Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstra 10A ladekabel - pris rimeligst men grei kvalitet?

Startet av PhevVest, tirsdag 19. mai 2015, klokken 12:50

« forrige - neste »

aaa3

#15
Jeg er enig med electrolux; bruk standardkabelen hjemme. De fleste klarer seg godt med 10 A hjemme, der er det tid nok til lading. Kjøp en kabel med justerbar ladestrøm til å ha i bilen, f.eks. Charge-Amp Spark16-1. Jeg har selv forrige modell av Charge-Amp sin kabel, og det eneste jeg er misfornøyd med (langt, rett støpsel) har de endret på den nye kabelen.
Det er en stor fordel med disse kablene at de ikke bare kan justeres opp til 16 A, men også at du kan justere ned til 6 A. F.eks. når du er avhengig av skjøteledning etc.
Stadig flere offentlige ladeplasser har kun type-2 kontakt. Derfor har jeg også kjøpt en type-2 kabel, de er ikke så dyre. Se "Mode 3 lading fra nye typen ladestolper" på denne siden: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_16A
Men det er jo et poeng med å ha 16 A hjemme at du da kan forvarme uten å bruke av batteriet. Forvarmingen trekker mer enn 10 A. Det er likevel ikke så mye, og jeg har ikke brydd meg med å gjøre noe med dette. 10 A originalkabelen henger fast hjemme. En sjelden gang bruker jeg Charge-Amp-kabelen hjemme for hurtigere lading.

Finfyr

Det er altså Vare nr: Spark16-1 hos elbilhjelpen dere mener vi bør gå for? Vil bare ha en siste bekreftelse før jeg bestiller.


aaa3

Sitat fra: Finfyr på torsdag 18. juni 2015, klokken 08:31
Det er altså Vare nr: Spark16-1 hos elbilhjelpen dere mener vi bør gå for?
Med Charge-Amp Spark16-1 slipper du "kladden", men den er jo dyr, da. Det finnes billigere kabler der ute.

Finfyr

Sitat fra: asbaas på torsdag 18. juni 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Finfyr på torsdag 18. juni 2015, klokken 08:31
Det er altså Vare nr: Spark16-1 hos elbilhjelpen dere mener vi bør gå for?
Med Charge-Amp Spark16-1 slipper du "kladden", men den er jo dyr, da. Det finnes billigere kabler der ute.

Har du noe konkret eksempel?

Liker at jeg slipper kladden, mener det kan være verdt en del ekstra kroner....


aaa3

Jeg kan ikke svare på dette. Jeg har Charge-Amp kabel selv. De andre kjenner jeg ikke. Men Elbilhjelpen har altså kabel med kladd som koster mindre enn Charge-Amp kabelen, og det gjør tydeligvis også den fra EV-Institute.

emil

Lader du ofte på offentlige plasser og først har prøvd kladdløs kabel kommer du aldri til å gå tilbake til kabel med kladd. Den nye Charge-Amps kabelen skal i tillegg være myk og smidig selv i mange kuldegrader.

Finfyr

Charge Amps spark er ankommet og jeg har forsøkt å få ladet bilen med den, men måtte dessverre ty til den gamle igår kveld. Bilen tar ikke til seg lading, og det står bare å lyser på 16A hele tiden.

Noen med tips til hvordan jeg kan gå frem for å finne ut hvor feilen ligger? Ser det står noe om code, som jeg ikke helt har forstått hvordan jeg kan bruke eller ikke bruke.

moby666

Har du lest bruksanvisningen til kabelen? Det er mulig å sette en kode på kabelen slik at de som sjeler den får noe nytte av kabelen

Finfyr

Sitat fra: moby666 på onsdag 24. juni 2015, klokken 15:57
Har du lest bruksanvisningen til kabelen? Det er mulig å sette en kode på kabelen slik at de som sjeler den får noe nytte av kabelen

Har lest ja, men forstår ikke om jeg skal taste kode eller ikke. Setter den til 16A og den lyser konstant når jeg kobler den til bilen. Inne i bilen blinker det, noe som betyr at det ikke lades.
Frykter vel forsåvidt at jeg har vært borti noe med koden, men det har i tilfelle ikke vært med overlegg.

E_S

Er kabelen ny skal den ikke ha noen kode programmert, naturlig nok.

Min lyser konstant på 16A når den er koblet til strøm, så begynner lampen å blinke når den også er koblet til bilen og lader.
:)

Finfyr

Sitat fra: E_S på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:55
Er kabelen ny skal den ikke ha noen kode programmert, naturlig nok.

Min lyser konstant på 16A når den er koblet til strøm, så begynner lampen å blinke når den også er koblet til bilen og lader.

Ikke ulikt det jeg opplever. Problemet er bare at den ikke begynner å blinke når den kobles til bilen...

ghabbe

Ettersom jeg kan forstå betyr et fast lys på strømstyrke når du har koblet kabelen til bilen, at lading ikke starter. I feilsøking i manualen står det "sjekk at bilen er klar for lading og timerinnstillinger". Sikkert dumt spørsmål, men du har ikke satt timer på lading? Hvis kode er påkrevd skal vel lampen blinke raskt til du har slått inn kode. Det kan jo være noe galt med kabelen da.

Finfyr

Sitat fra: ghabbe på torsdag 25. juni 2015, klokken 13:41
Ettersom jeg kan forstå betyr et fast lys på strømstyrke når du har koblet kabelen til bilen, at lading ikke starter. I feilsøking i manualen står det "sjekk at bilen er klar for lading og timerinnstillinger". Sikkert dumt spørsmål, men du har ikke satt timer på lading? Hvis kode er påkrevd skal vel lampen blinke raskt til du har slått inn kode. Det kan jo være noe galt med kabelen da.

Timeren er ikke aktivert nei, måtte dobbeltsjekke det selv da jeg leste det i manualen. Har skrevet ut manual på svensk, så jeg får se om det hjelper :)

arnelia

Jeg hadde samme problemet.
Jeg aktiverte laderen til23 timer og 45 min.
Da virket laderen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA