Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frankrike samordner ladestasjonene:

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 14. juli 2015, klokken 18:50

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Arha

Kanskje noe å tenke på for Norge også?


As more and more French drivers go electric, public charging stations are proliferating – the country currently has around 9,400 – but so are charging networks, each requiring its own subscription and payment method.
Now the French government plans to make things easier for consumers by requiring network operators to unify some of their features before the end of this year, as reported by Les Echos.
Several of the largest network operators – including Bolloré, Renault, and units of several electric utilities – have created the Afirev association to improve network interoperability. They will use a new platform called Gireve to exchange data and payments between networks, modeled on existing systems that allow bank cards to be used at other banks' ATMs.
The aim is to enable drivers to charge their EVs at any station in the country without having to belong to multiple networks.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Beamer Screamer

Helt åpenbart at det trengs en standardisering her. Hvorvidt staten skal inn å regulere dette også eller om man bare skal la det være opp til bransjen(e) å rote seg frem til felles løsninger er jeg mer usikker på. Det er vel ganske typisk for et umodent produkt at man har en skog av ulike løsninger og standarder i begynnelsen før de beste alternativene utkrystalliserer seg.

De fleste her på forumet er nok større elbilentusiaster enn folk flest og mange har sikkert høy aksept for å måtte knote med ulike ladeløsninger, ringe supporttelefon for å resette ladere, leve med usikkerheten om hvorvidt man i det hele tatt får ladet etc. Men for den gjennomsnittlige elbilsjåfør (og alle de som ennå ikke har konvertert) må hurtiglading være like enkelt og pålitelig som å fylle bensin – og helst enda enklere.

Det er flott at f.eks. Tesla drar i gang utbygging av ladestasjoner, men det er meningsløst at bare Teslaer kan lade på disse. Om et par år kommer Audi med en helelektrisk bil – da må de også bygge ut Audistasjoner. Og Apple når deres elbil kommer med en helt egen ladestandard... Det er ganske åpenbart at felles løsninger må (og vil) komme.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Trekkoppbil

#3
Foreløpig er el-biler og hurtiglading i tidlig utviklingsfase, og jeg trur det er bra om det er åpent for nye betalingsløsninger, for den som skulle finne på noe smart, så jeg trur det er bra om markedet ikke er for mye regulert. Ellers i samfunnet dukker det jo stadig opp nye tekniske betalingsløsinger for mobiltelefoner og apper mm. Visse samarbeidsløsninger er bra, men regulering er farlig!

Det kan høres tungvint om man må ha mange ulike RFID-brikker med seg i hver bil, og at man må ha avtaler med en rekke operatører. I prakis har jeg erfart at det holder med å ha avtale med 2 operatører: Fortum og Grønn kontakt. Det er ikke så mye, når man sammenligner med bensinkjøp, hvor du gjerne har en rekke bonuskort og ulike betalingskort i lommeboka, for å handle på ulike bensinstasjoner.
Problemet med mange betalingsløsninger er at de utestenger utlendinger, og kanskje enkelte andre.

Problemet med RFID i mine øyne, er at det er for upålitelig og det kan være treigt. Derfor er jeg glad om det er åpent for andre løsninger.

RFID er vel nærmest bransjestandard, og her er det vel blitt vanlig med minuttaksering her i landet, men det finnes også noen abonnement med ubegrensa bruk i en tidsperiode.
Ladestasjonene med RFID, har gjerne alternative betalingsløsninger som sms, eller man kan ringe en operatør.
Unntaket fra RFID er noen ladestasjoner som tar kredittkort, og Statoil hvor du kan betale i kassa. For disse løsningene er det vel vanlig med 15-minutters intervaller.

Det eneste som er tvungent betalingsmiddel her i landet, er vel mynter og seddler, men her finnes det visse unntak, så operatørene står vel fritt.

Det som jeg synes er viktig for oss brukere, er at vi har alternative betalingsløsninger, og at vi betaler for små enheter: 15 minutters-intervaller er for mye. Hvordan ville justervesenet like om du må runde opp til nærmeste 15 liter, når du betaler for bensin?
Så lenge operatørene har ulike faktureringsprinsipper, kan man se hva som slår ann best, og det er håp om at det beste blir mest vanlig, og på sikt vil jeg tippe at de tar etter hverandre, som vi har sett noe av.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 17. juli 2015, klokken 01:44
Problemet med RFID i mine øyne, er at det er for upålitelig og det kan være treigt. Derfor er jeg glad om det er åpent for andre løsninger.

Hmm, det er stikk motsatt min erfaring som er at RFID er kjapt og stort sett alltid virker mens SMS og app-løsninger tar mye lengre tid og kan være ustabile. Bankkort er pålitelig, men mye tregere (må finne frem lommeboka, ta ut riktig kort, vente på autorisering). Betaling i kassa på Statoil er definitivt det tregeste, og mest pålitelige ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Enig i at RFID fungerer kjapt og pålitelig når man har de riktige RFID-brikkene. Hvis man ikke har det fungerer det ikke så bra :)
Det er en uting å måtte ha et abonnement per leverandør, og tenk på stakkarene som kommer fra utlandet og skal lade, for de er det fordel med betaling på kortautomat/i kassa på Statoil selv om det tar et par minutter ekstra.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Joachim@sancon.no

Her i Saarland i sydtyskland har jeg ladet 2 ganger på type 2 stasjoner som kun hadde kredittkort/debit kort autentisering. Foreløpig er det gratis, og løsningen fungerte perfekt. Slike stasjoner skulle man hatt i Norge også. Enkelt og greit som en vanlig bensinpumpe.

sven erik

snakker om at tesla har egne men tesla har sakt at andre kan bruke det men det koster  noe for å få tilgang + at det koster det samme for hver bil som på en tesla

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA