Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av Teslanewbie, fredag 17. juli 2015, klokken 20:34

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:13
Jeg var akkurat på tur i Danmark og Tyskland og lå i 160-180 på marsjfart. Forbruk 1,2 liter bensin pr mil. Hører ikke motoren når den i slik hastighet er under 3.000rpm.
Tok igjen kanskje 10 stk Tesla, de aller fleste var norskregistrerte. De lå sammen med bobilene, campingvogner og vogntog i høyre fil i 100-120km/t.

Det hadde jeg ikke orket, altså å kjøre elbil for å spare noen små tusenlapper i bensin og måtte kjøre så planlagt/sparsomt.

Det kan vel være andre grunner til at de holder seg til anbefalt makshastighet på Autobahn? (130km/t). Selv synes jeg det er ganske slitsomt å kjøre fort, så jeg hadde nok holdt meg til 120-130 uansett type bil. Mye mer avslappende å cruise i høyrefila enn å sitte på nåler i venstre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hookmaker

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:13

Jeg var akkurat på tur i Danmark og Tyskland og lå i 160-180 på marsjfart. Forbruk 1,2 liter bensin pr mil. Hører ikke motoren når den i slik hastighet er under 3.000rpm.
Tok igjen kanskje 10 stk Tesla, de aller fleste var norskregistrerte. De lå sammen med bobilene, campingvogner og vogntog i høyre fil i 100-120km/t.

Det hadde jeg ikke orket, altså å kjøre elbil for å spare noen små tusenlapper i bensin og måtte kjøre så planlagt/sparsomt.
Var forøvrig godt oppe i over 260 og slik kjøring tømmer også en bensintank fortere, men ikke verre enn at jeg fylte 4 ganger (ca 200 liter) på 180-190 mil. Siden bensin er billigere i utlandet ble det ca 2500-2800kr i bensin.

Orket og orket? Det er vel folks egen sak. Jeg kjørte til Frankrike i maj full fart, Kasselbakkene i beste tid noensinn: 180+ i gjennomsnitt og ingen følgere  8) 8).
Har Kjørt 9000+ kilometer i utlandet siden Maj 2015 - pris: 2 x bropenger i Danmark. Hvor mye har du betalt? ;D ;D   

sven erik

jeg selv har en s 85  og kjørt flere ganger på autobanen  og har mer en nokk krester og fart
jeg fikk ene gangen en porse opp på sia og han ville  tøffe seg  med klampen i bunn  så jeg ikke mer  til han  så bilen er sprek nokk over 100 og husk som sakt dette er ikke  en sports bil men en stor famile bil men med et + med sprek mottor

Øyvind.h

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:25
Joda, jeg ser godt. Ingen Model S å se i over 120-130km/t på min tur.

I Norge har jeg derimot opplevd en i 140.
Hvor i alle dager klarer du holde 160-180 i snitt i danmark? Jeg slet med 150 i snitt pga trafikk i fjor sommer (Model S naturligvis).

For øvrig spesielt at man ses ned på for ikke å kjøre for fort. Handler nok om et noe spesielt syn på biltrafikk....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:13
Sitat fra: weld77 på onsdag 29. juli 2015, klokken 10:25
Om man har behov for bil som følger flyten på Autobahn så må man nesten kjøpe en bil som er egnet til formålet. Tesla er først og fremst en amerikansk bil, og i USA er det vel stort sett rundt 120-130 km/t som er fartsgrensen på motorveiene.

Jeg har hatt lappen i 20 år og eid bil i nesten 10 av de. På den tiden har jeg vært på Autobahn en gang, og det var for nesten 20 år siden.

Andre kan selvsagt ha helt andre behov, men det fremstår som underlig å disse en bil basert på noe den aldri var tiltenkt. Om jeg kjøper en liten, nett sportsbil så forventer jeg ikke at den egner seg til å frakte hele familen med ski og alt vinterpakket på fjellet en dag det er dårlig brøytet.

Bil bør kjøpes basert på behov og ønsket bruksområde, evt subsidiært få riktig status om det er viktig eller en følelse om man er opptatt av slikt.

Igjen: Jeg mistenker at en del har kjøpt TMS P85D og trodd de har kjøpt en slags sportsbil fordi den har mange hestekrefter og unnagjør 0-100 raskere enn det aller meste som er innenfor rekkevidde rent økonomisk.

Jeg var akkurat på tur i Danmark og Tyskland og lå i 160-180 på marsjfart. Forbruk 1,2 liter bensin pr mil. Hører ikke motoren når den i slik hastighet er under 3.000rpm.
Tok igjen kanskje 10 stk Tesla, de aller fleste var norskregistrerte. De lå sammen med bobilene, campingvogner og vogntog i høyre fil i 100-120km/t.

Det hadde jeg ikke orket, altså å kjøre elbil for å spare noen små tusenlapper i bensin og måtte kjøre så planlagt/sparsomt.
Var forøvrig godt oppe i over 260 og slik kjøring tømmer også en bensintank fortere, men ikke verre enn at jeg fylte 4 ganger (ca 200 liter) på 180-190 mil. Siden bensin er billigere i utlandet ble det ca 2500-2800kr i bensin.

Riktig som folk sier, man må kjøpe bil til sitt bruk og behov. Model S så rimelig malplassert ut på Autobahn og danske motorveier.

Så ingen Model S i Tyskland, det var litt tja... "Befriende" kanskje? ;)

Elbil passer fint som ... Elbil. Altså en bil man har for elbilbruk ved siden av den øvrige bilparken som går på bensin. Behovstilpasning.

Er du så redd for at bensinbilene skal bli avlegs? ;)

Øyvind.h

Det er da ikke noe å bekymre seg over. Fremskritt er hyggelig. Bensinbil er like interessant som fasttelefon og stasjonær pc. Fortsatt brukbart til noe, men aldri noe jeg kommer til å kjøpe igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:13
Sitat fra: weld77 på onsdag 29. juli 2015, klokken 10:25
Om man har behov for bil som følger flyten på Autobahn så må man nesten kjøpe en bil som er egnet til formålet. Tesla er først og fremst en amerikansk bil, og i USA er det vel stort sett rundt 120-130 km/t som er fartsgrensen på motorveiene.

Jeg har hatt lappen i 20 år og eid bil i nesten 10 av de. På den tiden har jeg vært på Autobahn en gang, og det var for nesten 20 år siden.

Andre kan selvsagt ha helt andre behov, men det fremstår som underlig å disse en bil basert på noe den aldri var tiltenkt. Om jeg kjøper en liten, nett sportsbil så forventer jeg ikke at den egner seg til å frakte hele familen med ski og alt vinterpakket på fjellet en dag det er dårlig brøytet.

Bil bør kjøpes basert på behov og ønsket bruksområde, evt subsidiært få riktig status om det er viktig eller en følelse om man er opptatt av slikt.

Igjen: Jeg mistenker at en del har kjøpt TMS P85D og trodd de har kjøpt en slags sportsbil fordi den har mange hestekrefter og unnagjør 0-100 raskere enn det aller meste som er innenfor rekkevidde rent økonomisk.

Jeg var akkurat på tur i Danmark og Tyskland og lå i 160-180 på marsjfart. Forbruk 1,2 liter bensin pr mil. Hører ikke motoren når den i slik hastighet er under 3.000rpm.
Tok igjen kanskje 10 stk Tesla, de aller fleste var norskregistrerte. De lå sammen med bobilene, campingvogner og vogntog i høyre fil i 100-120km/t.

Det hadde jeg ikke orket, altså å kjøre elbil for å spare noen små tusenlapper i bensin og måtte kjøre så planlagt/sparsomt.
Var forøvrig godt oppe i over 260 og slik kjøring tømmer også en bensintank fortere, men ikke verre enn at jeg fylte 4 ganger (ca 200 liter) på 180-190 mil. Siden bensin er billigere i utlandet ble det ca 2500-2800kr i bensin.

Riktig som folk sier, man må kjøpe bil til sitt bruk og behov. Model S så rimelig malplassert ut på Autobahn og danske motorveier.

Så ingen Model S i Tyskland, det var litt tja... "Befriende" kanskje? ;)

Elbil passer fint som ... Elbil. Altså en bil man har for elbilbruk ved siden av den øvrige bilparken som går på bensin. Behovstilpasning.
kjørte Danmark på kryss og tvers i sommer. Lå da i 130-140kmt på motorveien da det føltes som en behagelig fart der. Kjørte forbi 100vis om ikke 1000vis av fosilbiler... Innlegget ditt sier jo ingen ting. Folk kjører slik de selv føler de bør uavhengig av biltype. Forbruket på Danske veier er forrøvrig lavt. Billund-Købehavn med cruise på 138kmt gav latterlige 197wh/km i snitt.
Når vi kjørte fra Gøteborg kom det en Amg 55 med 4potter susende forbi, jeg la meg bak og han for å passere bilen forran. Han trodde jeg ville kappkjøre, men etter mercedesen brølte og allikevel ble tatt igjen på null komma nix kom tommelen opp og passasjeren tok bilder med tlf :)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Rødkleiv

Sitat fra: Haknys på onsdag 29. juli 2015, klokken 09:46
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:50
M5 gjør 0-200 på 11.7 sekunder og 1/4 mila på 11,9 sek.
Litt artig at du sier at den blir frakjørt, en P85D er kjapp  rett fram mens biler som M5 og RS6 klarer svinger

Jeg har kjørt M5, X6M, og E92. Den eneste som jeg opplever tar svingene bedre er E92. De andre har langt høyere tyngdepunkt enn Tesla, og det merkes. Vekten på Tesla merkes også, men den er lettkjørt fordi vekten ligger i bunn. Ja, M & Co går fortere på bane, men det er fordi de ikke reduserer effekten etter en tid.

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:50i tillegg det ser man av tider rundt sløyfa der P85D har tider rundt en Ford focus mens de andre har rundetider på ca et minutt bedre.
Selv en X6 knuste P85D på bane, en stor SUV som både veier mer har høyere tyngdepunkt og mindre hk.

Du høres ut som disse trollene på Broom som leser teori og gnåler ustanselig om tider på baner de selv aldri kjører på med sine små dieselmotorer.

For det første kjører ikke folk flest på bane. Det de er opptatt av er kjøreopplevelse og ytelser utenfor bane. Der er Model S overlegen. Høres ikke ut som du har kjørt på bane en gang. Jeg har aldri sett noen (utenom TV-show og tester) som tar en ny M5 ut på bane og kjører så hardt. Å kjøre så hardt uten bur og forsikring er fullstendig galskap (for å ikke snakke om prisen på bilen). Nå kan du på Nurburgring leie en ekte banebil som er langt bedre enn M5 til bruket (sikkerhet og ytelser), uten å tenke på forsikring og skader. Hva ville du seriøst valgt hvis du skulle jage rundetider der?

Å ta en kosetur for å få klistremerket er noe helt annet, men det er jo en helt annen debatt.

For folk flest (dvs. de som ikke kjører på baner med jevne mellomrom), så vil de nok ha det like morro med Tesla som med M5 (Mindre M-biler er nok hakket mer morsom) og oppnå lignende tider. Det å snakke om rundetider, og det å faktisk sitte i en bil i 200 rundt en krapp sving med kun tett skog på hver side er 2 forskjellige ting. Bommer du på linjen i en standardbil i den farten, så ringer kirkeklokkene neste. 

Og nei, Model S er ikke egnet som flyttebil heller.

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:50men å påstå at en Tesla kjører ifra en BMW M5 er tøv, den har bitte litt bedre akselerasjon, men langt ifra svingegenskapene og kontinuerlig kraft som BMW leverer.

Kontinuerlig kraft ja, svingeegenskaper nei.

Du må slutte å lese deg blind på datablad. Selv på databladet blir M5 realt frakjørt innenfor norske fartsgrenser (spesielt opp til 60 der den blir dominert), men den virkelige forskjellen er i praksis. Hadde du prøvd M5 hadde du forstått dette, men praksisen kan overføres til hvilken som helst eksosbil.

Det handler nemlig om reaksjonsevne. For i det virkelige liv så står du ikke stille på startstreken og tenker på korrekt prosedyre for launch control. Og på gata er du kanskje allerede i fart, og må gjøre en kickdown. Da begynner bilen å gire for å finne korrekt gir/turtall slik at den får noe som helst mulighet til å komme av flekken. Det tar tid. På Tesla er du allerede avgårde som følge av det umiddelbare momentet som alltid er tilgjengelig.

Og derfor har en del amerikanerne stått i kø for å bytte ut sine nyere M5 med Tesla.....etter prøvekjøring naturligvis. De som driver med banekjøring har dedikerte biler til det bruket. Det får du billig, også i Norge.  ;)

Godt skrevet, men det representerer den samme holdningen vi var vitne til da Apple lanserte sin første telefon. Iphone 1 er best i alt, uansett, halleluja! Eller onkel Fridtjof som skryter av "Sport" knappen på din RAV-4.

Det er fint å å være Tesla fan. Jeg er det selv og heier på Elon Musk, selv om jeg også ler av ham til tider.

Jeg er enig med de som skriver at Tesla ikke er en sportsbil. En viktig ting den mangler er presisjon. Det er også hovedgrunnen til at den faller gjennom på bane eller ved ekstremkjøring, i tillegg til effektbegrensingene når den presses. Jeg har hardkjørt Tesla og en entry level Porsche 997 back to back på lukket bane (eide begge i en periode). Når man går fra Porsche til Tesla, kjennes sistnevnte ut som en Avensis. Man sitter høyt, bilen er myk, den gir nesten ingen feedback, og man lurer på om det overhodet er mekanisk forbindelse mellom rattet og fremhjulene. De enkleste Porschene er ikke steinharde i fjæringen, men de har en helt overnaturlig styrefølelse og presisjon som smigrer enhver sjåfør. Tesla gjør at du føler deg som en beruset blåhval med hikke til sammenligning.

Jeg skryter gjerne av Tesla som en familiebil med enorm plass og epokegjørende drivlinje.  Men vær så snill å ikke påstå at det er en sportsbil.


Tuxedo

#293
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:25
Joda, jeg ser godt. Ingen Model S å se i over 120-130km/t på min tur.

I Norge har jeg derimot opplevd en i 140.
Da har du ikke sett godt nok.  Jeg lå i lange strekk i 180 pluss i sommer, når det var forsvarlig i forhold til trafikken.

weld77

Det finnes åpenbart tre typer Tesla p85d-kjøpere
- de Som trodde de hadde kjøpt en sportsbil, men finner ut st det ikke er det.
- de som tror de har kjøpt en sportsbil, men ikke vet hva en sportsbil er, og følgelig fortsatt tror at de eier en
- de som visste at det ikke er en sportsbil men har kjøpt den av andre grunner


lurium

#295
Punkt 4.

- de som har kjøpt den og driter 100-0 i hva andre tror og mener om hva bilen er eller ikke :)

satheesh.net

Innlegget ditt var dagens BensinV8. ;D

Du tar ingen høyde for at folk kanskje er på ferie og ikke stresser. Som mange også presiserer er det heller ikke alle som liker å ligge i 200+ på motorveiene. Kanskje man har barn i bilen? Kanskje ens bedre halvdel sitter bak rattet og kjører derfor litt sakter... rettelse; forsvarlig. (Uten å dra alle over en kam selvsagt!) Eller man rett og slett ønsker å slappe av og cruise' pent og behagelig bortover ...

Det er så mange faktorer å ta hensyn til her, at det er nærmest umulig å fastslå at Tesla bilene ikke har noe å gjøre på tyske og/eller andre høyhastighetsmotorveier.

Sist jeg var i Tyskland kjørte de andre Teslaene vi så definitivt ikke i oldemorhastighet. Vi snakker 180+ km/t. ;)

Enigami

Sitat fra: weld77 på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:22
Det finnes åpenbart tre typer Tesla p85d-kjøpere
- de Som trodde de hadde kjøpt en sportsbil, men finner ut st det ikke er det.
- de som tror de har kjøpt en sportsbil, men ikke vet hva en sportsbil er, og følgelig fortsatt tror at de eier en
- de som visste at det ikke er en sportsbil men har kjøpt den av andre grunner

Hehe ja.
I tillegg har du:
-de som tror de har kjøpt verdens beste bil (bedre enn S-klasse på komfort, bedre enn Range Rover som familiebil og vinterbil, bedre enn Porsche på bane, raskere enn alt i verden uansett hastighet) og at alt annet ble gammeldags over natten. Og alt dette til langt under en million.

Hello - våkne opp - motorbåter er ikke utdaterte selv om man oppdager at seiling også kan være fint.

Lacaixxa

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:12
Sitat fra: BensinV8 på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:25
Joda, jeg ser godt. Ingen Model S å se i over 120-130km/t på min tur.

I Norge har jeg derimot opplevd en i 140.
Da har du ikke sett godt nok.  Jeg lå i lange strekk i 180 pluss i sommer, når det var forsvarlig i forhold til trafikken.

+1

200 var uproblematisk med bilen på noen får korte strekk hvor dette var forsvarlig på autobahn. Svært stabil og behagelig i høye hastigheter.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Enigami

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:07
Det er da ikke noe å bekymre seg over. Fremskritt er hyggelig. Bensinbil er like interessant som fasttelefon og stasjonær pc. Fortsatt brukbart til noe, men aldri noe jeg kommer til å kjøpe igjen.

Hehe, du har tydeligvis mistet fullstendig gangsynet. Ingenting er forandret, det er kun en elbil med lenger rekkevidde som har blitt til, det er ikke mer enn det.
Har begynt å bruke Ipad mye, men savner ofte laptop eller stasjonær PC. Det har bedre tastatur, bedre lagring osv.. Så jeg bruker det til tider også.
Ikke bare fremskritt med ny teknologi, selv om mye er bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA