Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken batteriovervåkning bør jeg velge?

Startet av Nils, søndag 13. desember 2009, klokken 12:43

« forrige - neste »

Nils

Har endelig fått skilt på Saxoen og må tenke på batteriovervåkning. Det virker som at jeg har tre alternativer. Kort oppsummert:

1. Robometer: koster ca NOK 4500, enkel montering, dersom det oppstår problem vet man at det er foran (6+3 kasse) eller bak (11 kasse). Må demontere kasse for å fikse problem.

2. PakTrakr: koster ca NOK 4000, "vanskelig" montering fordi en må inn i hver kasse. Vet hvilke(n) blokk som har problem. Må demontere kasse for å fikse problem. Trekker strøm fra enekelte blokker som kan gi ubalanse ved lengre stillstand.

3. Hjemmesnekret: legge ut 1,5 mm2 kabel fra hver pol på hver blokk til egnet tett boks i bagasjerom/motorrom på rekkeklemme/sukkerbit. Koble tvinnet 2-par fra hver klemme til velger med voltmeter ved førerplass. Kan dermed lese av spenning på enkeltblokker under kjøring. Kan lade enkle blokker individuelt ved å koble til i boks i bagasjerom/motorrom.

Men hva skal jeg velge? En kombinasjon? Noen som har erfaringer? Noe spesielt jeg bør tenke på?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Rav4_EV

Sitat
3. Hjemmesnekret: legge ut 1,5 mm2 kabel fra hver pol på hver blokk til egnet tett boks i bagasjerom/motorrom på rekkeklemme/sukkerbit.

Dette ville jeg ikke gjort. Ihvertfall ikke uten å sikre hver polforbindelse med en motstand slik at du ikke kan oppnå farlige strømmer.  Med 1,5 mm2 kan du jo bruke dette til mindre sveisearbeider.


AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmo

Helt enig med AM ang nr 3.

Jeg har PakTrakr i to biler (kjøpt før Robometeret fantes) og det er noe alvorlig hassle å montere, i tillegg til at alle batteriene altså må ned.
Så det er ikke tvil om at Robometeret alt i alt er best.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Robometeret kan du montere selv, og da koster det ikke mer enn 350 Euro eller ca. 3000 kr.

En stor fordel utenom enkel montering er at Robometeret gir akustisk alarm ved problemer, og at en derfor trenger ikke vite spenningsgrenser eller noe annet.

Selv far fårstår at noe er gale når alarmen går, og når han slipper strømpedalen stopper alarmen og han forstår at dette var riktig handling. Etter en stund vil alarmen hyle for fullt, og da må bilen lades snarest for ikke å reversere svakeste celle.

Ellers er displayet lettlest uansett lysforhold.

En annen fordel med batteriovervåkingsystemer av alle typer er at det gir bruker mulighet til å oppsøke diagnoseapperat og bestille vannservice, og så kjøre hjem og sette bilen på servicelading og ha full kontroll over når batteriene er klar for vannfylling. Det er nå sjeldent at jeg må overlade mer enn 20 Ahr før temperaturen er over 25C og spenningen er synkende.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

"3. Hjemmesnekret: legge ut 1,5 mm2 kabel fra hver pol på hver blokk til egnet tett boks i bagasjerom/motorrom på rekkeklemme/sukkerbit."
Jeg har gjort dette med Think, selvfølgelig med sikringer ved batteriet, og kabler/boks som er godkjent for høye spenninger. 
Etter snart 10 måneder med sporadisk sjekk av spenninger har jeg funnet ut:
Det er alltid det samme batteriet som går ned først, tømmerekkefølgen er den samme som for 10 måneder siden. Hvis en ønsker kan en koble et voltmeter til den svakeste blokka.
I Think kan en bruke systemet til å teste blokkene med belastning via varmeapparat.
Hvilespenning gir absolutt ingen indikasjon på at et batteri er svakere enn de andre.

Robometeret er helt genialt med alle varslingsmulighetene.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

pilt

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. desember 2009, klokken 11:58
Robometeret kan du montere selv, og da koster det ikke mer enn 350 Euro eller ca. 3000 kr.
Og monteringen er så enkel at selv et barn kan klare det?
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. desember 2009, klokken 11:58
Robometeret kan du montere selv, og da koster det ikke mer enn 350 Euro eller ca. 3000 kr.
Sitat fra: pilt på søndag 28. februar 2010, klokken 22:02Og monteringen er så enkel at selv et barn kan klare det?
Monteringen er enkel i forhold til andre slike systemer (feks PakTrakr), men hvis du ikke tør å begi deg på isolering av vanntanken så er dette ikke en enkel montering.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Jeg har laget en billedserie som viser monteringen steg for steg.

Likevel innebærer monteringen at du kobler deg innpå 5 eksisterende ledninger på bilen med 3 skruer, jordpunkt samt bruk av medfølgende strømtyv. Under montering må traksjonsikring tas ut, og 12V batteriet frakobles, samt et deksel under bilen tas av for å koble til "midtpunkt".

Det må også tres en kabel inn gjennom en eksisterende muffe i torpedoveggen, og alt må isoleres med elektrikkerteip.

Jeg vil påstå at også Pilt ville klart det, om hun ville. Det er nok viljen og ikke evnen det står på.

Selvfølgelig blir alt enklere om en allerede har skrudd litt bil eller teknikk på forhånd. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Jeg har nå prøvd med både PakTrakr og Robometer i tillegg til diverse egne løsninger. Helt klart er Robometer mer robust. Den er enklere å montere og den har et bedre display. Du slipper en del unødvendige feilmeldinger ved å bruke Robometer. Pak Trakr gir nemlig feilmelding ved stor overlading og ved vannbehov. Dersom man ikke nullstiller PakTrakr vil disse feilmeldinger være helt uten hensikt. Fordelen med PakTrakr er at du kan logge data over tid samt at du har full oversikt over hver blokk. Du kan derfor logge blokkene både ved lading og kjøring og få dette ut i flotte grafer. Du kan dermed fort se om det er noen litt svake blokker. Du vil også vite nøyaktig hvilken blokk som eventuelt på skiftes. Du kan dermed spare tid hvid noe må skiftes. PakTrakr har desverre litt dårlige kontakter, men dette kan jo fikses.

På en 106/saxo sparer du en hel del arbeid ved å velge Robometer. Har du en Think må du uansett ha ned batteripakken og da er det ikke så stor forskjell i jobben. Dersom du velger PakTrakr er det lurt å få den spesialtilpasset for PSA. Om du skulle falle for det alternativet kan du sende meg en PM så skal jeg gi deg tips.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 02. mars 2010, klokken 19:42
Fordelen med PakTrakr er at du kan logge data over tid samt at du har full oversikt over hver blokk. Du kan derfor logge blokkene både ved lading og kjøring og få dette ut i flotte grafer.
Logger du direkte til PC eller dumper du minnet etterpå?  Jeg har hatt store problemer med rubbish-data når jeg dumper, og lett problemer også når jeg logger direkte.
Hadde tanker om å lage grafer ut av dataene men brukte så lang tid på å fjerne rubbish fra rådataene at jeg har så langt droppet det.
Har du ferdig excel (som du kan/vil dele) hvor jeg kan dumpe rådata inn og få ut grafene ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

PLUTO

Sitat fra: Elmo på tirsdag 02. mars 2010, klokken 20:42
Har du ferdig excel (som du kan/vil dele) hvor jeg kan dumpe rådata inn og få ut grafene ??
Jeg mener å huske at noen her på forumet skrev om noen som solgte et eller annet program for å få data ut på en bedre måte enn bare til det originale display. Jeg pleier alltid bare å dumpe minnet etterpå. Om du med rubbish-data mener all den info vi ikke er interessert i så er det sannt at det er noen slike rader, men det er enkelt å fjerne mange kolonner på en gang i excel. MAn ser jo lett hvilke data som er spenningen og strømmen. Man må bruke Access dersom det skal gå automatisk. Jeg hadde en programmerer her en dag og begynte på det, men jeg har latt det ligge siden det.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 02. mars 2010, klokken 22:28
Om du med rubbish-data mener all den info vi ikke er interessert i så er det sannt at det er noen slike rader . .
Nei jeg mener virkelig rubbish. Tegn og tull som ikke passer inn i formatet overhodet, og som fører til at linjelengden blir feil. Så tar det seg inn etter en stund.
Det skjer på ca hver tiende linje når jeg dumper og ca hver trettiende når jeg logger direkte. Dermed må jeg editere i wordpad eller noe før det er mulig å ta det inn i excel. Kunne kanskje fått laget er program som sletter linjer med feil automatisk, for formatet tar seg som sagt inn igjen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

PLUTO

Med Access kan du automatisk fjerne all unyttig informasjon, også slik rubbish du snakker om. Jeg har ikke erfaring med mye av den slags rubbish. Av og til får jeg et par rader med slikt i begynnelsen og en gang på linje 500 eller 1000. Skriv en mail til Ken Hall og hør om han har noen ide om hva det kan være.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Den "rubbishen" det snakkes om kommer fra en eller flere av føglende:
- dårlig USB-seriell overgang (sjekkes ved å downloade samme data flere gang og sammenligne)
- dårlig kontakt remote-display eller mellom remotene
- har du strømgiver kan også denne lage støy.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

#14
Tilkoblet strømmåler forstyrrer min PakTrakr. Bruk nikometer for å lese strøm under kjøring.

Den alle siste PakTrakr er forbedret har jeg hørt. Jeg har en på bestilling.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA