Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK Sørlandsendingen nådde nytt lavmål med sin "nyhetsreportasje" kl 10:03 i dag

Startet av goggo, onsdag 27. mai 2015, klokken 11:37

« forrige - neste »

goggo


Vedlagt lydfil er opptak fra mobilen, så beklager dårlig kvalitet. Det går sikkert å finne dette online hos NRK også, hvis noen gidder å lete :)

Men det er NRK Sørlandet som intervjuer en eller annen fyr fra Agder Energi, og det blir sagt at 70% av elbil eierne ønsker seg hurtiglader i garasjen, og at dette vil koste det norske folk 100 milliarder kroner.

Hvor får de dette fra, og er det ingen grenser for hvilke løgner statskanalen kan tillate seg å servere i sine "nyheter" ??

Eller er det Agder Energi som har en agenda her, og bruker uopplyste NRK journalister som et verktøy for å forsøke å skjule at de har et problem med folks induksjons kokeplater og direktevarmende vannvarmere. Det er jo så mye lettere å hakke på disse forferdelige elbilistene, for det gjør alle andre likevel!!

Vi som elbil brukere vet jo at de aller fleste av oss (jeg vil tro over 90%) klarer seg fint med 10/16A lading i garasjen, og at absolutt INGEN ønsker seg hurtiglader i sin garasje.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/37056046/hurtiglader%20i%20garasjen%20-%20NRK%20S%C3%B8rlandet.m4a


HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

cra

Det er visstnok Tom Nysted som kommer med denne uttalelsen. Mobilnummeret hans ligger her i fall noen skulle ønske å spørre han hvor han har dette tallet fra:

http://www.ae.no/aktuelt/pressemeldinger/agder-energi-styrker-organisasjonen-i-trad-med-ny-strategi/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Ser de har konferanse i dag og i mirgen, der de skal besvare spørsmål av typen "Hva skjer når mengden elbiler og hurtigladere tvinger strømnettet i kne?"

http://www.ae.no/aktuelt/nyheter/agder-energi-konferansen/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lokführer

Er det en Tesla Supercharger  i hver garasje han har kalkulert med?
Makan.
Først ladet jeg med 16A, så kom restriksjon på 13A, men nå har jeg selv satt ned til 10A grunnet bruken. Vi kjører 25-26000km i året.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

goggo


Huff og huff - jeg ser at Toyota skal fortelle hvordan "Hydrogen kan gjøre verdens bilpark grønnere" også, på denne konferansen.

http://agderenergikonferansen.no/foredragsholdere/#1101

Tror nok det er best jeg IKKE hører mere på NRK Sørlandsnytt i dag....

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Thomas Parsli

Han har nok "kalkulert" kostnadene ved å bygge ut fastnettet så det tåler 32A fra 70% av elbillistene samtidig.

Han gjør i stor grad jobben sin (spinne saker så Agder Energi får mer penger eller kan ta mer betalt), NRK gjør definitivt ikke jobben sin.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Lokführer på onsdag 27. mai 2015, klokken 13:19
Er det en Tesla Supercharger  i hver garasje han har kalkulert med?
Makan.
Først ladet jeg med 16A, så kom restriksjon på 13A, men nå har jeg selv satt ned til 10A grunnet bruken. Vi kjører 25-26000km i året.

Jeg tipper jeg lader 70% på 16A eller lavere, 15% på 32A, 10% på 3x32A (22kW) og 5% på SC. Tror ikke det er så veldig utypisk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

grorudklovnen

Dersom man skal teorisere framtidig merforbruk fra elbiler så bør man også trekke fra redusert strømforbruk til å produsere bensin og diesel som de samme bilene erstattes med.

Det er også interessant å merke seg at saktelading hjemme ofte gjøres på natta når det er lav etterspørsel etter strøm ellers.

Ken

Og i noen land er det mulig å ha 'Off Peak' strøm billigere på dedikert kurs.
Fædrelandsvennens Artikkel om AgderEnergys syn på framtidens utvikling av etterspørsel av strøm er interessant og ikke bare negativt
Av prosjektert tall av 400, 000 elbiler var det anslått at 83% av disse vil lade hjemme og halvparten av de vil ha hurtigere lading. Sintef regner med at det kommer til å koste 100 milliarder. 2 tredjedeler av spurte sier at kraftselskapene eller staten skal betaler. Han innrømmer at de har vært tregetil å møte framtidens utfordringer. 10% av kunder ønsker å være Pluss kunder og selger strøm tilbake til nettet og 29% ønsker  SmartHjem technologi.
Hvorfor Toyota ønsker å delta i konferanse er uforståelig!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

K S

Jeg har 6,6 kW lader i bilen, har brukt den frem til jeg monterte bryter så jeg kan velge å lade med 16 A eller 28 A. Nå lader jeg med 16 A, kun 28 A ved behov. Jeg lader heller ikke hver dag.
Forøvrig er ikke 6,6 kW hurtiglader.....Kia har definert 6,6 kW som normallading!

Redigert: Forøvrig så tenker jeg når jeg velger ladeeffekt, er det feks i typisk middagstid unngår jeg nå lading med 6,6 kW.

emil

Med enøk-tiltak i huset (nye vinduer, etterisolering, varmepumpe mm) har jeg halvert strømforbruket til tidligere eier. Dette gir et overskudd på 20.000kWh pr år som er mer enn nok til å dekke elbilkjøringen min om jeg ladet hjemme. De få gangene 6-16A 230V ikker er nok bruker jeg byens hurtiglader og det fungerer veldig greit for 20-30.000km/år.

At mange ønsker seg mulighet for hurtiglere lading hjemme er ikke det samme som at de trenger det daglig.

Når det ellers gjelder definisjon av ladehastighet ser jeg på det sånn her:

< 11kW = normallading/saktelading
11-22kW = semihurtig
> 22kW = hurtiglading

Mens veldig mange omtaler alt raskere enn ladekladd med schuko (2.2kW) for "hurtiglading".

bno

I vårt nye lavenergihus med VP og solfangere på taket er jeg nede i 8000kw/år. Har ikke skorstein og lagt opp til å kunne bruke bil batteri eller Tesla batt i fremtiden fra garagen. Lader med 10A på 4 året. Aldri hatt behov for større ladefart. Har elbil som eneste. ?..

Warlock

De har vel ringt et passe utvalg av elbilister og spurt: "Kunne du tenkt deg å ha hurtiglader hjemme?" hvor de leste sikker svarer "ja takk".
Kan være de burde spurt "Kunne du tenkt deg å ha hurtiglader hjemme, dersom du må betale for den selv (estimert 300.000,-)?" hvor jeg tror de fleste bare hadde lagt på da de ikke liker telefonselgere ;)

Thomas Parsli

"Agder Energi har i forkant av konferansen gjennomført en spørreundersøkelse som viser at 70 prosent av elbileierne i landet ønsker hurtigladere til bilen i sin egen garasje."
http://www.nrk.no/sorlandet/velger-elbil-av-miljohensyn-1.12379859

Hvem ønsker vel ikke hurtiglader i sin egen garasje?
Strengt tatt er det vel ganske mange som bare ønsker seg sin egen garasje...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA