Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk/rekkevidde ZOE R240

Startet av hsa77, fredag 15. mai 2015, klokken 11:48

« forrige - neste »

hsa77

Etterhvert som det kommer flere ZOE med ny motor (R240) på veien hadde det vært interessant å sammenligne forbruk og rekkevidde.

Jeg har bare hatt bilen i ei uke, så jeg har ikke rare datagrunnlaget ennå.

Jeg har kjørt to ganger Hamar-Eidsvoll. Mye motorvei med 100/110. Stilt CC på 90. Utetemperatur på 5-10 grader, forvarmet bil fra Hamar, kald fra Eidsvoll. Gjennomsnittet på disse turene ble 15,8kwh/100 km, noe som gir en teoretisk rekkevidde på ca 145km.

I går kjøre jeg meg en tur på 100 km på landevei med 60 til 80 fartsgrense, fulgte fartsgrense med lett høyrefot  og det gav meg et forbruk på 14,1 kwh/100 km. Nå anslår bilen at jeg kan kjøre 153km på fullt batteri.  :)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

morten69

Skal rapportere til uka. Får min bil mandag eller tirsdag. Hvis du har et forbruk på 14.1 skal det gi en rekkevidde på 23.3/14.1x100=165 km.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Trond.m

Sitat fra: hsa77 på fredag 15. mai 2015, klokken 11:48
I går kjøre jeg meg en tur på 100 km på landevei med 60 til 80 fartsgrense, fulgte fartsgrense med lett høyrefot  og det gav meg et forbruk på 14,1 kwh/100 km. Nå anslår bilen at jeg kan kjøre 153km på fullt batteri.  :)
Nå skriver du ikke hvilken utetemperatur det var på denne turen. I utgangspunktet synes jeg dette er et litt høyt forbruk, og jeg ville antatt at forbruket skulle vært den mot 12.5. (Tatt i betraktning at den nye modellen skal bruke 10 % mindre energi enn den "gamle"). Men det er kanskje også slik at helt nye elbiler bruker litt mer energi den første tiden, og at batteriet trenger noen ladingen før det får full kapasitet ? Jeg hadde forventet at den nye Zoe lett skulle klare 17-18 mil på landeveien med hastighet 60-80 km/t og uten bruk av varmeapparat. Det hevdes jo at dette er mulig å oppnå også med Kia Soul EV som har større luftmotstand og rekkevidde på 212 km NEDC

hsa77

Sitat fra: TM på lørdag 16. mai 2015, klokken 06:44
Sitat fra: hsa77 på fredag 15. mai 2015, klokken 11:48
I går kjøre jeg meg en tur på 100 km på landevei med 60 til 80 fartsgrense, fulgte fartsgrense med lett høyrefot  og det gav meg et forbruk på 14,1 kwh/100 km. Nå anslår bilen at jeg kan kjøre 153km på fullt batteri.  :)
Nå skriver du ikke hvilken utetemperatur det var på denne turen. I utgangspunktet synes jeg dette er et litt høyt forbruk, og jeg ville antatt at forbruket skulle vært den mot 12.5. (Tatt i betraktning at den nye modellen skal bruke 10 % mindre energi enn den "gamle"). Men det er kanskje også slik at helt nye elbiler bruker litt mer energi den første tiden, og at batteriet trenger noen ladingen før det får full kapasitet ? Jeg hadde forventet at den nye Zoe lett skulle klare 17-18 mil på landeveien med hastighet 60-80 km/t og uten bruk av varmeapparat. Det hevdes jo at dette er mulig å oppnå også med Kia Soul EV som har større luftmotstand og rekkevidde på 212 km NEDC
Mener å huske at temp lå på 7-8 grader, så det gikk sikkert litt til varme. Jeg hadde også et par stopp på veien for å sjekke ut et par ladestasjoner - kjekt å ha kontroll på lademuligheter langs veien.

Renault har oppgitt at den nye motoren bruker 8% minde enn den gamle, det er vel en såpass liten forskjell at værforhold og kjørestil i praksis har mer å si...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Jeg har heller ikke sjekket dekktrykk, bare tatt det jeg fikk fra forhandler. Hva er det som er optimalt dekktrykk på ZOE?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Cidsor

Sitat fra: hsa77 på lørdag 16. mai 2015, klokken 14:27
Jeg har heller ikke sjekket dekktrykk, bare tatt det jeg fikk fra forhandler. Hva er det som er optimalt dekktrykk på ZOE?

Med 205 bredde på dekka: 2,6bar front, 2,5bar bak.
Med mindre bredde : 2,5bar front, 2,5bar bak.

Dette står også på et klistermerke man finner på "innsiden" av førerdøra.

Har cirka 0,1 bar høyere selv, så slipper man å fylle på like ofte :)

Joseph Santaniello

Jeg har en R240 som kjøres 135km hver vei Verdens-Ende til Oslo og tilbake hver dag.

Snitt forbruk de siste 900km: 13,5 kW/100km. Når bilen brukes kun i nærområdet, forbruk ligger på 12,2-12,6 om det kjøres forsiktig. 15+ om vi gi blaffen in kjørestil.

16" hjul. Klima satt til auto, utetemperatur er mellom 2-8 på vei innover og 8-12 tilbake vanligvis.

Det kjøres med yppig bruk av eco og fartsbegrenser, satt som regel til 4-6 km/t over fartsgrensen bortsett fra motervei der cruise brukes i 94-96.

K S

Sitat fra: Joseph Santaniello på torsdag 28. mai 2015, klokken 18:23
Jeg har en R240 som kjøres 135km hver vei Verdens-Ende til Oslo og tilbake hver dag.

Snitt forbruk de siste 900km: 13,5 kW/100km. Når bilen brukes kun i nærområdet, forbruk ligger på 12,2-12,6 om det kjøres forsiktig. 15+ om vi gi blaffen in kjørestil.

16" hjul. Klima satt til auto, utetemperatur er mellom 2-8 på vei innover og 8-12 tilbake vanligvis.

Det kjøres med yppig bruk av eco og fartsbegrenser, satt som regel til 4-6 km/t over fartsgrensen bortsett fra motervei der cruise brukes i 94-96.

Rekkevidde?

Joseph Santaniello

#8
Sitat fra: K S på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:02
Sitat fra: Joseph Santaniello på torsdag 28. mai 2015, klokken 18:23
Jeg har en R240 som kjøres 135km hver vei Verdens-Ende til Oslo og tilbake hver dag.

Rekkevidde?

Mid i turen (på motorvei) ser det ikke spesielt bra ut, men når farten går ned mot slutten lysner det veldig. Har som regel 25-30% batteri kapasitet igjen når det lades etter hver vei (135 km), og påstått range 35-55 km. Ferdigladet bilen påstår range av 180-185.

Snittfart på disse 13,5 kW/100 de siste 900 km (av tilsammen 3200 kjørt siden ny) var 57,x sist jeg kikket.

Jeg tror faktisk bilen har blitt bedre etter den har blitt kjørt in litt. Det er ikke varmere enn når vi først fikk bilen (10 mai) og vi har økt motorvei farten sakte med sikkert hver tur (prøver å finne smerte grensen) men allikavel forbedres forbruk og rekkevidde. Kjørestil så å si like forsiktig, men kansje litt midre forsiktig etter vi har sett hvor bra bilen takler turen.

Siste e-post fra MY ZE Online:

Your current battery level is 99% with an estimated driving distance of 186.0 km.

K S

Sitat fra: Joseph Santaniello på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:11
Sitat fra: K S på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:02
Sitat fra: Joseph Santaniello på torsdag 28. mai 2015, klokken 18:23
Jeg har en R240 som kjøres 135km hver vei Verdens-Ende til Oslo og tilbake hver dag.

Rekkevidde?

Mid i turen (på motorvei) ser det ikke spesielt bra ut, men når farten går ned mot slutten lysner det veldig. Har som regel 25-30% batteri kapasitet igjen når det lades etter hver vei (135 km), og påstått range 35-55 km. Ferdigladet bilen påstår range av 180-185.

Snittfart på disse 13,5 kW/100 de siste 900 km (av tilsammen 3200 kjørt siden ny) var 57,x sist jeg kikket.

Jeg tror faktisk bilen har blitt bedre etter den har blitt kjørt in litt. Det er ikke varmere enn når vi først fikk bilen (10 mai) og vi har økt motorvei farten sakte med sikkert hver tur (prøver å finne smerte grensen) men allikavel forbedres forbruk og rekkevidde. Kjørestil så å si like forsiktig, men kansje litt midre forsiktig etter vi har sett hvor bra bilen takler turen.

Siste e-post fra MY ZE Online:

Your current battery level is 99% with an estimated driving distance of 186.0 km.

Interessant å følge :-)

Joseph Santaniello

Jeg opplever at cruise-control på alt annet enn ganske flatt motorvei er for "hakkete" og agressive med fartsjusteringer. Får mye bedre økonomi av å bruke fartssperre, samt lese topografi av veien for å unngå unødvendige akselerasjoner i ugunsting situasjoner.

morten69

Sitat fra: Joseph Santaniello på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:11
Sitat fra: K S på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:02
Sitat fra: Joseph Santaniello på torsdag 28. mai 2015, klokken 18:23
Jeg har en R240 som kjøres 135km hver vei Verdens-Ende til Oslo og tilbake hver dag.

Rekkevidde?

Mid i turen (på motorvei) ser det ikke spesielt bra ut, men når farten går ned mot slutten lysner det veldig. Har som regel 25-30% batteri kapasitet igjen når det lades etter hver vei (135 km), og påstått range 35-55 km. Ferdigladet bilen påstår range av 180-185.

Snittfart på disse 13,5 kW/100 de siste 900 km (av tilsammen 3200 kjørt siden ny) var 57,x sist jeg kikket.

Jeg tror faktisk bilen har blitt bedre etter den har blitt kjørt in litt. Det er ikke varmere enn når vi først fikk bilen (10 mai) og vi har økt motorvei farten sakte med sikkert hver tur (prøver å finne smerte grensen) men allikavel forbedres forbruk og rekkevidde. Kjørestil så å si like forsiktig, men kansje litt midre forsiktig etter vi har sett hvor bra bilen takler turen.

Siste e-post fra MY ZE Online:

Your current battery level is 99% with an estimated driving distance of 186.0 km.

Hei!
Fikk min bil igår, den var ladet 100%, men sto kun 130 Km. Kjørte ca 80 km igår, ladet i natt og idag sier den 100% bat. 135 km estimert. Synes dette virker lavt på ny motor?
Er det slik at den må kjøres inn før man får lengre rekkevidde?
Kjørte rolig og med klima på 21 auto
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Gjettometeret er og blir et gjettometer. Har til gode å få brukbare tall ut av dette før jeg har kjørt "tanken" et stykke ned og innimellom går estimatet helt bananas og kan gå fra 160-170km til å komme opp i godt over 300km litt etter at jeg starter med fullt batteri, så algoritmen er ikke helt stø på den gamle modellen i alle fall.

Uansett tar det litt tid før det justerer seg inn etter kjøremønster. Dersom man har ganske tilsvarende kjøring hver dag vil jeg tro den kan bli ganske presis, men personlig følger jeg heller med på ca hvor mange % det er igjen på batteriet sammen med hvor langt jeg har kjørt siden lading. Det er et mer presist mål.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Joseph Santaniello

Sitat fra: morten69 på fredag 29. mai 2015, klokken 10:04

Fikk min bil igår, den var ladet 100%, men sto kun 130 Km. Kjørte ca 80 km igår, ladet i natt og idag sier den 100% bat. 135 km estimert. Synes dette virker lavt på ny motor?
Er det slik at den må kjøres inn før man får lengre rekkevidde?
Kjørte rolig og med klima på 21 auto

Jeg lest et sted at bilen basere estimatet på blant annet siste 200km kjørt, og nok noe default antagelser. Det er strengt tatt en Gjetometer som sagt. Men, med det sagt min etterhvert viser lengere og lengere, så det kan bli noe med å kjøre inn litt.

Mer nyttig er kansje å kikke på forbruk i kW/100km og holde øye på det mens du utførske ulike kjørestil.

Om jeg nullstiller alt, så sier bilen 135km på Gjetomteren.

Jeg hadde likte veldig om man kunne vise % på battery og ikke range.

hsa77

Sitat fra: Joseph Santaniello på fredag 29. mai 2015, klokken 11:00
Sitat fra: morten69 på fredag 29. mai 2015, klokken 10:04

Fikk min bil igår, den var ladet 100%, men sto kun 130 Km. Kjørte ca 80 km igår, ladet i natt og idag sier den 100% bat. 135 km estimert. Synes dette virker lavt på ny motor?
Er det slik at den må kjøres inn før man får lengre rekkevidde?
Kjørte rolig og med klima på 21 auto

Jeg lest et sted at bilen basere estimatet på blant annet siste 200km kjørt, og nok noe default antagelser. Det er strengt tatt en Gjetometer som sagt. Men, med det sagt min etterhvert viser lengere og lengere, så det kan bli noe med å kjøre inn litt.

Mer nyttig er kansje å kikke på forbruk i kW/100km og holde øye på det mens du utførske ulike kjørestil.

Om jeg nullstiller alt, så sier bilen 135km på Gjetomteren.

Jeg hadde likte veldig om man kunne vise % på battery og ikke range.
Batterisymbolet har 8 felt og gir en indikasjon på SoC. Batteriprosenten som vises ved start/stopp hadde vært fint å ha under kjøring, men jeg er redd den ikke er helt til å stole på. Har flere ganger opplevd å parkere bilen med ca 45%. Når jeg kommer tilbake noen timer senere viser bilen over 50%.

Når jeg skal kjøre langt nullstiller jeg kjørecomputeren, da kan jeg holde øye med antall kwh brukt, det gir meg en ganske god indikasjon på hvor mye jeg har igjen på batteriet.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA