Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av ladestasjon som ikke skal brukes før om 2 år

Startet av antwerpen, fredag 05. juni 2015, klokken 16:07

« forrige - neste »

antwerpen

Heisann,
jeg trenger hjelp til å velge ladestasjon til nybygg (parkering i felles garasjeanlegg) som ikke står klart før om halvannet-to år.

Vet ikke ennå hva som er tilgjengelig, 230V/1-fase eller 400V/3-fase eller 16/32A. Men siden det er et nytt bygg så er det jo muligheter for at jeg kan få 400V.

Jeg vet ikke hva slags bil jeg kommer til å ende opp med, men forhåpentligvis noe med 70+ kWh batteri slik at det kunne vært kjekt med minimum 11kW ladefart for å få ladet opp i løpet av en natt.

Spørsmålet er dermed om jeg skal satse på 400V hvis det tilbys eller om jeg ender opp med å låse meg til Tesla med en slik løsning...

Håper noen kan komme med noen gode tips...!

antwerpen

Trodde jeg hadde lest gjennom hele forumet, men ser nå at noen andre spurte om akkurat det samme for et par dager siden.....!  :-[ :-\ ::)

Konklusjonen er da å velge 400V hvis det er tilgjengelig, siden jeg da uansett kan lade alle biler på ett eller annet vis....!

hsa77

Som du selv har funnet ut av, få lagt opp 400V dersom du har muligheten. Du behøver ikke bestille ladestasjon før du har fått deg bil, få satt opp et standard rødt 400V industristikk, det holder med 3×16A - det gir inntil 11kw.  Så kjøper du en ladestasjon eller ladekladd som du kan plugge i industristikket, det venter du med å kjøpe til du har fått deg bil.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

RaBalder

Vent med å kjøpe ladestasjon til du trenger den.

Det er vel all grunn til å tro at prisene skal nedover for ladestasjoner.
Og mye kan skje på to år.

Electrix

Prisforskjellen på en ladestasjon på 1x16A og en på 3x32A er liten,  det samme gjelder kablingen. Jeg ville detfor valgt stasjon og kabling for 3x32A,  men ikke nødvendigvis sikret den for dette om det blir dyrere. Da kan du fore den med alle alternativer avhengig av hva slags bil du får deg og hva slags strømnett du har.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

ludo

Bør vel legge kabel for 3x32A 400V. Hvis du ender opp med å kjøpe Asia bil, så har jo de som oftes bare 1x32A 230V. Kjipt å sitte med bare 16A.

Koster ca 100 Kr meteren for PFSP kabel 10mm, 4 leder + jord.

emil

Hjelper ikke med nytt bygg hvis trafoen i nabolaget er gammel og 230V IT.

Men få lagt så kraftig kabel som mulig nå, gjerne for trefas 400V 32A og vent med å kjøpe ladestasjon til du faktisk trenger den.

jkirkebo

Sitat fra: emil på søndag 07. juni 2015, klokken 09:20
Hjelper ikke med nytt bygg hvis trafoen i nabolaget er gammel og 230V IT.

Nei, ikke hvis det er et bygg man ikke setter opp selv. Skulle jeg derimot bygd nytt hus i et 230V IT-område nå hadde jeg nok satt opp en 25kVA lavtapstrafo på inntaket og kjørt 400V TN på hele huset. Det gjør alt så mye enklere mhp. 3-fase utstyr, alt fra elbiler til induksjonstopper, varmepumper og solcelleinvertere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Jeg ville bygd mest mulig etter 400V TN-standard for ev senere ombygging,  men kjørt 230 IT på det som går. Trafo bare til 3-faseutstyr. Ser ingen grunn til å kjøpe dyr trafo for vanlige panelovner.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på søndag 07. juni 2015, klokken 15:27
Jeg ville bygd mest mulig etter 400V TN-standard for ev senere ombygging,  men kjørt 230 IT på det som går. Trafo bare til 3-faseutstyr. Ser ingen grunn til å kjøpe dyr trafo for vanlige panelovner.

En 25kVA trafo som dekker hele huset koster ikke særlig mye mer enn en 12kVA som dekker f.eks lading. Og hvem installerer panelovner i et nytt hus? For min del går det i vannbåren varme, og med 400V kan jeg kjøpe billig vann/vann varmepumpe fra Sverige fremfor å betale ågerpriser for norsk 3x230V modell. Induksjonstoppen kan forsynes med tynnere 5G2.5mm2 kabel fremfor 4G4 kabel. Samme gjelder for solcelleanlegg, kan kjøpe en rimeligere 3-fase inverter fremfor 3 stk. 1-fase (3-fase 230V invertere eksisterer ikke).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

antwerpen

Takk for alle svar. Litt klokere nå. Håper det er 400V i området det skal bygges (innenfor ring 3 i Oslo). Jeg regner med at produsentene i Asia fremover kommer til å tilby europeisk ladestandard på bilene som selges i Europa. Hvis ikke blir det tysk eller tesla.
Grunnen til at jeg ønsker å få en ladestasjon med som tilvalg under byggefasen er at det da kommer klart frem for utbygger at det er billading som er behovet og de kan da dimensjonere det elektriske anlegget etter hvor mange som har bestilt dette. Hvis det bare bygges etter "standard" som i gamle dager så kan jo fort styret i sameiet mene at det ikke skal være lov å lade pga. underdimensjonert anlegg.
Dersom ladestasjonen som tilbys går ut av produksjon og erstatningsmodellen evt. får ny, lavere pris i løpet av det året før den skal leveres/installeres så får jeg sikkert ny modell uten kostnad eller penger tilbake (lov å håpe).
Så får vi bare håpe utvalget av biler med "Tesla-range" blir litt bedre mot slutten av neste år...!  :)

KjellG

Siden det er nybygg og sameie: hva med å sjekke om det er planlagt ny fordelingstrafo for sameiet, og "insistere" på at dette blir en 230/400V trafo?

antwerpen

Fikk svar fra utbygger nå. Det eneste de kan tilby er en vanlig stikkontakt med 230V/16A. Ingen ladestasjon, ingen 400V, ingen 32A. Tydelig at elektrikere fremdeles ikke har peiling på hva som er behovet ved lading av bil.


ludo

Fungerer greit med 16A 230V for de fleste biler, men enkelte biler må ha 400V 3 fas.
Bilen Zoe er vel dette gjelder for, vet ikke hvordan det er med andre biler.

Prøv å legge fram at biler fra europa må ha 400V.

Kanskje elektrikker finner ut at det ikke var så vanskelig med 400V, når han får tenkt seg om.

Lykke til!




jkirkebo

Sitat fra: antwerpen på mandag 08. juni 2015, klokken 11:11
Fikk svar fra utbygger nå. Det eneste de kan tilby er en vanlig stikkontakt med 230V/16A. Ingen ladestasjon, ingen 400V, ingen 32A. Tydelig at elektrikere fremdeles ikke har peiling på hva som er behovet ved lading av bil.

Du får opplyse dem om at de ikke har lov å sette opp en vanlig 16A schuko til lading da, samt at det kreves spesielt jordfeilvern (Type B). Da kan det kanskje hende at de finner ut at de må sette seg litt bedre inn i saken...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA