Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mange rare opplevelser som elbil-eier

Startet av hmhaga, torsdag 28. mai 2015, klokken 12:48

« forrige - neste »

bno

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 30. mai 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Powerflux på lørdag 30. mai 2015, klokken 21:36

Gjenganger strekkningen(begge veier) er E6 Mortensrud-Nordbytunnellen. Denne gang på vei inn i Nordbytunnellen mot Oslo. Entret E6 fra Drøbakkavkjøringen. Lite trafikk og gasset opp til 95 km/t og på med CC. Laaangt bak kom en semi fra PostNord som på vei inn i Nordbytunnellen la seg helt opp i fangeren min. Venstre feltet var tomt så jeg gikk ut fra at traileren ville legge seg ut å kjøre forbi. Men nei, etter noen hundre meter la den seg enda nærmere og begynte å blinke med lysene. Jeg tenkte hva faen er dette, venstre felt er jo tomt og jeg holder fartsgrensen i høyre fil så jeg ignorerte dette tullet. Mer intens blinking og nå også en lang salve på hornet. Jeg begynte nå å bli grinete så jeg slo av CC og lot farten dale til ca 50. Dette resulterte i en evig lang tutesekvens som jeg ga greit F... i og trykket inn resume på CC. Mot enden av tunnellen var traileren på ny oppi fangeren min, tutende og blinkende til tross for at venstre felt fortsatt var tomt. Nok en gang av med CC og helt ned i 30 km/t og nå var nok trailerkusken i ferd med å blåse alle sikringene. Til lyden av hylende horn, raskt opp i 95 igjen og adios trailerdust. Karen må ha gitt alt som var mulig for i bunnen av Nøstvedt tunellen kom han dundrende forbi i venstre felt med hornen på fullt. De andre i tunnellen må jo ha lurt på hva pokker som var på gang :-X
Opp av Nøstvedt tunnellen mistet han såpass med fart at vi ble liggende side om side og med minst mulig klaring kastet han vogntoget sitt inn bak bilen min og blinket og tutet som om det skulle vært 3. verdenskrig. Nå hadde jeg fått nok og slapp gassen helt til vi sto stille. Da hoppet karen ut av traileren og jeg ga gass og så ikke mer til dusten!
Moral: Kødd aldri med en elbil kusk. Det kan være man kommer over en som aldri vil la seg pille på nesa og som vil komme til å hevne seg hvis ting går for langt ;D
Veldig skummel elbilopplevelse. Denne sjåfføren i PostNord traileren bryter et flertall kjøreregler i veitrafikkloven, og slik truende kjøring kvalifiserer for tap av førerrett for denne lastebilsjåføreren. 25 ton lastebil mot elbil vill få fatale konsekvenser. Problemet er vel å dokumentere oppførselen, siden en muntlig anmeldelse til politiet sannsynligvis ikke ville føre frem.
Økende fokus på dashcam ( nødvendligvis både forran og bak ) ser dessverre ut til å bli en stadig større nødvendlighet. Film og lyd av hendelsen skulle være vansklig å ignorere.

Jobba i Dubai noen år. Bak alle lastebiler og servicebiler sto det noe sån som "Hvis denne bilen oppfører seg som er til hinder og sjenanse vennligst ring (så telefonummer til firma)..

De to siste innleggene var go lesning. Man skal ikke pelle seg på nesa absolutt ikke. Jeg hadde tatt nummer på bilen og for deretter å sendt avgård en mail til PostNOrd.


emil

Sitat fra: Amoss på mandag 01. juni 2015, klokken 10:09
Ja, du kan bli bøtlagt dersom du er til hinder for annen trafikk.

Men du vil ikke bli bøtelagt for å kjøre i fartsgrensen.

Uansett, min erfaring er at de som ligger i køen bak meg ikke viser noen som helst tegn på å hverken ønske eller prøve å kjøre forbi. Kanskje bortsett fra en eller annen tysk "premiumbil" med dårlig tid som jeg i mange tilfeller kjører forbi igjen på neste bensinstasjon. Hvis biler bak gjør tegn til å ville kjøre forbi gjør jeg selvfølgelig mitt for at forbikjøringen skal gå så smertefritt som mulig.

Amoss

Sitat fra: emil på mandag 01. juni 2015, klokken 10:43
Sitat fra: Amoss på mandag 01. juni 2015, klokken 10:09
Ja, du kan bli bøtlagt dersom du er til hinder for annen trafikk.

Men du vil ikke bli bøtelagt for å kjøre i fartsgrensen.

Uansett, min erfaring er at de som ligger i køen bak meg ikke viser noen som helst tegn på å hverken ønske eller prøve å kjøre forbi. Kanskje bortsett fra en eller annen tysk "premiumbil" med dårlig tid som jeg i mange tilfeller kjører forbi igjen på neste bensinstasjon. Hvis biler bak gjør tegn til å ville kjøre forbi gjør jeg selvfølgelig mitt for at forbikjøringen skal gå så smertefritt som mulig.

Jeg har ikke noe eksempel på at noen har blitt bøtelagt for å ikke kjøre hensynsfullt ved å hindre trafikken når de har ligget fartsgrensen, men i teorien kan det forekomme. (Glem ikke missvisning på speedometer.)

At du ikke har sett tegn på at noen har villet kjøre forbi kan være for at de bak også kjører hensynsfullt (vil ikke presse deg) og aktsomt, ikke at de ikke faktisk vil forbi. Poenget er at om du ser du blir tatt igjen, og bilene bak ikke har noen god mulighet til å kjøre forbi på egenhånd (lange sletter uten møtende biler, eller flere felt), så plikter du å assistere dem med å komme forbi. Har de gode muligheter til å komme forbi uten å benytte dem, så er du så klart fri til å ikke ta flere hensyn.

Hvor raskt du må assistere, og hvor langt du må gå for å assistere, blir alltid en vurderingssak. Tar en bil deg sakte igjen når du ligger i fartsgrensen, så kan du trygt ta deg god tid før du må assistere. Kommer 100 biler bak deg på "null time" og de holder en helt klart langt høyere fart enn deg, så bør du reagere raskere.

Se også forrige debatt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19907.0.html
Model S 85D

Sele

Sitat fra: emil på mandag 01. juni 2015, klokken 10:43
Sitat fra: Amoss på mandag 01. juni 2015, klokken 10:09
Ja, du kan bli bøtlagt dersom du er til hinder for annen trafikk.

Men du vil ikke bli bøtelagt for å kjøre i fartsgrensen.

Uansett, min erfaring er at de som ligger i køen bak meg ikke viser noen som helst tegn på å hverken ønske eller prøve å kjøre forbi. Kanskje bortsett fra en eller annen tysk "premiumbil" med dårlig tid som jeg i mange tilfeller kjører forbi igjen på neste bensinstasjon. Hvis biler bak gjør tegn til å ville kjøre forbi gjør jeg selvfølgelig mitt for at forbikjøringen skal gå så smertefritt som mulig.

Er du først i køen og har den køen bak deg så bør det ringe en bjelle. Kjører du etter fartsgrensen så kjører de fleste for sakte fordi de fleste speedometer viser feil.

emil

Sitat fra: Sele på mandag 01. juni 2015, klokken 11:17
Kjører du etter fartsgrensen så kjører de fleste for sakte fordi de fleste speedometer viser feil.

Sitat fra: Amoss på mandag 01. juni 2015, klokken 11:12
(Glem ikke missvisning på speedometer.)

Leser dere tråden vil dere se at det er snakk om å kjøre på fartsgrensen, feilmargin på speedometer tatt med i betraktning. Dvs at speedometernåla for meg og alle andre i køen vil vise mer enn hva som står på skiltene.

Thomas Parsli

Hvis misvisningen på speedometeret er innenfor kravene får man ikke bot, selv om man i praksis kjører under fartsgrensen.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sele

#51
Sitat fra: emil på mandag 01. juni 2015, klokken 11:26
Sitat fra: Sele på mandag 01. juni 2015, klokken 11:17
Kjører du etter fartsgrensen så kjører de fleste for sakte fordi de fleste speedometer viser feil.

Sitat fra: Amoss på mandag 01. juni 2015, klokken 11:12
(Glem ikke missvisning på speedometer.)

Leser dere tråden vil dere se at det er snakk om å kjøre på fartsgrensen, feilmargin på speedometer tatt med i betraktning. Dvs at speedometernåla for meg og alle andre i køen vil vise mer enn hva som står på skiltene.

Hvordan ønsker man og opptre i trafikken i forhold til vegtrafikkloven §3?
Hensynsfullt og aktpågivende må det jo gå an og utføre selv om man holder fartsgrensen?

Amoss

Sitat fra: emil på mandag 01. juni 2015, klokken 11:26
Leser dere tråden vil dere se at det er snakk om å kjøre på fartsgrensen, feilmargin på speedometer tatt med i betraktning. Dvs at speedometernåla for meg og alle andre i køen vil vise mer enn hva som står på skiltene.

Joda, er klar over det, men de aller færreste har ett helt presist tall for hvor mye missvisningen er, og selv om man har hatt det, så er dette noe som kan endre seg over tid. Og selv om du vet at du faktisk er helt presis på fartsgrensen, så kan andre som ligger bak ha en annen missvisning/oppfattelse av egen missvisning, og tro/mene du ligger over eller under fartsgrensen. Dette bare forsterker behovet for å vise smidighet i trafikken.
Model S 85D

emil

Sitat fra: Amoss på mandag 01. juni 2015, klokken 11:45
Sitat fra: emil på mandag 01. juni 2015, klokken 11:26
Leser dere tråden vil dere se at det er snakk om å kjøre på fartsgrensen, feilmargin på speedometer tatt med i betraktning. Dvs at speedometernåla for meg og alle andre i køen vil vise mer enn hva som står på skiltene.

Joda, er klar over det, men de aller færreste har ett helt presist tall for hvor mye missvisningen er, og selv om man har hatt det, så er dette noe som kan endre seg over tid. Og selv om du vet at du faktisk er helt presis på fartsgrensen, så kan andre som ligger bak ha en annen missvisning/oppfattelse av egen missvisning, og tro/mene du ligger over eller under fartsgrensen. Dette bare forsterker behovet for å vise smidighet i trafikken.

Jeg vil påstå at jeg generellt sett viser langt over gjennomsnittet smidighet og fornuft i trafikken, inkludert kjøremåten min på landevei. Det at det i prinsippet er ingen som prøver å kjøre forbi meg der det er trygt tar jeg som en bekreftelse på at jeg ikke gjør noe galt. At andre mener at kjøring på fartsgrensen er en uting hvis det er andre trafikanter på veien får være deres problem.

Amoss

Sitat fra: emil på mandag 01. juni 2015, klokken 12:43
Det at det i prinsippet er ingen som prøver å kjøre forbi meg der det er trygt tar jeg som en bekreftelse på at jeg ikke gjør noe galt.

Den støtter jeg deg i, og er vel også akkurat hva jeg selv skrev over :)

... og merk: jeg har på ingen måte sagt at det er galt eller noen uting å ligge i fartsgrensen. Det er helt som det skal være det, så lenge man viser aktsomhet og hensyn i trafikken (noe man skal uansett om man ligger på, over eller under noen som helst grense).
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: emil på mandag 01. juni 2015, klokken 12:43
Det at det i prinsippet er ingen som prøver å kjøre forbi meg der det er trygt tar jeg som en bekreftelse på at jeg ikke gjør noe galt.
Såfremt det er gode forhold for å kjøre forbi må vel det være en OK konklusjon.
Det hender jeg tar igjen biler på tofelts landevei. De kjører da åpenbart saktere enn meg, men jeg kjører ikke automatisk forbi. Om forankjørende bil har god flyt og tempoet er OK kan jeg fint kjøre som nr 2 i køen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hmhaga

Hvis man lager kø, så bør man slippe køen forbi - uavhengig om man kjører fartsgrensen eller ikke! Finnes ikke noe verre enn selvutnevnt politi langs veiene.

For å unngå å hisse opp vanlige bileiere mer enn nødvendig, kjører jeg konsekvent 5-10 km/t over fartsgrensen med elbil. Allikevel er det alltid noen som skal forbi, og så langt som mulig forsøker jeg å legge til rette for det. Men enkelte blir veldig provosert over synet av en elbil, og presser seg forbi selv om de skaper farlige situasjoner mht sikt og møtende trafikk.


cra

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juni 2015, klokken 13:17
Om forankjørende bil har god flyt og tempoet er OK kan jeg fint kjøre som nr 2 i køen.

Støttes! Jeg foretar like ofte en forbikjøring fordi det er slitsomt å ligge bak en som kjører ujevnt somfordi jeg blir liggende bak en som kjører under fartsgrensa.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: hmhaga på mandag 01. juni 2015, klokken 13:20
Hvis man lager kø, så bør man slippe køen forbi - uavhengig om man kjører fartsgrensen eller ikke! Finnes ikke noe verre enn selvutnevnt politi langs veiene.

Litt trist at du har redusert normalt kjøring til "selvutnevnt politi".
Kjører man i fartsgrensen ser jeg ingen grunn til å kjøre ut til siden (stoppe) for å slippe tullinger forbi.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 01. juni 2015, klokken 13:37
Sitat fra: hmhaga på mandag 01. juni 2015, klokken 13:20
Hvis man lager kø, så bør man slippe køen forbi - uavhengig om man kjører fartsgrensen eller ikke! Finnes ikke noe verre enn selvutnevnt politi langs veiene.

Litt trist at du har redusert normalt kjøring til "selvutnevnt politi".
Kjører man i fartsgrensen ser jeg ingen grunn til å kjøre ut til siden (stoppe) for å slippe tullinger forbi.

Thomas
Mens alle som ligger over fartsgrensen er tullinger :) ? Man trenger jo heller ikke stoppe helt for å bidra til at folk kommer seg forbi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA