Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekker Nissan veihjelp på 3,5 år gammel Leaf?

Startet av Blip, lørdag 16. mai 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

Blip

Kort historie: Nissan Leaf, kjøpt ny i Norge i 2011 (ja, vi var relativt tidlig ute). Alle servicer fulgt på merkeversted. Forrige uke ville ikke bilen starte. Bilen på verksted, og etter litt fram-og-tilbake blei varmeelementet (PTC) skiftet på garanti (jeg kan gi mer utfyllende feilbeskrivelse dersom det er ønskelig).

Saken: Nissan påstår at gratis veihjelp kun gjelder de 3. første årene, mens "norgesgarantien" (4. og 5. år) kun dekker selve reparasjonen mens jeg selv må dekke transport til verksted. Siden jeg hadde en "kjip" forsikring med egenandel på 6000,- (!)  ::) for veihjelp, endte det med at jeg betalte for transport selv (2100,-)

Kan det være rett at veihjelp ikke er inkludert 4. og 5. år når selve reparasjonen er dekket? Jeg har lest på nettet og i serviceheftet, men det er ikke lett å skjønne. Det jeg kan skjønne er likevel dette:

Side 9 i serviceheftet: "Når den Grunnleggende Garantiperioden er utløpt, dersom du fortsetter å ha service på din elbil hos en NISSAN elbil-forhandler, vil du motta 12 måneders dekning med NISSAN Elektrisk Bil Pan Europeisk Veihjelp uten ekstra kostnad. På den måten kan du dra nytte av NISSAN Elektrisk Bil Pan Europeisk Veihjelp for hvert år du har service på din elbil hos en NISSAN elbil-forhandler (se note i og ii)"

Noen andre med erfaring fra dette? Jeg må bare vite om jeg har en sak dersom jeg skal begynne å krangle med Nissan on 2100,-

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

BE

Forsikring med egenandel på 6000,- på veihjelp hørtes ikke ut til å stemme i det hele tatt, er du sikker på dette? Jeg er nesten sikker på at egenandelen på veihjelp er i størrelsesorden 2-500,- omtrent uansett hvilket selskap du benytter, så sant du har mer enn bare ansvar på bilen.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Blip

Ja, jeg er sikker. If kasko basis har samme egenandel på veihjelp som resten av forsikringen. Mitt valg.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Sele

Sitat fra: Blip på søndag 17. mai 2015, klokken 15:18
Ja, jeg er sikker. If kasko basis har samme egenandel på veihjelp som resten av forsikringen. Mitt valg.
Det vil si at forsikringen din er vanvittig billig? For 6000 i egenandel på veihjelp er horribelt.

BE

Oi! Da må jeg sjekke papira  mine, for det er den jeg har på den ene bilen  :P
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

K S

Sitat fra: Blip på søndag 17. mai 2015, klokken 15:18
Ja, jeg er sikker. If kasko basis har samme egenandel på veihjelp som resten av forsikringen. Mitt valg.

Er du heeeelt sikker? Jeg har If Plus og 500 kr i egenandel.
Det er galskap å ha 6000 kr i egenandel på veihjelp, jeg håper du tar feil, hvis ikke er det svindel av If!

Sjekk denne:

http://www.if.no/web/no/privat/vedskade/veihjelp/pages/default.aspx

Da må en ihvertfall ha Naf-Viking-Falk ett eller annet medlemskap med veihjelp inkludert.

Blip

#6
Ja, heeeeeelt sikker. Du kan spare ca 1000.-/år hvis du dropper veihjelp og leiebil. I tillegg sparer du mye på å øke egenandelen ... til f.eks 6000,-. Siden jeg trodde veihjelp var inkludert hos NISSAN, hadde jeg jo ikke bruk for ekstra veihjelp uansett...

Kan vi nå komme tilbake til
spørsmålet? Mvh.  TS.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

K S

Sitat fra: Blip på søndag 17. mai 2015, klokken 18:59
Ja, heeeeeelt sikker. Du kan spare ca 1000.-/år hvis du dropper veihjelp og leiebil. I tillegg sparer du mye på å øke egenandelen ... til f.eks 6000,-. Siden jeg trodde veihjelp var inkludert hos NISSAN, hadde jeg jo ikke bruk for ekstra veihjelp uansett...

Kan vi nå komme tilbake til
spørsmålet? Mvh.  TS.


Kjære deg, det var du som skrev at du HADDE VEIHJELP:

"Siden jeg hadde en "kjip" forsikring med egenandel på 6000,- (!)  ::) for veihjelp, endte det med at jeg betalte for transport selv (2100,-)"

Ha en fortsatt fin dag.

BE

#8
Nå måtte jeg skjekke

Jeg har basiskasko på Leaf hos IF, 6000 i egenandel, og har ikke leiebil. 20 000 km, og betaler ca 2500,- i året for denne forsikringen.

Egenandelen på veihjelp er kr 500,-. Her er utklipp fra vilkåret på min forsikring:

******
7.4.6  Veihjelp
       Veihjelp i Norden: Egenandel kr 500 hvis ikke
                          annet fremgår av Veihjelpbe-
                          viset eller forsikringsbevi-
                          set for øvrig.
       Veihjelp utenfor Norden: Ingen egenandel hvis
                          ikke annet fremgår av Vei-
                          hjelpbeviset eller for-
                          sikringsbeviset for øvrig.

*****

Står ikke noe annet om dette i forsikringen min.

Edit: Så vi er fortsatt på poenget. Du får dekker veihjelp på forsikringen din.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Blip

#9
Nei, jeg får ikke dekket veihjelp av forsikringen for 500,- Det er mulig jeg mangler dette fordi jeg ikke er totalkunde, plusskunde eller noe slikt. Forsikringssaken er avklart. Jeg må ut med 6000 i egenandel for veihjelp. Derfor valgte jeg å ta frakten selv, dvs. en kostnad på litt over 2000.

Se vedlagt kopi av forsikringsbevis + jeg la inn info hos IF for nytt tilsvarende tilbud på en annen person. Samme resultat. Ref. mine røde firkanter.

Mitt spørsmål dreier seg om NISSAN. Har de et ansvar som de prøver å vri seg unna, eller er jussen i det minste uklar?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

BE

OK, takk for tipset. Nyttig å være oppmerksom på denne, jeg er i ferd med å tegne forsikring på en større bil og da skal jeg holde øynene opp for denne her.

I ditt tilfelle høres det ikke ut som om du slipper unna med annet enn å betale de 2100,-. Jeg mener også det kun var de 3 første årene det var inkludert veihjelp på Leafen fra Nissan (Sannsynligvis med forutsetning om at en benyttet de årlige servicene)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

emil

Litt spørsmål på siden: Var det nødvendig med veilhjelp? Ikke mulig å kjøre bilen selv uten varmeapparat? Nullstilling ved i ta 12V spenningen i 10-20 minutter kan løse en del feil så man i hvert fall får start på bilen.

Uansett, å ha en forsikring som gir 6000kr i egenandel på glasskader og veihjelp høres ikke lurt ut.

K S

Til orientering har jeg forsikret min Soul i If, 16000 km, 75% 8.år og betaler ca kr 235 per måned/2800 for If Plus, men vi har tre biler, liten båt og hus forsikret. Gammel fossilbil koster 1200 per år.....
Sikkert gunstig å sjekke opp flere selskaper....

Blip

Ikke mulig å kjøre videre. Jeg leste av feilen med LeafSpy+, og hadde selvsagt mulighet til å nullstille feilen selv. Dette gjorde jeg IKKE pga. garanti...

Bilen stoppet under et ærend midt i arbeidstida for oss begge. Sleping var selvsagt en mulighet, men det er mye styr og "koster" arbeidstid.

Se vedlagt bilde for feilkode. P31E7 EV/HEV Restart Inhibitation betyr at bilen nekter å (re-)starte pga. alvorlig feil. 12-frakobling i 10 min blei forsøkt (uten hell). Selve feilen er P0AA6, som på havari-tidspunktet ikke var knyttet til varmeapparatet (jordfeil).

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Sele

Sitat fra: Blip på søndag 17. mai 2015, klokken 20:52
Nei, jeg får ikke dekket veihjelp av forsikringen for 500,- Det er mulig jeg mangler dette fordi jeg ikke er totalkunde, plusskunde eller noe slikt. Forsikringssaken er avklart. Jeg må ut med 6000 i egenandel for veihjelp. Derfor valgte jeg å ta frakten selv, dvs. en kostnad på litt over 2000.

Se vedlagt kopi av forsikringsbevis + jeg la inn info hos IF for nytt tilsvarende tilbud på en annen person. Samme resultat. Ref. mine røde firkanter.

Mitt spørsmål dreier seg om NISSAN. Har de et ansvar som de prøver å vri seg unna, eller er jussen i det minste uklar?
Er vel ingenting som er uklart her. Hvorfor i alle dager har du godtatt en slik forsikring?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA