Felles Teslatur til Berlin 14-160615 mot påtvunget CCS

Startet av Havebigfun, onsdag 20. mai 2015, klokken 19:43

« forrige - neste »

E_S

Jeg trives godt i Tyskland og har bodd der i flere år, men det blir interessant å se hvordan dette blir i dette superkonservative landet hvor man ennå blir sett rart på om man vil betale med VISA i stedet for cash og hvor det fremdeles er vanlig å tiltale sjefen sin med "Herr Direktør".. ;)

Har en plan om å kjøre Leaf til Berlin en gang om ikke så alt for lenge. Det blir en utfordring siden det er enten kjempeomvei eller kun type 2-lading tilgjengelig stort sett i Tyskland. Jeg skjønner godt at VDA vil blokkere alt av hurtigladere både for Tesla og av Chademo-type, da de for lengst har innsett at de tjener mye bedre på å selge eksosbiler enn elbiler og derfor kommer opp med stakkarslige løsninger som E-Golf (like dårlig rekkevidde som Leaf som kom nesten fire år tidligere) eller B-klasse (som ikke kan hurtiglades), da de helst ser at elbiler forblir et storbyfenomen og at man fremdeles i overskuelig fremtid skal kjøre eksosbil..

Hadde det ikke vært for litt kort varsel og jobb denne helgen hadde jeg tatt turen på en eller annen måte. ;)
:)

Lynet

Tesla bruker Type 2 for å hurtiglade med 120kW DC, noe som Mennekes faktisk selv har spesifisert at man kan gjøre, men da med maks 70kW.
Så hvorfor har ikke VW og de andre som bruker bare 50kW samme løsningen som Tesla?
http://www.myelifenow.com/2013/08/tesla-model-s-charging-inlet-in-europe.html
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sigurdi

Sitat fra: Lynet på onsdag 10. juni 2015, klokken 18:15
Tesla bruker Type 2 for å hurtiglade med 120kW DC, noe som Mennekes faktisk selv har spesifisert at man kan gjøre, men da med maks 70kW.
Så hvorfor har ikke VW og de andre som bruker bare 50kW samme løsningen som Tesla?
http://www.myelifenow.com/2013/08/tesla-model-s-charging-inlet-in-europe.html
Er ikke så mange elbil batterier som taker 500v, så med max 140A blir ikke en Type 2 DC-Mid mer en 50-55kW med dagens batterier. :-) (Teoretisk 70kW)

DC-High støtter 200A og gir ca 75-78kW med dagens batterier. (Teoretisk 100kW)

Tesla sin moddede Type 2 gir faktisk 330A+ (En lader i danmark leverer mer en 330A)
Dette gir 120kW+ og ryktene sier at den er designet for å takle 150kW i gjeldene form.

Kommer nye kabler til SC, som er vannkjølte, blir tynnere, lettere og kan takle mer effekt. :-)

Så hvorfor e-Golf, E-Up osv ikke har valgt Type2 DC-Mid er nok pga at CCS er valg som DC lader standard.

Men hadde vært mye enklere å brukt DC-Mid siden da samme kontakt og kabel fra lader kunne både levert DC og gått over til AC om DC failet. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Jejl

Sitat fra: E_S på onsdag 10. juni 2015, klokken 15:21
Jeg trives godt i Tyskland
Førsteinntrykket omtrent hver gang jeg kommer til Tyskland er toalettpengeinnkreverne som krever kontanter for at du skal få gå på do. Har selvfølgelig bare Visakort, og de snakker kun tysk og de blir like sure hver gang og gjør sitt beste for at du skal føle deg som en banditt. Sikkert veldig lønnsomt å ansette folk på døgnåpne bensinstasjoner for å få inn noen mynter. Hadde ikke denne forferdelige ordningen eksistert kunne jeg sikkert klart å trives i Tyskland, men når det er slik de fleste bilturister blir tatt imot når de kommer til Tyskland skal det litt til for å rette opp førsteinntrykket.

bb

Sitat fra: Jejl på torsdag 11. juni 2015, klokken 00:31
Førsteinntrykket omtrent hver gang jeg kommer til Tyskland er toalettpengeinnkreverne som krever kontanter for at du skal få gå på do. Har selvfølgelig bare Visakort, og de snakker kun tysk og de blir like sure hver gang og gjør sitt beste for at du skal føle deg som en banditt. Sikkert veldig lønnsomt å ansette folk på døgnåpne bensinstasjoner for å få inn noen mynter. Hadde ikke denne forferdelige ordningen eksistert kunne jeg sikkert klart å trives i Tyskland, men når det er slik de fleste bilturister blir tatt imot når de kommer til Tyskland skal det litt til for å rette opp førsteinntrykket.
Mange av toalettene rett ved motorveiene som ikke er tilknyttet en bensinstasjon eller kro er gratis. De er litt shabby i forhold til betalingstoalettene selvfølgelig. Men på mange av betalingstoalettene får du en kvittering som du kan veksle inn når du kjøper varer etterpå. Er det en kjede kan du faktisk samle opp flere som du innkasserer senere. Går du for eksempel på do fire ganger blir det 4*0,5 Euro = 2 Euro. Kjøper du noe for 2,50 Euro og innkasserer kvitteringene trenger du bare å betale 0,5 Euro for varen(e).

Det er nesten noe slikt man skulle innført på 22 kW Type 2 rundt om i Norge. Betal 20 kr for å aktivere laderen og få en kvittering man kan veksle i butikken.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Sitat fra: bb på torsdag 11. juni 2015, klokken 01:15
Mange av toalettene rett ved motorveiene som ikke er tilknyttet en bensinstasjon eller kro er gratis. De er litt shabby i forhold til betalingstoalettene selvfølgelig. Men på mange av betalingstoalettene får du en kvittering som du kan veksle inn når du kjøper varer etterpå. Er det en kjede kan du faktisk samle opp flere som du innkasserer senere. Går du for eksempel på do fire ganger blir det 4*0,5 Euro = 2 Euro. Kjøper du noe for 2,50 Euro og innkasserer kvitteringene trenger du bare å betale 0,5 Euro for varen(e).

Slik er det på enkelte bensinstasjoner i Norge også. Betal 10,- for å bruke toalettet, kvitteringen kan brukes som delbetaling etterpå (tror man må handle for et visst beløp samtidig). Mener det bl.a er slik på Statoil på Storebaug (By The Way E6 v/Moss).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

mj

Betalingen er som oftest frivillig. De som sitter der har liten eller ingen lønn. Så det de tjener er da vesentlig basert på at folk legger igjen noen mynter. Men kommer du til en plass der det ikke er rent og fint ville jeg ikke betalt noe som helst.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

HelectriC

vil man ikke ha service, så skal man ikke betale for det, men då må man være klar over at tip finansierer mange arbeidere i Tyskland og andre land. Bare fordi man kommer fra rike Norge der de fleste har en lønn de kan leve på er det ikke slikt i andre land. Jobber du som servitør i Tyskland i bar eller restaurang er det ikke uvanlig å bare ha noen få euro per time betalt, resterende de trenger for å leve er tip. Har selv jobbet med å levere mat fra en restaurang i Berlin med en lønn på 3,50euro per time. Da ble man altid like glad ner noen ikke gav tip. Forferdelig repsektløst! samme med damen på WC, hun har nok nesten ingen fast lønn i det hele tatt, alt hun tjener kommer fra det du gir på fatet. Tenk en gang til neste gang du er i Tyskland, USA eller annet land med tip som en del av lønnsystemet.
Hvorfor skal WC i Tyskland ta VISA-kort? bare fordi man i Norge kan betala alt med VISA-kort så er det ikke slikt i alle andre land. Man må tilpasse seg det land man er i og ikke kreve at den fattige damen skal ha en kortleser i lommen til de 50 cent du skal betale når du kommer fra verdens rikeste land og ikke gidder skaffe noen kontanter i en minibank.
ioniq 5

Tesla-man

Betaler gladelig noen euro for en skinnende rein dass.  Klarer rett og slett ikke å gå på norske veidasser - de ser ut som en dass.

Men tilbake til topic; skulle gjerne vært med,men er opptatt hele helgen + mandag, bilen på rep. tirsdag/onsdag og da er vel det hele over.  Neste gang blir jeg sikkert med. Leiter egentlig etter en god unnskyldning til å ta en autobahntur.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

E_S

Sitat fra: HelectriC på torsdag 11. juni 2015, klokken 13:54
Jobber du som servitør i Tyskland i bar eller restaurang er det ikke uvanlig å bare ha noen få euro per time betalt, resterende de trenger for å leve er tip. Har selv jobbet med å levere mat fra en restaurang i Berlin med en lønn på 3,50euro per time. Da ble man altid like glad ner noen ikke gav tip. Forferdelig repsektløst! samme med damen på WC, hun har nok nesten ingen fast lønn i det hele tatt, alt hun tjener kommer fra det du gir på fatet.

Tyskland innførte minstelønn nylig, så det er ikke mulig å tjene under 8 Euro i timen. Det kan sammenlignes, justert for generelt prisnivå, med ca. 120,-/time i Norge.
:)

Øyvind.h

Sitat fra: E_S på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:19
Jobber du som servitør i Tyskland i bar eller restaurang er det ikke uvanlig å bare ha noen få euro per time betalt, resterende de trenger for å leve er tip. Har selv jobbet med å levere mat fra en restaurang i Berlin med en lønn på 3,50euro per time. Da ble man altid like glad ner noen ikke gav tip. Forferdelig repsektløst! samme med damen på WC, hun har nok nesten ingen fast lønn i det hele tatt, alt hun tjener kommer fra det du gir på fatet.

Tyskland innførte minstelønn nylig, så det er ikke mulig å tjene under 8 Euro i timen. Det kan sammenlignes, justert for generelt prisnivå, med ca. 120,-/time i Norge.
Disse dovaktene er jo folk som aller nødigst har fått lov til å sitte der. Dvs. ingen betaling fra eier av toalett, så de lever av det de får inn i tips.

Om eier må forholde seg til minstelønn må nok mange av disse dovaktene begynne å tigge/gå på eventuelle offentlige ordninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

"Møtepunkt for alle som ønsker å kjøre de siste meter i gruppe ( dvs helst alle) er Aral BAT Autogastankstelle, 15749 Brusendorf, 52.315642, 13.493230E, Südseite, also Fahrtrichtung OST um 17.45 Uhr på søndag."

Fritt oversatt av meg- hittil kommer ca 75 fra TFF, og totalt ca 90 TMS- mangler ikke mange til 100 ;).

Toalettdiskusjonen er etter min mening en avsporing - slik jeg oppfatter det har en del bensinstasjonseierne outsourcet hele do-håndtering til eksterne akteurer som på vanlig kapitalistisk vis hyrer noen billige arbeidere over brutale korttidskontrakter. Pengene dere betaler går som regel til svært fattige mennesker og er etter min mening verdt det- toalettene er som regel ganske rene. I Tyskland er det nå over 30 % som er så fattige/dårlig betalte at de ikke kan leve av en jobb alene- det er derfor industrien går så godt- det kalles globalisering. (beklager ytterligere avsporing)

HelectriC

Sitat fra: E_S på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:19

om du vil leve i troen at det etterfølges så varsågod! jeg vet at det fremdeles er MANGE som ikke får 8 euro/time.
ioniq 5

satheesh.net

Dette blir moro! Synd ikke det passer for flere. Jeg skulle gjerne sett vi var en god gjeng som møter opp. Vi tre (!) andre skal vel uansett klare å sette våre spor (see what I just did there?) igjen der ... :P

Løpende oppdatering vil følge ... :)

Lynet

Fikk plutselig et bilde i hodet av satheesh slår av antispinn og legger to flotte svarte teslaspor foran riksdagen! ::) ::) ::) ::) ::) ::)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA