S har aldri vært et alternativ for oss desverre, dette er pga vårt bruksmønster.
Vi har behov for mer en 5 sitteplasser for voksne, ikke pga at alle er i bruk til en hver tid men trenger rom mellom halv voksne barn på langtur.

Kjøre med ting på taket har jeg ikke gjort siden 90 tallet, det som ikke går inn i bilen eller på henger leier vi det vi måtte være. :-)

Så tre faktorer gjør at vi velger Model x istede for model S:
- 3. seterader
- Hengerfeste
- Sittestiling og innstegs terskel. (Kunne sette seg inn i en bil og ikke ned, noe av det jeg har å utsette på model S er faktisk det å sette seg inn/ut av bilen)
Horten
Model X90D (18.03.17)

satheesh.net


lurium

hengerfeste kommer på model s også...nuff said...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Thomas M på tirsdag 04. august 2015, klokken 18:54
hengerfeste kommer på model s også...nuff said...
Dette er ikke bekreftet. Men det er nok en grei antakelse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

Sitat fra: Thomas M på tirsdag 04. august 2015, klokken 18:54
Ingen vet om hengerfeste kommer på model s også...nuff said...

There I fixed it for you. :P

Øyvind.h

#40
Edit - leste feil. Se bort fra posten.  8)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sigurdi

#41
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. august 2015, klokken 19:42
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. august 2015, klokken 18:55
Sitat fra: Thomas M på tirsdag 04. august 2015, klokken 18:54
hengerfeste kommer på model s også...nuff said...
Dette er ikke bekreftet. Men det er nok en grei antakelse.
Nå spottes testbilene med opplegg for hengerfeste, og det er tatt bilder av X ute på veien med henger. I tillegg er det nylig uttalt hvilken hengervektklasse X skal kunne dra (7500 pund), så vi er laaaangt forbi antakelse.

Tror uttalelsen var om model S.
At en ser Model S med Model X understell som tester henger, betyr ikke at model S kommer med hengerfeste.
Er flere ting på model S som må endres for å dra henger, som styrke, kjøling osv.

Størrelsen på endringer som er utført på model X for å henger kapasitet har betydnng for om dette kommer på model S i det hele tatt og om det lar seg overføre på noe annet en test biler.

Er det større og kostbare endringer, er det nok lite sannsynlig, en av grunnene er at bilene er tiltenkt ulik bruker grupper og segmenter av markedet der X blir et naturlig valg om en skal trekke henger.

X kommer med henger og en offesiell Tesla person har uttalt at det blir en Gen III hengerfeste og nærmere 10 000 punds vekt, så 7500 kan nok stemme.
Dette er tross alt ganske nært 3500kg som er max her i Europa på denne biltypen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Øyvind.h

Oi! Jeg overså at påstanden var om S, ikke X. Så meg blind på at dette er en X tråd. Hengerfeste på S er absolutt ikke bekreftet. Musk selv sa jo at X var bilen for å trekke henger. Underforstått S får ikke hengerfeste. Men det kan endre seg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 04. august 2015, klokken 19:50Tror uttalelsen var om model S.
At en ser Model S med Model X understell som tester henger, betyr ikke at model S kommer med hengerfeste.
Er flere ting på model S som må endres for å dra henger, som styrke, kjøling osv.

Størrelsen på endringer som er utført på model X for å henger kapasitet har betydnng for om dette kommer på model S i det hele tatt og om det lar seg overføre på noe annet en test biler.

Er det større og kostbare endringer, er det nok lite sannsynlig, en av grunnene er at bilene er tiltenkt ulik bruker grupper og segmenter av markedet der X blir et naturlig valg om en skal trekke henger.
Man kunne sagt de samme tingene om AWD.

Jeg tror hengerfeste vil kunne fås på Model S. Men det er mulig at det går to år før man kan velge hengerfeste.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 04. august 2015, klokken 19:58
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 04. august 2015, klokken 19:50Tror uttalelsen var om model S.
At en ser Model S med Model X understell som tester henger, betyr ikke at model S kommer med hengerfeste.
Er flere ting på model S som må endres for å dra henger, som styrke, kjøling osv.

Størrelsen på endringer som er utført på model X for å henger kapasitet har betydnng for om dette kommer på model S i det hele tatt og om det lar seg overføre på noe annet en test biler.

Er det større og kostbare endringer, er det nok lite sannsynlig, en av grunnene er at bilene er tiltenkt ulik bruker grupper og segmenter av markedet der X blir et naturlig valg om en skal trekke henger.
Man kunne sagt de samme tingene om AWD.

Jeg tror hengerfeste vil kunne fås på Model S. Men det er mulig at det går to år før man kan velge hengerfeste.
La oss håpe Tesla tar til fornuften. Når mitt 7-seter behov forsvinner om ca 3-4 år vil jeg ha S igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA