Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

iMIEV - Hva trenger jeg for å lade på denne?

Startet av shuatorp, lørdag 11. juli 2015, klokken 19:29

« forrige - neste »

shuatorp

Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

shuatorp

#2
Sitat fra: tomrh på lørdag 11. juli 2015, klokken 19:37
Jeg kjøpte flg:

http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html

Varenr 3215161

16A?

Ser flere ladeplasser i Sverige har denne. Skal man på tur og ikke bruke masse tid på å lade er det vell greit med 32Amp?

Edit:
Kopler man denne inn på i samme kopling som den originale på bilens høyre side?
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

emil

Sitat fra: shuatorp på lørdag 11. juli 2015, klokken 19:51
Ser flere ladeplasser i Sverige har denne. Skal man på tur og ikke bruke masse tid på å lade er det vell greit med 32Amp?

For trillinger er Type2 kun saktelading, litt raskere enn vanlig ladekladd og bruker samme kontakt når man har riktig kabel (Type2-Type1). Gå for en 32A kabel med en gang selv om du ikke får benyttet mer enn 16A siden enkelte ladekontakter er litt kjipe når det gjelder 16A ladekabler (flere tråder om det problemet på forumet).

Så selv om stolpen kan gi 22kW kan ikke trillingen lade med mer enn 3.3kW.

Skal du ha noe hurtigere enn 3.3kW er det kun CHAdeMO hurtiglading som er muligheten.

shuatorp

Sitat fra: emil på lørdag 11. juli 2015, klokken 20:44
Sitat fra: shuatorp på lørdag 11. juli 2015, klokken 19:51
Ser flere ladeplasser i Sverige har denne. Skal man på tur og ikke bruke masse tid på å lade er det vell greit med 32Amp?

For trillinger er Type2 kun saktelading, litt raskere enn vanlig ladekladd og bruker samme kontakt når man har riktig kabel (Type2-Type1). Gå for en 32A kabel med en gang selv om du ikke får benyttet mer enn 16A siden enkelte ladekontakter er litt kjipe når det gjelder 16A ladekabler (flere tråder om det problemet på forumet).

Så selv om stolpen kan gi 22kW kan ikke trillingen lade med mer enn 3.3kW.

Skal du ha noe hurtigere enn 3.3kW er det kun CHAdeMO hurtiglading som er muligheten.

Men kan man lade 100% opp med en slik kabel?
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

asbkar

Du kan lade 100% opp ja. Denne kabelen er tryggere og bedre enn schuko + klumpen. Elektronikken fra klumpen sitter i ladestolpen, og er anbefalt måte å lade fra nye stolper som støtter både scuko og type2 som bl.a. dukker opp i Oslo. For bilen ser den helt lik ut som den vanlige kabelen med klump.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

shuatorp

Sitat fra: asbkar på søndag 12. juli 2015, klokken 01:42
Du kan lade 100% opp ja. Denne kabelen er tryggere og bedre enn schuko + klumpen. Elektronikken fra klumpen sitter i ladestolpen, og er anbefalt måte å lade fra nye stolper som støtter både scuko og type2 som bl.a. dukker opp i Oslo. For bilen ser den helt lik ut som den vanlige kabelen med klump.

Kjøpte denne jeg:
http://gronnemil.no/collections/ladestasjon-type2-type1/products/oem-mode-3-type-1-32a-1f-240v-5m
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

tomrh

Emil, var ikke klar over problemer med 16A versjonen. Selv har jeg ennå ikke opplevd trøbbel, men har ikke ladet særlig mye med den heller. Kunne du peke til en lenke der står noe om hvor og i hvilke situasjoner folk har hatt vanskeligheter?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Vi har solgt hundrevis av 16A ladekabler og har til gode å høre fra kunder som ikke har fått ladet med disse.

Der skal vistnok finnes noen ladestasjoner som ikke fungerer med 16A kabler, men det kan ikke være mange. Uansett vil nok disse stasjonene etterhvert bli oppgradert så de også følger normene og bruker kabelens kodemotstand til å regulere maks ladestyrke.

Vi har selvfølgelig også 32A kabler til markedsledende priser, og gir inntill 10% "Bumpersticker" rabatt på toppen av det.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: tomrh på søndag 12. juli 2015, klokken 08:35
Emil, var ikke klar over problemer med 16A versjonen. Selv har jeg ennå ikke opplevd trøbbel, men har ikke ladet særlig mye med den heller. Kunne du peke til en lenke der står noe om hvor og i hvilke situasjoner folk har hatt vanskeligheter?

Har ikke de aktuelle trådene i hodet, og som @elektrolux er inne på er nok problemet minimalt. Men kommer du til en av disse ladekontaktene strømløs er det kjedelig å ikke ha lagt en 100lapp mer i kabelen. Kabelen kan du jo også ta med deg til neste bil som kanskje har 6.6-7.2kW lader.

goggo

Min erfaring er at det kun er Slimboks Type2 ladere som har problemer med 16A kabler.
http://www.sedlbauer.de/en/services/products/emobility/slimbox.html
Jeg har selv erfart dette problemet med 16A Type2 kabel og Slimboks på kjøpesenteret i Tøcksfors, men det var med kabel fra Nofuel.no og ikke fra Elbilhjelpen.
Jeg har sett Slimbokser andre steder også, men kommer ikke på hvor i farta.


Nå har jeg en 32A kabel fra Elbilhjelpen og har brukt denne på ganske mange steder uten problem, inklusiv hos ION i Danmark.

Jeg er enig med Emil her: Det er vel verdt de ekstra kronene for å få en 32A kabel.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

bruisepristine

Kan anbefale elbilhjelpen.no - hentet ladekabel på posten dagen etter bestilling :)
i-MiEV 2013
MG4 2023

Tromic

Bumper denne.
Har 16 amp original ladekladd (2011 modell). Pga innkjøp av elbil nummer 2, vil jeg gjerne ha mulighet til å lade I-Mieven på en 10 amp kurs jeg har i garasjen. Er dette mulig med klassen jeg har? Evt - hva er billigst - kjøpe ekstra ladekladd med 10 amp eller oppgradere kursen/ bytte sikring til garasjen?
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

emil

Sitat fra: Tromic på onsdag 15. juli 2015, klokken 12:21
Bumper denne.
Har 16 amp original ladekladd (2011 modell). Pga innkjøp av elbil nummer 2, vil jeg gjerne ha mulighet til å lade I-Mieven på en 10 amp kurs jeg har i garasjen. Er dette mulig med klassen jeg har? Evt - hva er billigst - kjøpe ekstra ladekladd med 10 amp eller oppgradere kursen/ bytte sikring til garasjen?

Aller helst bør du sette opp Mode3 bokse(r) med Type2 kontakt og bruke Type2-Type1 til trilling og Type2-Type2 til Tesla

Noen andre alternativer:

Kjøp en 10A ladekladd ny/brukt
Kjøp en justerbar ladekladd ny/brukt
Kjøp en kladdløs justerbar ladekabel ny/brukt
Selg den originale ladekladden.

For min del har jeg gått til innkjøp av Charge-Amps justerbare kladdløse ladekabel og har solgt min originale 10A ladekladd til Leaf. Så er det spørsmål hva som er budsjettet ditt og hva du har tilgjengelig av strøm.


Tromic

Skjønner. Har lavbudsjett.  Har tilgjengelig en 16 amp kurs og en 10 amp kurs. Planen er å gjøre om 16 ampen fra schuko til industrikontakt til Teslaen, og lade Imieven på 10 ampkursen. Da høres det vel ut som om kjøp av brukt 10 amp ladekladd er den rimeligste varianten her. Hvis noen har en de vil selge og/eller har sett en til slags noe sted, skriv/send gjerne lenke.
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA