Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Energiforbruket øker med vinterdekk.

Startet av El rayo, onsdag 25. november 2009, klokken 19:14

« forrige - neste »

El rayo

Fikk meg en påminnelse om dette i går. Husket at jeg trenger 35% energi med TH!nk classic for å kjøre en gitt strekning tur-retur og startet hjemmefra med 40%. Ved målet hadde jeg brukt opp 20% og hadde et par harde bakker på vei hjem. Nikometeret fortalte meg at batterispenningen var lavere enn den pleier å være med under 20% energi. Kanskje fordi batteritemperaturen var nede i 11 grader?

Valgte å svinge innom en bensinstasjon på vei hjem og lade en halvtime i stedet for å kjøre sakte helt hjem og tyne de siste dråpene ut av batteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på onsdag 25. november 2009, klokken 19:14
Valgte å svinge innom en bensinstasjon på vei hjem og lade en halvtime i stedet for å kjøre sakte helt hjem og tyne de siste dråpene ut av batteriet.

Meget klokt. Jeg valgte motsatt i samme situasjon for ca et år siden og dermed eksploderte to blokker  :o >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

#2
Meget klokt!

Think drar batteriet ned i 85V og Robometeret har på 2 Thinker med recondisjonerte batterier som skal være 100% indikert reversering på en av battericellene på h.h.v 0% og 5%.

Det mest skremmende var at dette skjedde før bilen gikk i sparebluss og dermed kunne dratt 250A i revers gjennom den tomme cellen.

Moralen er: Respekter rødmerkinga på energimeteret på under 20% ladetilstand.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Det er mulig at noen blokker kan belastes litt under 4,5 volt, men man vet aldri at en celle reverserer i den blokk med katastrofal utfall. Hvordan klarte vi uten batteri overvåkning?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA