Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

rele til varmeapparat?

Startet av PLUTO, fredag 30. oktober 2009, klokken 19:32

« forrige - neste »

PLUTO

Noen som vet hvor releet som gir strøm til Webasto sitter?

Jeg har fått en PSA bil til reparasjon hvor blandt annet Webasto ikke virker. Det er flere feil, men den får ikke 12V frem til Webasto. Lampen lyser inne ved varmereguleringen og alle sikringer er hele. Jeg tenkte da at det kan være et rele ett eller annet sted som ikke virker som det skal.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

#1
Går ut fra at du har forsøkt en restart: tenning og varmeapparat på, trekk ut kontakten på Webasto med 2 tykke ledninger, vent 10 sekunder og sett den inn igjen.

På P106/Saxo sitter det to sikringsholdere under panseret. En liten, sort firkantet sikringsboks omtrent midt i motorrommet, bak elektronikkboksen og til høyre (i kjøreretningen) for kjølevifta til motoren. Det er bare et plastklips som holder lokket så man trenger ikke verktøy. Åpnet den første gang fordi jeg var nysjgerrig på hva som var i den. Det er bilde av bare den ene sikringsholderen i boka. Tror teksten på bildet i boka på side 78 - 79 er byttet om, det er boksen foran til ventre (i kjøreretningen) som inneholder releer og som det er bilde av på side 92 - 93. Sidetallene er fra en dansk utgave til Saxo.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Har nå løst det med strømtilførsel, men besninpumpen er gåen. På Citroen sa de at en slik koster 6000 kr. Og det  for bare pumpen! Er det noen som vet om en brukt slik, eller om noen vet om et sted å kjøpe en billigere?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Komplett varmer koster vel ikke så mye mere enn 10.000,- ny? (ref Webasto på PSA)
Webasto forhandler er vel kanskje billigere ?
http://www.kcl.no/wsp/kcl/frontend.cgi?session=799872bb8f3690bc4faed76348c2bc&func=publish.show&func_id=4&table=PUBLISH

Etters kan det være lurt å søke etter "Webasto" på finn.no
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Er du sikker på at pumpa er gåen?

Pumpen er ikke en vanlig pumpe som sviver ved tilførsel av 12V. Den trenger pulser og gir et slag for hver puls.

Ellers skal jeg ta en titt på lageret mitt. Tror nok jeg har en slik pumpe liggende.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. november 2009, klokken 11:17
Er du sikker på at pumpa er gåen?

Tja. Jeg vet at det er en membranpumpe og at den ikke sviver rundt. Jeg kan måle at det kommer spenning i kontakten, men membranpumpen gir ikke sine karakteristiske støt. Er det slik at Webasto skal sende pulsvis spenning til denne membranpumpe og at den beveger membranet hver gang den får spenning? Jeg har ikke testet pumpen på ekstern pulsvis spenning, men forventet heller ikke at en slik pumpe ikke var dyr.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Du hører karakteristiske klikk fra en pumpe som fungerer. Start en fungerende Webasto og hør etter under bilen.

Ellers må jeg bare tippe at webastoen sender 12V pulser til pumpa.

Selv tester jeg dem ved å gnistre spenningen inn til dem og se om de pumper.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

#7
Det stemmer at de får pulser fra webastoen.
Bruk et vanlig 12v batteri, og koble den ene ledningen av og på x-antall ganger, og pumpen skal begynne å levere.
Har ved flere anledninger sett at det er luft i systemet bak ved pumpa.
Gå under bilen og koble fra bensin ledningen etter pumpa, og kjør pumpa til du får bensin ut av den.
Pumpa sitter inne i samme "hus" som servo pumpa, så dekselet må skrus av.

Da kan du koble til og ikke lenge etterpå kommer bensinen fram til webastoen igjen.

Hva var det som var feil? Hvorfor fikk du ikke strøm fram til Webastoen/liv i den?

Legger ved utdrag fra den norske instr manualen på de sidene som El Rayo indikerte. Her ser teksten ut til å være riktig.
Jeg har ikke den danske utgaven.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

PLUTO

Jeg demonterte pumpa igår. Når jeg gikk under for å se var ikke ut-slangen koblet til pumpa. Men in-slangen var det. Der renner det fint. Pumpa beveget seg ikke, men jeg sjekket ikke om det kom en puls eller kun konstant 12V i kontakten. Noen har prøvet med litt vold på pumpen (tidligere eier?). JEg skal teste pumpen med spenning når jeg kommer hjem fra jobb idag.

Grunnen til at den ikke fikk strøm var feilmontert sikkring og kontakt feil.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Fine Boogie

Der var den lenge etterlengtede F9 til vannpumpa også. Dermed blir neste Robometermontering forenklet og forfinet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

#10
Pumpa virker!

Et problem nå er at det kommer en konstant 12V i ledningen frem til pumpa. Hvor styres den ifra? Jeg får 12V her selv om jeg fjerner alle ledninger til Webasto fremme i motorrommet ???. Det eneste som slår av denne spenning er om jeg beveger varmereglasjet inne i bilen til kaldt slik at den lille lampen slukker. I følge mine gamle datablad til Webasto skal den pulsenrende spenning til membranpumpen komme ut fra  toppen av webastoen. men her henter den tydeligvis spenning fra et annet sted. ???
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

Jeg kan ikke da forstå annet enn at her har noen koblet feil. Legger ved PDF dokument for termotop C. Koblingsskjema på side 701 (side 22 i PDF dokumentet).
Doseringspumpa Y1 styres som du ser direkte fra webasto. Kan noen ha forsøk å være "smarte" og koble 12 V direkte i håp om at det konne få pumpa til å gå?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

På Webasto airtop 2000 i Think virker det slik:
Styreenheten til pumpa slår 12V på i pulser, den andre ledningen går direkte til gods. For hver puls skyver doseringspumpen en liten dose diesel inn i forbrenningsrommet.

Lenger opp i tråden sa Elektolux at han tester forbindelsen ved å "gnistre" spenningen. Dette frarådes på det sterkeste da styreenhet lett kan bli ødelagt av den høye kortslutningsstrømmen som da vil oppstå. Bruk heller en vanlig prøvelampe.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Der fant jeg også beskrivelse av den andre varianten, jeg trodde den var tapt i en PC krasj men det fantes en backup. Orginalen er scannet, og jeg måtte komprimere temlig hardt så kvaliteten er så som så men lesbar.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

Sitat fra: Griffel på mandag 02. november 2009, klokken 20:13
Kan noen ha forsøk å være "smarte" og koble 12 V direkte i håp om at det konne få pumpa til å gå?


Takk for inspill.
Det er i hvertfall helt sikkert at noen har forsøkt å gjøre noe med denne. Bare synd at det tar meg så lang tid å finne ut hva de har gjort, for å når det er gjort finne ut hva som var feilen i utgangspunktet. På den blå ledningen som kommer opp fra Webasto er det skrapt frem til kodelene, då noen har vært her for å måle. Kanskje var det styringen som opprinnelig var gåen?

Jeg lurer på hvor de har koblet inn den 12V'en. Det er ingen koblinger som jeg kan se bak under bilen. Kablene går langs gulvet inne i bilen på venstre side og kommer opp ved pedalene, men her er det temmelig mange ledninger.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA