Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Adaptive lys

Startet av skywalker, onsdag 13. mai 2015, klokken 18:31

« forrige - neste »

skywalker

Har en ny loaner uten luftfjæring og ser at den har adaptive lys som manuelt  kan reguleres i høyden. Dette var nytt for meg. Rart at de ikke har levert dette også for de med luftfjæring, men da med full nivelerings automatikk. Da ville vel også den reduserte lysstyrken kunne vært historie. Merkelig prioritering syns nå jeg.
2 stk Model 3 reservert 31.3.16
P85D rød P68018 levert 24.2.15
P85 levert 08.11.13(solgt)
Leaf tekna 2013 som #2
BMW 520 dat som nå er historie
Tidligere Think 65000km
Trondheim

krister461

Sitat fra: skywalker på onsdag 13. mai 2015, klokken 18:31
Har en ny loaner uten luftfjæring og ser at den har adaptive lys som manuelt  kan reguleres i høyden. Dette var nytt for meg. Rart at de ikke har levert dette også for de med luftfjæring, men da med full nivelerings automatikk. Da ville vel også den reduserte lysstyrken kunne vært historie. Merkelig prioritering syns nå jeg.
Luftfjæringene holder bilen i vater slik at manuell høydejustering av lys er unødvendig. Slik er det ikke for stålfjærer. Forstår ikke hva du mener er galt...

skywalker

Lysstyrken er jo redusert på Tesla, fordi de ikke har adaptive lys. Mange har klaget over den dårlige lysstyrken og ettermontert 3.parts LED bars. Rart at de har kostet på seg manuelt adaptive lys, men likevel har måttet redusere lysstyrken.
2 stk Model 3 reservert 31.3.16
P85D rød P68018 levert 24.2.15
P85 levert 08.11.13(solgt)
Leaf tekna 2013 som #2
BMW 520 dat som nå er historie
Tidligere Think 65000km
Trondheim

Trustno1

#3
Sitat fra: skywalker på onsdag 13. mai 2015, klokken 18:44
Lysstyrken er jo redusert på Tesla, fordi de ikke har adaptive lys. Mange har klaget over den dårlige lysstyrken og ettermontert 3.parts LED bars. Rart at de har kostet på seg manuelt adaptive lys, men likevel har måttet redusere lysstyrken.

Det som kreves for 35W xenon er automatisk nivåregulering og lyktespylere.
TMS har automatisk nivåregulering gjennom luftfjæringen, men mangler lyktespylere og har derfor 25W xenon

skywalker

Dette er vel et EU krav da, siden de leveres med kraftigere lys i USA. Virker som utdaterte regler, siden du kan montere ekstralys som kan lyse opp The Dark side of the moon.  8)
2 stk Model 3 reservert 31.3.16
P85D rød P68018 levert 24.2.15
P85 levert 08.11.13(solgt)
Leaf tekna 2013 som #2
BMW 520 dat som nå er historie
Tidligere Think 65000km
Trondheim

Trustno1

Sitat fra: skywalker på onsdag 13. mai 2015, klokken 18:54
Dette er vel et EU krav da, siden de leveres med kraftigere lys i USA. Virker som utdaterte regler, siden du kan montere ekstralys som kan lyse opp The Dark side of the moon.  8)

Stemmer nok at det er andre regler i EU enn USA, men ekstralys har ikke noe å si siden dette er koblet opp mot fjernlyset.
Grunnen til kravet om nivåregulering og lyktespylere er pga faren for at nærlyset kan blende ved feiljustering eller feil lysspredning fra skitne lykter.

krister461

Sitat fra: skywalker på onsdag 13. mai 2015, klokken 18:44
Lysstyrken er jo redusert på Tesla, fordi de ikke har adaptive lys. Mange har klaget over den dårlige lysstyrken og ettermontert 3.parts LED bars. Rart at de har kostet på seg manuelt adaptive lys, men likevel har måttet redusere lysstyrken.
Manuelt adaptive lys? Det er høydenivået som justeres, ikke lysstyrken.

Muffinman

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 13. mai 2015, klokken 18:47
Sitat fra: skywalker på onsdag 13. mai 2015, klokken 18:44
Lysstyrken er jo redusert på Tesla, fordi de ikke har adaptive lys. Mange har klaget over den dårlige lysstyrken og ettermontert 3.parts LED bars. Rart at de har kostet på seg manuelt adaptive lys, men likevel har måttet redusere lysstyrken.

Det som kreves for 35W xenon er automatisk nivåregulering og lyktespylere.
TMS har automatisk nivåregulering gjennom luftfjæringen, men mangler lyktespylere og har derfor 25W xenon
Luftfjæringen er nok ikke rask nok til å ivareta dette. Nivelleringen på biler med godkjent 35w xenon er lynrask, og kompenserer øyeblikkelig for små endringer ved brems og pådrag.

HåkonE

Det er vel ikke her snakk om å heve/senke, men å ivareta posisjonen (holde bilen i vater). Det er en av styrkene til luft fremfor fjærer.

Mulig jeg slenger inn noen 35w pærer selv etter hvert.

cirys1

Sitat fra: Haknys på onsdag 13. mai 2015, klokken 20:49
Det er vel ikke her snakk om å heve/senke, men å ivareta posisjonen (holde bilen i vater). Det er en av styrkene til luft fremfor fjærer.

Mulig jeg slenger inn noen 35w pærer selv etter hvert.

Det er ikke luft fjæringen som sørger for dette, og det hjelper svært lite at bilen er i vater visst du kjører på en ujevn vei da vill du blende. I vanlig xenon og adaptive lys er det små lynraske motorer i selve lyset som justerer lyskjelglen. Det er heller ikke bare og bytte pærer, da må du bytte ballaster og.

HåkonE

Ballaster er ikke noe problem å bytte.

Litt usikker på hva dere vil frem til her? At biler med nivåregulering er godkjent uten "små lynraske motorer" fordi EU lever i villfarelsen om at nivåregulering er rask nok til å justere bilen i vater ved kjøring på humpete vei?

Tenker nok heller at om bilen kjører over en dump, så er det over i løpet av 1/10 sekund. Det har ingen betydning, og *så* raske er ikke disse motorene uansett. Men om bilen er lastet tungt, akselerer etc., så kan bilen blende over lengre tid.  Det slipper man med luftfjæring, og derav lovverket.


cirys1

Sitat fra: Haknys på onsdag 13. mai 2015, klokken 21:18
Ballaster er ikke noe problem å bytte.

Litt usikker på hva dere vil frem til her? At biler med nivåregulering er godkjent uten "små lynraske motorer" fordi EU lever i villfarelsen om at nivåregulering er rask nok til å justere bilen i vater ved kjøring på humpete vei?

Tenker nok heller at om bilen kjører over en dump, så er det over i løpet av 1/10 sekund. Det har ingen betydning, og *så* raske er ikke disse motorene uansett. Men om bilen er lastet tungt, akselerer etc., så kan bilen blende over lengre tid.  Det slipper man med luftfjæring, og derav lovverket.

Hvilket lovverk? Det er ikke fjæringene som står for justeringen, det vill de ikke klare de er ikke kjappe nok. Det er motorene i lyset som står for justeringen. Visst du har kjørt en bil med adaptive lys og er parkert med snuten inntil en vegg så ser du en "demo" det gjør alle når du setter på tenningen, opp/ned og sideveis.
Du tenker kanskje på den gode gammeldagse xenon med kun en føler på bakaksel som automatisk justerte lyset ned? Selv denne var motorisert i lykten og ikke i fjæringen.

Du kan selvfølgelig bytte både pærer/ballaster, sette på ledbar og montere lyktespylere men ingenting av dette er tillatt innenfor lovverket slik det er idag.

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på onsdag 13. mai 2015, klokken 21:32Hvilket lovverk? Det er ikke fjæringene som står for justeringen, det vill de ikke klare de er ikke kjappe nok. Det er motorene i lyset som står for justeringen.

Selvsagt mulig jeg misforstår noe her. Jeg svarte i lys av diskusjonen lenger opp. Der ble det sagt:

Trustno1: "Det som kreves for 35W xenon er automatisk nivåregulering og lyktespylere. TMS har automatisk nivåregulering gjennom luftfjæringen, men mangler lyktespylere og har derfor 25W xenon"

Muffinman: "Luftfjæringen er nok ikke rask nok til å ivareta dette."

Det vi egentlig da diskuterer er om automatisk nivåregulering av bilen er et akseptert kriterie for 35W xenon, eller om det må være adaptive lys. Dette i tillegg til lyktespylere selvsagt.

Det kan ikke jeg svare på, og har så langt ikke sett noen kilder i tråden som bekrefter verken det ene eller andre. Men at det åpenbart er krav om adaptive lys på biler uten nivåregulering kan virke å styrke under utspillet til Trustno1.

Sitat fra: cirys1 på onsdag 13. mai 2015, klokken 21:32Du kan selvfølgelig bytte både pærer/ballaster, sette på ledbar og montere lyktespylere men ingenting av dette er tillatt innenfor lovverket slik det er idag.

Lyktespylere er nok tillatt om du vil ha det. Ledbar er for fjernlys (og lov). 35w er lov utenfor EU, og selve lysstyrken er godkjent i seg selv (men ikke uten nivåregulering og lyktespylere). Selvsagt opp til hver og enkelt hvor mye man vil vektlegge et slikt EU reglement over egen mulighet til å se veien.

Lyktespylere syntes jeg ikke er spesielt effektive, og nivåreguleringen til Tesla holder bilen veldig stabilt horisontalt (størst fare for blending). Derav behovet for manuell justering på bilen med fjærer. Evn. dumper blir jo veldig kortvarig "blending" i så fall. Er jo ikke akkurat snakk om flere kilowatt med Hella tusen-metere her heller.


Brede

Her var det jammen mye sammenblanding av begreper og misforståelser blandt enkelte.  :D
(Jeg skriver dette med fare for å gjenta noen av dere som har kommet med gode innspill)

Jeg tok meg for en tid tilbake tid til å pløye gjennom EU-direktivet som regulerer lysbruk på kjøretøy etter en lignende diskusjon, her er iallefall slik jeg har forstått det:

For å få godkjent bruk av Xenon-lys i EU så kreves det blandt annet automatisk nivåregulering/-kompensering på lykter og system for å vaske lyktene (høytrykksspyling evt. lyktepussere med tilførsel av væske).
I direktivet står det (så vidt jeg kunne finne) ingenting om at lav lysstyrke gjør at en kan slippe unna disse kravene, men det står at produsenter i visse tilfeller kan få lettelser dersom det er fornuftig. Så her tror jeg Tesla har hatt noe lobbyvirksomhet på gang.

Så til det tekniske som ikke er omhandlet i direktivet, men som jeg har snappet opp andre steder (og mye som jeg trodde var allmennkunnskap, men tydeligvis ikke..)
Adaptive lys: hva er det? Det kan være veldig mye forskjellig. Lys som snur seg med rattutslag, lys som blender automatisk, lys som blender progresivt osv.. Forskjellige bilfabrikanter har forskjellige "adaptive lys".
Nivåregulering gjør ikke en lykt "adaptiv".
Automatisk nivåregulering på luftfjæring: denne kan vi! Bilen nivellerer seg automatisk på luftfjærene og holder samtidig hovedlysene sånn noooogenlunde i samme høyde uansett om du har baksetet fullt av folk eller kjører alene. Men reagerer ALT for treigt til å kunne hindre blending av møtende trafikk ved kjøring på ujevnt underlag.
Manuell nivåregulering av hovedlys: stort sett på biler med tradisjonell fjæring uten mulighet for nivåjustering (Tesla med stålfjærer). Her kan du manuelt velge høyde på lysene for å kompensere for last i bil.
Automatisk nivåregulering av hovedlys: lyktene har innebygde motorer som reagerer lynraskt ved nivåendringer og holder lysstrålen i samme høyde ved ujevnt underlag.

HåkonE

Kravet som du sier er "automatisk nivåregulering/-kompensering på lykter", og luftfjæringen gjør jo det. At adaptive lykter fungerer bedre ved ujevn vei ser det ut til å være enighet om, men det betyr ikke automatisk at det er lovpålagt av den grunn.

Det er det jeg stiller meg spørrende til.

Og hvis årsaken til at 25W blir brukt bare blir kildesløs gjetting, det ikke står noe klart om det verken i lover eller direktiver og andre biler blir levert med 35W, så kan jeg ikke forstå at noen i en eventuell teknisk kontroll skulle reagere på det. Hva skulle de brukt som argument? Leste det på elbilforum?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA