Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla vibrerer.

Startet av TeslaSvein63, tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

Jejl

#15
Selv om dekkene er perfekt balansert kan de likevel føre til risting/vibering, f. eks hvis et eller flere av dem ikke er 100% rundt.

jazzwheel

Sitat fra: Jejl på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:07
Selv om dekkene er perfekt balansert kan de likevel føre til risting/vibering, f. eks hvis et eller flere av dem ikke er 100% rundt.

Stemmer, jeg glemte bare å skrive det, men det ble selvfølgelig også sjekket. Det var grunnen til at jeg byttet det første paret, men det hadde ingenting å si på ristinga i bilen.

Tesladigger

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Jejl på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:07
Selv om dekkene er perfekt balansert kan de likevel føre til risting/vibering, f. eks hvis et eller flere av dem ikke er 100% rundt.

Stemmer, jeg glemte bare å skrive det, men det ble selvfølgelig også sjekket. Det var grunnen til at jeg byttet det første paret, men det hadde ingenting å si på ristinga i bilen.

Ser at du nevner uorginale felger, benytter du senter ringer på disse? Kan lett få vibrasjoner hvis du benytter slike og de ikke sitter perfekt.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Longice

Syns det er veldig merkelig at slike feil ikke blir oppdaget når bilen test kjøres på fabrikken.
Skulle nesten tro at en slik feil er en akseptert feil som blir overlatt til service sentrene å rette.

jazzwheel

Sitat fra: Tesladigger på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:55
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Jejl på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:07
Selv om dekkene er perfekt balansert kan de likevel føre til risting/vibering, f. eks hvis et eller flere av dem ikke er 100% rundt.

Stemmer, jeg glemte bare å skrive det, men det ble selvfølgelig også sjekket. Det var grunnen til at jeg byttet det første paret, men det hadde ingenting å si på ristinga i bilen.

Ser at du nevner uorginale felger, benytter du senter ringer på disse? Kan lett få vibrasjoner hvis du benytter slike og de ikke sitter perfekt.

Ja, senterringer er også sjekket og byttet, fortsatt likt. Som sagt så er det ikke slik at bilen alltid vibrer, men det skjer av og til selv om underlaget er det samme. Det var trådstarter som originalt brukte ordet vibrering, jeg har valgt å kalle det ujevn gang når jeg kontaktet Tesla.

HelectriC

Hva størrelse på felger har dere med vibrasjoner? Jeg fikk fortalt at det utelukkende er 19" som har slike problem pga de forholdsvis høye kantene på 19" dekk (mange andre biler med 19" har lavere profil). Hos meg ble hjul og dekk skiftet på flere forskjellige måter, men ikke før en veldig flink servicemedarbeider i Bergen forklarte for meg at 19" hjul med slik profil trenger en mye mer nøyaktig balansering enn hva som er normalt. Tydeligvis må man ofte bruke noen type spesiallasermåling for å få det til. Vibrasjonene mine forsvant etter denne type balansering.
ioniq 5

TeslaSvein63

Ja min bil P85 oppfører seg også slik: Fra 48-49km til ca 52 53 km/t kjenner man hoppende vibrasjoner gjennom seteputen i baken. Der av ordet hoppetussa. Hviler man kneet mot konsollen (gassfoten) så kjenner man det litt i kneet. Fra 78-79 til 82-83 er det omtrent det samme. Hurtigere hopping. Noen ganger merker man at det vandrer på en måte, kommer i andre farter også etter en manøver eller kanskje en myk hump. Det gir ofte en slags vrovlelyd baki som merkbart gir høyere støynivå som henger igjen en stund. Minner om en slags svinging. Har svake, men merkbar risting i rattet også. Alle skiver er byttet nå til slike subzeroskiver, eller hva det nå het, og fått bremseskjold. Har ikke blitt noe bedre etter dette bortsett fra bremsene da. Godt merkbar forbedring der. En tekniker sa til meg i fjor at såpass måtte jeg tåle ang ristingen i rattet. Vel jeg har ikke hatt det i andre biler når ting var i orden. Hvorfor må jeg tåle det i Teslaen tro. Har det med vinterdekkene også, men da er det mye svakere, ja nesten greit. Tror det kommer av de mykere dekkene. Siste gangen de ble balansert hos Tesla igjen (femte gangen tror jeg)  så ser jeg loddene har byttet plass nesten 180 grader på 2 dekk pga limrester. Uforståelig. Dekkene er i mønstrene helt jevne på alle hjul med ca 7,5 mm mønster igjen, så de varer garantert til neste år også, sikkert mer. Kjører pent. Uansett så hjelper det ikke noen ting. Har 19" orginalfelger, ikke turbin, på begge hjulsett. Har hoppetusset nå i snart 27 tusen km og det har satt en skikkelig demper på nybilfølelsen og kosebruken. Er temmelig lei av dette og jeg har følelsen av å ikke bli trodd eller ignorert. Teorien om en slags svingning i driverk er ikke utenkelig, pga denne vrovlelyden. Plate vibrasjoner i bakluke ol vil ikke gi noen hoppefølelse tenker jeg. Ble ikke bedre med ny DU heller. Har rulert dekkene i vår, bak til foran uten forskjell. Hvis flere har dette, kan man utelukke felgen tenker jeg og dekkene må da være testet og balansert på alle måter etter så mange ganger. Tviler på at det har noe med stikkakslingene å gjøre. Hva sitter man igjen med da? Ett seriøst problem.  :(

Krishell

Antagelig drivakselene.  Da må det plasseres gummi på disse. Dere har sikkert sett dette på diverse fossilbiler.  Ofte på diesel biler

fonberg

Jeg har noen ganger en forsiktig vibrasjon i min 2013-modell, i starten av turer. Men det forsvinner alltid innen 5-10 minutter. Jeg tror det er vanligst hvis sommerdekkene er kalde og bilen har stått lenge når turen starter. Min teori er derfor at det har med sommerdekkene å gjøre (Originale GY RSA2 19").
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

overlay

Min lugger innimellom i starten, men er ikke det bremsene som er programert til å legge seg litt innpå?

Brede

Forsøkt å justere gummistopperne på bakluken?
Det var vel en del tilfeller i USA der disse var justert feil og bakluken lå og skapte resonans i kupeen som en membran i en høytaler. Dette skapte trykkbølger inne i bilen med påfølgende "trykk i ører", vibrasjoner, lydbølger og lignende.

Helt fjern teori fra min side, men kanskje greit å tenke fjernt når feilen ikke blir funnet.  :)

Breezec

Sitat fra: fonberg på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:11
Jeg har noen ganger en forsiktig vibrasjon i min 2013-modell, i starten av turer. Men det forsvinner alltid innen 5-10 minutter. Jeg tror det er vanligst hvis sommerdekkene er kalde og bilen har stått lenge når turen starter. Min teori er derfor at det har med sommerdekkene å gjøre (Originale GY RSA2 19").

Jeg har samme på min. Det er dekkene som blir "urunde" når bilen står litt. Retter seg fort når man starter å kjøre. Har det samme på den andre bilen, en Audi A6 med helt andre dekk.
2022 Model 3 Performance

olemorten76

Bumper denne; drar veldig kjensel på symptomene som beskrives. Noen som har funnet noen løsning på dette? Har også opplevd ristingen på både sommer og vinterhjul. Fikk nye sommerdekk i går, synes kanskje risting kjentes noe tydeligere etter dette. Har også kraftig risting ved gasspådrag, har vansker for å tro at hjulene slipper da jeg allerede har over 100 km/t da jeg tramper pedalen i bånn. Men som sagt mest plagsomt er ristingen i rundt 50. Får også skjelving på stemmen, ser både mage og lår disser rytmisk :-)
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

daktari

#28
Jeg merker også dette i perioder. Slik som på #ing 3 vestover, men der har det vært gamle merket i asfalt etter veiarbeid. Lierbakkene ned også er det noe med asfalten.
I høyere fart starter hattehylla å blafre og lager lyd som ligner på åpent vindu. Og når dekkene er kalde. Anklager derfor dekk og underlag primært, pluss litt for myk og tung hattehylle.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Sitat fra: olemorten76 på onsdag 30. august 2017, klokken 21:50
Bumper denne; drar veldig kjensel på symptomene som beskrives. Noen som har funnet noen løsning på dette? Har også opplevd ristingen på både sommer og vinterhjul. Fikk nye sommerdekk i går, synes kanskje risting kjentes noe tydeligere etter dette. Har også kraftig risting ved gasspådrag, har vansker for å tro at hjulene slipper da jeg allerede har over 100 km/t da jeg tramper pedalen i bånn. Men som sagt mest plagsomt er ristingen i rundt 50. Får også skjelving på stemmen, ser både mage og lår disser rytmisk :-)

Jeg har ikke noe svar, men har opplevd lignende ting på flere andre, helt forskjellige kjøretøy. Har du luft- eller stålfjæring?
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA