Avstand mellom støpsel og ladekladden

Startet av ludo, lør 11. jul 2015, kl. 11:11

« forrige - neste »

ludo

Hei,
Noen som vet hvorfor avstand mellom støpsel og ladekladd er så kort?

Sikker et krav, men ser ikke helt problemet med lengre avstand...

Griffel

Sitat fra: ludo på lør 11. jul 2015, kl. 11:11
Hei,
Noen som vet hvorfor avstand mellom støpsel og ladekladd er så kort?

Sikker et krav, men ser ikke helt problemet med lengre avstand...
Helt riktig, det er et krav i standarden for ladekabler, både US og EU maks. 30cm Tyskland her et lokalt unntak på 2m, og i likhet med deg og tyskere ser heller ikke jeg problemet med en lenger kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gliderman

Chargeamp har jo all elektronikken i kontakten mot bilen. Er denne ulovlig?

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Griffel

Sitat fra: Gliderman på lør 11. jul 2015, kl. 11:33

Mvh
Svein Erik
Normene omtaler kladden som ICCB (In Cable Control Box) og kravet er avstand fra støpsel til ICCB. Trolig mener de som har controllen i kontakten at de ikke har en ICCB og at den reglen derfor er irelevant. Siden de fleste neppe bekymrer seg så mye om akkurat det har de sluppe den diskusjonen.
Hyundai Ionic.

ludo

Men hva er den tekniske/fysikk begrunnelsen?

Griffel

Sitat fra: ludo på lør 11. jul 2015, kl. 12:08
Det står det ikke noe om i normen. Men at det har med jord og overvåking av jordforbindelse å gjøre er helt sikkert i tillegg det at EU standarden er harmonisert med USAs .
Hyundai Ionic.

emil

Sitat fra: ludo på lør 11. jul 2015, kl. 12:08

Har vel også noe med at ladekabelen (mesteparten av den) ikke skal være strømførende mer enn når bilen lader. Når bilen er ferdigladet kuttes strømmen i kladden og det største kabelstrekket er strømløst og ufarlig ved skader.

Så lenge Charge-Amps og EV-Select selger sine kladdløse kabler fra og i EU-land regner jeg med at de er innenfor alt av relevante forskrifter og jeg lader med god samvittighet.

nofuelno

Sitat fra: Griffel på lør 11. jul 2015, kl. 12:00
Sitat fra: Gliderman på lør 11. jul 2015, kl. 11:33

Mvh
Svein Erik
Normene omtaler kladden som ICCB (In Cable Control Box) og kravet er avstand fra støpsel til ICCB. Trolig mener de som har controllen i kontakten at de ikke har en ICCB og at den reglen derfor er irelevant. Siden de fleste neppe bekymrer seg så mye om akkurat det har de sluppe den diskusjonen.

Uansett, neste generasjon ladekabel "RAY" fra Charge Amps er på vei og vil møte alle nye krav samt ønsker fra brukerene. Den nye lettvektskabelen vil komme med både type1 og type 2 kontakt.
se forøvrig:
http://www.mynewsdesk.com/charge-amps/pressreleases/world-premierie-of-ray-ev-charging-cable-1187352

Vi gjør regning med å presentere denne i det norske markedet i løpet av september.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

elektrolux

I følge Charge-amp selv har kravet til ICCB til nå kun gjeldt type 2 ladeutstyr. Fra 2017 innskjerpes dette og Ray oppfyller disse nye kravene.

Spark er likevel meget sikker da selve kabelen er koaksial og ved skade vil skjermlederen som er jordet enten føre til at foranliggende jordvern eller sikring løser ut før noen klarer å få strøm i seg.

Sammen med Nofuel gleder vi oss til å selge Ray og lover landets hyggeligste priser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ludo

elektrolux

Hvilke ladestasjoner er det du ser paa forumet?

Ratio sine semiportable er innenfor 30 cm, mens IDE sin fra Tyskland er innenfor 2m kravet forovrig likt med ladekablene til VW.

Egentlig rart en kan ha 25 m skjoteledninger og en sementreie i ene enden, men skal en lade elbil er alt veldig farlig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ludo

Veldig smart med temperatur sensor i støpsel! :-)

spaceman

Sitat fra: ludo på søn 12. jul 2015, kl. 21:38
Veldig smart med temperatur sensor i støpsel! :-)
Jepp det er smart. Men når skal egentlig denne sensoren stoppe/redusere ladingen? Ladet idag på en ladeplass der kontakten nok var gammel og sliten. Sto der i 4,5 time og da jeg koblet fra var stikkene på ladekladden så varme at jeg greide maks å holde i dem i 5 sek. Synes vel egentlig da at ladekladden burde ha satt ned eller stoppet lading.

Trekkoppbil

Hvilke standard er det som sier at det skal være 30cm?

Jeg prøvde å google litt, og fant raskt en setning hvor standarden EN61851-1 er nevnt.  Så det er mulig 30-cm-lengda kommer derifra.
Det ser ut til å være en komersiell standard som det koster £106 å få tilgang til.

Det finnes vel ingen lover som krever at man skal følge slike komersielle standarder som er utgitt av organisasjoner som kanskje ikke har noen myndighet til å bestemme noe som helst. Iflg forvaltningslova skal lover og regler være gratis og offentlig tilgjengelige. Koster det penger å lese en standard, behøver vi ikke å bry oss om den i det hele tatt.

En annen sak er om vi har lov til å bruke 30cm: Det er vel noen kardemommebylover om elektrisistet her i landet, som sier at vi skal gjøre sikkerhetsvurderinger og ikke gjøre det vi synes er farlig. Jeg personlig synes det er uforsvarlig med 30cm: Mange EVSE-kladder er svært tunge, og mange vegguttak, er ikke utstyr med vektavlasting for EVSE. Derfor mener jeg det er uforsvarlig å bruke 30cm, og hadde jeg vært produsent, så ville jeg ikke anse det som lov å bruke 30cm, men snarere 2m.

Det som skaper kaos her i landet, er at folk ikke klarer å skille mellom lover og komersielle standarder. Lovene er enkle og sier at elektrikkerene skal gjøre vurderinger og ta beslutninger ut i fra situasjonen. Standardene er vanskelige, og har uttallige detaljer, og jage etter å få følge alleverdens standarder, og oppfatninger folk har av standardere, gjør at elektrikkerene mister envher sunn fornuft.
Utlendinger som kommer til Norge synes det er rart at det brenner så mange hus her i landet. De er ikke vant til det i andre europeiske land, hvor vanlige snekkere gjøre elektrikerarbeidet.

Når en standard har kommet med en slik 30cm-regel, kan det være av ett eller annet sært hensyn, som det er umulig å vite årsaken til, om man ikke har tilgang til spesiell dokumentasjon, og man kan gjette i vei. Kan det være at diodelampene etc, skal være lett tilgjenglig og synlig når de er nærme støpselet? Eller er det en fordel av overspenningvern er så nærme støpselet som mulig?
Når det gjelder beskyttelse mot strømførende kabel, så trudde jeg at poenget var å unngå berøringsfare på J1772-pluggen når den ikke er i bruk, og derfor kutter EVSE spenningen, når den ikke får pilotsignal fra bilen, og da har det vel ikke noen betydning om man bruker 30cm eller 2m.

Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på søn 12. jul 2015, kl. 23:19
Jeg prøvde å google litt, og fant raskt en setning hvor standarden EN61851-1 er nevnt.  Så det er mulig 30-cm-lengda kommer derifra.
Det ser ut til å være en komersiell standard som det koster £106 å få tilgang til.

Det finnes vel ingen lover som krever at man skal følge slike komersielle standarder som er utgitt av organisasjoner som kanskje ikke har noen myndighet til å bestemme noe som helst. Iflg forvaltningslova skal lover og regler være gratis og offentlig tilgjengelige. Koster det penger å lese en standard, behøver vi ikke å bry oss om den i det hele tatt.
Der tar du fullstendig feil.

EN står for Europanorm og den standarden som gjelder for EV ladeutstyr i Europa. EU versjon av IEC 61851-1 standard så det samme gjelder i USA. Det finnes en del lokale unntak for eksempel tillates det i Tyskland 2m ledning, og USA har andre krav til overvåking av jord. (Så strengt tatt kan ikke tyske ladekabler med mer enn 30cm mellom ICCB og nettstøpsel brukes i noen andre land).
Skal lade utstyr CE merkes er dette en av de normer utstyret skal tilfredstille ( For tyske kabler DIN EN 61851-1).
Alle standarisering organisasjoner selger sine standarder (f.eks DIN, NEK etc.) Du må betale for forskrifter for elektriske anlegg, og en rekke andre norske standarder du er forpliktet til å følge.
Hyundai Ionic.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA