Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det rart motstanderne blir sure?

Startet av Mippen, onsdag 17. juni 2015, klokken 10:07

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. juni 2015, klokken 22:54
13,6% ut av et utvalg på 2000 sier at kolleltivfeltet er det viktigste.
Dvs i tråd med det Jens hevdet. Selv gir jeg totalt blanke i kollektivfelt selv om jeg bor i Oslo.

Jepp. Og 12% kjøpte elbil for å spare tid, i følge den andre undersøkelsen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

#16
Bransjen liker ikke elbiler i særdeles gjelder det MB som BOS er en del av. BOS repr. en tullebil og to andre "hermetikkbokser" med elmotor. Tror man skal ha dette kafkansk ståstedet med i baggasjen i denne sammenheng. Ikke så mye å tape salgsmessig hhv.
Annonsen er vel bare et uttrykk på synet av egne produkter, at de selger kollektivfelt adgang ikke noe særlig mer vel?

Mippen

BOS selger også Kia Soul - som er en meget god elbil i den rimelige klassen. De selger også Mercedes B-class electric, og Peugeot Partner Electric utenom IOn som er i annonsen. De selger kanskje elektrisk Smart også? De har derfor en del elbiler å tilby markedet, men denne annonsen gjenspeiler kanskje litt holdningen. Det er mer penger å tjene for BOS på å selge fossilbiler enn elbiler. Dessuten har det ikke skjedd så mye med "Trillingene" siden de ble lansert for 6-7 år siden. De er kanskje moden for en oppdatering...


Ellers har jeg en følelse av at de fleste bilprodusenter som lager elbiler bare bygger elbiler for å få ned de totale co2 utslippene sine da det er et krav. Med å lage noen tusen elbiler kan de fortsette å selge biler med store vanlige motorer uten at de trenger å gjøre så mye på utslippsiden der. Mercedes sin elbil for eksempel er egentlig en helt vanlig B klasse med deler fra Tesla. Den kan jo ikke en gang hurtiglades pga. Mercedes mener det ikke er nødvendig til dens bruk. Hadde den kunnet det hadde det faktisk vært en bra elbil for mange.

Fremtiden er elektrisk.

cra

For den som vil leke med tall så tror jeg det ligger ganske greit oppdaterte tall her: http://www.gronnbil.no/statistikk/

Personlig trur jeg at jeg vil sette kollektivfelt-muligheten aller nederst på lista. Her på Sunnmøre (eller i M&R i det store og hele) vet jeg ikek om en eneste meter med kollektivfelt, og når jeg en sjelden gang kjører til Oslo er jeg ærlig talt såpass usikker på hva som er kollektivfelt og hvor det er slike "feller" der man egentlig må skifte før man passerer kryss o.l. at jeg like godt kjører i de vanlige feltene.

Likevel stiger antallet elbiler jevnt og trutt. :)

At kollektivfeltet er viktig for mange er det selvsagt ingen tvil om , men at det (totalt sett) er det viktigste incentivet for elbilistene tviler jeg sterkt på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

På Møre er vel gratis kjøring i tunnelen til Kr.sund et vektigere argument enn kollektivfelt.

turfsurf

Sitat fra: KjellG på torsdag 18. juni 2015, klokken 10:18
På Møre er vel gratis kjøring i tunnelen til Kr.sund et vektigere argument enn kollektivfelt.
Ikke på Sunnmøre vil jeg tro... Men ellers vil jeg tro bompenger er viktigste elbilfordelen for folk (med unntak av mva/engangsavgift/drivstoff), det er vel det de fleste støter på.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

flux

#21
Folk velger elbil av svært mange forskjellige grunner, det viktigste er uansett at de velger elbil :)

Nå kommer til og med Paven i dag med en oppfordring i "ON CARE FOR OUR COMMON HOME":

"We know that technology based on the use of highly polluting fossil fuels – especially coal, but also oil and, to a lesser degree, gas – needs to be progressively replaced without delay."

http://w2.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html

Mippen

flux, enkelt og greit. Motivet er ikke viktig, det er hvilket valg de tar som er viktig. Så får vi i stedet diskutere hvordan man best mulig skal få folk til å ta riktig valg. Incentivene har i det minste bevist at det er mer effektivt å bruke gullerot enn pisk. =)
Fremtiden er elektrisk.

Mr.Zero

Godt jeg kjører elbil i Oslo når cruiceskipene forbrenner 30 tonn sort guffe i døgnet når de ligger til kai.. Kollektivfeltkjøring er seff et kjempepluss for oss som må inn til Oslo i bil hver dag. Har i løpet av de siste tre år som elbileier spart ufattelig mange timer med køtrøkking. Denne goden verdsetter jeg svært høyt, men vet at en vakker dag er det hele over. Blir en mørk dag! :( Ellers er jo elbilen genial på en rekke andre områder, så den havner ikke på Finn den dagen jeg pent må stille meg i fossilkøen. Dog vil det vinterstid by på flere utfordringer mtp rekkevidde og frostskader på føtter og hender... ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA