Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri- og ladeindikator

Startet av skumlerud, torsdag 02. april 2015, klokken 11:00

« forrige - neste »

skumlerud

Jeg er i gang med research for å kjøpe brukt Leaf. I den forbindelse har jeg funnet ut at det er viktig å sjekke at batteriindikatoren viser 12 streker. Så til spørsmålet. Se på vedlagte bilde; er det strekene helt til høyre i bildet som indikerer stand på batteriet (9 stykk på bildet), og som det skal være 12 stykker av? Og hva betyr det at det er flere streker på indikatoren til venstre (jeg tolker dette som ladenivå, riktig?)?

emil

#1
Sitat fra: skumlerud på torsdag 02. april 2015, klokken 11:00
Jeg er i gang med research for å kjøpe brukt Leaf. I den forbindelse har jeg funnet ut at det er viktig å sjekke at batteriindikatoren viser 12 streker. Så til spørsmålet. Se på vedlagte bilde; er det strekene helt til høyre i bildet som indikerer stand på batteriet (9 stykk på bildet), og som det skal være 12 stykker av? Og hva betyr det at det er flere streker på indikatoren til venstre (jeg tolker dette som ladenivå, riktig?)?

Den lille viser tilgjengelig kapasitet, den store viser hvor mye av tilgjengeligkapasitet bilen er ladet opp.

Så dette er en bil med stort tap i tilgjengelig kapasitet, men som på tidspunktet er fulladet og absoulutt noe man skal holde seg unna.

Men første strek på den lille baren forsvinner ikke før på ca 85%, så har den alle 12 kan tilgjengelig kapasitet være alt mellom 85 og 100% og gir egentlig ingen god indikasjon annet enn at man bør holde seg unna alt som ikke har alle 12 små.

LeafSpy på en android telefon sammen med en OBDII-Blåtann adapter tilkoblet bilens diagnoseport er en mye bedre løsning for å lese av batteristatus.

skumlerud

Takk for godt og tydelig svar. Var akkurat dette jeg lurte på!

Bjølseth1

Håper ikke batteriet går SÅ mye ned på 57000 km??? Da har jeg bare 2,5 år på min
Jo hei å det går

acenta

kaiat

Hvis dette er den bilen jeg tror det er, så kommer den fra California. Der borte er det jo noe varmere enn her hjemme i furet værbitt...

emil

Sitat fra: kaiat på fredag 03. april 2015, klokken 12:25
Hvis dette er den bilen jeg tror det er, så kommer den fra California. Der borte er det jo noe varmere enn her hjemme i furet værbitt...

Ligger på http://finn.no/56474304, men selv om prisen er lav ville jeg holdt meg langt unna. De andre Leafene i samme prisområde har alle 12/12 på batteriet.

Kan lure på om noen har importert uten å sjekke bilen ordentlig selv og så selger den i håp om at kjøper ikke ser dårlig batteristatus.

TorC

Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 12:36
Sitat fra: kaiat på fredag 03. april 2015, klokken 12:25
Hvis dette er den bilen jeg tror det er, så kommer den fra California. Der borte er det jo noe varmere enn her hjemme i furet værbitt...

Ligger på http://finn.no/56474304, men selv om prisen er lav ville jeg holdt meg langt unna. De andre Leafene i samme prisområde har alle 12/12 på batteriet.

Kan lure på om noen har importert uten å sjekke bilen ordentlig selv og så selger den i håp om at kjøper ikke ser dårlig batteristatus.

Jeg tipper du har helt rett. Spørsmålet er bare om selger vet at bilen har slitent batteri eller ikke. Hvis selger vet at det er noe galt, og ikke forteller om dette, så rammes det av kjøpsloven. Det kan fort bli en dyr opplevelse for selger...

120 000,- kan vel neppe anses som lav for en 2011 US-Leaf med nesten 60K på veien?  Mer korrekt pris med et slikt batteri bør vel ligge på rundt 80 000 eller kanskje 90 000?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: TorC på fredag 03. april 2015, klokken 15:53
Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 12:36
Sitat fra: kaiat på fredag 03. april 2015, klokken 12:25
Hvis dette er den bilen jeg tror det er, så kommer den fra California. Der borte er det jo noe varmere enn her hjemme i furet værbitt...

Ligger på http://finn.no/56474304, men selv om prisen er lav ville jeg holdt meg langt unna. De andre Leafene i samme prisområde har alle 12/12 på batteriet.

Kan lure på om noen har importert uten å sjekke bilen ordentlig selv og så selger den i håp om at kjøper ikke ser dårlig batteristatus.

Jeg tipper du har helt rett. Spørsmålet er bare om selger vet at bilen har slitent batteri eller ikke. Hvis selger vet at det er noe galt, og ikke forteller om dette, så rammes det av kjøpsloven. Det kan fort bli en dyr opplevelse for selger...

120 000,- kan vel neppe anses som lav for en 2011 US-Leaf med nesten 60K på veien?  Mer korrekt pris med et slikt batteri bør vel ligge på rundt 80 000 eller kanskje 90 000?

Man kan jo ringe selger og høre hva han sier om batteristatus. Hvis han så påstår at alt er greit kan man informere han om at det er en kraftig reduksjon. Når han da vet det må han informere potensielle kjøpere om det senere.

Så får man eventuellt sjekke når bilen bytter eier om den nye eieren har fått nødvendig informasjon.

skumlerud

#8
Sitat fra: TorC på fredag 03. april 2015, klokken 15:53
Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 12:36
Sitat fra: kaiat på fredag 03. april 2015, klokken 12:25
Hvis dette er den bilen jeg tror det er, så kommer den fra California. Der borte er det jo noe varmere enn her hjemme i furet værbitt...

Ligger på http://finn.no/56474304, men selv om prisen er lav ville jeg holdt meg langt unna. De andre Leafene i samme prisområde har alle 12/12 på batteriet.

Kan lure på om noen har importert uten å sjekke bilen ordentlig selv og så selger den i håp om at kjøper ikke ser dårlig batteristatus.

Jeg tipper du har helt rett. Spørsmålet er bare om selger vet at bilen har slitent batteri eller ikke. Hvis selger vet at det er noe galt, og ikke forteller om dette, så rammes det av kjøpsloven. Det kan fort bli en dyr opplevelse for selger...

120 000,- kan vel neppe anses som lav for en 2011 US-Leaf med nesten 60K på veien?  Mer korrekt pris med et slikt batteri bør vel ligge på rundt 80 000 eller kanskje 90 000?

Jeg tror du treffer godt med prisen. Jeg har sett på denne 2012 modellen:
https://www.auctionexport.com/en/Inventory/Info/2012-nissan-leaf-sl-sv-hatchback-4-door-71246115?searchID=-1504547960#.VR6makczerW

Ferdig levert i Bergen så kommer den på omlag 90 000 kr. Det virker på det ene bildet som det er med ladeledning, så om det er mulig å sette på euro-støpsel, så slipper man å kjøpe det. Dessverre så er det ikke bilde av batteristatusindikatoren.

Jeg har sjekket VIN på salvagedb, og det virker som bilen har clean title. Bilen står i North Carolina pt, og det er vel ikke den varmeste staten (rundt 30 grader på sommeren). Er det noen som har tilgang til å sjekke historie på bilen (carfax)? Lurer på om jeg rett og slett skal importere en 2012 eller 2013 modell fra USA.

Edit: VIN#: JN1AZ0CP2CT018489

kaiat

Sitat fra: skumlerud på fredag 03. april 2015, klokken 16:56
Jeg har sett på denne 2012 modellen:
https://www.auctionexport.com/en/Inventory/Info/2012-nissan-leaf-sl-sv-hatchback-4-door-71246115?searchID=-1504547960#.VR6makczerW

Ferdig levert i Bergen så kommer den på omlag 90 000 kr. Det virker på det ene bildet som det er med ladeledning, så om det er mulig å sette på euro-støpsel, så slipper man å kjøpe det. Dessverre så er det ikke bilde av batteristatusindikatoren.

Jeg har sjekket VIN på salvagedb, og det virker som bilen har clean title. Bilen står i North Carolina pt, og det er vel ikke den varmeste staten (rundt 30 grader på sommeren). Er det noen som har tilgang til å sjekke historie på bilen (carfax)? Lurer på om jeg rett og slett skal importere en 2012 eller 2013 modell fra USA.

Edit: VIN#: JN1AZ0CP2CT018489

Kan jo lure på om det er en grunn til at de ikke vil vise batteristatusen... ::) Vær obs ved egenimport at hurtigladerport i noen tilfeller er ekstrautstyr på USA-Leaf, surt om den skulle mangle når bilen endelig står på tunet hjemme.

TorC

Sitat fra: skumlerud på fredag 03. april 2015, klokken 16:56

Jeg tror du treffer godt med prisen. Jeg har sett på denne 2012 modellen:
https://www.auctionexport.com/en/Inventory/Info/2012-nissan-leaf-sl-sv-hatchback-4-door-71246115?searchID=-1504547960#.VR6makczerW

Ferdig levert i Bergen så kommer den på omlag 90 000 kr. Det virker på det ene bildet som det er med ladeledning, så om det er mulig å sette på euro-støpsel, så slipper man å kjøpe det. Dessverre så er det ikke bilde av batteristatusindikatoren.

Jeg har sjekket VIN på salvagedb, og det virker som bilen har clean title. Bilen står i North Carolina pt, og det er vel ikke den varmeste staten (rundt 30 grader på sommeren). Er det noen som har tilgang til å sjekke historie på bilen (carfax)? Lurer på om jeg rett og slett skal importere en 2012 eller 2013 modell fra USA.

Edit: VIN#: JN1AZ0CP2CT018489


Godt mulig du er godt kjent med auksjoner i USA, men vær klar over farene ved å kjøpe på den måten. Det er ofte temmelig heftige gebyrer som ofte ikke oppgis før du skal betale, og de krever ofte tilgang til kredittkort på forhånd. Ved kjøp på auksjon i USA er det ekstremt mye vanskeligere å reklamere.  Det nytter heller ikke å presse dem i etterkant. Som nordmann i Norge ville jeg aldri turt å kjøpe på auksjon i USA med mindre man har en person der som man stoler 100% på som kjenner systemet og vet hva man skal se etter.

Når det gjelder pris så varierer jo USD kursen en del om dagen, men det ligger mye billig på autotrader.com. Billigste nå er 9500 USD, men det mener jeg er i dyreste laget for en bil som mangler 3 streker og uten CWP... Ferdig på veien i Norge med frakt etc så lander man vel på rundt 90 000,- men det fremstår som dyrt synes jeg. Det ser ut til at alle de billigste Leafene mangler streker, selv om det ikke står et pipp om det i annonsene. En av dem har bevisst eller ubevisst hatt akkurat like mange ladestreker som batteristreker slik at det ser ut som om alle strekene er der, men teller man kommer man bare frem til 10 streker.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA