Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ustabil DAB?

Startet av xref, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:20

« forrige - neste »

xref

Har noen problemer med DAB-radio? På vei til jobb i dag kom og gikk lyden fra DAB-radioen i ett sett og til slutt ble det helt tyst.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

fonberg

Jeg synes generelt DAB er litt for ustabilt (dvs. detter helt ut litt for ofte), spesielt gjelder dette i tunneler som jeg kjører en del av i det daglige. Jeg bruker derfor TuneIn, det er mye mer stabilt men har litt dårligere lydkvalitet enn DAB.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

cairnz

Hvor i landet er dette?

Det er stor forskjell på dekningen avhengig av hvor du er. F.eks. mellom Stavanger og Kristiansand er det håpløst pga tuneller og fjellene, og FM er ikke stort bedre. Mellom Kristiansand og Brokelandsheia er det bedre på FM, DAB er fortsatt inn og ut. Når du kommer på E18 er DAB greit helt opp til Horten. Hvis du tar Moss-ferga har du da DAB helt til grensen.

Kjører du E6 fra Svinesund til Nord-Norge har du DAB-dekning fra grensen til fjellene i Nordland, bare med unntak av et par tuneller og fylkesgrenser.
Elbilist

xref

Sitat fra: cairnz på onsdag 22. juli 2015, klokken 09:39
Hvor i landet er dette?

Oslo Sentrum. Hadde ingen problemer med DAB i min gamle Audi A3 :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

cairnz

Sitat fra: xref på onsdag 22. juli 2015, klokken 09:42
Sitat fra: cairnz på onsdag 22. juli 2015, klokken 09:39
Hvor i landet er dette?

Oslo Sentrum. Hadde ingen problemer med DAB i min gamle Audi A3 :)
Hm, har aldri hatt DAB-problemer i Oslo sentrum. Var dette på 12C eller 12D? Prøvde du bytte mellom båndene?
Elbilist

xref

Ah, prøvde ikke å bytte mellom båndene, ei visste jeg at det var mulig. Skal testes! :) Takker for innspill.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

cairnz

Sitat fra: xref på onsdag 22. juli 2015, klokken 09:55
Ah, prøvde ikke å bytte mellom båndene, ei visste jeg at det var mulig. Skal testes! :) Takker for innspill.
Jeg har stort sett NRK-kanaler lagret i favorittraden, men en 12D-kanal slik at jeg enkelt kan bytte om det er nødvendig. Av og til starter bilen opp på bånd 5A, og der er det jo ganske stille. Og det har vel hendt et par ganger at jeg må "innom" 12D i noen sekunder og så tilbake til 12C før det blir som det skal være. Smått upraktisk men meh.
Elbilist

o.b.lix

DAB er også upraktisk om man kjører mellom fylker, fordi NRK sender på ulike frekvenser/kanalpakke i de ulike fylker, og DAB klarer ikke å bytte kanalpakke automatisk.

Men sender FM med samme ID som DAB, bytter den ganske sømløst til FM når DAB ikke strekker til. Og det er ofte - I Bergen og området rundt er det ikke DAB i en eneste tunnel.

3G-dekning er utenfor Bergen enda verre, så TuneIn er ikke alltid et alternativ, dessverre.

Men synes at Tesla har bedre mottak enn andre DAB-radioer jeg har prøvd.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bjørn Tore Vibeto

Dab er ganske stabil på Tesla, men radio må settes opp til å bruke sterkeste frekvens. Dette gjøres på både DAB og FM. Når du kommer til tunneler, så ser du at den linker til FM sending. Når det skjer, så kan radio falle ut hvis du lytter til en kanal, som ikke har sendinger på FM.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

F_P

Generelt gjelder følgende for DAB
DAB-signalene er såkalt vertikalt polarisert. En DAB-antenne bør derfor for monteres vertikalt såfremt den ikke er laget på en spesielle måte. Bare se på disse glassantennene man limer på innsiden av ruten ved ettermontering av DAB-antenne i biler uten DAB fra fabrikk. Monterer du antennetråden på en slik antenne horisontalt, altså liggende blir mottaket fryktelig dårlig.

Ta en titt på antennene i bakruten i en Model S. De ligger. Go figure!
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

xref

Løsningen var selvsagt å velge riktig DAB bånd. :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Hodetelefoner

DAB`n i min er ihvertfall veldig bra. Ikke tenkt over at folk har hatt problemer med dekning etc.

ctr46

Jeg er litt usikker om nyere biler blir levert med utbedringen som ble gjort med tanke på antenner og dab. Min forrige P85 fikk ettermontert noen ekstra antenner eller lignende for å bedre dab dekning i bilen. Kanskje noen her som vet?
.

frskby

Sliter alvorlig med min. Skal inn til rep for 3 gang nå i august. Har forsøkt å bytte både antenne og hele "dab-tuneren" som de kalte det. Funker bra en liten periode etter at den har vært inne så blir det like håpløst etter en stund.
Kjører uten radio eller i beste fall mye skurr når den går over til FM i store deler av det sentrale østland.
På vei fra Lillestrøm til Førde på mandag var jeg uten noe signal milevis over fjellet...
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

Thomas N

Dab har begynt å bli dårlig hos meg. Andre som har problemer?!
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA