Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spør Arctic Roads

Startet av Arctic Roads, tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:34

« forrige - neste »

Arctic Roads

Heisann!

Først må jeg takke for alle de positive tilbakemeldingene vi allerede har fått fra eksisterende medlemmer som fra og med i går får en god del mer ut av medlemskapet sitt en tidligere. Mange av dem som er medlem hos oss, er det fordi infrastrukturen til Arctic Roads eller våre samarbeidspartnere ligger i deres nærområde eller langs en strekning de kjører med jevne mellomrom, f.eks på hytte eller familiebesøk. Så har det vært slik at det vil være turer våre medlemmer drar på hvor vi ikke har dekning og medlemmene har måtte kjøpe ekstra ladetjenester. Med vårt nye tilbud som gir intill 1500 kroner refusjon på bruk av 3. parts ladere, vil medlemskapet hos Arctic Roads dermed dekke så godt som 100% av ladebehovet til det store flertallet av våre medlemmer.

Selve prosessen om refusjon er lagt opp til å være meget ubyråkratisk og lite komplisert. Bruk vårt webskjema og ta enten bilder av den fysiske kvitteringen du får der hvor dette er tilgjengelig og last dem opp på direkten mens du er på farten så du ikke glemmer det. Eller du kan samle opp til en senere anledning om det er det du foretrekker. Vi tar kopi av PDF / fakturakopi, bilder av kvitteringer tatt med mobil, skjermdump fra telefon (f.eks i sms tilfeller). Hva en du foretrekker. Poenget her er ikke å gjør ting vanskelig. Kun et minimalt nivå av dokumentasjon på utgifter.

Når det gjelder hvilke ladere du kan heve refusjon på under tilbudet er svaret enkelt: Alle i Norge såvel som resten av Europa. Sakte såvel som hurtig. Vi kunne selvfølgelig ha sagt "kun ladere der vi ikke har dekning selv", men administrasjonen av et slikt program ville blitt altfor vanskelig å forholde seg til for våre medlemmer. Derfor har vi valgt å si at det gjelder for alle eksterne ladere.

Alt i alt er dette et flott overgangstilbud til våre medlemmer. Noe de kan benytte seg av mens de venter på at den kvaliteten vi har sagt vi skal bygge blir etablert.  Den kvaliteten innebærer at det bygges et tett nettverk av lokasjoner hvor man kan hurtiglade minimum 4 elbiler pr lokasjon på mange steder vil tallet være 16. 2 ekstra om man teller 22kW AC som vil være tilstede på hver lokasjon. Effektnivået vi skal levere skal også være ruttet til å ta imot alle de nye bilene som er rett rundt hjørnet,som kan lade mye raskere en idag. I tillegg vil laderen gi raskere lading på eksisterende biler som kan ta imot høyere effekter en det de typiske 45-50 kW laderne en ser installert i felten idag kan klarer å levere. Vi starter med 120 kW pr lader og jobber oss oppover. Snart vil vi åpne en liten smakebit på hvordan en slik hverdag vil se ut for våre medlemmer. Det gleder vi oss veldig til, men det er dessverre sperrefrist på den informasjonen en liten stund til, så da snakkes vi nok igjen :)

OlavEmil

Vil dette seie 100kW CHAdeMO, som (mellom anna?) Kia kan nytte seg av?

Eg er framleis positiv til intensjonane dykkar, og håpar de får det til. Men som dei fleste andre har eg vanskeleg for å sjå at det skal vere mogleg å tene pengar med den prispolitikken de fører, før nettverket dykkar er vesentleg større enn det er nett no. Sjølv om det nye refusjonssystemet dykkar er ein god tanke, vil det framleis ikkje vere aktuelt med noko abonnement med mindre ein faktisk har bruk for AR sine eigne hurtigladarar i ganske stor grad. Enkellading for 240,- er sjølvsagt heilt uaktuelt for alle.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Arctic Roads

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 13:05
Vil dette seie 100kW CHAdeMO, som (mellom anna?) Kia kan nytte seg av?

Jeg kan foreløpig ikke gå inn på de spesifikke detaljer men KIA Soul EV er definitivt en av bilene som kommer til å få en mye mer spenstig ladeopplevelse fra oss fremover ;)

OlavEmil

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Aviator

Som ny Elbileier kan jeg bare si at Arctic Roads er det dummeste konseptet jeg noensinne har sett. En kostbar abbonementstjeneste for noe man trenger estremt sjelden får meg til å håpe at dette blir en fiasko slik at vi kan få fleksible tjenester istedet. Dere kan ha så mange isbjørnbilder og miljøengasjement på siden deres som dere bare orker, men dette er bare en business plan født av grådighet.

Cirrisky

Ekstremt skjelden.... Er vel opp til hver enkelt. Selv må jeg bruke hurtiglading nesten hver dag jeg er på jobb, så det blir da ofte rundt 15 hurtigladinger i måneden.

Cirrisky

Forresten til Arctic roads:

Har dere planer om å få et kart lignende Fortum hvor man kan se om laderne er opptatt eller ikke?

Arctic Roads

Sitat fra: Cirrisky på lørdag 07. november 2015, klokken 11:29
Forresten til Arctic roads:

Har dere planer om å få et kart lignende Fortum hvor man kan se om laderne er opptatt eller ikke?

Ja det har vi :) Det vil komme som en del av en større app-satsing vi jobber med. Har ingen lanseringsdato å kommunisere ut foreløpig. I mellomtiden kan man se sanntidsdata fra tjenester som formidler NOBIL sine data. F.eks Elbileforeningens hurtigladekart

goev

Jeg synes det er VELDIG spennende at dere skal bygge ut så mange nye ladestasjoner! Og for oss Kia-eiere er det kjekt å kunne lade med 100kW, framfor 50kW.
Også positivt at dere har månedsabonnement! Hva med ukesabonnement? ;-)

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Panduck

Sitat fra: goev på torsdag 12. november 2015, klokken 13:47
Også positivt at dere har månedsabonnement! Hva med ukesabonnement? ;-)

Eller minuttabo? Sånn ca 2.50kr for et minuttabonment

AmocoCadiz

Sitat fra: Panduck på torsdag 12. november 2015, klokken 14:23
Sitat fra: goev på torsdag 12. november 2015, klokken 13:47
Også positivt at dere har månedsabonnement! Hva med ukesabonnement? ;-)

Eller minuttabo? Sånn ca 2.50kr for et minuttabonment
Veldig bra!  ;)

Lars C. Krogenæs

#476
Dere skriver i dag at dere har kjøpt aksjer i Grønn kontakt. Håper dette ikke er sant, men i såfall hvem har dere kjøpt aksjer av, og hvor stor eierandel har dere?

Grønn kontakt har gått ut og

benekter dette (Heldigvis). Vi elbilbrukere er livredde for at dere skal ødelegge et godt fungerende selskap, med en fornuftig prising av sine tjenester.

Dere har greid å ødelegge for dere selv og oss elbilbrukere de siste 5 årene, men ikke dra andre godt fungerende selskaper ned i dritten sammen med dere!

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

shuatorp

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 03. november 2015, klokken 11:51
Heisann!

Først må jeg takke for alle de positive tilbakemeldingene vi allerede har fått fra eksisterende medlemmer som fra og med i går får en god del mer ut av medlemskapet sitt en tidligere. Mange av dem som er medlem hos oss, er det fordi infrastrukturen til Arctic Roads eller våre samarbeidspartnere ligger i deres nærområde eller langs en strekning de kjører med jevne mellomrom, f.eks på hytte eller familiebesøk. Så har det vært slik at det vil være turer våre medlemmer drar på hvor vi ikke har dekning og medlemmene har måtte kjøpe ekstra ladetjenester. Med vårt nye tilbud som gir intill 1500 kroner refusjon på bruk av 3. parts ladere, vil medlemskapet hos Arctic Roads dermed dekke så godt som 100% av ladebehovet til det store flertallet av våre medlemmer.

Selve prosessen om refusjon er lagt opp til å være meget ubyråkratisk og lite komplisert. Bruk vårt webskjema og ta enten bilder av den fysiske kvitteringen du får der hvor dette er tilgjengelig og last dem opp på direkten mens du er på farten så du ikke glemmer det. Eller du kan samle opp til en senere anledning om det er det du foretrekker. Vi tar kopi av PDF / fakturakopi, bilder av kvitteringer tatt med mobil, skjermdump fra telefon (f.eks i sms tilfeller). Hva en du foretrekker. Poenget her er ikke å gjør ting vanskelig. Kun et minimalt nivå av dokumentasjon på utgifter.

Når det gjelder hvilke ladere du kan heve refusjon på under tilbudet er svaret enkelt: Alle i Norge såvel som resten av Europa. Sakte såvel som hurtig. Vi kunne selvfølgelig ha sagt "kun ladere der vi ikke har dekning selv", men administrasjonen av et slikt program ville blitt altfor vanskelig å forholde seg til for våre medlemmer. Derfor har vi valgt å si at det gjelder for alle eksterne ladere.

Alt i alt er dette et flott overgangstilbud til våre medlemmer. Noe de kan benytte seg av mens de venter på at den kvaliteten vi har sagt vi skal bygge blir etablert.  Den kvaliteten innebærer at det bygges et tett nettverk av lokasjoner hvor man kan hurtiglade minimum 4 elbiler pr lokasjon på mange steder vil tallet være 16. 2 ekstra om man teller 22kW AC som vil være tilstede på hver lokasjon. Effektnivået vi skal levere skal også være ruttet til å ta imot alle de nye bilene som er rett rundt hjørnet,som kan lade mye raskere en idag. I tillegg vil laderen gi raskere lading på eksisterende biler som kan ta imot høyere effekter en det de typiske 45-50 kW laderne en ser installert i felten idag kan klarer å levere. Vi starter med 120 kW pr lader og jobber oss oppover. Snart vil vi åpne en liten smakebit på hvordan en slik hverdag vil se ut for våre medlemmer. Det gleder vi oss veldig til, men det er dessverre sperrefrist på den informasjonen en liten stund til, så da snakkes vi nok igjen :)

Selv med 60kWh batteri vil man som ladekunde kun få noen få minutter med 100kW lading.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

shuatorp

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 12. november 2015, klokken 17:51
Dere skriver i dag at dere har kjøpt aksjer i Grønn kontakt. Håper dette ikke er sant, men i såfall hvem har dere kjøpt aksjer av, og hvor stor eierandel har dere?

Grønn kontakt har gått ut og

benekter dette (Heldigvis). Vi elbilbrukere er livredde for at dere skal ødelegge et godt fungerende selskap, med en fornuftig prising av sine tjenester.

Dere har greid å ødelegge for dere selv og oss elbilbrukere de siste 5 årene, men ikke dra andre godt fungerende selskaper ned i dritten sammen med dere!

Lars

Støtter denne, kom med vettu priser og slutt med lureri opplegg.
Bygg ladere der folk trenger de og juster prisene så dere er konkuransedyktige.
Hvis ikke her dere ikke livets rett.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

Lars C. Krogenæs

#479
Skal vistnok være en post på 0,49% av Grønn kontakt, kjøpt av Elverum Energi, i følge AR.

Grønn kontakt benekter dette....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA