Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla vibrerer.

Startet av TeslaSvein63, tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

Trond.Strom

JEg fikk vibrasjoner i bilen første gang jeg la om til vinterdekk. 19" felg og luftfjærer. Tesla sa det var dekkene som var problemet og jeg fikk de rebalansert og alt skulle være i orden. Vibrasjonene var der fortsatt og jeg tok bilen til en kopis på dekkmann som byttet to dekk på Nokian garanti og satt inn dekk som var runde fra fabrikk og nesten ikke trengte balansering. etter det forsvant vibrasjonene.

Så min erfaring tilsier at det er dekkene som er problemet og at bilen trenger spesielt gode dekk som trenger lite balanseringsvekter

jazzwheel

Jeg opplever at vibrasjonen kommer aller best frem ved å bruke CC. Den avtar når jeg setter bilen i fri..

olemorten76



Jeg har ikke noe svar, men har opplevd lignende ting på flere andre, helt forskjellige kjøretøy. Har du luft- eller stålfjæring?
[/quote]
Jeg har luftfjærer.
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

olemorten76

Problemet med vibrasjon har løst seg. Svarer lå i nye dekk, men en hardere gummiblanding. Kudos til mega-hjul Oslo som har gitt veldig god service og oppfølging over all forventning, og ikke minst et komplett hjulsett 19" til kr. 4400,- ferdig montert på bilen.
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

Kramzz

Det er jo en latterlig bra pris  ;D
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

mthoring

Sitat fra: olemorten76 på mandag 11. september 2017, klokken 16:04
Problemet med vibrasjon har løst seg. Svarer lå i nye dekk, men en hardere gummiblanding. Kudos til mega-hjul Oslo som har gitt veldig god service og oppfølging over all forventning, og ikke minst et komplett hjulsett 19" til kr. 4400,- ferdig montert på bilen.

Hvilket merke og modell dekk er det?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

West

Sitat fra: eKramer på mandag 11. september 2017, klokken 18:20
Det er jo en latterlig bra pris  ;D

Spørs om det ikke var kun dekk, og ikke komplette hjul...
X75D mottatt 30.09.17.

olemorten76

Det er ikke et hjulsett med felg som noen har poengtert her, men et dekksett. Ikke meningen å drive med villedning. Fikk først nereus dekk, disse kostet med 4400,-  ferdig på bilen. Etter flere runder med forsøk på avbalansering og bytte ut dekk som kanskje var urunde ble det bytte til roadclaw, som egentlig koster totalt en drøy tusenlapp mer, som de ikke tok noe mer for siden det hadde blitt noen turer frem og tilbake for meg. De har gjennomgående vært opptatt av at jeg skal bli fornøyd, har har ikke "gitt seg" før de fikk ok fra meg. Digger god service, og tar ikke dette som en selvfølge.
Her er de nye dekkene.
https://www.megahjul.no/nb/product/tires/245_45WR19SP3-SOMMERDEKK-ROADCLAW-RH660-102W-COMFORT-LOW-NOICE/271328-Tesla-Model-S-EX-FACE-LIFT-15-UP-tilbud
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

cairnz

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 31. august 2017, klokken 11:25
Jeg opplever at vibrasjonen kommer aller best frem ved å bruke CC. Den avtar når jeg setter bilen i fri..
Stemmer. Merkes best på kald bil, jevn fart og slak oppoverbakke. Går bort relativt fort, og forsvinner om man setter bil i N. Det har nok noe med temperatur og drivverk å gjøre, ikke dekk.
Elbilist

olemorten76

Da mistenker jeg at vi snakker om to ulike ting/opphav til risting her. Jeg merket ingen forskjell i fri. Kanskje mer i starten av en biltur ja. Det kan jo også forklares med at en 2,2 tonn bil kan gjøre dekk med mykere gummi midlertidig urundt og hoppete? Jeg kan hvertfall konstatere en påtagende endring nå etter dekkbytte, så dette var som sagt min løsning. Jeg hadde imidlertid noe tilsvarende med vinterdekkene, men her er det vel ofte også mykere gummiblanding eller?
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

Jejl

Sitat fra: cairnz på tirsdag 12. september 2017, klokken 22:22
Sitat fra: jazzwheel på torsdag 31. august 2017, klokken 11:25
Jeg opplever at vibrasjonen kommer aller best frem ved å bruke CC. Den avtar når jeg setter bilen i fri..
Stemmer. Merkes best på kald bil, jevn fart og slak oppoverbakke. Går bort relativt fort, og forsvinner om man setter bil i N. Det har nok noe med temperatur og drivverk å gjøre, ikke dekk.
Sitat fra: Jejl på tirsdag 02. juni 2015, klokken 16:54
Er det lik risting med sommer og vinterdekkene?
Jeg fikk bilen levert med endel risting i vinterdekkene, som viste seg å være feilproduserte og som ikke lot seg balansere i det hele tatt. Fikk nye dekk og felger av Tesla, og problemet var løst.
Oppdatering: Bilen vår har ikke vært helt fri for vibrering etter dette. To av felgene på sommerdekkene var ikke 100% runde kunne vi se da de sto på avbalanseringsmaskinen for andre gang i vår etter at vi hadde fått nye sommerdekk. Det var ingen synlige skader på dem, men når de gikk rundt så kunne vi måle at de var ca 2mm og 4mm ovale i formen. Det dårligste sto VF mens det andre sto HF. Vi flyttet det dårligste til HB og det andre VB.
Etter det er det knapt noe vibrasjon å merke til vanlig.
Men vi opplever også det som cairnz beskriver at bilen kan vibrere når den er kald. Tror vi merker det best i 55-60km/t med rundt 15kw pådrag. Kun merkbart de første minuttene når bilen er kald.

petersv

Hadde det samme på forrige AWD, men ikke merket noe på de to RWD jeg har og har hatt.

cairnz

Sitat fra: Jejl på tirsdag 12. september 2017, klokken 23:01
Men vi opplever også det som cairnz beskriver at bilen kan vibrere når den er kald. Tror vi merker det best i 55-60km/t med rundt 15kw pådrag. Kun merkbart de første minuttene når bilen er kald.

Kommer og går som det selv vil - skjer ikke alle dager men noen. Hastigheten du refererer til stemmer også bra. Har vært sånn både på P85 og 85D - tipper det er sånn på de fleste :)
Elbilist

GOS

Sitat fra: cairnz på torsdag 14. september 2017, klokken 17:39
Kommer og går som det selv vil - skjer ikke alle dager men noen. Hastigheten du refererer til stemmer også bra. Har vært sånn både på P85 og 85D - tipper det er sånn på de fleste :)

Samme erfaring her.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Lommelund

Har i lenger tid slitt med vibrasjoner som beskrevet tidligere i denne tråden: Risting som merkes rundt 50 km/t og gjerne ved kun svakt pådrag eller regenerering. Har foretatt meg diverse: 1) Felgoppretting etter anbefaling fra Johs Bjerke i Oslo 2) Ny felg etter anbefaling fra Tesla etter at deres teknikere opplevde vibrasjonene som beskrevet 3) Ny kontakt med Tesla etter at 2) ikke gav resultat og de byttet deretter en defekt nedre kontrollarm - uten resultat 4) Nok en runde hos Tesla der de endelig konstaterte etter å ha satt på lånefelger at feilen ligger ikke dekkene - ikke felgene. De kjørte en såkalt Road Force-test der de simulerer at dekket ruller på underlag og da fant de et meget stort avvik på alle dekk, altså kast i dekk ( ikke felg til info ). Så da bærer det faktisk til Johs Bjerke til uka og forhåpentligvis reklamasjon. Et dårlig parti Goodyear? Feildimensjonert ifht vekt? Håper dette løser seg før Tyskland venter i høstferien...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA