Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademuligheter øst/vest over Hemsedal eller Fagernes

Startet av Charlzhen, onsdag 15. juli 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

Charlzhen

Hei.

Er det noen som har en oversikt over lademuligheter på øst/vestpassasjen over Hemsedal/Fagernes? Det ser ut som at det er heller dårlig etter Hemsedal?

Evt er det noen som har kjørt denne turen med elbil (ikke Tesla)? Er spent på om det lar seg gjøre å kjøre over Hemsedal og videre mot ytre Sogn med Leaf/Golf/Soul.

Leon

Det mangler en hurtiglader både i Borlaug/Lærdal området, og i Sogndal foreløpig, men det er planer på gang.

Her er et par relativt nye tråder som gir litt mer informasjon:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19644.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20905.msg354499.html#msg354499
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna


pudderjagar

Da kan vera ei mulighet over Filefjell. Da er ei hytte ved Tyinkrysset som tilbyr lading på 3 fase 400v. Trur dei vil ha 150 kr pr lading. Er da krise så skal Ishavsveien få i gang sin lader i Aurland i løpet av månaden.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

#4
Var i Hemsedal en tur i sommer og da så jeg at det var satt opp to doble Type-2 11kW stolper

Edit:
Glemte å skrive det, Skistar Hemsedal Alpin Lodge

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

Sitat fra: bjaolsen på fredag 14. august 2015, klokken 09:38
Var i Hemsedal en tur i sommer og da så jeg at det var satt opp to doble Type-2 11kW stolper

Tenker du på Kiwi Ulsåk? Trodde det var 22kW der.

Ellers, som jeg har nevnt i en del andre tråder. Bare send meg en melding om noen har behov for lading i Lærdal. Jeg har 11kW ladeboks rett ved siden av Rv5, og i fin gåavstand fra sentrum. Det er i alle fall en løsning for å få fylt opp til å komme seg til Jølstraholmen (mot Førde) og Sandane (nordover E39). Med lading i Lærdal kommer man seg også opp på Sognefjellet via Årdal og Tindevegen.

AR sin hurtiglader i Aurland er OK på DC, og 22kW AC (visstnok til 100,- kr pr lading) skal være klar i løpet av noen dager sier ryktet. På veg vestover skal nok Hemsedal-Aurland gå uten problem, litt mer usikker når du kjører østover pga mye stigning. På vinteren kan det nok også være utfordring med Hemsedal-Aurland uten lademuligheter. Og prisnivået på AR DC-hurtiglading (220/240 kr pr lading) er nok også vanskelig å svelge for de fleste.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mippen

Syns jeg så ny hurtiglader i Aurland før lærdalstunnelen v. Tesla stasjonen. Undersøkte ikke, men kanskje noen andre vet?
Fremtiden er elektrisk.

Charlzhen

Vi blir å prøve turen til neste sommer, ettersom Soulen ikke dukket opp før etter årets ferie. Men det ser lovende ut i hvert fall.

THE: Hvis det ikke dukker opp noen flere ladestasjoner innen den tid så er det muligheter for at du får PM  ;)

THE

Sitat fra: Charlzhen på mandag 17. august 2015, klokken 13:02
Vi blir å prøve turen til neste sommer, ettersom Soulen ikke dukket opp før etter årets ferie. Men det ser lovende ut i hvert fall.

THE: Hvis det ikke dukker opp noen flere ladestasjoner innen den tid så er det muligheter for at du får PM  ;)

Håper jo det skal bli bedre lademuligheter til neste år. Vet det er en del på gang langs Rv.52 og E16, men det er jo avhengig av Enovastøtte. Håper jo at både Hemsedal og Lærdal/Håbakken kommer i neste tildelingsrunde, og kan være klare til ferien 2016.

For øvrig kommer det en hurtiglader på Vossestrand/Vinje (krysset mellom E16 og Rv13 over Vikafjellet) Denne skulle egentlig vært i drift, men har fått svar fra Voss energi om at det er forsinket. Tror uansett den skal være operativ før vinteren.

Og ladestasjonen min er i alle fall operativ, uten Enovastøtte,  så det er bare å ta kontakt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elbil-1

Sitat fra: Mippen på fredag 14. august 2015, klokken 21:27
Syns jeg så ny hurtiglader i Aurland før lærdalstunnelen v. Tesla stasjonen. Undersøkte ikke, men kanskje noen andre vet?

Dette er arctic road sin "luksuslader" til de med god råd eller i ytterste nød...

Gnilre

De har satt opp to ladestasjoner i Aurland. Man kan altså lade to biler samtidig som tar DC: Chademo og CCS. I tillegg er det en "AC-stasjon", tror to biler kan lade samtidig der også, men ble litt usikker på det.
Var der i helgen og tittet på stasjonene, men siden jeg har tilgang på saktelading over natten, er ikke dette aktuelt for meg.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

pudderjagar

Sitat fra: elbil-1 på mandag 17. august 2015, klokken 16:51
Sitat fra: Mippen på fredag 14. august 2015, klokken 21:27
Syns jeg så ny hurtiglader i Aurland før lærdalstunnelen v. Tesla stasjonen. Undersøkte ikke, men kanskje noen andre vet?

Dette er arctic road sin "luksuslader" til de med god råd eller i ytterste nød...

100 kr for ei type2 22 kw AC lading er vel ikkje å klage på.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elbil-1

Nei - får de få som kjører zoe med 43kw lader så er det jo greitt , men det er jo ganske få...

THE

Sitat fra: elbil-1 på mandag 17. august 2015, klokken 22:03
Nei - får de få som kjører zoe med 43kw lader så er det jo greitt , men det er jo ganske få...

Jeg unngår 22kW ladere på tur hvis jeg kan. Det tar jo ei evighet sammenlignet med 43kW lader. Akkurat når det gjelder Aurland passer det meg greit at jeg kan lade til 100,- i stedet for 220,-. Hvis jeg må lade I Aurland er det fordi jeg trenger et par kWh for å komme meg hjem igjen, og da kan jeg godta 100,- en gang i blant. 220,- hadde blitt uaktuelt, da hadde jeg heller kjørt dieselbilen den turen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA