Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enkel adkomst til batterier, Clio

Startet av PLUTO, lørdag 21. november 2009, klokken 19:12

« forrige - neste »

PLUTO

I min Clio er det det saget ut hull slik at man kommer til alle batterier uten å måtte løfte opp bilen eller å måtte demontere hele kasser. Som dere ser av bildene er det enkelt å komme til for å måle eller å skifte ut blokker dersom det er beholv for det.

Dere kan også se at alle blokker har separat vannfylling. Dette gjør at man har full oversikt over vannforbruk i hver blokk, men også at man forhindrer at en batterieksplosjon ødelegger andre blokker, slik det skjer dersom de er koblet sammen. Det betyr i praksis at det er litt mer styrete å fylle vann siden jeg må koble til slangen på hvert batteri.

Til en forskjell fra PSA så er det ikke noen tette kasser som blokkene er i. De kun dekket til med et deksel under. De henger ellers i noen holdere og det er åpent rundt dem. Det blir derfor litt støvete på blokkene i en Clio. Det er trolig også en av grunnene til at Clio nesten alltid har jordfeil i regnvær.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

#1
Hvor mange blokker er det egentlig, 19 eller flere ??? (står det noen på tvers bakerst ?)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Clio har 19 blokker der annenhver er D(T) lik Think, og annenhver er G(T) blokker.

Laderen er også lik Think, bare med annet interfacebord.

Hadde vært interresant å få data på hvordan Clio lader.

Bulkstrøm/terskelspenning/fase2 strøm, mengde strøm i fase 2.

Hvordan servicelading er arrangert etc.

Litt å kose deg med der Pluto. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

#3
Ladestrømmen kan enkelt stilles slik at den trekker enten 10Aeller 16A fra stikk. På 16A måler jeg 20A til batteriene under første fase. Under overlading måler jeg 5A. Jeg har ikke målt flere ganger under de ulike fasene, men det skal jeg gjøre en annen gang.

I følge verkstedshåndboken er dette en normal lading:
fase 1. konstant effekt (3250W)
fase 2. konstant strøm (5A)
Overgang fra fase 1 til fase 2 skjer ved 152V dersom temperaturen er 20grader. Utspenningen på batteriet begrenses til 171 V (9V per blokk), etter dette minsker den stømen for å reglere spenningen. Dersom spenningen kommer over 178V (9,37V per blokk) stenger den av ladingen.

Dersom batteriet skulle bli varmt (over 35grader) uten å komme opp i 152V slår en tidsstyrt teller inn og den går over til fase 2 lading.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

#4
Høres veldig likt Think og for så vidt PSA.

Vet du om fase 2 er 15% av mengden av lading i fase 1 tilsvarende PSA og Think?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Jeg kan ikke se at det står noe om det i verkstedshåndboken. Det står at den utfører en automatisk utjevningslading på 3 timer ekstra etter ladet 2000Ah. Jeg har lest på et CLio forum at i noen UCL (BMS) versjoner styres dette med klokken slik at en utjenvingslading kjøres en gang hver måned.

Det står også at den ved servicelading gir 8 timer med 5A, altså 40Ah overlading. Det som er utfordringen i forhold til å ta en vannfylling på en Clio er at det eneste apparat som fungerer på bilen er et som heter XR-25 og slike er nesten umulig å få kjøpt (de er selvsagt ikke i produksjon lenger). Vannfylling må da gjøres ved å spare opp overlading, eller ved å skru klokken frem en måned slik at den gir nok overlading.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#6
Jeg kan ikke se at det står noe om det i verkstedshåndboken. Det står at den utfører en automatisk utjevningslading på 3 timer ekstra etter ladet 2000Ah
Du mener vel 200Ah?
Det ligner prosydyr med Think service lading uten tilgang til diagnose apparat. Artig at man kan jukse med klokken til å fremprovosere utjevningslading på noen biler.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Tror det er 2000 Ah eller ca hver 20. lading. Batterikapasiteten er 100 Ah.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA