Spør Arctic Roads

Startet av Arctic Roads, tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:34

« forrige - neste »

Arctic Roads

Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:22
Arctic Roads - Når kommer lader på Hjerkinn?

Vil også si takk for at dere bygger lader på Oppdal. Jeg venter min første elbil (Tesla 85D) om en måned og dette er det siste hullet på Norgeskartet for min del. Jeg kommer stort sett til å basere meg på superchargere, men en langhelg på Oppdal fra Trondheim med en del lokal småkjøring vil kunne gi rekkevidde-angst, og da er det greit å ha en hurtiglader lokalt i backup.

Samme gjelder med en fjelltur til Snøhetta fra Trondheim, da vil det være kjekt å ha mulighet til å lade på Hjerkinn.

Er vel enig med de øvrige i at pris-strategien dere har lagt dere på er bak mål, men for meg vil det å ha tilgang til lader på Oppdal og Hjerkinn (og forhåpentligvis lite kø på disse) være mer verd enn 2-300kr for lading 2-3 ganger i året. Men for å være ærlig, så kommer jeg nok til å prøve å komme meg til Berkåk og lade billigere der basert på hva jeg har lest i denne tråden.

Hjerkinn skal være ferdig bygd 30.juni. Dette er en av lokasjonene hvor vi bygger ny nettstasjon så vi tar forbehold om at noe uforutsett kan oppstå. Dette vil isåfall være snakk om dager og langt innnafor leveringen av din P85D :)

Panduck

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:37
men at vi gjerne stiller opp på møte for å redegjøre for vår modell på en bredere måte en hva dette formatet

Dette spørsmålet kom fra en bruker:
-----
Spørsmål til Arctic Roads: Siden vi er så mange motstandere av deres betalingsmodell og så lenge dere ikke klarer å dekke store deler av landet, hvorfor ikke innføre minuttpris på 2,5kr som alle andre? Dere sier at dere ikke har råd, men har dere vurdert alternativkost?
Er det ikke bedre å ha flere kunder med RFID brikke som lader av og til enn et fåtall fastbetalende kunder?
----
Dette er et spørsmål vedørende deres modell, det er et enkelt spørsmål. Hva er det det legges opp til her som gjør at dere ikke vil svare på det?

Lars C. Krogenæs

Et tips til ArticRoads, er jorbærfilosofien til en ikke ukjent investor for AR:

"Selg de bæra du har! For det er de eneste bæra du kan selge. Det hjelper ikke å klage på alt du ikke har. Skal du få gjort noe, må du ta utgangspunkt i det du har!"

Dere prøver nå å selge inn et abonemment der dere tar utgangspunkt i 380 imaginære ladere. Så priser dere dette i dag, som om det er pakken med 388 ladere dere allerede har.

Det blir helt feil.

Dere bør heller selge en god ladeopplevelse på de 8 ladestedene dere nå får. Dette gjør dere ikke ved å prise dette til 220,- kroner. Sett prisen ned til 2,50 per minutt. Da er dere på linje med de andre torgkjerringene.

Når så jorbærene deres blir søtere enn konkurrentenes kan dere satse på å få kundene over på en abonnements ordning.

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

mihkku

Og det er jo kjempe bra. For meg som er i Gudbrandsdalen 1-2 ganger i måneden så fungerer deres fastpris utmerket, faktisk bedre enn konkurrentetene, men dere glemmer en viktig ting. Dere har ikke god nok dekning! Frem til dere får god dekning, er det ikke bedre å godta løsninger og priser som deres konkurrenter har, fremfor mange temaer på forumer som dette. Som dere sikkert leser også, så er det mange som bruker dere til nøds eller velger fossilbilen i stedenfor. For meg virker det som at dere kun livnærer dere på de som må nødlade hos dere og er det ikke litt flaut?

Dere glemmer jo kanskje den største kundegruppa i Norge så lenge det ikke finnes god nok dekning: De som bare har bruk for dere av og til. Vil dere ikke si at dette er en feilslått forettningsmodell så lenge dere ikke har nok ladere, eller skal dere tape penger helt til dere har dekket opp korridorer på 100km over hele Norge?
Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:35
Sitat fra: mihkku på mandag 22. juni 2015, klokken 22:48
Spørsmål til Arctic Roads: Siden vi er så mange motstandere av deres betalingsmodell og så lenge dere ikke klarer å dekke store deler av landet, hvorfor ikke innføre minuttpris på 2,5kr som alle andre? Dere sier at dere ikke har råd, men har dere vurdert alternativkost?
Er det ikke bedre å ha flere kunder med RFID brikke som lader av og til enn et fåtall fastbetalende kunder?

Heisann

Det ladenettverket Arctic Roads ønsker å investere i, er kapasitet i form av en bred geografisk dekning på gode korridorlokasjoner, med mange nok ladere pr lokasjon til at køproblematik ikke skal være en nevneverdig del av våre medlemmers brukeropplevelse. Som Asgeirn er inne på så har det sin pris og det er det som ligger til grunn for vår medlemskapsmodell.

mihkku

Ser frem til bedre dekning og konkurranse kommer på banen, da snakker vi krig for å få kundene på lik linje som mobilselskapene i dag. Det gleder jeg meg til! Da vil samtlige ladestasjonstilbydere forstå at det handler om lav minuttpris og at det handler om lav fastpris, noe ingen kan tilby i dag.

De som presser deg over på fastpris til en skyhøy minuttpris: Lyse, EV Power og Arctic Roads.
De som tilbyr minuttpris til 2,5kr: Fortum og Grønn Kontakt.

Jeg velger heller fossilbilen fremfor å betale skyhøy ladepris på 99kr-240kr noe som gjør at det er bare å drite i å kjøre med elbilen til Stavanger eller Trondheim.

Panduck

Heisann

Det ladenettverket Arctic Roads ønsker å investere i, er kapasitet i form av en bred geografisk dekning på gode korridorlokasjoner, med mange nok ladere pr lokasjon til at køproblematik ikke skal være en nevneverdig del av våre medlemmers brukeropplevelse. Som Asgeirn er inne på så har det sin pris og det er det som ligger til grunn for vår medlemskapsmodell.

Dette er jo ikke et svar på spørsmålet. Dere tjener mindre penger p.g.a høy pris. er det ikke bedre å tjene MER penger på de laderene dere har, enn mindre. Dette er jo bare rett og slett håpløst.

havardolini

Sitat fra: mihkku på tirsdag 23. juni 2015, klokken 10:42
Ser frem til bedre dekning og konkurranse kommer på banen, da snakker vi krig for å få kundene på lik linje som mobilselskapene i dag. Det gleder jeg meg til! Da vil samtlige ladestasjonstilbydere forstå at det handler om lav minuttpris og at det handler om lav fastpris, noe ingen kan tilby i dag.

De som presser deg over på fastpris til en skyhøy minuttpris: Lyse, EV Power og Arctic Roads.
De som tilbyr minuttpris til 2,5kr: Fortum og Grønn Kontakt.

Jeg velger heller fossilbilen fremfor å betale skyhøy ladepris på 99kr-240kr noe som gjør at det er bare å drite i å kjøre med elbilen til Stavanger eller Trondheim.
Jeg håper det en gang kommer til at det blir en sunn konkurranse mellom tilbydere av hurtiglading. Fastpris på Diesel blir helt meningsløst, men bonusordningen de fleste bensinstasjonene har i dag, synes jeg fungerer.

Fastprisordninger fører nok til at mange står og holder på laderen lenger enn de strengt tatt trenger.

Ang. EV Power, så har jeg sagt før at de er dyre på drop in, men fortsatt billigere enn AR. Noe som i og for seg ikke skal så mye til å klare... EV Power har i tillegg flere fastprisavtaler å velge mellom, slik at det faktisk er litt lettere å finne en som passer deg.
Kjører du E6 oppover til Trondheim, er det dessverre vanskelig å unngå å måtte ta en eller flere enkeltladinger hos enten EV Power eller AR. Nå er det enda 7 dager til 30. juni og dagen for driftsettelse av laderne på Dombås, Hjerkinn og Oppdal, så vi får se...

Har du først kommet deg over fjellet, er det faktisk et lite antall alternativer, jeg holder Tesla sine Superladere utenfor:
Møller Tunga.
Kiwi Nardo.
Witro Bil, Nissanforhandler: Kun Chademo.
Kiwi Tiller.
Statoil Klett.

I tillegg har Fortum en hurtiglader på Kiwi Levanger om du skal videre nordover.

havardolini

Sitat fra: TorC på mandag 22. juni 2015, klokken 23:35
Det er videre påfallende at AR ikke svarer på kritiske spørsmål. Hva er da vitsen med en tråd om heter "Spør AR"?

Vi har tidligere kommentert at vi ikke ønsker å delta i ordskiftet som enkelte av brukerene her inne legger opp til, men at vi gjerne stiller opp på møte for å redegjøre for vår modell på en bredere måte en hva dette formatet inviterer til. Vi har hatt vårt første møte i våre lokaler hvor det kom 1 deltager fra forumet. Det var hyggelig og konstruktivt, og vi stiller oss til disposisjon for møter i lokale foreninger etc dersom vi blir invitert. Jeg ser du holder til i Sandefjord og dersom anledningen byr seg for en gjennomgang i Vestfoldforeningen ser vi frem til å imøtekomme dette.
Arctic Roads: Det har gått en kule varmt for enkelte i denne i debatten, og det kan jeg godt forstå. Jeg vet også selv at det ikke er artig å ta tak i tilbakemeldinger som er i overkant hissige.
Jeg synes uansett det blir for passivt å skyve et tilbud om møte foran seg når dere får kritiske spørsmål.
Disse møtene vil uansett ikke favne alle, i Oslo dukket det opp en eneste person som dere redegjorde for...
Navnet på denne tråden skulle tyde på at dere er her for å svare på spørsmål, og spørsmål rundt prismodell og antall ladere er noe som går igjen.

Hvorfor tilbyr dere ikke produkter som markedet ønsker?
Vi vil ha en betalingsmodell som også muliggjør betaling pr. tid eller mengde strøm, akkurat som når Statoil krever betalt for det antall liter Diesel jeg har fylt.

TorC

Sitat fra: TorC på mandag 22. juni 2015, klokken 23:35
Det er videre påfallende at AR ikke svarer på kritiske spørsmål. Hva er da vitsen med en tråd om heter "Spør AR"?

Vi har tidligere kommentert at vi ikke ønsker å delta i ordskiftet som enkelte av brukerene her inne legger opp til, men at vi gjerne stiller opp på møte for å redegjøre for vår modell på en bredere måte en hva dette formatet inviterer til. Vi har hatt vårt første møte i våre lokaler hvor det kom 1 deltager fra forumet. Det var hyggelig og konstruktivt, og vi stiller oss til disposisjon for møter i lokale foreninger etc dersom vi blir invitert. Jeg ser du holder til i Sandefjord og dersom anledningen byr seg for en gjennomgang i Vestfoldforeningen ser vi frem til å imøtekomme dette.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller riste på hodet av et slikt svar. Hvis prismodellen deres er så avansert og vanskelig at brukerne deres må på kurs for å forstå dere, så har dere bommet temmelig kraftig. Men for all del avhold møte i Vestfold så skal jeg dukke opp. Og jeg kommer til å stille de samme kritiske spørsmålene der som her.

For mitt eget vedkommende kan dere gjøre akkurat som dere vil. Kjør firmaet på dunken om det er det dere ønsker. Problemet er at dere drifter i praksis på skattebetalernes penger. Og at dere har forsinket E18 i Vestfold utbyggingen med flere år. Sistnevnte er ikke bare lumpent av dere, men fortjener en rekke skjellsord.

At dere velger å ignorere kritikken i håp om at den forsvinner har dere full rett til, men jeg kjenner ikke til at andre bedrifter har hatt suksess med den strategien. Kanskje dere blir den første. :-)
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Olatho

Heisann

Som Tesla-eier er ladenettet til Arctic Roads (og andre) bare middels interessant, selv om jeg gjerne skulle hatt flere endestasjonsladere og lademuligheter på alle mulige severdigheter og andre steder man uansett stopper og tar seg en pause.

Og som Tesla-eier har jeg jo allerede betalt for en "abonnementsordning" ved at superlading er inkludert i prisen på bilen, så jeg ser at det er en modell som kan fungere.  Men en vesentlig forskjell er at med Teslas løsning kan jeg i dag kjøre fra Tromsø til Roma med bare deres ladestasjoner.  Og det popper opp nye i både Norge og resten av Europa nesten ukentlig.
Det er et abonnement som det er verdt å betale for.  Og det er en leverandør som har vist at de klarer å levere det de lover.
Hadde Tesla kun hatt en ladestasjon på Solli og på LIllehammer (som tilsvarer omtrent den dekningen deres har i dag) så hadde nok ikke salget av verken Teslaer eller superlader-tilgang vært noe i nærheten av det det er i dag.

Når (gårs-) dagens offentlige støtteordninger også har ført til monopol-lignende tilstander i enkelte områder og strekninger, og dere ikke har klart å levere det folk har håpet og forventet, er det ikke rart en del er ganske sinte og oppgitt.  Det burde dere også ta inn over dere.

Får dere opp et par-tre hundre ladestasjoner i løpet av et par år, så er helt sikkert abonnementsløsningen deres vel verdt det.  Men å forsøke å selge skinnet før bjørnen er skutt - ja muligens også lenge før noen vet om det overhodet er bjørn i området - det er som kjent ikke en særlig god idé.
Dette burde heller ikke være så vanskelig for et kommersielt foretak å forstå.
Per i dag har dere ikke på noe som helst vis en dekning som forsvarer en årspris på nesten 4000 kroner.  Jeg klarer ikke å se at det kan være vanskelig å forstå?

Alt i alt håper jeg både dere og andre utbyggere lykkes, men hadde jeg vært PR-ansvarlig hos dere, så hadde jeg snudd meg ganske raskt rundt for å finne en måte å blidgjøre de potensielle kundene deres på.  Alle vil sikkert ikke bli 100% fornøyde uansett hva dere kommer opp med, men vi er nok mange som ikke har lagt dere fullstendig for hat, men som for øyeblikket har større forståelse for dem som har gjort det enn for dere som bedrift.

Innse hva det er dere selger I DAG, ikke hva dere håper å kunne selge om tre, fire, fem år.  Og selg det på en måte som kundene er fornøyde med. 
Det er mitt eneste råd til dere.

Panduck

Sitat fra: Olatho på tirsdag 23. juni 2015, klokken 14:14
Innse hva det er dere selger I DAG, ikke hva dere håper å kunne selge om tre, fire, fem år.  Og selg det på en måte som kundene er fornøyde med. 
Det er mitt eneste råd til dere.

Dette er vel en del av det ordskiftet som de ikke er interesert i å delta i. Det du sier har vel blitt gjentatt i det uendelige av relativt mange nå. Til sammenlikning kan det sies at Fortum og GK ikke stikker hodet i sanda når folk stiller "ubehagelige" spørsmål. De ser ut til å ha litt mer forståelse for hva "å drive butikk" betyr. De har sikkert lyst på 388 ladesteder med masse ladere de også, men innser nok realiteten i kostnad / inntekt. Fortum kunne sikkert satt opp prisen til 10kr/min, rettferdiggjort med at de trenger mer penger for å sette opp nye ladere, men de er nok fornuftige nok til å forstå at de vil få mindre penger, ikke mer.

Porsgrunn

Sitat fra: Panduck på tirsdag 23. juni 2015, klokken 15:03
Fortum kunne sikkert satt opp prisen til 10kr/min, rettferdiggjort med at de trenger mer penger for å sette opp nye ladere, men de er nok fornuftige nok til å forstå at de vil få mindre penger, ikke mer.

For en del år siden var det noen som fikk en god ide for hvordan de skulle gjøre noe med at bussene her omkring gikk med underskudd.

Den opplagte løsningen var å øke billettprisene slik at det ble overskudd istedet. Resultatet ble ikke som ønsket da brukerne reagerte med å finne andre løsninger og billettsalget sank.

Å prise en være/tjeneste uten å tenke på at brukerne har et valg i de aller fleste tilfeller fungerer ofte dårlig i praksis.

Sandpusher

Forsøkte å legge ut denne i går, men ser at det ikke gikk. Gjør et forsøk til, for jeg syns den passer veldig bra her:
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Ferry

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 23. juni 2015, klokken 10:20

Sier du her at det er Petter Stordalen som er kapitalen bak AR?

emil

Sitat fra: Ferry på tirsdag 23. juni 2015, klokken 21:27
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 23. juni 2015, klokken 10:20

Sier du her at det er Petter Stordalen som er kapitalen bak AR?

Trodde det var Spetalen som sto bak. Passer inn i hans agenda i å gjøre det vanskeligst mulig for de batterielektriske bilene så han kan tjene masse penger om noen år på å selge aksjene sine i selskapene som pusher hydrogenfyllestasjoner.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA