Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her dummer han seg ut igjen

Startet av Trønderleaf, fredag 05. juni 2015, klokken 02:53

« forrige - neste »

Robert E-Niro

"16 prosent av den rikeste fjerdeparten av husholdningene hadde elbil, mens kun 0,6 prosent av fjerdeparten med lavest inntekt hadde elbil."

Hæ?

Hvis kun 0,01% av norges fattigste eier en blå BMW, og tilsvarende tall for den rikeste fjerdedel er 0,5% blir det feil å fokusere på bilens farge uten å ta høyde for at BMW er et dyrt merke.

Statistikk håndplukket for ens egen forutintatte konklusjon.

Hvor stor andel av de begge gruppene har bil overhodet. Eller rettere sagt, hvor mange biler per person i respektive gruppene finner du?
Og for å vise hvordan det er med eierskap av elbil på tværs av disse økonomisk fordelte gruppene: Hvor stor andel av bilparken er elektrisk.

Hvis 95% av de rikeste har bil overhodet, mot 65% av de minst bemidlede, så er det jo gruppens evne/mulighet til å eie en bil, uansett drivlinje, som teller.
Kia E-Niro 10/2019

Amoss

Sitat fra: Robert E-Niro på torsdag 30. januar 2020, klokken 08:58
"16 prosent av den rikeste fjerdeparten av husholdningene hadde elbil, mens kun 0,6 prosent av fjerdeparten med lavest inntekt hadde elbil."

Hæ?

Få gjerne med resten av avsnittet:
SitatDet samme mønsteret viser seg også når det gjelder kjøpet av nye biler.

Altså: Den rikeste fjerdedelen kjøper flest nye biler, mens den fattigste fjerdedelen må stort sett nøye seg med biler eldre enn ~10 år. Så de har i liten grad hatt mulighet til å kjøpe brukte elbiler som stort sett er nyere enn som så....

Og det behøver man altså å dokumentere med en rapport i fra Statistisk Sentralbyrå?
Model S 85D

JorgenM

Robert E-Niro, du har det beste brukernavnet på dette forumet :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

stefse

Elbiler er jo hovedsaklig nye biler, så det er ikke så rart at de fattigste ikke har fått råd til å kjøpe dem enda.
Kanskje forfatteren hadde blitt blidgjort om vi kun importerte brukte og gamle elbiler, slik at alle har råd til dem?
Vi er vitne til er et historisk teknologiskifte, til beste for miljø og planet, men noen skal selvfølgelig også pisse i brønnen til naboen, fordi han ved en feiltakelse pisset i egen brønn først.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Robert E-Niro

Sitat fra: JorgenM på torsdag 30. januar 2020, klokken 12:30
Robert E-Niro, du har det beste brukernavnet på dette forumet :+1:

Takk :)
Ble litt hissig da Maddie fra Fully Charged omtalte E-Niroen sin som Robert for noen uker siden, haha.
Kia E-Niro 10/2019

GOLF-raider

Forsker i SSB Geir Bjertnes skrev et flaterende innlegg
i «Dagens Næringsliv» den 29 mars:   ::)
«Elbiler og lavforbruksbiler bør derfor pålegges høyere
kjøpsavgifter enn biler som bruker mye drivstoff»  ???
https://www.dn.no/innlegg/bilavgifter/klima/klimapolitikk/innlegg-bilavgiftsparadokset/2-1-988200
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA