Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montere Webasto i Think

Startet av Caspar, mandag 16. november 2009, klokken 14:29

« forrige - neste »

Caspar

Hei
Jeg er en fersk Thinkeier som etter et par ukers kjøring har funnet ut at bilen ikke har allverdens varmeapparat. Som en konsekvens av det er jeg nå igang med å montere Webasto. Det er en ledning, grønn/hvit som jeg ikke finner noe plass til. Er det noen av dere veteraner som kanhjelpe meg med plassering av den ? Og når det gjelder tankmåleren, hvordan virker den ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#1
Så du har fått tak i en original Webasto, konsoll og tank?

Tankmåleren er en magnet-smultring som flyter i parafinen. I hullet på smultringen sitter et vertikalt rør av umagnetisk materiale og nederst inne i dette røret sitter en magnetbryter. Ofte er det metallspon fra monteringen som legger seg mellom magneten og røret slik at magneten blir hengende fast. Rød lampe skal tennes ved lavt nivå i tanken.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Den grønn/hvite skal ikke koples til noe, den er til diagnose.

Diagnose er det også i lampen på termostaten, det er bare å telle antall blink. En lang og ca 5 meget korte blink er kode 1 og betyr vanligvis tom for diesel (kommer etter 2 mislykkede startforsøk)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Caspar

Perfekt, takk skal dere ha, da er det bare å sette alt sammen å vente på at det blir kaldt igjen.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#4
Sitat fra: Lynet på tirsdag 17. november 2009, klokken 21:41
Den grønn/hvite skal ikke koples til noe, den er til diagnose.
OK, da husket jeg feil. Sorry. Har slettet innlegget.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Det henger et stikkerhus ved venstre A-stolpe som passer sammen med stikkerhuset på Webastoen. Stikkeren inneholder de signalene som Webastoen skal ha,  30 konstantspenning, 31 jord og 15 + over tenning, men de sitter ikke på riktig plass. Kan jeg bare ommøblere på stikkerplasseringen og bruke denne tilkoblingen ? Bilen min er en 99 modell og Webastoen kommer fra en nyere bil.
Var også bilen forbredt for Webasto i 99 ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Sitat fra: Caspar på torsdag 19. november 2009, klokken 22:46
Var også bilen forbredt for Webasto i 99 ?
Tror det. Det er denne stikkeren som er brukt på min bil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Ok. da stabler jeg om på stikkerplasseringen
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Laban

Litt på siden, men er det noen problem å koble den originale webastoen utenom tenningen, slik at den kan stå på selv om tenningen slåes av?

Med det kjøremønsteret vi har rekker den ikke å bli ordentlig varm før tenningen skrues av. Kjører derfor i en "halvkald" bil med mye dugg på rutene, spesielt når det er snø ute. Buddyen er mye greiere da den har en timer som lar Ebersprecheren (?) gå i en time før den stopper. Er klar over at problemet blir å huske å skru den av, så den ikke går hele døgnet til tanken er tom, men det må vel også kunne løses med en timer?

Innspill mottaes med takk.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Elmo

Man kan jo ettermontere både timer og fjernkontroll på alle Webastoer, men ... det koster :o
http://www.webasto.no/general/no/am_3690.html

Men det du egenlig spør om er sikkert også mulig. Må bare huske på å få med kupevifta også.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

El rayo

#10
Sitat fra: Laban på fredag 20. november 2009, klokken 10:33
Litt på siden, men er det noen problem å koble den originale webastoen utenom tenningen, slik at den kan stå på selv om tenningen slåes av?
Det er mulig teknisk sett og ble gjort på noen ettermonterte Webastoer.

Problem som kan oppstå er at 12 V batteriet går tomt fordi det er for lite (bare 24 Ah). BMS "våkner" og kontrollerer 12 V batteriets spenning omtrent hver halvtime. I ugunstigste tilfelle er det nettopp gjort når Webastoen starter og da tømmes et batteri som ikke er helt i toppform før spenningen blir kontrollert på nytt.

Nå har jo Th!nk classic innebygget timer (med 2 start-tider) som starter opp DC/DC omformeren samtidig med varmen og dermed holder 12 V batteriet ladet. Det burde være mulig å koble denne til Webastoen. Denne timeren starter og går kun når energimeteret viser mer enn 50% og er på i bare 15 minutter. Det elektriske varmeapparatet starter ikke når kupevifta er avslått.

Jeg har ikke prøvet dette selv, men det skulle teoretisk være mulig.

Det andre alternativet er å gi et startsignal til DC/DC omformeren fra Webastoen, men det vil sannsynligvis sette en feilkode i BMS og kan derfor ikke anbefales.

Sånn jeg gjør det i praksis er at jeg lar timeren starte det elektriske varmeapparatet 10-15 minutter før jeg skal dra om morgenen. Ladekabelen står i. Jeg bruker Webastoen under kjøring. Når jeg er innom en butikk lar jeg tenninga og Webastoen stå på og låser døra med reservenøkkelen. På jobben har jeg mer enn 55% på energimeteret og det er nok til 15 minutters forvarming uten at ladekabelen er tilkoblet.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban

Sitat fra: El rayo på lørdag 21. november 2009, klokken 14:21
Sånn jeg gjør det i praksis er at jeg lar timeren starte det elektriske varmeapparatet 10-15 minutter før jeg skal dra om morgenen. Ladekabelen står i. Jeg bruker Webastoen under kjøring. Når jeg er innom en butikk lar jeg tenninga og Webastoen stå på og låser døra med reservenøkkelen. På jobben har jeg mer enn 55% på energimeteret og det er nok til 15 minutters forvarming uten at ladekabelen er tilkoblet.

Vi bruker også timeren på det elektriske varmeapparatet om morgenen når Thinken står koblet til nettet. Vi har ellers praktisert å bruke det elektriske varmeapparatet så lite som mulig for å ikke skade batteriene. Jeg har faktisk (etter 8 år!) aldri tenkt på at det er forskjell på å bruke det elektriske varmeapparatet når Thinken står og når den går :-[. Det er vel ikke så skadelig for batteriene da det bare blir trekk til varme og ikke fremdrift samtidig?

Det løser jo faktisk en del av problemstillingen vår, uten å gjøre noen inngrep ;D.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

#12
Sitat fra: El rayo på lørdag 21. november 2009, klokken 14:21
Denne timeren starter og går kun når energimeteret viser mer enn 50% og er på i bare 15 minutter.

I følge et skriv fra Think er det snakk om ladetilstander over 40% ikke 50%. Kan selvfølgelig blitt endret etter at dette skrivet ble laget. Skrivet jeg tenker på er om Timer funksjon i sammenheng med AC anlegget på US biler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Jeg valgte en lettvintløsning på det problemet. Webastoen har jo en tynn signalkabel som har klemme 15 signal (tenning på) Jeg monterte en bryter i midtkonsollen med lys som kobler konstantspenning på denne slik at Webastoen kan gå uten tenning på. Jeg monterte også en diode på den siden av ledning som orginalt leverer klemme 15 spenning slik at ikke min brokobling skulle gå andre veien og lure bilen til å tro at tenningen står på
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. november 2009, klokken 16:56
Sitat fra: El rayo på lørdag 21. november 2009, klokken 14:21
Denne timeren starter og går kun når energimeteret viser mer enn 50% og er på i bare 15 minutter.

I følge et skriv fra Think er det snakk om ladetilstander over 40% ikke 50%. Kan selvfølgelig blitt endret etter at dette skrivet ble laget.
Helt riktig. Det må være endret i software etter at dokumentasjonen ble trykt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA