Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekontakt slik den burde være

Startet av Caspar, søndag 29. november 2009, klokken 21:31

« forrige - neste »

Caspar

Innspirert av ladekontakten til El rayo, og siden det var US front på bilen min ble det ny ladekabel i dag.

Det er viktig å bruke gode kabelsko, innvester i en kabelskotang som klemmer "proffe" kabelsko.

Jeg kjøpte 3x1,5 gummikabel og den passet helt perfekt i gjennomføringen inn  i koblingsboksen.

Slik så ledningene ut klare for å kobles til i koblingsboksen

Jeg la opp en kurs som går til innv. kontakt i bilen. Da kan vifteovnen stå på når bilen lader (over tidsur ) Jeg vet at denne funksjonen er i det orginale varmeapparatet, men nå slipper jeg å stresse 12 V batteriet. Jeg måtte også lage en aluplate som jeg poppet på mellom den horisontale kanalen og den skrå vindusprofilen for å få anlegg til kontakten


Her går kabelen igjennom og inn til kontakt inne i bilen.

Husk "vannlås/nedoverbøy på ledningen så den ikke leder vann inn i boksen

Innv. kontakt med timer rett på innsiden av h. A stolpe.

Kjøpte alle delene inklusiv timerem på Biltema og jeg tror det kom på ca. 450,- i deler. Fikk da også 10 m- ladekabel .

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Najs, Caspar! Spørs om det blir noe slikt som dette neste gang jeg evt. må skifte inntaket på bilen. Alternativt  den blanke maritime varianten. :)

MEner foresten å huske at da jeg skiftet inntaket på min så var der ingen kabelsko å sette på, men en annen patent som jeg for øyeblikket ikke husker godt nok til å brskrive den. Var som en slage klemme i en plast-klips, på en måte?

Har ellers lurt på om det kunne være en ide å lage tilkoblingen slik at timeren satt i bilen. På den måten kan jeg ha med timeren uten å være redd for at noen skal kødde med den eller stikke av med den når jeg står parkert andre steder enn hjemme.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Originalstikkerene har en spesiell hun-kontakt med låsefjær som skal skape press, og samtidig låse stikkeren. Det er bare det at det er satt på en krympestrømpe som reduserer presset på klemfjæren, slik at det resulterer i varmgang.
Klemverktøy for isolerte kabelsko har ofte dårlig press som resultat fordi plasten gir litt etter. det gjelder alle fabrikat. Om kvadratet er litt stort, vil det ofte kompensere for en litt dårlig klemming, fordi kabelen da vil lede bort varme.
På Think hvor det er 1,5 mm kabel som skal overføre 15 A, blir det varmgang uansett.
Derfor vil det beste være både klemming og lodding av kabelsko, og helst skifte kabelen med 2,5mm, både innvendig og utvendig kabel.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

#3
Sitat fra: cra på søndag 29. november 2009, klokken 21:43
På den måten kan jeg ha med timeren uten å være redd for at noen skal kødde med den eller stikke av med den

Når du er inne på det. Jeg syns det er litt dårlig at Think ikke har låsing i bilens ende av ledningen slik PSAene sin ladeluke har. Kanskje ikke så farlig på gammel-Thinken som bare har en "billig" motorvarmer kabel, men på ny-Thinken ser jo ladeledningen temmelig dyr ut, og såvidt jeg kan bedømme helt usikret mot tyveri  :-[
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ken

Takk for de fine bildene. Min CEE hun plugg er skjult bak spylevæske luke som var en hurtig løsning etter at original DEFA plugg brent. Fungerer fint og lite varmegang.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Suverene bilder og anvisninger, Caspar!
Vil bare legge til en opplysning: inni bilen, rett på innsiden der den nye ladekontakten monteres ligger den tykke kabelbunten med all 12V. Unngå å bore inn i den når ladekontakten skal festes. Ikke spør hvordan jeg fant ut det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Mitt originale ladeinntak tok kvelden for noen dager siden. Dvs det var plasten rundt som sprakk.
Kontakten forsvant inn i hullet og ble borte. 
Etter å ha fisket den ut igjen, så jeg litt på innfestingen , og fant en brukbar midlertidig løsning:
Ta av bilens høyre blinklysdeksel, stikk hånden inn gjennom hullet og løsne plastmutteren på baksiden av ladeinntaket.
Utvid hullet i panelet litt, slik at det blir mulig å trekke den store skiven ut gjennom hullet.
Fjern "o" ringen og den splittede ringen, la den store plastringen sitte på utsiden, og sett på mutteren på innsiden igjen.

Kontakten vil nå sitte litt høyere, men plastskiven vil gi litt større anleggsflate når kontakten settes inn.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på torsdag 17. juni 2010, klokken 14:20
Mitt originale ladeinntak tok kvelden for noen dager siden. Dvs det var plasten rundt som sprakk.
Kontakten forsvant inn i hullet og ble borte. 

Jeg hadde samme problemet, og fikset det slik:

1. Demonter fronten på thinken (Det er ikke vanskelig)
2. Demonter ladekontakten som står i pr i dag. (Skru av ring på innsiden)
3. Klipp ut en sirkel av et gammelt isboks-lokk i ca 7-10cm i diameter, kanskje litt mindre.
4. Hold denne under åpninga i dekselet og marker hvordan hullet skal se ut på plastbiten
5. Klipp ut hullet i plastbiten så det blir likt som hullet i panelet (runding med "hakk") .
6. Legg plastbiten under "forsenkningen" i dekslet, og monter pluggen igjen.
7. Fyll mellomrommet mellom plastbiten og dekselet med "epoksyplastilina" eller tilsvarende materiale som herder og blir hardt.
8. Remonter fronten

Løsningen er permanent, og de som ikke har fått problemet enda kan med fordel utføre denne prosedyren *før* dekselet sprekker, så vil de unngå problemet helt. :)  Kjapt og enkelt hvis man likevel har fronten av.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

#8
Vi har nok hver våre favoritter. ;D
Etter at jeg gjorde dette
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2579.msg20969#msg20969
hadde jeg først tenkt å lakkere den blå kontakten sort.
I går hadde jeg parkert på kaia, rett ved et stort cruise skip, og noen amerikanske turister i voksen alder samlet seg rundt Thinken. Det de stirret på var den blå kontakten, på grunn av den forsto de at dette var en elektrisk bil, noe de aldri hadde sett før. De syntes at Think (lysegrå fra 2001) var helt fantastisk designmessig, og da jeg fortalte at den var norsk, fortsatt i produksjon, og at det nå skulle bygges en fabrikk også i USA fikk de mye å tenke på.
Så den blå kontakten er kanskje like viktig som EL på skiltet? 
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

El rayo

Sitat fra: hens på torsdag 17. juni 2010, klokken 14:20
Mitt originale ladeinntak tok kvelden for noen dager siden. Dvs det var plasten rundt som sprakk.
Kontakten forsvant inn i hullet og ble borte. 
Etter å ha fisket den ut igjen, så jeg litt på innfestingen , og fant en brukbar midlertidig løsning:
Ta av bilens høyre blinklysdeksel, stikk hånden inn gjennom hullet og løsne plastmutteren på baksiden av ladeinntaket.
Utvid hullet i panelet litt, slik at det blir mulig å trekke den store skiven ut gjennom hullet.
Fjern "o" ringen og den splittede ringen, la den store plastringen sitte på utsiden, og sett på mutteren på innsiden igjen.

Kontakten vil nå sitte litt høyere, men plastskiven vil gi litt større anleggsflate når kontakten settes inn.
Genial "roadside" reparasjon!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA