Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW X5 e-Drive

Startet av nie, torsdag 21. mai 2015, klokken 14:56

« forrige - neste »

nie

Dette var jo ikke så imponerende   >:(


Ferry

Ærligheten imponerer mer enn forbrukstallene. BMW skal ha litt skryt for å ikke ljuge på seg altfor mye. På i3 sier de 130-160 km rekkevidde, til tross for at NEDC-tallene er 190 km.

nie

Jeg også setter pris på ærligheten og måten å oppgi forbrukstall men jeg sitter likevel igjen som et spørsmålstegn;
Er en slik forbruksprofil typisk også for andre tilsvarende biler som f.eks. Volvo XC90, mercedes og Audi?

Har en kompis med Audi A3 eTron som også bruker rundt 0,6 på mila på langkjøring.

Basert på dette virker jo disse hybrid-greiene temmelig oppskytt?
Den som har stor andel langkjøring bør strengt tatt kjøpe turbodiesel?

Øyvind.h

En ting er 30km på strøm som forhåpentligvis er anslått med BMW beskjedenhet og dermed lett oppnåelig.
Noe helt annet er forbruk på over literen på langtur, selv med en liten andel på strøm? Kan det egentlig stemme?
X5 er stor og lite aerodynamisk, men så enormt er da vel ikke forbruket på langtur?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Fairlane

#4
Sitat fra: nie på fredag 22. mai 2015, klokken 07:58
Jeg også setter pris på ærligheten og måten å oppgi forbrukstall men jeg sitter likevel igjen som et spørsmålstegn;
Er en slik forbruksprofil typisk også for andre tilsvarende biler som f.eks. Volvo XC90, mercedes og Audi?

Har en kompis med Audi A3 eTron som også bruker rundt 0,6 på mila på langkjøring.

Basert på dette virker jo disse hybrid-greiene temmelig oppskytt?
Den som har stor andel langkjøring bør strengt tatt kjøpe turbodiesel?

For det første, INGEN bør kjøpe turbodiesel i dag.
Når det gjelder forbruk på langkjøring for disse hybridene er jeg ikke så overrasket. Jeg har selv Golf GTE og har sett forbruket ligge ganske tett opp mot det min forrige TSI brukte på langkjøring.
Da snakker vi imidlertid om turer på over 20 mil. Hvis man har et noenlunde typisk kjøremønster og passer på å starte med fulladet batteri så ofte som mulig, som er noe av poenget, så vil forbruket havne en god del under det en kan oppnå med tilsvarende bensin/dieselutgaver.

Etter 2000 kjørte kilometer har jeg f.eks et snittforbruk på 0,39 og da har jeg ikke hatt noe som helst fokus på økonomisk kjøring(snarere tvert i mot). Har heller ikke ladet så ofte som jeg burde.
Når det gjelder oppgitt forbruk på den BMW modellen så heller jeg mot at det er en trykkfeil.

nie

Dette er klippet fra BMW sine egne web-sider så jeg forutsetter at forbruket er korrekt oppgitt.

Det er vel heller ikke så ulogisk at en på 2,3 tonn med bensinmotor, doble turboer og aerodynamikk som en litt rundt murstein, har høyt forbruk på langkjøring?

Iallfall ikke når nevnte e-tron beveger seg opp mot 0,6 på langkjøring med EN voksen person i bilen?

Isåfall fastholder jeg at en person/familie med et bruksmønster som tilsier mye langkjøring fortsatt bør vurdere turbodiesel, alternativt hel-elektrisk (Tesla). Et interessant spørsmål er jo også hva disse bilene bruker i bytrafikk dersom brukeren slurver/ikke gidder å lade bilen? Snakker 1,1-1,5 l/mila?

Personlig har jeg hatt store forhåpninger til hybrid-konseptet og vært spent på forbrukstallene til disse nye SUV-ene og avventet bilbytte av den grunn.
Sånne sett var dette avklarende og jeg kommer mest sannsynlig til å bekrefte bestilling på Teslaen som jeg har allerede har betalt depositum på  :)

Fairlane

Siden man i auto/hybrid modus som regel har litt strømreserver, selv om man slurver med lading, er det vel nettopp i bykjøring du vil se den store besparelsen. OM jeg f.eks kjører hjemmefra med tomt batteri og har en drøy mil kjøring inn til byen, så har den normalt ladet opp nok strøm på veien til å ta meg gjennom det som er av køkjøring i byen på ren eldrift.
Selv tviler jeg egentlig på at forbruket er så viktig for folk som kjøper bil i denne prisklassen.
Det gjelder for så vidt Tesla også, hvor mange eiere ender med å bruke like mye penger på dekk på en sesong som man ville brukt på bensin..

Viktigere med denne type hybrider er det nok at man p.g.a avgiftssystemet får mer motor for samme pris..

nie

Sitat fra: Fairlane på fredag 22. mai 2015, klokken 09:44
Siden man i auto/hybrid modus som regel har litt strømreserver, selv om man slurver med lading, er det vel nettopp i bykjøring du vil se den store besparelsen. OM jeg f.eks kjører hjemmefra med tomt batteri og har en drøy mil kjøring inn til byen, så har den normalt ladet opp nok strøm på veien til å ta meg gjennom det som er av køkjøring i byen på ren eldrift.
Selv tviler jeg egentlig på at forbruket er så viktig for folk som kjøper bil i denne prisklassen.
Det gjelder for så vidt Tesla også, hvor mange eiere ender med å bruke like mye penger på dekk på en sesong som man ville brukt på bensin..

Viktigere med denne type hybrider er det nok at man p.g.a avgiftssystemet får mer motor for samme pris..

Den biltypen som vi snakker om her, er primært fritids-/familie bil som skal være komfortabel og trygg til lengre turer samtidig som vi ønsker et så lavt forbruk som mulig også på lengre turer. Siden vi har familie langt vekk og hytte noe unna, så blir det endel av denne typen kjøring og da er det skuffende å lese om forbruk i denne størrelsesorden.

Det hjelper lite om avgiften er lav og motoren kraftig så lenge bilen svir av over literen til vårt tiltenkte forbruk.

Fairlane

Det er dine prioriteringer og det er greit, men jeg har aldri skjønt de som tillegger forbruket så stor vekt på valg av bil.
Det utgjør en marginal del av det totale bilholdet.

Hadde jeg hatt midler til/prioritert bil til rundt en million ferdig utstyrt hadde jeg gitt totalt blaffen i om forbruket var 0,6 eller 1,0.
Du rekker ikke å kjøre nok km i året til at det skal utgjøre et vesentlig innhogg i lommeboka di.



nie

For min del handler dette om utslipp og ikke økonomi.

Øyvind.h

Sitat fra: Fairlane på fredag 22. mai 2015, klokken 11:03
Det er dine prioriteringer og det er greit, men jeg har aldri skjønt de som tillegger forbruket så stor vekt på valg av bil.
Det utgjør en marginal del av det totale bilholdet.
Kommer jo helt an på hvor langt man kjører. Bilen min kostet 600K i innkjøp. Ca verdi når den er 2 år gammel er 500K.

Verditap pt er altså 50.000,- per år. Service ca 3500,- per år. Drivstoff ca 3000,- per år, forsikring ca 9000,- per år og dekk kanskje 4000,- per år.
Kostnad:
50+3,5+3+9+4= 69,5 per år.

Hadde jeg hatt fossilbil hadde drivstoffet kostet ca 15.000,- ekstra. Dvs regnestykket endt på 84.500,-.
Bom ville kostet meg 10-15.000,- og dratt regnestykket opp mot 100K. Årsavgift ca 2.500,- ekstra slik at regnestykket bikker 100K.

Rundt 15K spart på drivstoff hvert eneste år synes jeg er en OK sum.

Rundt 30K spart på drivstoff, bom og årsavgift hvert år er også hyggelig å ta med seg. I løpet av 10 år snakker vi en gratis Model 3 :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Fairlane

Joda, regnestykket for Teslaen er greit nok det, men for mange vil det utgjøre ganske mye ekstra bare i renter, forsikring og dekkutgifter å gå opp til Tesla fra en vanlig mellomklassebil. Årlige utgifter som fort utgjør hele drivstoffbesparelsen. Verdifallet er det foreløpig litt vanskelig å spekulere i også, men det vil trolig være høyt, relativt sett, i forhold til en bil i mellomsegmentet.

Spare seg til fant er det noe som heter..

jkirkebo

Sitat fra: Fairlane på fredag 22. mai 2015, klokken 11:03
Det er dine prioriteringer og det er greit, men jeg har aldri skjønt de som tillegger forbruket så stor vekt på valg av bil.
Det utgjør en marginal del av det totale bilholdet.

Hadde jeg hatt midler til/prioritert bil til rundt en million ferdig utstyrt hadde jeg gitt totalt blaffen i om forbruket var 0,6 eller 1,0.
Du rekker ikke å kjøre nok km i året til at det skal utgjøre et vesentlig innhogg i lommeboka di.

Så er det andre grunner enn de økonomiske til å ønske lavt forbruk da. F.eks miljømessige. Jeg hadde aldri kjøpt en bil som brukte literen på mila selv om jeg hadde noen millioner til overs. Det er nok av alternativer som bruker mye mindre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Med noen millioner til overs hadde jeg helt klart vurdert en hybrid. Porsche 918 står høyt på drømmeønskelista. Forbruk på 0,3 l/mil kunne jeg levd med. Firehjulstrekk kan også være praktisk.

nie

Sitat fra: Fairlane på fredag 22. mai 2015, klokken 15:01
Joda, regnestykket for Teslaen er greit nok det, men for mange vil det utgjøre ganske mye ekstra bare i renter, forsikring og dekkutgifter å gå opp til Tesla fra en vanlig mellomklassebil. Årlige utgifter som fort utgjør hele drivstoffbesparelsen. Verdifallet er det foreløpig litt vanskelig å spekulere i også, men det vil trolig være høyt, relativt sett, i forhold til en bil i mellomsegmentet.

Spare seg til fant er det noe som heter..
Er vel ingen som kjøper bil for å spare penger.
Utgangspunktet for de fleste er  el transportbehov og så vektlegges økonomi, utslipp, kjøre-egenskaper, komfort, driftssikkerhet etc ulikt.

Personlig ser jeg ingen relevans i din påstand om å spare seg til fant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA