Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny ladeplass Strømstad

Startet av AmocoCadiz, fredag 26. juni 2015, klokken 01:52

« forrige - neste »

AmocoCadiz

For de som reiser "south of the border" av og til er det ny ladeplass i Strømstad på Gallerian kjøpesenter (saktelading, men likegreit med køene for tiden som er i butikkene) .

Ble dog litt forundret over installasjonen, med fin oppmerking, og god plass og praktisk beliggenhet, - men uten selve ladekontakten.....!
Tenkte det sier litt om elbil situasjonen i Sverige, uten noen særlig elbiler merker ingen om kontakten er der eller ikke   :)

Kjørte dog litt videre i garasjen, og fant mange flere ladeplasser ( med elkontakter installert! )

kristianml

Jeg tok en titt på disse plassene når jeg var der i forrige uke. Det er ganske mange plasser, jeg talte dem ikke, men det som forundret meg er at alle jeg sjekket var utstyrt med blå industriplugg. Mange vil altså trenge et adapter for å lade på disse plassene. Hadde vært kjekt med en Type2-plugg. Det kan tenkes at det er flere varianter siden jeg ikke sjekket alle plassene.

AmocoCadiz

De kunne for så vidt hatt noen plasser med vanlig schuko for elbilister uten overgang med seg.
Blå industrikontakt er bedre kvalitet enn schuko uttak, det er kanskje ok siden plassene vil få mindre problemer etterhvert med mye bruk.
Ser at fler og fler ladeplasser bruker/bytter til blå industrikontakt, så lurt å skaffe en liten adapter å ha med, både biltema og clasern har små greie adaptere, feks
http://www.clasohlson.com/se/%C3%96verg%C3%A5ngsadapter/36-4551

Var faktisk noen røde stikk litt bortover garasjenanlegget også, men disse var ikke satt opp som ladeplasser, og er vel ikke beregnet på at kunder skal koble seg til...

mariowing

Dette er vel diskutert i flere andre tråder, sist jeg så det var i en tråd om parkeringshuset på Gardermoen. Kort oppsummert:

1) Det er ikke tillatt å sikre kontakter som er tiltenkt lading av elbil med mer enn 10 amp dersom man bruker schuko. Dette vil føre til at sikringene går siden mange schuko-ladekabler trekker 13 (eller 16) amp.
2) Type 2 krever bokser med elektronikk og koster dermed mye mer pr punkt
3) CEE (blå kontakt) kan sikres med 16 amp.

Ja, det krever foreløpig en overgang. Den koster vel 150 kroner ish og er noe alle dermed bør ha liggende i bilen sin. Det vil neppe komme schuko-baserte offentlig tilgjengelige ladepunkter fremover.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Oyvindso

Og en slik overgang koster 149 i Norge, og 99 i Sverige hos Clas Ohlson. Nok en grunn til å reise til Sverige  ;D

Oyvindso

Jeg synes denne plassen jeg fant der nede i dag var fin:

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

AmocoCadiz

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 25. august 2015, klokken 14:11
Hvem er EL40972 som har fått så fin plass?

Kongehuset vil ikke kommentere eller bekrefte hvilket kjøretøy det gjelder som H.K.M Haakon bruker på tur til Strømstad da den type reiser er av privat karakter.... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA