Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil?

Startet av lina, torsdag 19. november 2009, klokken 10:42

« forrige - neste »

lina

Vi fikk i september vår Reva Li-ion, og ble for veldig glad i den. Ene jenta vår gir til og med bilen en klem når hun hentes i barnehagen med den, og hvis vi henter ungene med dieselbilen er det furting. :D
MEN.... vi har hatt mye problemer med li-ion bilen, og ikke alle problemene vi hadde håpet skulle løses med ny software ble løst. Vi har derfor, med tungt hjerte, bestemt oss for å heve kjøpet.  :( (Har ikke turt å fortelle det til ungene ennå)
Problemet er jo at vi har forelsket oss helt i elbil-konseptet og vil så gjerne ha en elbil som bil nr 2. Billig i drift, miljøvennlig og genialt mtp kollektivfeltet (spesielt nå som kapasiteten på festningstunellen er vesentlig redusert).
Men hvilken bil skal vi velge? Føles tryggere å handle fra forhandler mtp rettighetene man har i etterkant av et kjøp. Vi trenger en bil med plass til to bilstoler...
Finnes det elbiler (til en overkommelig pris) som kjører litt raskere enn 40-50 km/t i oppoverbakker?

elektrolux

#1
Eneste realistiske elektriske alternative deres akkurat nå er nok P106 og Saxo electric.

Problemet med disse er jo som du indikerer begrenset styrke, og du må regne med å måtte kjøre 40-50 km/t opp de bratte bakkene, eller forbruke motor og batteri i uøkonomisk tempo.

Ellers er det fantastiske biler, som er behagelige, romslige, driftsikre og med god tilgang på deler. De kommer i 3 dørs og 5 dørs versjoner. 3 dørs versjonene er bedre egnet sammen med barnestoler enn 5 dørs bilene, da en på 3 dørs bilene kan sette ene foten inn i bilen mens en løfter ungen på plass. Når barna blir 8-10 år gamle er 5 dørs bilene å foretrekke da ungene selv kan ta seg inn og ut av bilen.

Regner med at du har vært innom Finn. no og kjøp og salg avdelingen her. Der er det en del slike biler å velge mellom.

Mitt eget tilbud, http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2159.0

som kanskje framstår som det dyreste, kan forsvares med at batteriene er omtrent helt nye, Bilen er omtrent ny ( 2001 model, men kun 25000 km ) der følger med 50% batterigaranti, og bilen selges med batteriovervåkningsystem, som vil varsle om der skulle oppstå batteriproblemer.

Disse bilene har forøvrig NiCd batteriet som regnes som den batteritypen som har lengst forventet levetid, og ladecyclusser, og som står montert i de aller fleste elbiler i drift i dag.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Focus

Et annet alternativ er jo metrobuddy som kommer i salg fra årsskifte etter den info jeg har.
Det er et alternativ som jeg vurderer du kan jo ta kontakt med www.elbilnorge på økern. Da vil du kunne få nøyaktig info om når den kan leveres den har jo og 10 års garanti på batterier.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

El rayo

Lina, jeg tenkte det samme som mx da jeg leste innlegget ditt. Jeg har ikke hatt anledning til å kjøre Reva Li-ion så jeg kan ikke si sammenligne farten i oppoverbakker med andre elbiler.
http://www.elbilnorge.no/new-buddy/modellbeskrivelse
MetroBuddy har plass til - og er godkjent for - 3 personer i bredden og er klassifisert som "4-hjuls elektrisk motorsykkel" (akkurat som Reva), noe som bl.a. betyr at den ikke har air bag. Tør ikke garantere at det er plass til 2 voksne og barnesete, det bør du sjekke.

MetroBuddy kan leveres fra neste år med nikkel-metal-hydrid batteri med 10 års garanti. Forhandlere over hele landet. Kjenner jeg Elbil Norge rett er MetroBuddy grundig testet under norske forhold før den blir sluppet ut på markedet.

Personlig synes jeg en brukt elbil som Peugeot 106 El og Citroen Saxo El er et godt alternativ. De har gjennom mer enn 10 år bevist at de er godt egnet for norske forhold. Nikkel-kadmuim batteriet trenger etterfylling av renset vann hver 3000-4000 km, noe det trengs spesialverktøy til. Mange entusiaster har dette verktøyet og gjør jobben selv over natta. Verksteder må ha bilen minst en dag.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på torsdag 19. november 2009, klokken 17:37
Personlig synes jeg en brukt elbil som Peugeot 106 El og Citroen Saxo El er et godt alternativ.
Her kan du se bilder av dem  http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA  Saxo og 106 til venstre. Trykk på dem for større bilde. Fire seter, og de finnes også i 4-dørs. 
Det finnes flere til salgs på finn.no for tiden, noe som vel betyr ar prisforlangende et litt for høyt. 

Gå hit http://www.finn.no/finn/car/used/advanced, skroll ned og kryss av for "Elektrisk" drivstoff og trykk søk så får du opp alle elbilene.

Tesla http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19915896 har dessverre bare to seter  ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

lina

#5
Takker for gode innspill.

Mannen min og jeg har snakket litt og funnet ut at vi kan få det til å "gå rundt" med en elbil som ikke har plass til to barneseter også. Blir bare litt tungvint, for da må den av oss som skal hente ungene bytte til dieselbilen før man henter i barnehage. Men det går...

Hvordan er farten på Buddy'ene?

Hvordan er vedlikeholdet på 106'ene og saxoene?

Focus

Jeg har selv en buddy cab 2006 model. den er utstyrt med blybatterier. Jeg får ikke den over 70 KMt og jeg vil ikke kjøre noe fortere med en heller.
Jeg vet ikke hva toppfarten på metrobuddy er det kan du jo spørre elbilnorge om. Det de sier er at den skal ha en rekkevidde på 12 mil som burde dekke mesteparten av den daglige bilbruken.

Det skulle ikke være noe problem å sette 2 barne seter i den, men da er det ikke plass til 2 voksne.
Så dersom en av dere skal hente ungene i barnehagen går dette fint.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Elmo

#7
Sitat fra: lina på torsdag 19. november 2009, klokken 19:45
Hvordan er vedlikeholdet på 106'ene og saxoene?

Det viktigste er som El Rayo sa:  
"batteriet trenger etterfylling av renset vann hver 3000-4000 km, noe det trengs spesialverktøy til. Mange entusiaster har dette verktøyet og gjør jobben selv over natta. Verksteder må ha bilen minst en dag."
Prisen for vannservice på verksted ligger på ca 1200,-

Rent bortsett fra el-motoren og batteriene så er de stort sett identisk med bensin-utgavene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

PLUTO

Sitat fra: Elmo på torsdag 19. november 2009, klokken 20:04

"batteriet trenger etterfylling av renset vann hver 3000-4000 km, noe det trengs spesialverktøy til. Mange entusiaster har dette verktøyet og gjør jobben selv over natta. Verksteder må ha bilen minst en dag

Spesialverktøyet er verken dyrt å kjøpe eller vanskelig å bruke. Skaffer du deg en slik bil får du nok så lett hjelp av noen med erfaring i nærheten av der du bor til å vise deg hvordan. Hadde du bodd lenger sør i landet hadde jeg tilbudt deg min Citroen Saxo med gratis service :)
(http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19626951)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Trond Arve

Vi ville også ha plass til to barneseter, og valgte en Peugeot 106 El. Selv om Buddy og Reva sikkert er gode alternativer synes vi det kjennes sikrere å kjøre en elbil som er godkjent som bil. Har ikke angret et sekund :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Go-carter

Sitat fra: mx på torsdag 19. november 2009, klokken 20:01
Jeg har selv en buddy cab 2006 model. den er utstyrt med blybatterier. Jeg får ikke den over 70 KMt og jeg vil ikke kjøre noe fortere med en heller.
Jeg vet ikke hva toppfarten på metrobuddy er det kan du jo spørre elbilnorge om. Det de sier er at den skal ha en rekkevidde på 12 mil som burde dekke mesteparten av den daglige bilbruken.

Det skulle ikke være noe problem å sette 2 barne seter i den, men da er det ikke plass til 2 voksne.
Så dersom en av dere skal hente ungene i barnehagen går dette fint.


Jeg får min Kewet opp i 80-82 på flatmark, og 75km/h i lett oppoverbakke. I oppoverbakke med litt mere stigning derimot, ligger jeg som regel i 50-55km/h, og rundt 150A snittforbruk. Har hatt 100km/h ned djupdalen(rett utenfor oslo) og det var once in a lifetime  :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

Sitat fra: Go-carter på torsdag 19. november 2009, klokken 22:33
Har hatt min Kewet i 100km/h ned djupdalen(rett utenfor oslo) og det var once in a lifetime  :D
Sterk hjemlengsel og kjøttkaker til middag den dagen da tenker jeg  ;D

Min Saxo og P106 sperrer begge på 97km/t, men det er til gjengjeld ingen problem å komme opp idet også på flatmark.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Go-carter

 ;D

Neida, men ikke nok med at det var relativt farlig trafikksikkert men motoren høres ut som skal ramle ut av bilen bare jeg passerer 80, så tør ikke tenke hvor usunt 100 er.. ???
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA