Hvordan unngå å subsidiere de ebilkjøperne som har penger i bøtter og spann?

Startet av timingbeltkiller, tir 14. jul 2015, kl. 20:18

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på tir 21. jul 2015, kl. 18:15
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tir 21. jul 2015, kl. 11:57
De får samme prosentmessige insentiver ved kjøp. De får begge redusert kjøpsprisen med 20% pga fritak for mva.
Det er ikke prosenter som teller i lommeboka.
Det er kroner.
Men det er prosenter som gjør at man velger elbil over fossilbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Hvorfor får jeg stadig vekk det inntrykk at engangsavgiftene på bil har endret nordmenns DNA dithen at mange ikke kan tenke seg en verden uten?

Noe av det jeg digger med de norske støtteordningene for elbiler er at de er så herlig ubyråkratiske, i motsetning til systemet for engangsavgift for øvrige biler, og faktisk også i motsetning til støtteordningene i USA. Ingen avgift, ingen spørsmål, ingen skjemaer for å regne ut støttenivå, tilbakebetaling osv..

Jeg er klar over at moroa ikke kan vare evig men kom igjen folkens, hvorfor i *F* skal dere ha engangsavgift på elbiler? Holder det ikke med moms, bompenger, parkering, ferjebilletter og egenbetaling av ladestrøm??
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øyvind.h

Blir det engangsavgift i det hele tatt når bilen ikke har utslipp?
Absolutt enig i at mva holder, og det blir mye penger ut av det når bilen i seg selv kostet mer. Men jeg tror ikke engangsavgiften utgjør så mye. Det sjekkes enkelt på toll.no :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på tir 21. jul 2015, kl. 19:50
Blir det engangsavgift i det hele tatt når bilen ikke har utslipp?
Absolutt enig i at mva holder, og det blir mye penger ut av det når bilen i seg selv kostet mer. Men jeg tror ikke engangsavgiften utgjør så mye. Det sjekkes enkelt på toll.no :)
Ingen elbiler som selges i dag vil ha engangsavgift om de avgiftsbelegges som plug-in hybrider. For at elbiler skal bli pålagt engangsavgift må man gjøre endringer på avgiftssystemet som vil påvirke mye mer enn elbilene. Hvis man skal f.eks avgiftsbelegge elektriske hestekrefter vil alle hybrider, plug-in hybrider og hydrogenbiler bli dyrere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Fra toll.no "Engangsavgiften beregnes ut fra avgiftsgruppe, egenvekt, motoreffekt, CO2-utslipp og NOx, eventuelt motorens slagvolum"

Behold gjerne alt dette på fossilbiler men jeg ser altså ingen grunn til å innføre dette for elbiler, noensinne! Vanlig moms holder lenge og er så snedig innrettet at man betaler mest for de dyreste bilene. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Thomas Parsli

Sitat fra: timingbeltkiller på tir 14. jul 2015, kl. 20:18
California løser problemet med å øke pengestøtten til  lavinntektsgruppen  og avskaffe den for høyinntektsgruppen.
SE HER

Hvis du tror skattbar inntekt skiller "lavinntektsgruppen" fra "høyinntektsgruppen" er du på bærtur.

Washington med bare subsidiere billige elbiler for hvermannsen.
OG HER

Endelig kan vi stoppe rikingene fra å kjøre BMW i3 og Mercedes-Benz B-Class EV!
Verden blir nok et bedre sted hvis rikingene kjøper fossilbiler istedenfor en EV...

Det er forøvrig en tredje metode:
Gjøre disse subsidiene skattepliktige.
Den progressive inntektskatten vil da virke til fordel for de som tjener minst.

Virkelig rike mennesker betaler sjeldent skatt, spesielt ikke de som "har penger i bøtter og spann".

Personlig synes jeg insentiver er bra selv om rike mennesker tar del av de.
Selv når Stein Erik Hagen bytter ut oljefyren synes jeg det er helt ok bruk av insentiver.

Jeg synes spørsmålet heller burde være hvordan vi skal få kuttet i de store forurensningskildene, som f.eks cruisebåter, supplybåter og slepebåter. Å innføre dieselforbud i storbyene mens båtene får lov til å ligge å forurense er håpløs klimapolitikk.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Enigami

En krone er en krone, uansett inntekt. Avgifter må være likt for alle. Skatteregler må være likt for alle og forutsigbart.

Olatho

Dette er jo noe som per i dag bare i praksis vil ramme én enkelt elbil-produsent.
Og det er tilfeldigvis den eneste elbilprodusenten som har gjort at elbil kan være et fullverdig alternativ til fossilbil til (så å si) alle bruksområder.  Og det er den eneste bilprodusenten som leverer 100% elektriske biler, og som har en uttalt visjon om å erstatte alle verdens fossilbiler med elbiler.

Hvorfor man på liv og død vil ramme denne ene bilprodusenten, når det i dag ikke finnes noen alternativer for oss som f.eks. bare ønsker én bil, men som ofte kjører både 20 og 30 mil uten fornuftige lademuligheter på veien, klarer jeg ikke helt å se.

Den dagen markedet er oversvømmet av rimelige, fullverdige og elektriske alternativer til fosilbiler - med nok rekkevidde og skikkelige lademuligheter - kan man eventuelt vurdere å se på om man skal gradere incentivordningene.

Per i dag muliggjør de at "hvermansen" - sånn som oss - faktisk kan leve et helelektrisk liv.

K S

Sitat fra: Olatho på ons 29. jul 2015, kl. 19:36
Den dagen markedet er oversvømmet av rimelige, fullverdige og elektriske alternativer til fosilbiler - med nok rekkevidde og skikkelige lademuligheter - kan man eventuelt vurdere å se på om man skal gradere incentivordningene.

Den dagen er fossilbilene og incentivene historie.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA