Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Falcondører og snø

Startet av Lille Lance, fredag 24. juli 2015, klokken 11:30

« forrige - neste »

lurium

Kommer selvfølgelig bare på model x pga dere som har bestilt må jo forsvare dette kjøpet :)

Spørsmålet man må stille seg er hvor tung henger den blir godkjent med i Norge og hvor mye rekkevidden blir ødelagt. Når man fks mellom SCer med en stor campingvogn...

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

Sitat fra: Thomas M på tirsdag 04. august 2015, klokken 20:03
Kommer selvfølgelig bare på model x pga dere som har bestilt må jo forsvare dette kjøpet :)

Spørsmålet man må stille seg er hvor tung henger den blir godkjent med i Norge og hvor mye rekkevidden blir ødelagt. Når man fks mellom SCer med en stor campingvogn...

Ingen trenger vel forsvare Model X kjøp, siden ingen faktisk har kjøpt den.
De fleste håper vel at Model S også kommer med hengerfeste, siden vi er nordmenn og elsker hengerfeste.
Skulle det være noen som velger X bare pga hengerfestet, er dette pga de venter på en elbil med dette, kommer S med henger om et eller to år har de ivertfall kjørt elbil 1-2 år lengre en om de skulle vente i håpet på S.
Vekt vil jo vise seg, men Tesla ansatt, pluss observasjoner tyder på at det blir mellom 2500kg og 3500kg, som bør være mer en nok til det vi normen bruker henger feste til.
- hente materialer hos byggeforetningen.
- dra båten hjem på høsten og tilbake på sjøen om våren
- kjøre søppel
- IKEA
- Sykkel med på tur

De som trenger hengerfeste for å kjører rundt hele sommeren med Campingvogn i Norge og Europa, ser nok etter bil som bruker annen drivstoff en elektroner (Dette blir ikke Model X eller Model S brukendes til)
Noen få spesielt interesserte ser vi nok, men ikke noe normalt syn de neste 5-10 årene.

Grunnen til at flere tviler litt på at S får hengerfeste med det første er senere uttalelser til Elon.
X får ikke mer en 30% felles deler med S, og da spørst det om understellet har måttet gjennomgå så mye endringer at det ikke er noen enkel eller rimelig løsning å endre Model S for å få henger mulighet.
Større luft inntak og dermed mer kjøling er jo noe av det visuelle endringene en ser godt på fronten til X sammenlignet med S. Dette gjelder både prototype og det en ser på bilder av biler observert i USA.
Blir batteripakken lik på bilene, spørst det hvor stor % andel dette utgjør av de 30% ene. (Volume eller antall).
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 04. august 2015, klokken 23:21





http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/44955-Cargo-connection-points-on-Model-X-mule-rear-roof/page3?p=1049179&viewfull=1#post1049179

Flott med link, dette er et forslag fra en bruker, ikke noe offesielt Tesla har lagt frem.
Stiller meg ganske spørre de til at Tesla  har et design der mellom leddet kan svinger begge veier og døra kan gå ut uten først å gå litt opp.
Er noe med ledd som både skal være tette, pene og bøyes i flere retninger. :-)
Hadde vært praktisk i flere sammenhenger, så får se i kveld om det kommer noe ut av Q2 samtalen. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas M på tirsdag 04. august 2015, klokken 20:03
Kommer selvfølgelig bare på model x pga dere som har bestilt må jo forsvare dette kjøpet :)
Nei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

#50
Sitat fra: Thomas M på tirsdag 04. august 2015, klokken 20:03
Kommer selvfølgelig bare på model x pga dere som har bestilt må jo forsvare dette kjøpet :)

Spørsmålet man må stille seg er hvor tung henger den blir godkjent med i Norge og hvor mye rekkevidden blir ødelagt. Når man fks mellom SCer med en stor campingvogn...

Dersom jeg hadde vært adm dir hos en campingvogn-produsent ville jeg tatt kontakt med Tesla og fått integrert et 30kWh batteri i campingvognen som automatisk blir ladet når en lader en tilkoblet Model X. Må og kunne lades direkte på Superladerstasjoner slik at andre bileiere også kan kjøpe campingvogn med stort batteri (for folk som ferdes på plasser uten strømtilkoblingsmuligheter). Model X må kunne hente ut strøm fra dette batteriet når bilens batteri har lite strøm, og bilen er koblet på vognen og kjører. Dermed trenger en ikke tettere avstand mellom superladerne. Dersom motoren går varm kunne en jo ha en ekstra elmotor og regen. på campingvognhjulene...så belastes ikke bilen mer enn vanlig. Kunne vært nyttig for bensinbiler med liten motor også...da blir vel vognen momsfri også
Tesla Model Y                         2021-

dosmont

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. august 2015, klokken 20:59
Sitat fra: Thomas M på tirsdag 04. august 2015, klokken 20:03
Kommer selvfølgelig bare på model x pga dere som har bestilt må jo forsvare dette kjøpet :)

Spørsmålet man må stille seg er hvor tung henger den blir godkjent med i Norge og hvor mye rekkevidden blir ødelagt. Når man fks mellom SCer med en stor campingvogn...

Dersom jeg hadde vært adm dir hos en campingvogn-produsent ville jeg tatt kontakt med Tesla og fått integrert et 30kWh batteri i campingvognen som automatisk blir ladet når en lader en tilkoblet Model X. Må og kunne lades direkte på Superladerstasjoner slik at andre bileiere også kan kjøpe campingvogn med stort batteri (for folk som ferdes på plasser uten strømtilkoblingsmuligheter). Model X må kunne hente ut strøm fra dette batteriet når bilens batteri har lite strøm, og bilen er koblet på vognen og kjører. Dermed trenger en ikke tettere avstand mellom superladerne. Dersom motoren går varm kunne en jo ha en ekstra elmotor og regen. på campingvognhjulene...så belastes ikke bilen mer enn vanlig. Kunne vært nyttig for bensinbiler med liten motor også...da blir vel vognen momsfri også
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

sigurdi

Mange ideer er gode i teorien men svært vannskelige å få ut i real life.
Eks så må en klare å endre lovverket i mange land for å få et motorisert henger lovelig for å si det slik. :-)

Men pris ville nok gjør at produktet kun hadde blitt noe for noen svært få.

Største problemet kan en se på kablene som går fra SC inn i bilen, må da bli samme kabler fra campingvogn til bil og de må være beskyttet så ikke det er mulig å grille hele nabolaget ved ulykke.

Nærmere 400v DC og 30kWh er ikke noe å spøke med.
Horten
Model X90D (18.03.17)

finn_roen

Spennende å se hvordan falcondørene kommer til å fungere, personlig tror jeg ikke snø kommer til å bli noe problem, derimot tror jeg det kan bli en utfordring på sikt i forhold til knirkelyder fra dørene.

SurSnasen

Sitat fra: sigurdi på onsdag 05. august 2015, klokken 01:16
Flott med link, dette er et forslag fra en bruker, ikke noe offesielt Tesla har lagt frem.
Stiller meg ganske spørre de til at Tesla  har et design der mellom leddet kan svinger begge veier og døra kan gå ut uten først å gå litt opp.
Er noe med ledd som både skal være tette, pene og bøyes i flere retninger. :-)
Hadde vært praktisk i flere sammenhenger, så får se i kveld om det kommer noe ut av Q2 samtalen. ;-)

Enig i dette. Jeg har selv vurdert Model X. Men på grunn av måkevingedørene har jeg slått det fra meg. Garasjene jeg pleier å parkere i er altfor trange for slike dører. I tillegg er jeg avhengig av takstativ/takboks på vinteren særlig. Jeg har ventet på utspill fra Tesla mang en gang for å få vite hvordan de har tenkt å løse dette. Men svar har jeg aldri fått.

Problemet med den løsningen som denne brukeren har foreslått, er hvordan døren skal hengsles. Hvordan skal side-delen av døra (hvis vi deler opp i takdel og sidedel) kunne løftes opp over 180 grader (om vi tenker tak og side koblet sammen)? Intet stempel klarer å gå i vinkel slik at det får skjøvet døra opp i mer enn 180 grader.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: StianSalG på fredag 07. august 2015, klokken 09:52
Sitat fra: sigurdi på onsdag 05. august 2015, klokken 01:16
Flott med link, dette er et forslag fra en bruker, ikke noe offesielt Tesla har lagt frem.
Stiller meg ganske spørre de til at Tesla  har et design der mellom leddet kan svinger begge veier og døra kan gå ut uten først å gå litt opp.
Er noe med ledd som både skal være tette, pene og bøyes i flere retninger. :-)
Hadde vært praktisk i flere sammenhenger, så får se i kveld om det kommer noe ut av Q2 samtalen. ;-)

Enig i dette. Jeg har selv vurdert Model X. Men på grunn av måkevingedørene har jeg slått det fra meg. Garasjene jeg pleier å parkere i er altfor trange for slike dører. I tillegg er jeg avhengig av takstativ/takboks på vinteren særlig. Jeg har ventet på utspill fra Tesla mang en gang for å få vite hvordan de har tenkt å løse dette. Men svar har jeg aldri fått.


Det er bare bakdørene som har falkevinger, så du kan jo sparke passasjerene ut på et sted med grei takhøyde (f.eks. der det ikke er masse rør i taket i parkeringskjelleren. Evt la de klatre frem mellom forsetene :-) Men er enig i det med takbøyler. Personlig synes jeg at Model S uten hengerfeste er plagsomt, men ennå mer plagsomt ville det vært å ikke hatt takbøyler. Opplever heller ingen problemer med at ungene går ut vanlige dører bak i Model S'n. Er det veldig trangt så slipper jeg dem ut før jeg rygger inn på plass. Så at en skal ofre takplass for å få på plass falcon-vingene er et gidigent PR-stunt og gimmick for å skille seg ut, og fordi de har lyst. Veldig mye på bilen er laget sånn "for at de har lyst" har jeg inntrykk av.
Tesla Model Y                         2021-

sigurdi

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. august 2015, klokken 13:25
Opplever heller ingen problemer med at ungene går ut vanlige dører bak i Model S'n. Er det veldig trangt så slipper jeg dem ut før jeg rygger inn på plass. Så at en skal ofre takplass for å få på plass falcon-vingene er et gidigent PR-stunt og gimmick for å skille seg ut, og fordi de har lyst. Veldig mye på bilen er laget sånn "for at de har lyst" har jeg inntrykk av.
X blir jo en bil med 3 seterader og ikke 2 pluss barneseter i bagasjerommet. :-)
Så vanlige dører bak hadde blitt svært store skulle det gitt enkel tilgang til 3.seterad.
Skyvedører er heller ikke et alternativ på en bil med denne fasongen.
Så er nok et forsøk på å lage noe nytt og samtidig gjør ankomst til 3.seterad enklere en med standard dører.

Men ser ikke noe problem med å få folk inn/ut, de stopper automatisk før de treffer noe i taket og er det lavt der bilen er parkert går det jo fint å slippe av folk før en parkerer bilen.
Selv har det aldri hendt at barn sitter i bilen når jeg kjører inn i garasjen og parkerer, men autoparkering i egen garasje blir jo en stor fordel.

Så tar det som det kommer og får se hva fordeler/ulemper det er.

Er faktisk mer bekymret fro 2.seterad, som skal se ut som et kunstverk, det er helt greit men bakseter er for å sitte i ikke ses på.
Så håper inderlig at de er gode å sitte i både for små og store, X er en bruksbil der nytteverdi har høyere fokus en kunsteriske utseende.
Horten
Model X90D (18.03.17)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: sigurdi på torsdag 06. august 2015, klokken 00:55
Mange ideer er gode i teorien men svært vannskelige å få ut i real life.
Eks så må en klare å endre lovverket i mange land for å få et motorisert henger lovelig for å si det slik. :-)

Men pris ville nok gjør at produktet kun hadde blitt noe for noen svært få.

Største problemet kan en se på kablene som går fra SC inn i bilen, må da bli samme kabler fra campingvogn til bil og de må være beskyttet så ikke det er mulig å grille hele nabolaget ved ulykke.

Nærmere 400v DC og 30kWh er ikke noe å spøke med.

Ok. Skal gå med på at campingvognen må lades separat, så kun signalkabler går fra bilen
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: sigurdi på fredag 07. august 2015, klokken 17:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. august 2015, klokken 13:25
Opplever heller ingen problemer med at ungene går ut vanlige dører bak i Model S'n. Er det veldig trangt så slipper jeg dem ut før jeg rygger inn på plass. Så at en skal ofre takplass for å få på plass falcon-vingene er et gidigent PR-stunt og gimmick for å skille seg ut, og fordi de har lyst. Veldig mye på bilen er laget sånn "for at de har lyst" har jeg inntrykk av.

Med garasje her menes nok først og fremst en bygarasje - altså en fellesgarasje hvor du smyger deg nedover noe lavt og trangt med leilighetskompleksets HVAC-rør spikret opp under taket....litt kjipt å sette ungene igjen på utsiden av anlegget. Lurer på hvor mange prosent av Model X-kjøperne som faktisk har 4 unger eller flere....og hvor mange prosent av kjørte km hvor 3. rad blir benyttet. Tipper hhv 2% og 0,3%. Noen burde laget en spørreundersøkelse her på forumet.
X blir jo en bil med 3 seterader og ikke 2 pluss barneseter i bagasjerommet. :-)
Så vanlige dører bak hadde blitt svært store skulle det gitt enkel tilgang til 3.seterad.
Skyvedører er heller ikke et alternativ på en bil med denne fasongen.
Så er nok et forsøk på å lage noe nytt og samtidig gjør ankomst til 3.seterad enklere en med standard dører.

Men ser ikke noe problem med å få folk inn/ut, de stopper automatisk før de treffer noe i taket og er det lavt der bilen er parkert går det jo fint å slippe av folk før en parkerer bilen.
Selv har det aldri hendt at barn sitter i bilen når jeg kjører inn i garasjen og parkerer, men autoparkering i egen garasje blir jo en stor fordel.

Så tar det som det kommer og får se hva fordeler/ulemper det er.

Er faktisk mer bekymret fro 2.seterad, som skal se ut som et kunstverk, det er helt greit men bakseter er for å sitte i ikke ses på.
Så håper inderlig at de er gode å sitte i både for små og store, X er en bruksbil der nytteverdi har høyere fokus en kunsteriske utseende.
Tesla Model Y                         2021-

sigurdi

Dersom garasjen er så lav at en må smyge seg inn, blir det ikke noe problem stilling at det ikke går med skiboks eller mulighet for å feste sykkel på taket. :-)

Men høyden på Falcon dørene oppe, er det samme som høyden som bagasjedøra på en tilsvarende bil.

Er vel ikke så mange som vurderer å kjøpe SUV om de har garasje under 2.1m og da er det ikke noe problem å komme ut av falcon dørene.
De går ikke helt opp, men går opp til 2.1 og så ut.
En voksen kan da ikke stå oppreist under døra, men går nok greit for barn.

For de som har svært lavt under taket i garasjen så er vel Model S et bedre kjøp?

PS bredden blir noen cm mer en model S, lengden blir litt lengre, små garasje anlegg har en tendens til å ha svært små parkerings plasser også. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA