Spør Arctic Roads

Startet av Arctic Roads, tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:34

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:30
..informasjon som konkurrenter kan dra nytte av.

I forhold til det virker det jo helt bak mål å gå ut med storsatsningsplanene sine, uansett. Vent så lenge man kan, og dra opp ladestedene så fort man kan, og ta alle konkurrenter på senga. Hva er isåfall poenget med å dra ut informasjonen om 388 ladesteder så tidlig, og gjøre alle konkurrenter klare til mottrekk?

Porsgrunn

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:03
Årsaken til at E18 korridoren ikke er bygd ut har vi redegjort for flere ganger tidligere. Da teknologien til våre sammarbeidspartnere ikke leverte på et nivå som gav oss trygghet for å ekspandere på en såpass kritisk langdistansestrekning, søkte vi Transnova om utsettelse til Februar 2014. Dette fikk vi ikke invilget og tilskuddene falt derfor bort.

Har dere det?

Hva hadde den utsettelsen gjort for elbilene? Det er nå Juni 2015, det er først nå dere sier ladere er på vei.

E18 gjennom Telemark er ikke med på noen planer til og med 2018 i følge dere selv

elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=21671.0;attach=31479

Hva skal kundene deres gjøre der de neste fire årene?  Kommer det i det hele noe her før eller etter 2020?

Tankene mine om dere som firma blir ikke gode av at jeg har vært med på å stå timesvis på schuko og krype oss gjennom Bamble som et direkte resultat av deres blokkering av ladebevilgninger.

Ingenting galt om Fyresdal, men hva gjør slike plasseringer viktigere enn landets mest trafikkerte strekninger? Historien deres gjør det mulig å mistenke at Fyresdal kommune, Telemark fylkeskommune og Enova tilsammen skal tappes for støtte som dekker tett på 100%, så kan dere ta inntektene gjennom abonnement på hurtigladere med lite bruk.

Arctic Roads

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:51
E18 gjennom Telemark er ikke med på noen planer til og med 2018 i følge dere selv

Hei. Når det kommer til lokasjonene hvor tilskuddene frafalt så håndteres de separat internt, og er derfor ikke med på den oversikten over ladesteder som vi har lastet opp her. Glemte å presissere det. Så som tidligere nevnt på tråden så ønsker vi fortsatt å bygge på Fokserød, Grelland/Holmestrand, Bamble, og området rundt Brokelandsheia samt Gran. Vi kommer tilbake med mer informasjon på et senere tidpunkt.

E_S

Inntil AR legger seg på samme prismodell og prisnivå som Fortum/Grønn Kontakt/Statoil står jeg heller ute i pøsregnet og fryser mens bilen lader på en 10A schuko enn å bruke en eneste at ARs hurtigladere - om de noen gang kommer til å eksistere. Abonnementsløsninger er uinteressante for 99% av privatkunder og stykkprisen på hurtiglading er så drøy at det nesten konkurrerer med taxi.. Og månedspris på over 400 kroner for en måned? Da må man stå og okkupere hurtigladere hver eneste dag bare på trass for å få litt valuta for pengene.

Nei, dette her blir ikke noe av. Får håpe det hele er et luftslott slik at en operatør med et litt mer vettugt syn på prissetting og tilbud overtar.

Jeg tror jeg har mange bak meg når jeg sier at hurtiglading hos AR er uaktuelt inntil de prismessig ligger på nivå med Fortum/Grønn Kontakt/Statoil.

:)

TorC

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:03
Ishavskraft solgte seg ut av Arctic Roads, den gang Ishavsveien AS i desember 2013.

Årsaken til at E18 korridoren ikke er bygd ut har vi redegjort for flere ganger tidligere. Da teknologien til våre sammarbeidspartnere ikke leverte på et nivå som gav oss trygghet for å ekspandere på en såpass kritisk langdistansestrekning, søkte vi Transnova om utsettelse til Februar 2014. Dette fikk vi ikke invilget og tilskuddene falt derfor bort.

Samtidig med denne prosessen fikk vi også utsettelse til 30 juni iår på Lom, Hjerkinn, Bjorli, Dombås, Fagerhaug og Aurland. Teknologien leverer som nevnt veldig bra idag, og vi er derfor i full sving med å bygge disse stasjonene.

Jeg kjenner jeg blir mektig provosert når dere legger skylden på andre hele tiden. Det er faktisk DERE som har somlet. Det er DERE som har ødelagt for andre aktører som var interessert i å etablere stasjoner. Det er DERE hele veien som er "versting" i klassen. Det som provoserer meg ytterligere er at du nå peker på Ishavskraft som ansvarlig. Dere bruker fortsatt ishavsveien.no. Dere har lik logo, samme ansatte osv osv. Det står fortsatt på hjemmesidene deres at "Ishavsveien is powered by Ishavskraft", samt en rekke andre steder står det "Ishavsveien".

Det er IKKE Transnovas skyld! Det er IKKE produsentene av stasjonene. Det er IKKE oss brukere. Det er IKKE kommunene. Det er utelukkende DERES feil.

Og det er IKKE riktig at fikk avslag på utsettelse til feb 2014 på Fokserød. Dere fikk avslag på utsettelse til feb 2015. Dere fikk såvidt jeg vet tilsagn, og utbetalt, for Fokserød i 2012! SÅ har dere frekkhetens nådegave til å søke om utsettelse til feb 2015! Dere har blokkert tilsagnet og lokasjonen i nesten 3 år! Dere VISSTE at dere ikke evnet å levere, men valgte å IKKE gi slipp på tilsagnet før dere ble fratatt pengene! I tillegg fikk dere 200 000,- fra Vestfold Fylkeskommune, og dere søkte vel også kommunene uten at jeg vet om dere fikk ut penger derfra.

Så tusen takk til Ishavsveien/Artic Road for at E18 Fokserød, som er et kritisk sted, har blitt stående uten hurtiglader i mer enn 2 år lengre, helt unødvendig! Dere er et uetisk møkkafirma som jeg håper går konk så snart som mulig slik at de seriøse kan ta over.

Det at dere FORTSATT ikke har sagt unnskyld og innrømmet at dere har gjort feil sier veldig mye om dere.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trond Arve

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 09. juni 2015, klokken 09:17
"Hva er konsekvensen for utbygging dersom Enova ikke støtter planen?"
"Hva forventer dere at Enova trår til med, og hva drar dere inn selv?"

Arctic Roads har ingen kommentarer til disse spørsmål på nåværende tidspunkt.
Ok. Som du sikkert skjønner har dere en jobb å gjøre for å bygge tillit i elbilmiljøet. Beste måten å gjøre det på er å levere. Fram til det skjer er det vanskelig å tro på planer og lovnader, og mange vil unngå både abonnement og enkeltlading i det lengste.  Uansett bra at dere er her og svarer på spørsmål.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

AmocoCadiz

Kundene spør om en mer fleksibel og rimelig løsning for situasjoner med enkeltladinger,
og får svar om en kommende løsning med månedsbetaling som skal koste mer pr mnd enn årsabo i tilegg til 6 mån bindningstid.

Tenker denne tråden blir pensum i lite strategisk kundekommunikasjon på nett.
Fortum og Grønn Køntakt koser seg sikkert og følger denne tråden tilbakelent med smil og popcorn...

TorC

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 09. juni 2015, klokken 15:55

Tenker denne tråden blir pensum i lite strategisk kundekommunikasjon på nett.
Fortum og Grønn Køntakt koser seg sikkert og følger denne tråden tilbakelent med smil og popcorn...

Mens GK får tråder som denne:Emne: Positiv opplevelse på Notodden i går! http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21807.0.html
Får Arctic Roads/Ishavsveien tråder som denne:  Emne: Fakkeltog mot Ishavsveien http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17845.0.html

Det bør forøvrig også komme frem hvem som står bak Arctic Roads/Ishavsveien nå om dagen:

Aksjonærer:
Firmanavn:
Andel Aksjer: (%)
Frank Hugo Storelv
51.00%
Diomedes AS
49.00%

Diomedes AS på sin side er 100% eid av Frank Hugo Storelv.

Dette er samme fyren som tidligere har kommet med uttalelser på vegne av gamle Ishavskraft, og som valgte den særdeles voksne og modne måten å betale en bot på: http://www.nettavisen.no/na24/her-betaler-han-boten-pa-9290-kroner---i-kronestykker/5470369.html

Edit: rett skal være rett. Grønn kontakt har også fått fakkeltog mot seg. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18762.360.html

jkirkebo

Sitat fra: E_S på tirsdag 09. juni 2015, klokken 15:35
Inntil AR legger seg på samme prismodell og prisnivå som Fortum/Grønn Kontakt/Statoil står jeg heller ute i pøsregnet og fryser mens bilen lader på en 10A schuko enn å bruke en eneste at ARs hurtigladere - om de noen gang kommer til å eksistere. Abonnementsløsninger er uinteressante for 99% av privatkunder og stykkprisen på hurtiglading er så drøy at det nesten konkurrerer med taxi...

Nja, om de får opp de ~400 lokasjonene det snakkes om tror jeg fort de får over 1% av elbilistene som kunder. Jeg tror faktisk de fort kan få over 25% som kunder. Jeg blir ihvertfall abonnementskunde da. Og ang. prising på enkeltlading betaler jeg allerede i dag typisk 150-200 kroner til Fortum pr. lading...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

E_S

At de kan gå fra det "tilbudet" de har i dag til 400 ladestasjoner nærmest over natten er vel omtrent like troverdig som om jeg skulle skapt en markedsledende verkstedkjede om jeg kjøper meg et par verktøykofferter på Biltema. Helt urealistisk..

Jeg hadde aldri i verden betalt så mye. I løpet av et år bruker jeg ca. 400 kroner på hurtiglading, så noe annet enn drop-in er ikke aktuelt.

En slik modell med abonnement vil aldri funke. Om de teoretisk klarer å bygge ut alle lokasjonene de snakker om vil det være de facto monopol, og det er i hvert fall en situasjon man ikke ønsker.

:)

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. juni 2015, klokken 16:28
Nja, om de får opp de ~400 lokasjonene det snakkes om tror jeg fort de får over 1% av elbilistene som kunder.

Joda, spørsmålet er heller om man har tillitt til at de får det til, eller om dette fortsatte spillet bare skal resultere i blokerte "transnovaplasser" i enda lengre tid. Det er flere firma som har kapital til å få til dette, så fremtiden er ikke mørk, uansett.

K S

Sitat fra: Panduck på tirsdag 09. juni 2015, klokken 17:35
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. juni 2015, klokken 16:28
Nja, om de får opp de ~400 lokasjonene det snakkes om tror jeg fort de får over 1% av elbilistene som kunder.

Joda, spørsmålet er heller om man har tillitt til at de får det til, eller om dette fortsatte spillet bare skal resultere i blokerte "transnovaplasser" i enda lengre tid. Det er flere firma som har kapital til å få til dette, så fremtiden er ikke mørk, uansett.

De får meg som kunde hvis de får opp iallefall 8-10 nye stasjoner i Rogaland og i tillegg Lyse sine 4.
Men de må selvsagt levere, gjør de ikke det får de heller ikke meg som kunde.

De får da opp nye stasjoner, hvorfor sutre? Er jo bare å la være å bruke de.

Panduck

Sitat fra: K S på tirsdag 09. juni 2015, klokken 17:55

Vel, gjør de det? Hadde transnova-støtten gått til andre aktører ville stasjonene vært oprative, med en pris som elbilister kunne leve med. Problemet er at 1) stasjonene kommer ikke opp, men støtten går ikke vidre til andre som kan sette opp, og dermed blokkerer de utbygging på de strekningene (annet enn i privat regi) og 2) stasjonene som kommer opp, kommer opp med statsstøtte, men til en pris som gjør at de er nær ubrukelige for de fleste elbilister.

Hadde ishavsveien satt dette opp med egne penger, ville det ikke vært noen grunnlag til å klage. Slik er det ikke. De får penger for å legge ting til rette for elbilister, og så gjør de det rake motsatte. Da er det helt ok å surtre.

Ny GK-lader Posgrunn -> Kristiansand, den strekningen er nå en lader unna "99% trygg". Bare å juble. Masse Fortum og GK flere strekninger. All ros til de. AR er ikke mye å juble for.

TorC

Sitat fra: K S på tirsdag 09. juni 2015, klokken 17:55

Jepp. Det er bare å la være å bruke dem. Sånn rent bortifra de i praksis har blitt tildelt et monopol. Alle andre operatører må i praksis betale 50% mer for å etablere seg der Ishavsveien har fått tilsagn.

Hvis du som elbilist tror at hurtiglading er god butikk bør selv prøve deg i den bransjen.

Per idag er det å etablere hurtigladestasjoner veldig kostbart. Det er derfor transnova bidro med 250 000 per punkt, og fylkeskommunenene 100 000,- og kommunene 50 000,- .

Hvis andre operatører skal tjene penger på samme sted må de altså tjene MER enn tilskuddet.

Ishavsveien/Arctic Roads har fått slike tilskudd, men valgte å ikke bygge ut. Ingen andre operatører ville derfor bygge for egen regning.

Hadde f.eks GK eller Fortum fått tilsagnet ville vi hatt QC på Fokserød for 2 år siden. Fortum ville gnidd seg i hendene siden dette ville vært helt i deres plan, siden det nå er bygget et McDonalds på Fokserød.

Det aller verste er at Ishavsveien klaget avslaget inn til departementet, hvor de heldigvis fikk avslag. Ishavsveien lovet at ting skulle være på plass i 2012. Hele 2013 gikk. Da de i 2014 fikk beskjed om at noe måtte skje valgte de å klage siden de hadde planer om at noe kanskje kunne skje i 2015. At Transnova lot Ishavsveien få lov til å vente over ett år må bero på at Transnova hadde for mye tillit til Ishavsveien.

Ishavsveien er per d.d. ikke innrømmet skyld, eller beklaget. Da nytter det ikke at de nå kommer med nye lovnader om 388 nye ladere. HVIS de hoster opp 388 nye ladere, så har de fortsatt all skyld for at vi ikke fikk lader på Fokserød og Grelland. Et møkkafirma er fortsatt et møkkafirma med mindre de faktisk erkjenner sin fortid.  Og et møkkafirma må iallefall klare å levere varene før noen skal akseptere dem. Ishavsveien har skapt så mye problemer for alle elbilister at de bør være paria for de fleste. De få som betaler til Ishavsveien bør være klar over at de støtter opp under det samme møkkafirmaet som har sørget for at vi andre ikke får tilgang på QC.

Arctic Roads

Hei

Vi vil ikke delta i det ordskiftet som enkelte av brukerene på dette forumet legger opp til. Det vi derimot vil gjøre er å invitere til et møte for en bredere gjennomgang av Arctic Roads sine planer en hva dette formatet egner seg til.

Vi inviterer derfor til møte onsdag 17. juni  kl 17:00 i Oslo. Vi kommer tilbake med lokasjon når vi vet hvor mange det er som kommer, men regn med at det blir sentralt i Oslo. Det blir lett servering på stedet og det blir satt av god tid til spørsmål.

Send mail til le@arcticroads.com innen fredag dersom du ønsker å delta.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA