Software 7.0 - 7.1

Startet av dosmont, lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:18

Merk uttrykket «in low speed manoeuvring or parking operations». For i regulativets punkt 5.1.6.1 er det nemlig stilt følgende krav:

« Whenever the Automatically Commanded Steering function becomes operational, this shall be indicated to the driver and the control action shall be automatically disabled if the vehicle speed exceeds the set limit of 10 km/h by more than 20 per cent or the signals to be evaluated are no longer being received.»

(!!!)

Kan vel også leses slik at hastigheten avviker med 10km/h fra den som er satt av sjåføren med cruisecontroll så skal autostyring kobles ut.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

lunitiks

FN-regulativet punkt 2.3.4 skiller mellom "Automatically commanded steering function" og "Corrective steering function".

Det første (Auto) innebærer at bilen har "continuous control", men tillater da kun kjøring i maks 10 km/t.

Det andre (Corrective) innebærer at bilen har "discontinuous control" - det vil si kontroll i en "limited duration". Det er dette Mercedes og de andre har: Nemlig systemer som sjekker om du holder i rattet hvert 'n'te sekund, og slår av systemet hvis det ikke merker at du er der.

Tesla/Elon ønsker seg derimot full Auto - "continous control" - i kjøring over 10 km/t. Foreløpig har de prøvd seg med å gå ut på papiret og forlangt at du har henda på rattet. (Mens de egentlig prøver å snik-innføre en omgåelse.) Men her har de kanskje møtt på noen problemer...?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 14:00
Kan vel også leses slik at hastigheten avviker med 10km/h fra den som er satt av sjåføren med cruisecontroll så skal autostyring kobles ut.

Ikke enig. Du må lese bestemmelsen i sin helhet. Auto er forbeholdt "low speeds"
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

De bør i det minste gi oss samme system som de andre har hatt i lengre tid nå. Greit nok å holde slapt på rattet som en løsning inntil videre. Må jo uansett ha hånda hvilende et sted.

Så får muligheten til å slippe helt komme etterhvert når regelverket er på plass.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

lunitiks

Enig. Men jeg tror Tesla er litt stressa nå i lys av den der P85D-saken.

Får litt dejavu når jeg leser FN-regulativets punkt 2.3.3 (fully autonomous) og 2.3.4 (advanced driver assistance). Det er akkurat dette hovedskillet Elon har bablet om til det kjedsommelige i media: At fully autonomous er noen år frem i tid, og at dagens system stiller føreren 100% ansvarlig og i kontroll over bilen. Dette skillet går klart frem av FN-regulativet, og mye tyder på at Tesla sliter med å oppfylle punkt 2.3.4.

Så er det altså noen tyskere som har foreslått å endre regelen, men hvem vet om dette forslaget blir gjennomført.

AAAAAAARRRRRRGGGG jeg blir gal av å vente
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:52
Den er fra 2005 så at jo ikke akkurat oppdatert lengre. Uansett USA er jo også med i UN uten at det gjelder dem.

Så dette er opptil landene å kontrollere selv, unece er bare et forum for å ha forslag til et globalt regelverk som hvert land står fritt for å velge å innføre.

Jeg tror du tar feil. UN Regulation No. 79 er ratifisert av en lang rekke land, men ikke av USA. Den er i aller høyeste grad oppdatert, selv om den opprinnelig ble vedtatt i 2005. For eksempel kom det et tillegg til regulativet så sent som den 24. februar 2014.

Nå lukter det røyk her
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 14:39
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 12:52
Den er fra 2005 så at jo ikke akkurat oppdatert lengre. Uansett USA er jo også med i UN uten at det gjelder dem.

Så dette er opptil landene å kontrollere selv, unece er bare et forum for å ha forslag til et globalt regelverk som hvert land står fritt for å velge å innføre.

Jeg tror du tar feil. UN Regulation No. 79 er ratifisert av en lang rekke land, men ikke av USA. Den er i aller høyeste grad oppdatert, selv om den opprinnelig ble vedtatt i 2005. For eksempel kom det et tillegg til regulativet så sent som den 24. februar 2014.

Nå lukter det røyk her

Slik jeg forstår det så er UNECE et "forum" som kommer med forslag til regler som land kan velge å innføre. Står det noe om dette i veitrafikk loven?

SitatThe UNECE Transport Division has been providing secretariat services to the World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29) for more than 50 years. The World Forum has incorporated into its regulatory framework the technological innovations of vehicles to make them safer and more environmentally sound.

In addition to acting as secretariat to the World Forum, the Vehicle Regulations and Transport Innovations section serves as the secretariat of the Administrative Committee for the coordination of work, and of the Administrative/Executives Committees of the three Agreements on vehicles administered by the World Forum.

SitatIn existence for more than 50 years, and with participants coming from all over the world, especially the main motor vehicle producing countries, the World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP 29) offers a unique framework for globally harmonized regulations on vehicles. The benefits of such harmonized regulations are tangible in road safety, environmental protection and trade.

WP.29 is a permanent working party in the institutional framework of the United Nations with a specific mandate and rules of procedure. It works as a global forum allowing open discussions on motor vehicle regulations. Any member country of the United Nations and any regional economic integration organization, set up by country members of the United Nations, may participate fully in the activities of the World Forum and may become a contracting party to the Agreements on vehicles administered by the World Forum.  Governmental and non-governmental organizations (NGOs) may also participate in a consultative capacity in WP.29 or in its subsidiary working groups.

The World Forum convenes officially three times per year and entrusts informal groups with specific problems that need to be solved urgently or that require special expertise.  More than 120 representatives participate at the sessions of the World Forum.

The work of the World Forum is transparent: All agendas, working documents and reports are openly accessible on the Internet website of the World Forum.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Teslanewbie

Da ble det pankake av autopilot ... gla for at jeg foreløpig ikke trenger å forholde meg til dette med min gamle P85 :-)  men synes det er dumt at vi uten AP må vente med v7 for at AP ikke er på stell ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

lunitiks

La oss ikke "skyte skinnet før bjørnen er solgt", Teslanewbie. Autopilot var/er utvilsomt et særdeles viktig kjøpsargument for Tesla-eiere anno 2014-2015. Jeg tror det vil ha særdeles negativ impact for Teslas credibilitet om de klarer å tryne på legislation nå - spesielt som følge av Elons tweets - om vi må vente potensielt flere måneder, kanskje ett år, på autostyringen som amerikanerne koser seg med nå. Tar seg også latterlig dårlig ut om de sender ut en kastrert versjon til europa.

Jeg velger derfor å tro at EU-legislation er prioritet no. 1 hos Tesla akkurat nå. (Lawyer lawyer pants on fire.) Når det er sagt, så føler jeg behov for å rope "ELON: HEEEEEELP!!!"
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Mulig du har rett Cookie at UNECE er et forum.

Men det rokker ikke ved at FN-regulativ No. 79 er en kontrakt som er avtalt mellom en lang rekke land - unntatt USA - og at vårt kjære, norske forskriftsverk fastslår at dette regulativet er å anse som norsk rett, jamfør det jeg skrev tidligere i denne tråden. Du kan forresten kaste veitrafikkloven på sjøen: Det er Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil jeg fant henvisningen til FN-regulativet i.

Har forsøkt å lage hypertext/lenker til alt jeg henviser til, slik at folk ikke tror jeg sitter og dikter opp stuff

*Venter i desperasjon på at noen har faktaopplysninger som stikker hull på resonnementet mitt her inne. Lover i så fall å slette alle mine poster om det j...la FN-regulativet*
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

vnm

Spekulasjon:
Det virker altså som at Tesla har markedsført, solgt og senere utviklet en funksjon som p.t. strider i mot det europeiske regelverket. Nå forsøker de å få dispensasjon for å rulle ut sitt system likevel.

Frustrasjon:
Så sent som en uke før V7 ble lansert skrev Elon at V7 skulle slippes worldwide. Man kan bare spekulere i hva Tesla/Elon selv har visst eller ikke har visst på det tidspunktet. Om Tesla ikke har hatt kontroll på situasjonen mht til regelverket og godkjenning i EU, noe som er tvilsomt, er det i seg selv svært kritikkverdig.

Dette føyer seg inn i rekken av villedende markedsføring fra Tesla sin side den siste tiden.

Jeg er en stor entusiast og gleder meg til å hente bilen min om to dager. Jeg lar ikke dette være et skår i gleden, men jeg blir veldig skuffet om V7 ikke slippes om kort tid og fungerer som forespeilet.

Løsning:
Som i de fleste forretningsmessige eller personlige forhold, tror jeg også Tesla hadde vunnet mye på å spille med åpne kort rundt dette (og andre ting). Dessverre er amerikanerne spesielt "gode" på en type retorikk og markedsføring som går ut på å besvare negative nyheter/kritikk mot et produkt med noe annet og positivt om produktet. Intelligente/oppegående kunder oppfatter raskt at de er unnvikende og de mister bare tillit. Massemedia og folk flest (som ikke følger så godt med) går rett i fella...

Det verst som kan skje over tid er når kundene mister tillit.

Tesla kunne f eks ha sluppet V7 med autostyring deaktivert og så informert markedet løpende om prosessen med godkjenning i EU (og sagt noe om hvorfor denne ikke var på plass ved lansering). Slik ville alle fått de andre nye funksjonene (lukeparkering hadde jo vært kjekt) i mellomtiden, og så ville vi som er krevende fått god informasjon.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Teslanewbie

Sitat fra: vnm på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 16:16
Spekulasjon:
Det virker altså som at Tesla har markedsført, solgt og senere utviklet en funksjon som p.t. strider i mot det europeiske regelverket. Nå forsøker de å få dispensasjon for å rulle ut sitt system likevel.

Frustrasjon:
Så sent som en uke før V7 ble lansert skrev Elon at V7 skulle slippes worldwide. Man kan bare spekulere i hva Tesla/Elon selv har visst eller ikke har visst på det tidspunktet. Om Tesla ikke har hatt kontroll på situasjonen mht til regelverket og godkjenning i EU, noe som er tvilsomt, er det i seg selv svært kritikkverdig.

Dette føyer seg inn i rekken av villedende markedsføring fra Tesla sin side den siste tiden.

Jeg er en stor entusiast og gleder meg til å hente bilen min om to dager. Jeg lar ikke dette være et skår i gleden, men jeg blir veldig skuffet om V7 ikke slippes om kort tid og fungerer som forespeilet.

Løsning:
Som i de fleste forretningsmessige eller personlige forhold, tror jeg også Tesla hadde vunnet mye på å spille med åpne kort rundt dette (og andre ting). Dessverre er amerikanerne spesielt "gode" på en type retorikk og markedsføring som går ut på å besvare negative nyheter/kritikk mot et produkt med noe annet og positivt om produktet. Intelligente/oppegående kunder oppfatter raskt at de er unnvikende og de mister bare tillit. Massemedia og folk flest (som ikke følger så godt med) går rett i fella...

Det verst som kan skje over tid er når kundene mister tillit.

Tesla kunne f eks ha sluppet V7 med autostyring deaktivert og så informert markedet løpende om prosessen med godkjenning i EU (og sagt noe om hvorfor denne ikke var på plass ved lansering). Slik ville alle fått de andre nye funksjonene (lukeparkering hadde jo vært kjekt) i mellomtiden, og så ville vi som er krevende fått god informasjon.

Hvis ikke AP er på plass innen kort tid ( nå over 1år innen dette ble annonsert) så bør Tesla kompensere kundene  som har bestilt AP oppgradering og betalt 19000kr for denne ekstra feature de altså ikke får.  Eller har de solgt Lurium til kundene? 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

GeirHM

Det Tesla Norge må gjøre, er kort og godt å ta sin informasjonsplikt på alvor. Vi har vel bare en Elon-tweet på at dette handler om tilpasninger til lokale lovverk. Gjør det det? Hvorfor kunne da Tesla ta med norske deltakere på sitt betatest-program? Jeg synes vi fortjener informasjon.

PS. Jeg ringte Tesla. Han som svarte visste ikke noe om årsakene til at 7 ikke er rullet ut. Han visste bare at det ikke er rullet ut. Det svaret gjorde meg ikke noe klokere. Det sa jeg også.

Undertegnede

Da har fruen hentet bilen etter noe småplukk på garanti. Fantastisk service foresten, nyvasket innvendig og utvendig, fylt på spylervæske, sjekket dekkslitasje osv selv om det ikke var noe jeg har spurt eller skulle ha  :D.

Bilen ble oppgradert til 6.2....85.

Men til saken... De holdt fast på at vi ikke var med i EU og det ble sluppet fortløpende 7.0 etter vin nummer i små batcher av gangen...? Dette for at ikke serverene skulle krasje...

Jeg tror ikke noe på det da å stiller meg meget undrene til at de uttaler seg slik når det høyst sannsynlig er direkte feil...

lunitiks

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 17:17
Vi har vel bare en Elon-tweet på at dette handler om tilpasninger til lokale lovverk. Gjør det det? Hvorfor kunne da Tesla ta med norske deltakere på sitt betatest-program?

Ett stk meget godt poeng. I Norge har vi noe som kalles likhet for loven, og "hemmelige dispensasjoner" fra norske sikkerhetsmessige regler har jeg aldri hørt om før.

Så enten har Tesla/norske betatestere brutt loven, eller så er det jeg som oppfører meg som ei kjerring stukket av en gris

Edit: Betatesterne har neppe brutt regelverket. Kravene retter seg mot produsenten og godkjenning av styringsinnretninger, ikke mot brukerne slik som vegtrafikkloven gjør.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA