Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med 10 amp lading

Startet av arnejorg1, tirsdag 23. juni 2015, klokken 02:55

« forrige - neste »

arnejorg1

Jeg har nå hatt bilen i ca 2 uker, og jeg har ladet med 10 amp. kabelen som fulgte med bilen i påvente av å få montert hjemmelader. Men nå har den begynt og nekte å ta til seg lading. Den kommer flere ganger med "charging impossible". Det var nytteløst å lade fra en vanlig 16 amp kurs hos min onkel her om dagen, og hjemme gikk det heller ikke før senere utpå kvelden da jeg forsøkte igjen. Og nå i kveld har jeg ikke lyktes med å få den til å lade. Jeg har snakket med selgeren som påstår at den ikke kan lade fra alle stikkontakter, men jeg synes det er merkelig. Tror ikke det har noe med det og gjøre. Han mener også at bilen er laget for 400v og den er nok det, men rart at det plutselig er nå problemet har oppstådd. Jeg hurtigladet for øvrig på Statoil i dag å da stanset den på 74% og samme meldingen kom. Da jeg ladet på kiwi gikk det bra.

Noen som har hvert borti samme problemet? Den må jo kunne lade med kabelen som følger med
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

emil

Ladeutfordringer med Zoe er ikke noe nytt, det er en av grunnene til at Renault har måttet kjøre så mange merkelige kampanjer for å få solgt bilen.

Ellers har noen her snakket om et nylig programvareproblem relatert til lading og alle nye Zoe må inn til oppdatering der:

Sitat fra: jabj på mandag 22. juni 2015, klokken 23:22
Ladefeilen er helt nyoppdaget, Motorforum fikk ny software i dag, og jeg var den 6 bilen de hadde omprogrammert. Feilen var at 22kw lading kunne lage feil på bil og ekstern lader. Hørtes ut som samtlige R240 modeller måtte inn for software oppdatering (tok ca 1 time). Ingen nye R240 blir utlevert før de er blitt oppdatert.



Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 23. juni 2015, klokken 02:55
Den må jo kunne lade med kabelen som følger med

Snakker vi vanlig ladekabel med kladd og schuko er svaret nei for Zoe, den fungerer på veldig få steder og jeg trodde den var tilleggsutstyr folk knapt kjøpte med. Snakker vi den gamle "hytteladeren" (27kG tung stor gul bøtte) burde den fungere alle steder, men er det programvareproblemer i bilen kan det være årsaken.

Skal man ha en bil som lader problemfritt alle steder det er 230V tilgjengelig her i landet uten å drasse med seg masse ekstra utstyr er ikke Zoe riktig bil. Det er bilen man lader på den medfølgende veggboksen hjemme og kanskje på en hurtiglader i ny og ne.

Trond.m

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 23. juni 2015, klokken 02:55
Jeg har nå hatt bilen i ca 2 uker, og jeg har ladet med 10 amp. kabelen som fulgte med bilen i påvente av å få montert hjemmelader. Men nå har den begynt og nekte å ta til seg lading. Den kommer flere ganger med "charging impossible". Det var nytteløst å lade fra en vanlig 16 amp kurs hos min onkel her om dagen, og hjemme gikk det heller ikke før senere utpå kvelden da jeg forsøkte igjen. Og nå i kveld har jeg ikke lyktes med å få den til å lade. Jeg har snakket med selgeren som påstår at den ikke kan lade fra alle stikkontakter, men jeg synes det er merkelig. Tror ikke det har noe med det og gjøre. Han mener også at bilen er laget for 400v og den er nok det, men rart at det plutselig er nå problemet har oppstådd. Jeg hurtigladet for øvrig på Statoil i dag å da stanset den på 74% og samme meldingen kom. Da jeg ladet på kiwi gikk det bra.

Noen som har hvert borti samme problemet? Den må jo kunne lade med kabelen som følger med
Hva mener du med 10A kabelen som følger med ? Dersom du har kjøpt bilen gjennom en autorisert Renault forhandler i Norge, så følger det ikke med 10A kabel. Grunnen til det er fordi den kun virker på et fåtall vanlige kontakter. Den originale Renault 10A ladekabelen virker kun der det er 400V i sikringsskapet (såkalt TN nett). Du har sannsynligvis forsøkt å lade der det er IT nett, og det er ikke mulig å se forskjell. Skal du kunne lade på vanlige stikk-kontakter må du kjøpe en spesiell transformator som Renault leverer. Den er desverre dyr og tung (ca 23 kg). De skal i august levere en ny kabel som ser ut som en vanlig ladekabel med "kladd". Den vil være en god løsning på ladeutfordringene, men Renault har valgt å prise denne dyrt. 19.900 kr ink. mva er den prisen de har offentliggjort. Hvis forhandleren ikke har informert deg godt om dette, så bør du kreve en ladeløsning som virker i Norge.

arnejorg1

Jeg kjøpte bilen gjennom carpoint Norge. Og da fulgte det med en 10 amp kabel. Ladingen med den gikk greit i egen garasje, men problemene startet da jeg skulle lade hos min onkel. Nå har jeg problemer med å lade hjemme også. Som sagt venter jeg på å få montert hjemmelader, men de venter på en trafo. Mulig den har tatt skade av å lade på it nett? Ikke vet jeg hva min onkel har
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

jabj

Motorforum i Krs. leverer ikke ut nye ZOE før det er bekreftet at 3.6/11kw hjemmelader er montert og testet, trodde dette var vanlig praksis andre steder i landet også? Det følger kun med type 2 kabel, ikke noe annet inntil Zaptec laderen er klar i august (den virker både for IT og TN nett). Fikk derimot låne gratis en TN schuko til type 2 kabel av Motorforum som jeg skal bruke i Sverige og Danmark i sommer. Det er nok denne kabelen du har fått, men den virker kun på TN-nett (kun 30% av hustandene i Norge har TN)
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

Trond.m

#5
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:03
Jeg kjøpte bilen gjennom carpoint Norge. Og da fulgte det med en 10 amp kabel. Ladingen med den gikk greit i egen garasje, men problemene startet da jeg skulle lade hos min onkel. Nå har jeg problemer med å lade hjemme også. Som sagt venter jeg på å få montert hjemmelader, men de venter på en trafo. Mulig den har tatt skade av å lade på it nett? Ikke vet jeg hva min onkel har
Bilen tar ikke skade av at du forsøker å lade den på IT nett. Bilen gjør en sjekk for å se om den vil ha strømmen du tilbyr den, og takker nei med "charging impossible"

Trond.m

#6
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:03
Jeg kjøpte bilen gjennom carpoint Norge.
Carpoint kjøper ikke biler fra den norske importøren. Jeg hadde en prat med en Carpoint selger og de virket helt blanke på Renault'ens ladeløsning. Den har raskest AC lading, men også mange utfordringer. Du må bare stå på og kreve en ladeløsning som virker i Norge. Kabelen du har fått med bilen er laget for resten av europa.

hsa77

Kan carpoint oppdatere softwaren i bilen? Kan de ikke det ville jeg ihvertfall ikke kjøpt bil gjennom dem....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

arnejorg1

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 23. juni 2015, klokken 16:29
Kan carpoint oppdatere softwaren i bilen? Kan de ikke det ville jeg ihvertfall ikke kjøpt bil gjennom dem....

De har avtale med Renault om service på bilene. Jeg skulle komme tilbake etter at hjemme-laderen var montert for å få oppdatert programvaren hos Bilcentrum i Trondheim som forhandler Renault.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

arnejorg1

#9
Sitat fra: ZerOE på tirsdag 23. juni 2015, klokken 16:18
Sitat fra: jabj på tirsdag 23. juni 2015, klokken 14:23
Motorforum i Krs. leverer ikke ut nye ZOE før det er bekreftet at 3.6/11kw hjemmelader er montert og testet, trodde dette var vanlig praksis andre steder i landet også?

I dette tilfelle er det Carpoint som har levert bilen. De er ikke en autorisert Renaultforhandler og følger derfor ikke denne praksisen.
Syntes synd på folk som i god tro kjøper biler fra denne useriøse forhandleren.

Jeg sparte ca 15-20k på og handle der. Jeg tengte på å kjøpe meg ett vrak og levere på dynga å få 25000 i rabatt for å vrake gammel bil, men da jeg var hos Renault, hadde den kampanjen gått ut. Så da valgte jeg å handle hos Carpoint. Men noe som gjorde meg passe irritert var at dagen etter at jeg hadde handlet så jeg på nettsiden til renault at kampanjen var igang igjen.
Men for all del, folkene på Carpoint var trivelige å handle med, men jeg hadde nok handlet hos Bilcentrum dersom jeg hadde hvert klar over ladeproblemene.
Aller helst ville jeg ha Kia soul pga. den gode rekkevidden, men laaang leveringstid gjorde at jeg valgte Zoe

Håper dette ordner seg når jeg får montert hjemmeladeren. Det med at den ikke kan lades fra vanlig stikkontakt kan jeg jo ikke gjøre noe med, men fortsatt merkelig at jeg ladet slik i en par uker før den begynte å protestere. Slik det er nå kommer jeg nesten ikke av flekken. Jeg når ingen shuko ladestolper eller hurtigladere med den strømmen jeg har på bilen nå.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Trond.m

Carpoint tilbyr vel også en utvidet forsikrings-garanti på batteriet. Litt uklart hva betingelsene er, men skulle batteriet dø fullstendig etter 5 år, så vil du være glad for denne forsikringen.

arnejorg1

De tilbyr 10 års garanti på batteriet. Det hjelper jo litt det
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

hsa77

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:09
De tilbyr 10 års garanti på batteriet. Det hjelper jo litt det
Hva er det de garanterer? En slik forhandler-garanti er vel og bra, men den betinger jo at forhandleren fortsatt er der om ti år...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

arnejorg1

Ja. Det vet man jo aldri, men de selger bra nå. Jeg vil uansett ikke si at den ekstra batterigarantien forsvarer lade-problemene. Hadde jeg vist at den ikke liker stikkontakter hadde jeg nok kjøpt et annet merke. Litt greit å kunne lade hos slekt og venner som man ønsker å besøke langt unna eget hjem og ladestasjoner.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

hsa77

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 25. juni 2015, klokken 00:34
Ja. Det vet man jo aldri, men de selger bra nå. Jeg vil uansett ikke si at den ekstra batterigarantien forsvarer lade-problemene. Hadde jeg vist at den ikke liker stikkontakter hadde jeg nok kjøpt et annet merke. Litt greit å kunne lade hos slekt og venner som man ønsker å besøke langt unna eget hjem og ladestasjoner.
Dersom selger ikke informerte deg om at du ikke kan lade på IT-nett uten Zaptec-kladden, eventuelt "ladebøtta", har du grunnlag for å heve kjøpet!

Jeg ville trua ned å heve kjøpet dersom selgeren ikke gir deg Zaptec-kladden kostnadsfritt i bytte mot lade adapteret selgeren burde ha visst at ikke kom til å virke på IT-nett.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA