Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vibrasjoner i ratt

Startet av Ove Alset, tirsdag 30. juni 2015, klokken 19:04

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: rsomby på tirsdag 29. desember 2015, klokken 13:26
Sitat fra: vnm på mandag 28. desember 2015, klokken 22:20
Sitat fra: TRM på mandag 28. desember 2015, klokken 21:49
Har irriterende mye vibrasjoner i bilen (S85D). Ble påpekt umiddelbart etter utlevering av bil. Tesla avbalanserte hjul (sommerhjul, 19"), men ingen forskjell.

Har nå vinterhjula på. R2 på originale 19" felger. Samme hjulsettet som sto på min forrige S85 (uten vibrasjoner). Ingen forskjell fra sommerhjula.

Ergo kan jeg utelukke at vibrasjoner kommer fra hjulsett.

Har forsøkt med og uten Range Mode. Ingen forskjell.

Har satt bilen i N i fart, men ingen forskjell.

Vibrasjon merkes godt i høy hastighet, mindre i lav. 120-130 km/t er det veldig tydelig. Vibrasjon i ratt og bil.

Bilen ble hentet ut hos Tesla noen dager før planlagt. Jeg trengte bil, og Tesla heiv seg rundt for å gjøre den ferdig.
Kan de ha glemt 4-hjulskontroll? Kan evnt feil hjulstilling skape vibrasjoner i bil og ratt? Kan ikke se noen slitasje, men bilen har foreløpig bare gått 4000 km (halvparten på sommerdekk).
Har AKKURAT samme opplevelse som deg.  Veldig sammenliknbar case (modell, leveringsdato og kjørelengde). Utrolig frustrerende. Tesla sa først at de skulle bytte luftfjering foran. Ved neste verkdstedsbesøk ombestemte de seg og luftfjeringen ble ikke byttet. Aner ikke hva jeg skal gjøre...

Rart at det skal være slik fra utlevering. Men, det kan være relatert til kast i bremseskiver hvis hjulene ble satt på feil slik at de ikke ligger med utsparringen i felgen over bolten som holder bremser på plass. Jeg opplevde dette nylig. Dekksjappen som satt på vinterhjul monterte hjulene feil. Ble bytting av alle bremseskivene på deres regning. Ville bedt dem sjekke dette. Hvis felg er montert på feil så er det ganske tydelig avtrykk i felgen etter bolten og lett å se.
Er det noe spesielt med Tesla som gjør at man faktisk greier å montere hjulene feil og derved ødelegge skivene?
Lurer fordi etter et par 1000 hjulskift så har jeg enda tilgode å få til noe slikt!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

TeslaSvein63

Jeg har nok vært en pest og en plage for Tesla når det gjelder disse vibrasjonene som jeg har nevnt gang på gang. Bilen har hatt disse vibrasjonene fra dag en. De har ikke klart å gjøre noe med dem. Det som nevnes har ikke noe med kast i hjulene å gjøre, selv om det en stund var sammensatt av begge deler. Jeg er fornøyd med at det nå har blitt så mange som melder om dette, at Tesla må krype til korset å innse og innrømme at det er noe annet en kast i hjul og skiver dette handler om. Kanskje de får orden på dette problemet, slik at det går ant å nyte bilen slik som det opprinnelig var ment. I sommer satte jeg kniven på strupen og forlangte at bilen ble vibrasjonsfri til ferien, men nei de klarte ikke det. Det ble nokk en gang en hoppende ferie og siden har det hoppet. 40,000 km servicen vil bli det avgjørende punkt hvor de må ta bilen tilbake uten lovnader på løsning. Man skal ikke kjøre 40,000 km med hoppende bil og man kan trygt si at man er lei. Ingen ting ville vært bedre en at hoppetussa slutter å hoppe. Dette er like stor skandale som DU. Håper på at flere forstår dette og stiller ultimatum til Tesla.  Det skulle vært opprettet en vibrasjonstråd, slik som med DU-en, for de som kan dette, for å få en noenlunde oversikt. Min er en P85-sen 2013mod.

rsomby

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 29. desember 2015, klokken 17:46
Sitat fra: rsomby på tirsdag 29. desember 2015, klokken 13:26
Sitat fra: vnm på mandag 28. desember 2015, klokken 22:20
Sitat fra: TRM på mandag 28. desember 2015, klokken 21:49
Har irriterende mye vibrasjoner i bilen (S85D). Ble påpekt umiddelbart etter utlevering av bil. Tesla avbalanserte hjul (sommerhjul, 19"), men ingen forskjell.

Har nå vinterhjula på. R2 på originale 19" felger. Samme hjulsettet som sto på min forrige S85 (uten vibrasjoner). Ingen forskjell fra sommerhjula.

Ergo kan jeg utelukke at vibrasjoner kommer fra hjulsett.

Har forsøkt med og uten Range Mode. Ingen forskjell.

Har satt bilen i N i fart, men ingen forskjell.

Vibrasjon merkes godt i høy hastighet, mindre i lav. 120-130 km/t er det veldig tydelig. Vibrasjon i ratt og bil.

Bilen ble hentet ut hos Tesla noen dager før planlagt. Jeg trengte bil, og Tesla heiv seg rundt for å gjøre den ferdig.
Kan de ha glemt 4-hjulskontroll? Kan evnt feil hjulstilling skape vibrasjoner i bil og ratt? Kan ikke se noen slitasje, men bilen har foreløpig bare gått 4000 km (halvparten på sommerdekk).
Har AKKURAT samme opplevelse som deg.  Veldig sammenliknbar case (modell, leveringsdato og kjørelengde). Utrolig frustrerende. Tesla sa først at de skulle bytte luftfjering foran. Ved neste verkdstedsbesøk ombestemte de seg og luftfjeringen ble ikke byttet. Aner ikke hva jeg skal gjøre...

Rart at det skal være slik fra utlevering. Men, det kan være relatert til kast i bremseskiver hvis hjulene ble satt på feil slik at de ikke ligger med utsparringen i felgen over bolten som holder bremser på plass. Jeg opplevde dette nylig. Dekksjappen som satt på vinterhjul monterte hjulene feil. Ble bytting av alle bremseskivene på deres regning. Ville bedt dem sjekke dette. Hvis felg er montert på feil så er det ganske tydelig avtrykk i felgen etter bolten og lett å se.
Er det noe spesielt med Tesla som gjør at man faktisk greier å montere hjulene feil og derved ødelegge skivene?
Lurer fordi etter et par 1000 hjulskift så har jeg enda tilgode å få til noe slikt!

Jeg er usikker på om det er mulig å montere orginalfelgene feil, jeg har mine på dekkhotell. Men uorginale er fullt mulig å montere feil. Som jeg nevnte, det er en bolt som stikker litt lenger ut enn resten av bremseskivene. Hvis du ikke monterer felger med utsparring (altså frest ekstra hulrom til bolten) så vil ikke hjulene flukte perfekt med skivene når monteres. Ja det er fullt mulig, jeg har opplevd det. Dekkfirmaet måtte ta kostnadene med å bytte skiver.

Powerflux

Hmmmm,  spesielt å konstruere ting slikt :o
Takk for tipset.....jeg kommer til å sette på 19" PH Turbin på min så greit å vite om slike rariteter!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

#49
Bruk felger som passer til bilen, så slipper man slike problemer. PH Turbin passer på bilen.  Polar Bullet passer også.

Originale felger kan ikke feilmonteres. Alle bildene er av 19".

EDIT: Hvilke felger var det som kunne feilmonteres? Jeg har til gode å se noen slik til Model S.

pwb

Har ikke lest hele tråden, men noen som har prøvd å avbalansere dekket på bilen? Med en slik gammeldags maskin som man bruker mens hjulet står på bilen? Leste om noen helt andre en gang som hadde vibrasjoner og de brukte en slik og da ble det bra siden det var litt ubalanse i skivene også. Eller hva med noe slikt?
http://www.dynabeads.co.uk/dynabeads_car.php

TRM

Sitat fra: TRM på mandag 28. desember 2015, klokken 21:49
Har irriterende mye vibrasjoner i bilen (S85D). Ble påpekt umiddelbart etter utlevering av bil. Tesla avbalanserte hjul (sommerhjul, 19"), men ingen forskjell.

Har nå vinterhjula på. R2 på originale 19" felger. Samme hjulsettet som sto på min forrige S85 (uten vibrasjoner). Ingen forskjell fra sommerhjula.

Ergo kan jeg utelukke at vibrasjoner kommer fra hjulsett.

Har forsøkt med og uten Range Mode. Ingen forskjell.

Har satt bilen i N i fart, men ingen forskjell.

Vibrasjon merkes godt i høy hastighet, mindre i lav. 120-130 km/t er det veldig tydelig. Vibrasjon i ratt og bil.

Bilen ble hentet ut hos Tesla noen dager før planlagt. Jeg trengte bil, og Tesla heiv seg rundt for å gjøre den ferdig.
Kan de ha glemt 4-hjulskontroll? Kan evnt feil hjulstilling skape vibrasjoner i bil og ratt? Kan ikke se noen slitasje, men bilen har foreløpig bare gått 4000 km (halvparten på sommerdekk).
Noen som har fått utbedret dette?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

TRM

Sitat fra: TRM på mandag 30. mai 2016, klokken 09:13
Sitat fra: TRM på mandag 28. desember 2015, klokken 21:49
Har irriterende mye vibrasjoner i bilen (S85D). Ble påpekt umiddelbart etter utlevering av bil. Tesla avbalanserte hjul (sommerhjul, 19"), men ingen forskjell.

Har nå vinterhjula på. R2 på originale 19" felger. Samme hjulsettet som sto på min forrige S85 (uten vibrasjoner). Ingen forskjell fra sommerhjula.

Ergo kan jeg utelukke at vibrasjoner kommer fra hjulsett.

Har forsøkt med og uten Range Mode. Ingen forskjell.

Har satt bilen i N i fart, men ingen forskjell.

Vibrasjon merkes godt i høy hastighet, mindre i lav. 120-130 km/t er det veldig tydelig. Vibrasjon i ratt og bil.

Bilen ble hentet ut hos Tesla noen dager før planlagt. Jeg trengte bil, og Tesla heiv seg rundt for å gjøre den ferdig.
Kan de ha glemt 4-hjulskontroll? Kan evnt feil hjulstilling skape vibrasjoner i bil og ratt? Kan ikke se noen slitasje, men bilen har foreløpig bare gått 4000 km (halvparten på sommerdekk).
Noen som har fått utbedret dette?
Skal på verksted i slutten av mnd. Blant annet for å prøve og få gjort noe med vibreringa. Noen med fenomenet som har fått utbedret det?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Bjørn Tore Vibeto

Tror ikke de legger rare energien i dette problemet. De kommer med svada svar, når en ber om at de finner ut av problemet. På service i juni, kom de med en forklaring, hvor de skylde rattstammen på dual modellene. De snakket om en pakning og dårlig plass pga. fremre motor. Denne støyen er utrolig irriterende. Kanskje alle med problemet, må gå sammen og ta dette inn for Forbrukerrådet. De gjør jo ingenting for å utbedre denne feilen.


Sent from my iPad using Tapatalk
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

TRM

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 24. august 2016, klokken 20:04
Tror ikke de legger rare energien i dette problemet. De kommer med svada svar, når en ber om at de finner ut av problemet. På service i juni, kom de med en forklaring, hvor de skylde rattstammen på dual modellene. De snakket om en pakning og dårlig plass pga. fremre motor. Denne støyen er utrolig irriterende. Kanskje alle med problemet, må gå sammen og ta dette inn for Forbrukerrådet. De gjør jo ingenting for å utbedre denne feilen.


Sent from my iPad using Tapatalk
Høres ikke lovende ut. Jeg vil be om omlevering dersom ikke problemet løses denne gangen. Jeg fikk bilen i oktober 2015, og har hatt denne vibreringa siden dag 1.

Er det andre i Oslo-området som har disse problemene? Isåfall kunne vi samles en kveld for sammenligning av fenomenet. Er vi flere med identisk (!) problem blir det nok lettere å nå frem (på nettet beskrives ulike typer vibrering på D-modellen som ikke sammenfaller med min type).
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Bjørn Tore Vibeto

Jeg bor i Larvik, men tar gjerne en tur til Oslo en ettermiddag, hvis en klarer å samle en gjeng.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

TRM

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 24. august 2016, klokken 20:26
Jeg bor i Larvik, men tar gjerne en tur til Oslo en ettermiddag, hvis en klarer å samle en gjeng.
Flott! Jeg har time hos Tesla førstkommende onsdag. Holder tråden oppdatert om de har klart å komme med en fix.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

TRM

Sitat fra: TRM på onsdag 24. august 2016, klokken 20:45
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 24. august 2016, klokken 20:26
Jeg bor i Larvik, men tar gjerne en tur til Oslo en ettermiddag, hvis en klarer å samle en gjeng.
Flott! Jeg har time hos Tesla førstkommende onsdag. Holder tråden oppdatert om de har klart å komme med en fix.
Fått tilbake bilen. Ingen fix. Lånebilen hadde samme tendenser til vibrasjon (S70D). Prøvekjørte Model X samtidig. Den også hadde samme issues.

La ut dette: "Is there a fix for this? My S85D has had light vibration since delivery in october 2015. Recently had the car to a service center, but they couldn't find anything."

på denne siden https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/p85d-front-motor-vibration-issue.40949/page-2

og fikk dette til svar: "Can't answer RE: fix, but I did notice it's worse with PS2 than Conti Silent. The vibration seems to be triggered by road harmonics, if they're less than perfect. I don't have the issue on new black top."

Og det stemmer på en prikk med min bil! Asfalttype har stor betydning for hvordan jeg opplever vibrasjonen. Og dekktype har betydning. Og jeg mistenker at temperatur har betydning (kalde sommerdekk vibrerer mer).

Har begynt å miste håpet om at Tesla skal fikse dette. Får lære meg å leve med det. Eller selge, og kjøpe RWD igjen... :)
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Bjørn Tore Vibeto

Det er akkurat slik min oppleves også. Dessverre finner jeg til tide, denne støyen mer til irritasjon og sjenanse enn dekkstøyen. Har kjørt andre D biler, hvor dette er fraværende. Så det skal være mulig å fikse problemet, det er viljen det står på. Dessverre for Tesla, så lar jeg ingen prøvekjøre bilen min, da jeg syntes dette trekker inntrykket veldig ned. Hadde jeg prøvekjørt bilen med dette problemet og de hadde fortalt meg at slik er bilen, så hadde jeg nok ikke kjøpt den. Men digger bilen forøvrig.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

TRM

SitatHar nå vinterhjula på. R2 på originale 19" felger. Samme hjulsettet som sto på min forrige S85 (uten vibrasjoner). Ingen forskjell fra sommerhjula.

Ergo kan jeg utelukke at vibrasjoner kommer fra hjulsett.

Har forsøkt med og uten Range Mode. Ingen forskjell.

Har satt bilen i N i fart, men ingen forskjell.

Vibrasjon merkes godt i høy hastighet, mindre i lav. 120-130 km/t er det veldig tydelig. Vibrasjon i ratt og bil.

Bilen ble hentet ut hos Tesla noen dager før planlagt. Jeg trengte bil, og Tesla heiv seg rundt for å gjøre den ferdig.
Kan de ha glemt 4-hjulskontroll? Kan evnt feil hjulstilling skape vibrasjoner i bil og ratt? Kan ikke se noen slitasje, men bilen har foreløpig bare gått 4000 km (halvparten på sommerdekk).
Siterer meg selv her.
Utifra det som er nevnt over er det naturlig å tenke at følgende deler er uskyldige:

  • Dekk
  • Felger
  • DU
Fenomenet varierer ved varierende asfaltkvalitet. Hva er det som gjør at man kan oppleve vibrasjon i rattet på grov asfalt, men ikke på nylagt asfalt?
Kan feil spissing på hjulene skape noe slikt?

Kan legge til at når jeg står parkert med AC på, og full fart på vifta, kan jeg oppleve vibrasjon i rattet som ligner veldig på den jeg har under kjøring. Har sjekka om vibrasjon under kjøring forsvinner ved å slå av AC og/ eller vifta, men det er ingen forskjell.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA