Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For lav I_k2 min for hjemmelading

Startet av krl, onsdag 10. juni 2015, klokken 22:09

« forrige - neste »

krl

Det lokale strømselskapet avslår søknaden min om installasjon av 22kW ladepunkt for elbil på grunn av for lav I_k2 min. Minste kortslutningsstrøm av et eller annet slag.

Beregnet I_k2 min-verdi er 870 A, mens kravet er 1172 A for å få lov til å trekke 32A på trefase 230V. Har noen her erfaringer med disse tallene? Og kan noe gjøres for å forbedre dette?

Kan jeg få målt I_k2 min? Det er jo ikke gitt at den beregnede verdien er korrekt...

jkirkebo

Sitat fra: krl på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:09
Det lokale strømselskapet avslår søknaden min om installasjon av 22kW ladepunkt for elbil på grunn av for lav I_k2 min. Minste kortslutningsstrøm av et eller annet slag.

Beregnet I_k2 min-verdi er 870 A, mens kravet er 1172 A for å få lov til å trekke 32A på trefase 230V. Har noen her erfaringer med disse tallene? Og kan noe gjøres for å forbedre dette?

Kan jeg få målt I_k2 min? Det er jo ikke gitt at den beregnede verdien er korrekt...

Må du ha 22kW? Hva med å sette opp 3x25A, dvs. 17.25kW, det holder kanskje?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gus1

IK2p-min kan måles med en installasjonstester. En elektriker gjør dette for deg.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du må søke om dette.. Om hovedsikringen din fyller forskrift og normers krav om utkobling så er alt etterliggende netteier uvedkommende. Det er installatørs ansvar å dokumentere etterlevelse av krav om utkoblingstid.

På generelt grunnlag vil lav IK2p-min fortelle at det er lange strekk før ditt hus. I din installasjon vil dette bety at du muligens ikke får nok kortslutningsytelse på vern med C og D karakteristikk. Men som sagt, dette bør vel være netteier uvedkommende..
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Gus1

IK2p-min på 0.8KA er lavt, men ikke ekstremt lavt.. Er søknaden at du har søkt om å endre hovedsikring?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

krl

17,25 kW holder selvsagt også.. Men med 25A på trefase 230V, så får jeg vel maksimalt ca. 10kW...

Griffel

#5
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:27
Det lokale strømselskapet avslår søknaden min om installasjon av 22kW ladepunkt.

Beregnet I_k2 min-verdi er 870 A, mens kravet er 1172 A for å få lov til å trekke 32A på trefase 230V.
Nå blir jo ikke 32A 3fas 230V 22kW
Sitat fra: krl på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:46
17,25 kW holder selvsagt også.. Men med 25A på trefase 230V, så får jeg vel maksimalt ca. 10kW...
Ja og for å kunne lade med det trengs i tillegg en transformator til 400V.

Sitat fra: Gus1 på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:41
IK2p-min på 0.8KA er lavt, men ikke ekstremt lavt.. Er søknaden at du har søkt om å endre hovedsikring?
Ja det må vel være noe sammenblanding her, altså at er et ønske om en del større hovedsikring er det som egentlig nektes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krl

Sitat fra: Gus1 på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:41
IK2p-min på 0.8KA er lavt, men ikke ekstremt lavt.. Er søknaden at du har søkt om å endre hovedsikring?
Ja, det ble søkt om dette, da Sønnico mener at hovedsikringen er for liten for 22kW lader (jeg mener den er 58A eller 63A). Inntakssikringene skal være 80A, men disse er plassert relativt utilgjengelig.

krl

Sitat fra: Griffel på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:54
Ja og for å kunne lade med det trengs i tillegg en transformator til 400V
Jeg har funnet frem til en grei transformator, men strømmen inn på denne blir vel da ca. 56A per fase. Så sånn sett høres det fornuftig ut med en inntaksoppgradering. Med mindre denne Salto-laderen kan stilles ned til f.eks. 15kW.

KjellG


krl

Det er selvsagt en nødløsning med 11kW, men med to elbiler, så er det greit å ha muligheten for rask lading de gangene det er nødvendig.

Gus1

Det er rart at dette teknisk sett ikke går gjennom. Du sier også at kortslutningsvernet ditt er 3x80A. Her tror jeg du må la Sønnico leke litt i FebDOK og finne en egnet løsning. I noen tilfeller kan man oppgradere jordelektroden også.

Personlig tror jeg dette løser seg ved å montere en effektbryter 3x80A med justerbar utløsestrøm på inntaket. Eaton har både brtyer og inntaksboks for dette.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

KjellG

Hvordan påvirker jordelektroden utløsehastigheten på vernet ved kortslutning?

Gus1

Ved direkte topolt kortslutning vil det ha begrenset innvirkning, men de facto følger ofte en jordslutning også når dette inntreffer. Eks. at en kabel får klem- eller bruddskade. Da har det en del å si for utløsetiden til jordfeilbryteren som er påkrevd elbilkurs.

Uansett var det vel her slik at noen, etter hva jeg antar, har meldt inn et vern som ikke løser ut på inntaket. Dette kan man som nevnt fikse med en justerbar effektbryter. Jeg har selv vært nede i IK2pol-min på 0,257 og fått "grønt lys" i FebDOK.

Kanskje handler det mer om at netteier ikke vil gi 3x80A...
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA