Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av tronnien, tirsdag 21. juli 2015, klokken 23:39

« forrige - neste »

tronnien

Jeg vurderer å kjøpe e-Golf og vil bare høre med dere "veteraner" hvilket utstyr som er essensielt utover standard på en ny 2016 mod? Hvilket utstyr vil med sikkerhet påvirke annenhåndsverdien?

PokerFjes

interessant spørsmål :). Du kan jo se litt her hva folk angrer på at de ikke valgte http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21848.0.html
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

splendid

#2
Sitat fra: tronnien på tirsdag 21. juli 2015, klokken 23:39
Jeg vurderer å kjøpe e-Golf og vil bare høre med dere "veteraner" hvilket utstyr som er essensielt utover standard på en ny 2016 mod? Hvilket utstyr vil med sikkerhet påvirke annenhåndsverdien?

Det er vel strengt tatt ikke noe du "må ha", men heller kjekt å ha :)
Selv bestilte jeg utstyr i forhold til kost/nytte for meg:

Lys & sikt pakke, fordi det var lavt priset og det alltid kjekt med automatisk regnsensor og avblendbart speil.

Parkeringssensor og ryggekamera, fordi bilen er lav og at det gir bedre sikt.

Mørke ruter bak, verdt prisen, gir bilen bedre look.

Skinnseter, fordi jeg har 3 barn og lettere å vedlikeholde, samt gir mer eksklusive følelse. Kunne valgt mye annet utstyr for samme sum.

Elektriske innklappbare speil med lys, verdt prisen, enkelt å styre ved behov og gir lys ved vintermørke.

Tror mye av utstyret jeg har valgt vil gi god annenhåndsverdi. Droppet varmepumpe, da jeg bruker bilen kun til korte turer. Resten av utstyret synes jeg virker lite fornuftig i forhold til hva man betaler.
Med mindre man bor veldig landlig, da kan fjernlysassistent være fornuftig. Muligens oppgradere lydanlegget hvis man ofte er på lange turer. (Synes standard lydanlegget er helt greit, har justert ned diskanten og justert opp en del på bass, noe på mellomtone.)

Ellers vil jeg tro man kan få bedre rabatter, jo mer ekstra utstyr man skal ha..
e-Golf(2016) levert uke 28,2015

iGolf

Jeg valgte alt bortsett fra stoffseter. Anlegget burde du i alle fall velge uansett. Kanskje kan du droppe alarm hvis du bor i finere strøk. Ellers synes jeg du burde velge alt + skinnsetene da flere har klaget på stoffsetene.

gamer73

ja skinnseter er must..dem er vedlikeholdsfri. Jeg har mange skinnsofaer og skinnseter i andre biler..ALDRI vedlikeholdt noe av det...skinnpleie er bortkastet penger..propaganda...hvor mange smører skinnjakkene sine inn med lotion f.eks? ser dere? propaganda fra ende til annen. skinn er vedlikeholdsfritt så kjør på med skinnseter :)

Her er det jeg valgte BORT til e-golfen:

- parkeringsassist og sensor (vi tok ryggekamera bare)
- lane assist (unødvendig når ikke bilen styrer seg selv uansett)
- alarm (alarm på en så billig bil er rimelig meningsløst etter min mening)
- Oppgradert anlegg (dette går på personlig smak og jeg hører stort sett på podcast..DVs ikke musikk i bilen så da hadde det omtrent holdt med tlf høytaleren)
- kollisjonsputer bak (jeg har hørt at dette er skummelt for dem aller minste etc..og dem er sikrere enn noen av oss andre i sine "tanks-seter" uansett)

Men jeg tenker ALDRI annenhåndsverdi på noe som helst:) Jeg er bare svært fornuftig :)

splendid

Sitat fra: Donya på onsdag 22. juli 2015, klokken 09:22
Jeg valgte alt bortsett fra stoffseter. Anlegget burde du i alle fall velge uansett. Kanskje kan du droppe alarm hvis du bor i finere strøk. Ellers synes jeg du burde velge alt + skinnsetene da flere har klaget på stoffsetene.

Hvis man skal ha alt på listen havner man på 60.000, jeg valgte utstyr ut i fra behov og nytte og da havnet jeg på 25.000. Klart har man råd, så er det bare å kjøre på :)
e-Golf(2016) levert uke 28,2015

1000kwh

Sitat fra: gamer73 på onsdag 22. juli 2015, klokken 09:41
ja skinnseter er must..dem er vedlikeholdsfri. Jeg har mange skinnsofaer og skinnseter i andre biler..ALDRI vedlikeholdt noe av det...skinnpleie er bortkastet penger..propaganda...hvor mange smører skinnjakkene sine inn med lotion f.eks? ser dere? propaganda fra ende til annen. skinn er vedlikeholdsfritt så kjør på med skinnseter :)

Her er det jeg valgte BORT til e-golfen:

- parkeringsassist og sensor (vi tok ryggekamera bare)
- lane assist (unødvendig når ikke bilen styrer seg selv uansett)
- alarm (alarm på en så billig bil er rimelig meningsløst etter min mening)
- Oppgradert anlegg (dette går på personlig smak og jeg hører stort sett på podcast..DVs ikke musikk i bilen så da hadde det omtrent holdt med tlf høytaleren)
- kollisjonsputer bak (jeg har hørt at dette er skummelt for dem aller minste etc..og dem er sikrere enn noen av oss andre i sine "tanks-seter" uansett)

Men jeg tenker ALDRI annenhåndsverdi på noe som helst:) Jeg er bare svært fornuftig :)

Er ikke dette skinnimitasjon? Min erfaring med VW og disse "skinnsetene" er at det de slites fort. Ekte skinn kan bli veldig fint hvis det behandles med skinnpleie, så det er ikke propaganda.

splendid

Skinn er skinn :)

Man får det man betaler for, VW biler er ikke noen premium biler heller. Tenker kvalitet på skinnet er midt på treet.
e-Golf(2016) levert uke 28,2015

gamer73

jeg har skinn også i min nesten 2 år gamle Mazda 6 også...dem holder fint..ikke tegn til slitasje i dem..og mine foreldre har en sofe dem kjøpte når jeg var 15 år...skinn..det er 25+ år siden. den viser ikek tegn til slittasje engang..klart..den har jo selvsagt fått litt patinafarge etter alle dem årene men folk betaler titusener for slik patinaskinn. Og hadde dem brukt skinnpleie..så hadde dem fått akkurat samme patina...

så det er og blir propaganda:)

ekte skinn er veldig fint selv om det IKKE behandles med skinnpleie! Eneste gang man trenger behandling er om man har sølt olje..eller andre svært spesielle ting på...da må det selvsagt uvanlige og spesielle ting til for å få det tilbake til slik det var...

Ln-ebr

#9
Ekte skinn vises relativt godt når det brukes så det som ikke slites er gjerne hakket ned i kvalitet og sprekker heller enn strekkes. Har en relativt ny A6 som trenger årlig behandling for å se fresht og stramt ut.

Og jo, man behandler skinnjakkene sine også? Trodde det var vanlig.

Til topic, så har jeg ikke tenkt over annenhåndsverdi. Kjøpte for hva jeg vil ha sjøl og regner med å selge bilen til en symbolsk sum om 7-8 år. Oppgradert lydanlegg er ikke nødvendig er min subjektive mening, selv om jeg er i mindretall om å ha den meningen. Merket ikke mye forskjell mellom de med justring av diskant og bass som nevnt over. Ville heller hatt den lille ekstra bagasjeplassen.
E golf limestone grey.

26.06.15 - 9 km - lukten av nybil

hottentott33

Alt utstyr er egentlig kjekt å ha, men parkeringsassistent (5600,-) som har 2 ekstra sensorer sammenlignet den lille pakken (som bortfaller ved valg av park.assistent) og ryggekamera (ca 1500,-) er vel "må ha".

Da har du en veldig kjekk bil til ca 260K kr som det ikke er mange bilmerker som matcher.

For min del, så er skiltgjenkjenningen i lys og siktpakken noe av det jeg setter mest pris på i min e-Golf. Genialt at en alltid kan se fartsgrensen, forbikjøring forbudt etc, i toppen av displayet i dashbordet.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

GreenBeHH

Jeg har hatt min 2 måneder og har ikke alt utstyr, men kunne klart meg med mindre utstyr.  Dette er mye smak og behag, men jeg anser en eGolf til å være en bil for de korte turene til å gjøre ærend i nærmiljøet på Vestlandet.  Mitt behag;
> kunne vært uten navigasjon og Bluetooth handsfree, hvis det var mulig å trekke dette ut.  Dette er ekstrautstyr til 18K på en vanlig Golf, men er standard på eGolf.
> kunne vært uten varmetråder i frontruten, men dette er ikke mulig å velge bort.  Er litt sjenerende for sikten og vil antageligvis bare bli brukt 5 ganger på en vinter.
> kunne vært uten Laneassist, da det er null nytteverdi på Vestlandet, men jeg tok det med i en pakke.
> ACC er kjekt å ha i lange nedoverbakker, da en kan følge både fartsgrense og trafikk med trinnløs regenerering.  Ellers er dette ikke særlig til nytte for meg, da jeg liker å følge med på trafikkbildet og topografi.
> Ryggekamera på eGolf er billig og et må ha utstyr.  Dette er det eneste jeg vet om som ligger skjult for salt og regn og dermed alltid klart.
> Parkassistent er nesten ikke i bruk, men sensorene som følger med er en billig investering.  Men, forvent ikke for mye for rygger du inn i en trang garasje så lyser og piper alt uansett.
> Radio, forsterker og høyttalere som følger med er godt nok for mitt bruk.  Ville ikke spandert mer på dette.
> Har innklappbare speil som er kjekt å ha på ferjer og trange parkeringer.
> Jeg liker absolutt ikke mørke sideruter bak, da dette ødelegger harmonien på bilen fra siden.  Men, har du barn i bilen så er dette bra å ha for solbeskyttelse.
> Jeg har ikke tatt skinn, da jeg ikke liker skinn i bil, bortsett fra utseende.  Den grå delen i stoffsetene vi antageligvis bli stygge ganske fort hvis du har barn i bilen, da er skinn et bedre valg.
> Jeg har heller ikke tatt airbag i baksetet eller alarm, syntes ikke det var nødvendig.
> Jeg skulle gjerne hatt panorama soltak, men det er ikke mulig på eGolf.

Men, uansett hva en velger så er grunnpakken på en eGolf en topputstyrt bil og når den triller avgårde og akser ut av kryssene så får en følelse av å eie en langt dyrere bil.  Tiguanen vår er nå døpt om tile en traktor (diesel).
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Morti_s

Sitat fra: splendid på onsdag 22. juli 2015, klokken 09:04
Sitat fra: tronnien på tirsdag 21. juli 2015, klokken 23:39
Jeg vurderer å kjøpe e-Golf og vil bare høre med dere "veteraner" hvilket utstyr som er essensielt utover standard på en ny 2016 mod? Hvilket utstyr vil med sikkerhet påvirke annenhåndsverdien?

Det er vel strengt tatt ikke noe du "må ha", men heller kjekt å ha :)
Selv bestilte jeg utstyr i forhold til kost/nytte for meg:

Lys & sikt pakke, fordi det var lavt priset og det alltid kjekt med automatisk regnsensor og avblendbart speil.

Parkeringssensor og ryggekamera, fordi bilen er lav og at det gir bedre sikt.

Mørke ruter bak, verdt prisen, gir bilen bedre look.

Skinnseter, fordi jeg har 3 barn og lettere å vedlikeholde, samt gir mer eksklusive følelse. Kunne valgt mye annet utstyr for samme sum.

Elektriske innklappbare speil med lys, verdt prisen, enkelt å styre ved behov og gir lys ved vintermørke.

Tror mye av utstyret jeg har valgt vil gi god annenhåndsverdi. Droppet varmepumpe, da jeg bruker bilen kun til korte turer. Resten av utstyret synes jeg virker lite fornuftig i forhold til hva man betaler.
Med mindre man bor veldig landlig, da kan fjernlysassistent være fornuftig. Muligens oppgradere lydanlegget hvis man ofte er på lange turer. (Synes standard lydanlegget er helt greit, har justert ned diskanten og justert opp en del på bass, noe på mellomtone.)

Ellers vil jeg tro man kan få bedre rabatter, jo mer ekstra utstyr man skal ha..

Visst du tenker på god annenhåndsverdi så syns jeg det er merkelig du droppet varmepumpen men, den tror jeg i hvert fall folk vil se etter når de skal kjøpe denne bilen.
2016 VW e-GOLF m/VP, Dyp sort perleeffekt & skinntrekk vienna titan-sort.

elektro

Bilen er jo relativt velutstyrt som standard, men jeg vil si skinnseter er et must fordi standardsetene har lyst stofftrekk og mangler sidestøtte. Og varmepumpe, fordi jeg setter pris på hver kilometer med ekstra rekkevidde, spesielt på vinteren, og fordi jeg tror dette er viktig for annenhåndsverdien.

Ellers er det jo mye av utstyret som er billig og "nice to have", men du MÅ jo ikke ha noe av det. Skal jeg nevne noe annet er lys og sikt pakke noe alle velger i følge min selger. Ryggekameraet er definitivt billig og fungerer bra, mens mørke ruter gjør det kjøligere i bilen om sommeren og ser definitivt bra ut. Er jo litt rart å ha tenningsnøkkel på en elbil, synes jeg.. Så vurder også keyless.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

PokerFjes

Sitat fra: hottentott33 på onsdag 22. juli 2015, klokken 19:12
Alt utstyr er egentlig kjekt å ha, men parkeringsassistent (5600,-) som har 2 ekstra sensorer sammenlignet den lille pakken (som bortfaller ved valg av park.assistent) og ryggekamera (ca 1500,-) er vel "må ha".

Da har du en veldig kjekk bil til ca 260K kr som det ikke er mange bilmerker som matcher.

For min del, så er skiltgjenkjenningen i lys og siktpakken noe av det jeg setter mest pris på i min e-Golf. Genialt at en alltid kan se fartsgrensen, forbikjøring forbudt etc, i toppen av displayet i dashbordet.
Skiltgjenkjenningen er vel ikke i lys og siktpakken, men i lane assist?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA