Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spør Arctic Roads

Startet av Arctic Roads, tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:34

« forrige - neste »

Trond Arve

#15
Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:58
Vi har derfor landet på en modell som er tuftet på felleskap. En modell hvor alle bidrar likt, og alle får dekt sitt behov. I et slikt perpektiv syns vi prisen for et årlig medlemskap med fri bruk pålydende 3750 er rimelig, samtidig som den sikrer jevne intekter for å holde nettverket tilgjengelig for alle som er medlem, uansett hvor de bor i landet.
Felleskapsmodellen flyr kun dersom Ishavsveien var eneste tilbyder. Eller mener Ishavsveien at alle elbileiere burde gi 3750.- til Fortum, Grønn Kontakt og de andre utbyggerne også?

Min spådom er at denne modellen kjører Ishavsveien rett mot stupet med brorparten av elbileierne som heiagjeng. Jeg liker ambisjonene, og skulle ønske dere lykkes, men tror Ishavsveien burde ta sitt eget omdømme på alvor først.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Panduck

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:32
Arctic Roads ønsker å bygge et nasjonalt nett bestående av 388 ladesteder med robust kapasitet. Planene er blitt presentert for Enova SF og vi er i prosess.

Hvor skal pengene komme fra? Skal dere bygge 388 ladesteder dersom envoa betaler for laderene på samtlige steder? Ser dere for dere at Enova skal gi enorme tilskudd til Artic Roads, men ikke andre tilbydere, som har fått til langt, langt mer enn dere?

Eller har dere en risikovillig investor som skal hjelpe dere? For med mindre det er tilfellet, ser jeg ingen mulighet til at dere kan klare dette. Er sikker på at Statoil, Fortum og Grønn Kontakt også kan komme med planer om 388 ladesteder dersom Enova betaler dette, men de er muligens litt mer realistiske.

Slik som det er nå, er det kun Statoil som vil ha mulighet til å komme med denne type utbygging uten noe spesiell støtte, da de er et selskap med mye kapital.

Så. Igjen. Hvordan skal dette gjøres?

Arctic Roads

Sitat fra: Panduck på onsdag 03. juni 2015, klokken 13:01
Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:32
Arctic Roads ønsker å bygge et nasjonalt nett bestående av 388 ladesteder med robust kapasitet. Planene er blitt presentert for Enova SF og vi er i prosess.

Hvor skal pengene komme fra?

Selskapet har presentert en søknad til Enova og finansieringen av utbyggingsprosjektet er basert på at selskapet stiller med privat kapital sammen med tilskudd fra Enova. På samme måte som i tidligere, og nåværende utbygging.

Arctic Roads

Apropos nåværende utbygging. Nye bilder fra Fagerhaug / Oppdalsporten :)


Hansi

Godt å se at dere har kommet på forumet og at det skjer ting :)
Ikke så bra at dere ikke vil revurdere prismodellen deres for "drop in" kunder. Hvis dere hadde fått til en roaming-avtale med de andre leverandørene kunne en prismodell som deres vært fin.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

automat

Billig drivstoff er jo en viktig elbilfordel, og hvis jeg inngår avtale med dere så vil jeg jo omtrent doble drivstoffutgiftene mine! Mitt behov for hurtiglading er ikke stort nok til at jeg finner det interessant. Og jeg tror mange elbilister ser det på samme måten.

Skal dere få med det store flertallet av elbilister, så tror jeg dere må kunne tilby et såpass rimelig produkt at folk kjøper det fordi det er "kjekt å ha". Gjerne da med begrensing i antall minutter/kWh/ganger man kan lade pr mnd. Og så får dere heller ha et premiumprodukt å tilby de som blir hurtigladejunkier.

Personlig tror jeg min grense for et ladeabb ligger på rundt 2000kr/år, for tilgang til et godt nettverk.

Håper for deres del at dere har markedsanalyser som viser at jeg tar feil.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

THE

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:32
Sitat fra: THE på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:57
Har dere noen mer konkrete planer om videre utbygging etter de 6 ladestasjonene som kommer i sommer? Den eneste ladestasjonene jeg kan få sporadisk nytte av blir Aurland, og da med et behov på noen få kWh per lading. Det er derfor uaktuelt å betale 3750 kr pr år, og også uaktuelt å betale 240 kr pr lading (40-60 kr/kWh) de få gangene i året jeg har behov for det.

Hvis dere dekker hele E16 mellom Oslo og Bergen er saken en annen.

Arctic Roads ønsker å bygge et nasjonalt nett bestående av 388 ladesteder med robust kapasitet. Planene er blitt presentert for Enova SF og vi er i prosess.

Kjernen av prosjektet går på at det skal være geografisk dekning til at våre medlemmer kan kjøre hvor de vil gjennom å bruke vårt nett og at kapasiteten skal være såpass bra at man ikke trenger å bekymre seg for kødannelser

Kjørte forbi Aurland i går, og der er det ikke noen spor etter arbeid ennå...

Du skriver at dere ønsker å bygge ut 388 ladestasjoner. Det er masse forskjellig jeg også ønsker å gjøre, men det betyr ikke at jeg har konkrete planer om å gjennomføre det. Når ladestasjonen i Aurland er oppe å gå, så kunne jeg brukt den noen få ganger i året dersom jeg er usikker på om jeg har nok strøm til å komme meg de 30 kilometerne hjem til Lærdal. Med prisingen deres betyr det heller at jeg ikke kjører til Aurland med Elbil hvis jeg er det minste i tvil om jeg kommer meg t/r. Da tar jeg heller dieselbilen. Med en fornuftig prising kunne jeg stoppet på ladestasjonen deres og ladet 5 minutter for å komme meg hjem. Det er ikke fornuftig å betale 220/240 kr for 5-10 minutter 22kW AC lading.

Til Bergen er det godt utbygget med 43kW + DC lading på Voss, Dale og snart Vossestrand og Trengereid. Siden jeg har gamle Zoe som støtter 43 kW lading er det også mest aktuelt for meg å lade der det er 43 kW tilgjengelig. Derfor blir Arctic roads kun brukt dersom jeg ikke kan nå en 43kW lader, eller jeg skal lade samtidig som jeg utfører et eller annet ærend og har bedre tid.

Hvis dere kunne vise til konkrete planer med dato for når ladestasjon skal være åpnet på 3-4 lokasjoner jeg kan tenkes å ha nytte av, så kunne jeg betalt medlemsavgift. F.eks Borlaug i Lærdal, Tyinkrysset, Hemsedal og Ryfoss i Valdres klare til 1. januar 2016. Da er det mulig å kjøre Oslo - Bergen via E16 og Rv52 med elbil både sommer og vinter. Jeg kunne også tatt elbilen på fjellet for å gå på ski. Det er derimot IKKE aktuelt for meg å betale 3750 kroner i året fordi dere kanskje en eller annen gang har tenkt å bygge ut noen flere ladestasjoner der jeg kjører ofte.

Inntil dere har et godt utbygd ladenettverk, er den eneste muligheten for at dere får meg som kunde en fornuftig minuttprising av lading.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:46
Min spådom er at denne modellen kjører Ishavsveien rett mot stupet med brorparten av elbileierne som heiagjeng. Jeg liker ambisjonene, og skulle ønske dere lykkes, men tror Ishavsveien burde ta sitt eget omdømme på alvor først.

Om Artic Roads kom hit for å prøve å få elbilister til å tro på sine planer, har de ikke helt fått det til. Gitt de svarene som har kommet, er kommentaren over det mest åpenbare resultat. Skal de lykkes, må de ha enorm støtte fra Enova. Enova kommer ikke til å plukke en aktør og gi de resusser til å få monopol, og med flere aktører er en "ishavsveien årsmodell" håpløs. Eneste nøkkel til å få dette til er en investor som tar brorparten av regningen til de 388 ladestedene, i håp om at det vil betale seg. Men, nei.

Om 1-2 år er Artic Roads konkurs, laderene solgt til GK, Fortum e.l, og Ishavsveien blir en fotnote i elbilens historie.

Vi har noen selskaper, såkalte "oljeselskap", som raskt kunne dra opp 200 ladesteder, hver, uten at det gjorde for stort innhugg i økonomien deres. De begynner nok å få øynene opp for hva som skjer i elbilmarkedet, og vil neppe sitte og se på en aktør som artic roads ta markedet. Med mindre artic roads faktisk har med seg en slik aktør på laget, virker ting relativt håpløst.

Svein el-freak

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen! Folk blir rett å slett forbanna på prispolitikken deres i forhold til enkeltladninger, når en enkeltlading koster 240kr og et abonement koster 312 kr mnd. Uansett hva dere sier så henger ikke dette på greip. Jeg er ganske på sikker jeg mange med meg som rett å slett kjenner det koker bare vi hører navnet ishavsveien, at dere har byttet navn hjelper lite så lenge prispolitikken opprettholdes! At dere er så sta å ikke vil høre på kundemassen? Det regnestykket deres i forhold til abonementskostnader, effektavgift o.s.v. hoder ikke vann! det regnestykket klarer helt sikkert 50% av våre ungdomselever å regne ut.

Lade 10-15 ganger i mnd for 312 kr/ lade en gang for 240kr ????

Merkelig at fortum og grønnkontakt klarer å få abonemensprisen til 100kr ved registrering, thats it!
Foretningsmodellen med å tre et månedsabonement over øra på kunden er i tiden, men vi hater det sterkt.
Jeg skal til Hitra i sommer og skulle gjerne ha stoppet på deres ladere om dere hadde snudd, men jeg tviler og jeg tviler sterkt! Så da blir det heller 2 timer på 15a shuko på Dombås, og 2 timer på Oppdal tilbake.

Det er aldri forsent å snu!!!!
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Panduck

Sitat fra: Svein Leaf på torsdag 04. juni 2015, klokken 08:51
Det er aldri forsent å snu!!!!

Man kan lure på hva de tenker. En ting er at de mener at "de andre prismodellene ikke vil betale seg", men når man først har ladere oppe må det jo være bedre å dra inn noen kroner ved f.eks 2.50 pr minutt eller 100kr for en lading, enn å ikke dra inn noe. Greit, kom med 3450kr pr år når de har ladere nok til at man kan bruke BARE artic roads, men inntill det er modellen håpløs, og da sitter de å taper penger på eksisterende ladesteder, og vil få inn mindre kapital de kunne bruke på drift / utbygging.

Konklusjonen er egentlig hårreisende: Artic Roads er ikke ute etter å tjene penger på lading. Det skulle vært interessant å vite hva deres egentlig mål er. Noen med mer økonomibakgrunn enn meg kan kanskje ta en analyse.

emil

Skal jeg ha dekket mitt (hurtig)ladebehov av abonnementer til 4000kr/år trenger jeg 4-5 sånne idag og da kan jeg like gjerne gå tilbake til fossilbil.

Det blir som med mobilabonnementet.  Jeg ble "tvunget" over på fastprisabonnement med en haug inkluderte ringeminutter og sms for da blir det jo så billig, men jeg har aldri hatt høyere mobilkostnader privat enn jeg hadde i
2014.

Hadde planer om å legge igjen 2x240kr hos Ishavsveien på E6 over Dovre sommer, men nå vurderer jeg faktisk å endre ladestoppene.

Fikk akkurat faktura fra GrønnKontakt, og sammen med fakturaene jeg får fra Fortum ser jeg at den prismodellen de bruker passer meg ypperlig med hyppige korte ladinger enkelte perioder og lange perioder uten hurtiglading. Andre som bor i området der Ishavsveien har ladere i dag og trenger jevnlig hurtiglading vil selvfølgelig får et annet regnestykke. Kan også være at bruken av Ishavsveiens ladere blir høyere fordi folk alerede har betalt mye for å få tilgang og dermed bruker de oftere enn det de egentlig trenger (og kanskje potensiellt ladekø) for å forsvare summen de må ut med på årsbasis.

AmocoCadiz

Hvis pakker eller månedsavgift er et så smart drivstoffkonsept, hvorfor har ikke Statoil eller Esso skjønt dette og tatt i bruk et slikt konsept,
hva med en månedsavgift på 7000kr/mnd og fri bruk på Statoil for privatpersoner og et maksforbruk nedfellt med finstilte tekst i kontrakten ....? :)

turfsurf

Sitat fra: THE på torsdag 04. juni 2015, klokken 07:53
Inntil dere har et godt utbygd ladenettverk, er den eneste muligheten for at dere får meg som kunde en fornuftig minuttprising av lading.

Dette tror jeg er nøkkelen og. Skal man få folk til å betale denne årlige summen, så må det være godt utbygd (lands eller regiondekkende). Tror ikke folk er villige til å betale dette for sporadiske muligheter til lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 09:32
Kan også være at bruken av Ishavsveiens ladere blir høyere fordi folk alerede har betalt mye for å få tilgang og dermed bruker de oftere enn det de egentlig trenger (og kanskje potensiellt ladekø) for å forsvare summen de må ut med på årsbasis.

Lurer på hvor mange årskortkunder de har. Den gangen jeg sto og brant 240kr på en ishavsveienlader fordi forum sin var ødelagt, sto jeg veldig alene. Virker ikke som de har så stor pågang på laderene sine. Tviler sterkt på at de har så mange årskortkunder...

Sandpusher

Må bare slutte meg til det som alle andre har skrevet, for det virker ikke som Arctic Roads er veldig lydhør for kvalitetsinnlegg, så da får jeg bidra til å øke kvantiteten i det minste.
Dere har tydeligvis bestemt dere for denne håpløse modellen med fast abonnement og noen få ladere.
Anser meg som en typisk ikke-tesla-elbilist som lader hjemme 90% av tiden, men som sjelden tar sjansen på langturer da hurtigladere foreløbig er sjeldne. Når/hvis dette endrer seg tar jeg gjerne en tur fra Stavanger til Østlandet eller oppover Vestlandet. Jeg har hatt tre slike turer sålangt etter ett år med elbil med noenlunde greit resultat, selv om det blir mange timer ekstra i forhold til fly/ICE.
Jeg kan garantere at jeg ville betalt 3-4 tusen i året dersom det ga meg fri tilgang til samtlige ladestasjoner i landet, jeg kunne også godtatt et roamingtillegg på 10-20 kroner hver gang jeg ladet hos et annet selskap, slik man gjorde i gamle dager ved minibankuttak hos andre banker. At dette faktisk ville kostet meg kanskje 3-4-500 kroner per lading er jeg villig til å godta for "saken", nemlig å gi HL selskapene et overskudd og insentiv til å installere flere stasjoner, og de ville da bli bygget akkurat der det er behov. Samtidig ville det selskapet som har god oppetid og mange stasjoner få både flere abonnenter, samt ekstrainntekter i form av roaminggebyr. Hvis jeg var misfornøyd med min leverandør, ville jeg da byttet året etter til den som passet mitt behov bedre.


Syns det er flott at dere er villig til å svare på spørsmål her på forumet, takk for det, men det er tydeligvis liten vilje til å diskutere prismodellen, og det blir litt merkelig for oss som er kunder å lese om. Sett dere nå sammen med de andre aktørene, inviter inn myndighetene, strømleverandører elbilforeningen, Enova, politikere, bilprodusenter, bensinstasjoner og andre relevante parter og brainstorm hvordan dere skal få til denne roamingen og en fornuftig prismodell. Det er helt innlysende for "alle oss" at dette vil skje, så dess fortere dere får ut fingeren dess bedre for dere, for oss, for bilprodusentene, og for miljøet.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA