Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjemperabatter på nybiler på Finn. Hva skjer med bruktprisene nå?

Startet av ElectroShock, mandag 25. mai 2015, klokken 16:18

« forrige - neste »

Nasse

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 26. mai 2015, klokken 22:32
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 26. mai 2015, klokken 20:21
Nå som Tesla har trukket tilbake at P85D har 700hk og den fortsatt ikke har blitt målt til mer hk enn P85 på hjula (kom nok en P85D-dynotest på USA-forumet i går på 430hk) så kan man vel tro at P85D får det ekstra trått mot 85D.

At den ikke har 700hk innså nok de fleste ganske tidlig. Men sier seg selv at P85D har mer effekt enn 430hk som er effekten på bare bakmotor og er det som blir målt i en slik dyno. Den er 1 sek raskere til 100 og det går ikke å oppnå med bare 430hk selv med 4wd. Den drar også fra i høyere hastiget som er bevis på at det er mer effekt, så lite poeng å drive å se seg blind på det, se heller på faktisk ytelse på 0-100 og 0-200. Man viste godt at den var 1 sek raskere enn p85 når den kom og folk med p85 sto i kø for å kjøpe. At 85D er ca like rask som P85 nå endrer ikke det noe. Man har enda fårtt det sekundet man ble lovt, sportslig understell og ikke minst skikkelige seter som man nå bare får forran og etter de ble tilgjengelig på 85D så koster den snart nesten like mye som jeg ga for min P85D.
Det at 85D går såpass bra går nok mer utover prisen på de eldre P85 siden den nå ligger ca likt på ytelse som de, i tillegg får man en nyere bil med 4wd, autopilot osv.


Om du husker tilbake til de tidlige trådene om P85Ds 691 Hk, vil du minnes at den teoretiske minimumsverdien for maks Hk lå mellom 430 og 450 Hk (litt omtrentlig regning). 430 Hk er faktisk mulig... Andre tester har vist ulike verdier helt opp til ca 550 - men ingen har kommet høyere enn det.

Selv modererte jeg meg og tippet 490 Hk...


Dennis

#31
Ja husker det. Men det er basert på at den yter effekten konstant hele veien til 100 og det vet vi at den ikke gjør ;)
Man ser tydelig at det tar litt tid i starten før maks effekt nås. Og bilen ville bare begynne å spinne hadde man gitt maks fra start.

ElectroShock

Det virker som om Tesla har utrustet P85D med en P85-motor bak og en 85D-motor foran.
http://www.teslamotors.com/models

P85 + 85D = P85D  ;D

jazzwheel

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 26. mai 2015, klokken 22:32
At den ikke har 700hk innså nok de fleste ganske tidlig. Men sier seg selv at P85D har mer effekt enn 430hk som er effekten på bare bakmotor og er det som blir målt i en slik dyno.

Hvis du kikker rundt utenlandsforumer og også dette, så kommer det vel heller frem at de fleste var skråsikre på at den hadde 700hk. Det har vært snakk om dynotester lenge så det er bare å finne frem noen som viser mer enn 430hk. Der stopper alle tester til nå, både på dette, og det amerikanske forumet.

At man må ha mer langt mer enn 430hk for å klare P85D sin akselerasjon er vel ikke nødvendigvis korrekt heller. 0-100km/t på 3,3sek med 2300kg masse gir 0,86g i snitt og vil kreve 360hk, resten handler om grep og luftmotstand.

D.O

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 26. mai 2015, klokken 22:50
Ja husker det. Men det er basert på at den yter effekten konstant hele veien til 100 og det vet vi at den ikke gjør ;)
Man ser tydelig at det tar litt tid i starten før maks effekt nås. Og bilen ville bare begynne å spinne hadde man gitt maks fra start.
nja, dette stemmer ikke helt. Har sagt det utallige ganger før. Glem HK, det er Nm som gjelder. Tipper at i slippmode yter nok motorene veldig nært maks av det som er mulig med 85kwh batteriet. Men mulig de klarer å hente noe mere ut etterhvert. Hjulspinn er ikke problemet.

Jeg tror heller ikke p85 vil tape seg mer enn normalt, jeg vet om 2 personer i tillegg til meg selv som sitter med 4x4 og ønsker kjøregleden p85(+) gav. Er begrenset med P biler, og markedet vil nok bestå av hovedsaklig 4x4 biler fremmover. S60 er den bilen som bør falle mest. S70D till 550K er årsaken til dette. Men er få S60 på markedet.

S85D og P85D med likt understell vil gi mindre for pengene for dem som nå velger P85D, i tillegg er den blitt 100K dyrere enn for 6mnd siden.  Hva dette gjør med p85d som har SS(su2) understell og nexgen også bak, er vanskelig å si. Men p85d uten dette vil være mindre ettertraktet en p85d med.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

#35
At effekten ikke er begrenset i software i starten er jeg ikke med på. Er helt klart at hvis man hadde pøset på med maks moment fra stillestående så spinner det. Gjør den ikke det har motoren veldig lite moment fra start.

På min forrige bil hvis jeg dro opp turtallet til 5000-6000 rpm og slapp clutchen så spant alle 4 hjulene uten problem igjennom hele førstegir som går til 60 km/t, og det på gode dekk og med limited slip differensial foran og bak

Hvis Tesla ikke er begrenset av grep så har den en veldig daff motor med lite moment. Men det vet vi ikke stemmer basert på utvekslingen og moment på 930nm. Så er det rett over 9000nm som skal ned i bakken der den yter best. Man klarer bare ikke å plante det i bakken uten hjulspinn fra stillestående og momentet holdes derfor igjen i starten av software også for å beskytte drivverk. Vises jo også veldig godt på de kw grafene som ligger ute at effekten går opp gradvis.
Mener du virkelig at man kan pøse på med 930 nm fra stillestående ganger utveksling som er over 9000nm på hjulene uten at man blir begrenset av grep?

D.O

Forskjellen er i prinsippet at du på subaruen hadde satt alt i bevegelse. Du har en motor som går på 4000omdr og utvikkler en masse Hk som brått slippes løs når du slipper clutchen. Du nøkker hjula løs fra asfalten. Teslan utvikkler 0hk i starten, kun moment. Det gir ikke samme rykket(selv om det føles sånn) da bilen får en mykere start fra første millimeter.

Men nå er vi off topic igjen

Edit: må legge til at du selv skrev på facebook at du ikke klarte å spinne med 21" i slip mode. Det tyder vel på at der er en hel del å gå på, hvis mangel på feste var begrensningen.
P85 har ingen begrensning hvis du får hjulene til å spinne med trc av. Da røyklegger du området.  P85d Er nok lik i slipmode, men har bedre feste pga 4x4 og blir for veik til å få hjula løs. (Min p85d Lager synlig spor på 5m i slip mode)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 26. mai 2015, klokken 23:08
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 26. mai 2015, klokken 22:32
At den ikke har 700hk innså nok de fleste ganske tidlig. Men sier seg selv at P85D har mer effekt enn 430hk som er effekten på bare bakmotor og er det som blir målt i en slik dyno.

Hvis du kikker rundt utenlandsforumer og også dette, så kommer det vel heller frem at de fleste var skråsikre på at den hadde 700hk. Det har vært snakk om dynotester lenge så det er bare å finne frem noen som viser mer enn 430hk. Der stopper alle tester til nå, både på dette, og det amerikanske forumet.

At man må ha mer langt mer enn 430hk for å klare P85D sin akselerasjon er vel ikke nødvendigvis korrekt heller. 0-100km/t på 3,3sek med 2300kg masse gir 0,86g i snitt og vil kreve 360hk, resten handler om grep og luftmotstand.

Vi er enig i at effekten er et stykke unna hva Tesla sier, er vel bare hvor mye vi er uenige i ;)
Er derfor det er like greit å se på ytelses tall på kvartmila osv for da får man svart på hvit hva det yter og så får man bare spekulere i effekten. En bil som er 1 sek raskere på kvartmila har ganske mye mer effekt eller i det minste et bredere effekt register.
Å begynne å dra inn de dyno tallene som verken måler effekt fra motor foran eller har mulighet til å måle effekt før man er langt opp i hastighet må man bare ta med en stor klype salt. Faktisk tid på 1/4, 1/8 mile, 0-100 osv sier det meste.

Dennis

Sitat fra: D.O på onsdag 27. mai 2015, klokken 00:14
Forskjellen er i prinsippet at du på subaruen hadde satt alt i bevegelse. Du har en motor som går på 4000omdr og utvikkler en masse Hk som brått slippes løs når du slipper clutchen. Du nøkker hjula løs fra asfalten. Teslan utvikkler 0hk i starten, kun moment. Det gir ikke samme rykket(selv om de føles sånn) da bilen får en mykere start fra første millimeter.

Men må er vi off topic igjen

Edit: må legge til at du selv skrev på facebook at du ikke klarte å spinne med 21" i slip mode. Det tyder vel på at der er en hel del å gå på, hvis mangel på feste var begrensningen.
P85 har ingen begrensning hvis du får hjulene til å spinne med trc av. Da røyklegger du området.  P85d Er nok lik i slipmode, men har bedre feste pga 4x4 og blir for veik til å få hjula løs. (Min p85d Lager synlig spor på 5m i slip mode)

Joda, ser den med at jeg nøkker hjulene løs, men det ville også skjedd hvis elmotoren fikk lov til å gi på maks fra start mener jeg.

Stemmer at jeg ikke får min P85D til å spinne selv i slip mode når det er tørt. Er det litt vått så spinner det med en gang.
Og det kjennes ikke ut som man har et lite brutalt nøkk i starten som jeg feks hadde på Subaruen, på Teslaen føles det som den holder igjen effekten fram til man har fått litt bevegelse. Nå snakker jeg om helt i starten sånn type 0.3-0.4 sek

Ja blir off topic dette så kan jo forsette i P85D info tråden som vanlig :P

Eip

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 27. mai 2015, klokken 00:27
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 26. mai 2015, klokken 23:08
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 26. mai 2015, klokken 22:32
At den ikke har 700hk innså nok de fleste ganske tidlig. Men sier seg selv at P85D har mer effekt enn 430hk som er effekten på bare bakmotor og er det som blir målt i en slik dyno.

Hvis du kikker rundt utenlandsforumer og også dette, så kommer det vel heller frem at de fleste var skråsikre på at den hadde 700hk. Det har vært snakk om dynotester lenge så det er bare å finne frem noen som viser mer enn 430hk. Der stopper alle tester til nå, både på dette, og det amerikanske forumet.

At man må ha mer langt mer enn 430hk for å klare P85D sin akselerasjon er vel ikke nødvendigvis korrekt heller. 0-100km/t på 3,3sek med 2300kg masse gir 0,86g i snitt og vil kreve 360hk, resten handler om grep og luftmotstand.

Vi er enig i at effekten er et stykke unna hva Tesla sier, er vel bare hvor mye vi er uenige i ;)
Er derfor det er like greit å se på ytelses tall på kvartmila osv for da får man svart på hvit hva det yter og så får man bare spekulere i effekten. En bil som er 1 sek raskere på kvartmila har ganske mye mer effekt eller i det minste et bredere effekt register.
Å begynne å dra inn de dyno tallene som verken måler effekt fra motor foran eller har mulighet til å måle effekt før man er langt opp i hastighet må man bare ta med en stor klype salt. Faktisk tid på 1/4, 1/8 mile, 0-100 osv sier det meste.

Er ikke en dyno basert på turtall og nm for å måle hk?
Siden da teslaen ikke har noe turtall når den er mest voldsom (fra 0) er det vel kun nm som gjelder
Alle dynoene som lages er beregnet for turtall og jeg vil da tro at de vil alle slite med å måle en tesla.
VIN: 509XX PD

Muffinman

Nei, det er effekten som motoren utvikler som bestemmer. Effekt er et produkt av moment og turtall (litt upresist men du skjønner tegningen). Mye moment betyr at mye effekt kan tas ut på lavt turtall.


amund

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:23
Nei, det er effekten som motoren utvikler som bestemmer. Effekt er et produkt av moment og turtall (litt upresist men du skjønner tegningen). Mye moment betyr at mye effekt kan tas ut på lavt turtall.

Jo men det er nettopp dette som lurer bremse"benken"/dyno, dynofolk, og de fleste bilfolk inkl oss selv.

Eksempel: Si at Tesla Model Y har flatt 500 Nm fra 0 til 5000 RPM. Hvilken effekt vil dynoen måle?
500 ved 0 rpm = 0 hk.
500 ved 2500 rpm = 238 hk
500 ved 5000 rpm = 476 hk
Si at den yter 250 Nm fra 10000 til 15 000 rpm:
250 ved 10 000 rpm = 476 hk
250 ved 15 000 rpm = 714 hk
(regnet ut på http://ncalculators.com/electrical/torque-to-horsepower-calculator.htm)

Poenget mitt er at Hk gir lite mening på elbil... ihvertfall å sammenligne med bensin/diesel/hvilken som helst bil med girkasse.

HK kan også regnes ut fra fart, i steden for turtall. Det som derimot kunne vært litt interessant å sammenligne er f.eks. Tesla S85, S85D, P85, P85D sine Hk på hjulene ved 20, 40, 60, 100 km/t, og sammenlignet de tallene med en gammel Golf, en Lamborghini, en Hellcat osv.

Noen som føler kallet til å konvertere noen dynografer til fart i steden for turtall?  8)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Dennis

#43
Etter min logikk så kan ikke noe som ikke går rundt gi moment. Linken over synes jeg forklarer ganske bra hvordan moment og hk er. Moment kan måles men hk regnes ut etter en gitt formel.
En dyno måler moment og regner om til hk som vi liker å bruke for å gjengi hvor mye arbeid en motor kan utføre.

At Tesla ikke har "girkasse" gjør ikke at man ikke skal kunne måle moment og derfor effekt. Den har like mye en motor som går rundt og en differensial som fungerer som en girkasse for den.
En girkasse (differensial med utveksling i Tesla sitt tilfelle) er for å "lure" til seg moment, hadde Tesla bare hatt feks 930nm (Nm tallet Tesla oppgir for begge motorer på P85D) som gikk ned på hjula hadde den gått veldig dårlig. Selv en 90hk Corolla har rundt 1500nm ned på hjula i første gir (som er årsaken til at man bruker en girkasse for å få moment som motoren ikke har)
I Tesla sitt tilfelle for P85D er utvekslingen 9.73:1 så  når motoren bak yter 600nm er det 5838nm ned på hjula og foran yter den 330nm som er 3210nm der i registre hvor den yter maks. Etterhvert som hastigheten øker faller momentet men effekten øker pga turtallet. Helt til motoren faller av veldig på slutten siden den går utafor der den jobber effektivt og klarer ikke gi moment pga det blir begrenset av hvor mye strøm den får eller andre ting jeg ikke helt har satt meg inn i. Regner med at ved så høyt turtall som den har i høy hastighet, så er det for lite strøm eller for mye varme for at motoren skal kunne yte. Så selv om turtallet er høyt er det så lite moment at det blir lite moro uansett.
Motoren bak yter maks kw/hk ved 5950 rpm og den foran ved 6100 rpm.

En bil kan ha høy HK selv ved lavt moment hvis momentet kan gjentas mange ganger hurtig. Det er grunnen til at en formel 1 motor med bare 350nm likevel kan yte over 700hk siden den har masse turtall.
Og er årsaken til at en et bil med samme vekt men som har 300hk og 300nm vil kjøre fra en bil med 200hk og 400nm. Siden bilen som har mer hk har høyere turtall og kan derfor gjenta momentet flere ganger og får derfor mer hk som et resultat

Vet du sammenlignet mot en "fantasi" Tesla, men P85D over 200 km/t yter som en 250hk bil maks siden den nesten ikke har moment i høy hastighet.


D.O

Jeg fortsatte diskusjonen på p85d teknisk tråden... Hvor ble det av deg? Aamund har veldig mye rett og cookie monster har jammen tatt til seg litt lærdom utfra delere av siste innlegg
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA