Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på ladere.

Startet av Arne Husby, tirsdag 09. juni 2015, klokken 08:52

« forrige - neste »

Arne Husby

Hva er forskjellen på en 48v lader for Life-po4 og en litium lader. Kan en Life-po4 lader brukes til å lade et litium ion batteri? 

jkirkebo

Sitat fra: Arne Husby på tirsdag 09. juni 2015, klokken 08:52
Hva er forskjellen på en 48v lader for Life-po4 og en litium lader. Kan en Life-po4 lader brukes til å lade et litium ion batteri?

Laderen driter i om det er LiFePO4 eller LiIon. Denlader bare opp tol en viss spenning. Du må ta laderens stopp-apenning og dele på antall celler du har i serie for å finne maks ladespenning pr. celle. For lithium må denne være maks 4.2V, gjerne litt lavere (4.1-4.15V) om du vil ha lang levetid på batteriet.

En lader som stopper på 53V og brukes på et 13S lithium batteri vil altså gi maks 4.08V per celle. Brukes den samme laderen på 14S LiFePO4 blir det maks 3.8V per celle. Så normalt sett vil en lader tilpasset 14S LiFePO4 gi litt lav spenning på 13S lithium, men det er bra om man bare vil lade til ~80% for å spare batteriet,
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arne Husby

Takk skal du ha. Det var det svaret jeg håpet. :)

Arne Husby

Laderen ladet fint til 54v. så jeg er fornøyd. Grunnen er at den laderen som fulgte med et lipo batteri jeg kjøpte, for ikke så lenge siden. Sluttet å virke. Og som vanlig, blir Kineserne helt tause, når man spør om garanti. Derfor gadd jeg ikke vente, og prøvde heller en jeg hadde fra før.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA